Nekromanti Tekken på gameboy

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Min prylmani tog slutligen gigantiska proportioner och jag sprang och köpte ett Game Boy Advanced SP: En mycket trevlig liten pryl som jag faktiskt vill rekommendera till er som är lika pryltokiga som mig.

Jag köpte dessutom spelet Tekken Advanced som första spel. Det var riktigt bra faktiskt. Skiljer sig inte nämnvärt från första Tekken till Playstation (nåja, lite sämre grafik är det såklart men inte så att det stör).

Spring och köp!

/Vulf
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Hehe, nästan det "diskuterar/diskuterade" vi här. :gremsmile:

Jag måste bara fråga... Hur i h-e funkar Tekken på en Gameboy? :gremcrazy:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Hehe, nästan det "diskuterar/diskuterade" vi här.
Jo, jag såg det, men ni är ju så jäkla OT så att jag var tvungen att starta upp en ny tråd istället för att följa ert dåliga exempel :gremtongue:

Jag måste bara fråga... Hur i h-e funkar Tekken på en Gameboy?
Självklart är det lite förenklat, men inte mycket. Det är ju faktiskt bara två knappar som saknas. Jag känner inte att det har blivit sämre på något sätt. Bara lite... anorlunda. Dessutom så finns det inte lika många gubbar att välja mellan. De som finns är Jin, Law, Paul, King, Nina, Hwoarang, Yoshimitsu (som man ska akta sig för att förkorta "Yoshi" då det genast får en anorlunda innebörd) Gun Jack och Ling. Slutbossen är Heihachi, som jag hoppas att det finns något sätt att göra spelbar.

Tråkigt nog så finns alltså inte min gamla favoritgubbe Lei med i denna version.

/Vulf
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Jo, jag såg det, men ni är ju så jäkla OT så att jag var tvungen att starta upp en ny tråd istället för att följa ert dåliga exempel :gremtongue:

Me not notice...

Hmm... man kanske borde lägga ner...

Självklart är det lite förenklat, men inte mycket. Det är ju faktiskt bara två knappar som saknas. Jag känner inte att det har blivit sämre på något sätt. Bara lite... anorlunda. Dessutom så finns det inte lika många gubbar att välja mellan. De som finns är Jin, Law, Paul, King, Nina, Hwoarang, Yoshimitsu (som man ska akta sig för att förkorta "Yoshi" då det genast får en anorlunda innebörd) Gun Jack och Ling. Slutbossen är Heihachi, som jag hoppas att det finns något sätt att göra spelbar.

Tufft! Men alla mina favoritgubbar (förutom Steve från fyran) är ju med. Finns det flerspelarläge med hjälp av sladd eller är man dömd till ett liv i Survival Mode?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Finns det flerspelarläge med hjälp av sladd
Japp!

eller är man dömd till ett liv i Survival Mode?
Näpp! :gremsmile:

Dessutom så finns det andra trevliga moder som t.ex. "Tag battle", och "Vs Tag battle".

Kul va? :gremsmile:

/Vulf
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Dessutom så finns det andra trevliga moder som t.ex. "Tag battle", och "Vs Tag battle".

Weeee! :gremlaugh: Nu ska jag bara vinna på lotto så jag har råd att införskaffa det. Hur mycket gick kalaset på?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Weeee! Nu ska jag bara vinna på lotto så jag har råd att införskaffa det. Hur mycket gick kalaset på?
Hmmm, jag tror att konsolen (är game boy en konsol förresten?) låg på 1295 :- (tänk på att det var Game Boy Advance SP och inte vanliga Game Boy Advance, SP är mycket ballare men lite dyrare). Spelet köpte jag begagnat för trehundra.

Begagnade spel är verkligen superbra. Varför betala mer för ett nytt när de begagnade är i så bra skick som de är?

/Vulf
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
SNK Forever

Well, jag kan inte annat an rekommendera King of Fighters EX 2. Jag har ocksa en SP och gillar fightingspel, och KoF EX 2 ar det basta jag spelat pa GBA. Nu rakar det i och for sig vara sa att jag tycker SNKs fightingspel ar bast oavsett plattform, men...

Det ar ocksa vart att notera att en vanlig GBA ar kontrollmassigt battre att spela fightingspel med, inte bara for de klart overlagsna toppknapparna utan framst den styvare (och mindre hala) D-paden. Den gor det klart enklare, atminstone for mig, att satta svara moves.
(Daremot ar en SP pa det stora hela klart battre: enbart skarmlyset racker for det, och dessutom ar den mer portabel och har ett battre batteri.)

/Feliath - SNK ar ju aterupplivade ocksa. Nu galler det bara att deras utlovade nya Samurai Shodown ar en port av SS4 till GBA...
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Re: SNK Forever

Det låter ju trevligt. Mitt nästa köp blir nog Golden Sun. Vad vore man för rollspelare om man inte hade ett rollspel till sin GB?

/Vulf
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Ägd [OT + smygreklam]

Nintendo är allmänt ägda om man jämför deras lilla speldosa med Game Parks monstermaskin GP32.



Den har upplyst skärm, återuppladdningsbara batterier (2xAA för 10-14 timmar), hårddiskstöd (smartmedias minnesmoduler, alltså typ 128 MB. Det lär dock bara obligatorisk med ett SM eftersom maskinen inte har några andra former av lagringsmedia), stöd för användbara operativsystem, MP3-spelare, DIVX/avi/mpg-spelare, 320x240 pixlars upplösning på 3,5"-skärmen (GBA kör 240x160 på en 2,9" skräm), en 133-160 MHz-processor (GBA har 14 MHz) som dock oftast går i 67 Mhz, vilket är fullt tillräckligt, och 8 MB RAM (GBA har 32 KB + 96 KB intärnt VRAM + 256 KB intärnt WRAM = 0,375 MB). Allt detta ger GP32:an stöd för att emulera spel från gamla datorer (Doom, Day of the Tentacle, Monkey Island), Nes, Snes, Gameboy, Gameboy Color, Gameboy Advanced (har dock läst att folk är smått skeptiska på det påstående), MSX, 2600, Atari, Amiga, Sega, Commandore 64 och en jävla massa andra plattformar. Emulatorerna är dock inte officiella utan 'tredjepartstillverkares' påfund. Det kommer även komma officiella spel till maskinen men det är nog föga intressant, åtminstone för mig.

Tyvärr har den lika få knappar som GBA (d.v.s. Styrkors, Start, Select, A, B, L och R) så vissa (inte många dock eftersom man exempelvis lär kunna gör L och R till X och Y i Snes-emun) spel till ovan nämnda konsoller kan bli smått komplicerade att spela. Två knappar till hade varit hela skillnaden!

Den kostar $200 ($149 utan backlit) + smartmediakortet (128 MB kostar runt 350 kronor här i sverige) och den kommer till sverige nu i sommar eller till höst.

Så, vänta ett tag och spring och köp denba grej istället, eller nå!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Re: Ägd [OT + smygreklam]

Så, vänta ett tag och spring och köp denba grej istället, eller nå!
Tja, det är ju försent nu.

Kommer det finnas några spel till den då? Det har ju kommit många balla konsoler genom åren som har tokfloppat bara för att ingen velat göra spel till dem. Tänker företrädelsevis på Sega och Atari.

/Vulf
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Ägd [OT + smygreklam]

"Tja, det är ju försent nu."

Ja, det var väl primärt en uppmaning till andra. Men köp denna också, vettja (förutsatt att du är förmögen alltså)! Man lär ju ändå inte kunna spela GBA spel på den så du har nog inte slösat bort dina slantar trotts allt.

"Kommer det finnas några spel till den då? Det har ju kommit många balla konsoler genom åren som har tokfloppat bara för att ingen velat göra spel till dem. Tänker företrädelsevis på Sega och Atari."

Jag läste om några usla spel som var på väg till den, faktiskt. Här kan du läsa recensionerna av tre, här finns en lista på några ytterligare (de flesta är dock portar från andra konsoller). Men, personligen så bryr jag mig inte särskilt mycket om de spel som kommer specifikt till GP32:an. Det är snarare möjligheten att kunna spela alla gamla underbara spel till Nes, Snes och Lucas Arts oöverträffade äventyrsspel till PC som lockar mig. Att man kan lyssna på musik från den är ju inte helt fel det heller, men jag har hört att man kan göra det med GBA också, fast med lite 'justeringar' eller nå.

Ett problem med de GP32-specifika spelen verkar vara att en del endast kommer att vara på koreanska eller japanska men det verkar finnas lösningar:

"GPnese 0.1b
A Japanese <=> English dictionary for the GamePark32 handheld console. It uses data files provided by the EDICT project and features very speedy lookup, though a rather slow initial load time on startup. The dictionary data file included in the archive includes over 68,000 words"


Så, GP32 är nog för dem som mest vill spela Nes, Snes och spel från övriga plattformar jag nämnde eftersom GP32-spelen inte lär vara några höjdare. Detta eftersom de förmodligen inte kommer sälja särskilt bra i och med att de flesta lär köpa den för just emuleringen.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Re: Ägd [OT + smygreklam]

Men köp denna också, vettja (förutsatt att du är förmögen alltså)! Man lär ju ändå inte kunna spela GBA spel på den så du har nog inte slösat bort dina slantar trotts allt.
Tja, flest prylar när han dör vinner, det är i varje fall mitt motto. Samtidigt så har jag börjat dreggla smått över att Sony ska släppa en PSP (playstation portable). Nåja, jag får väl se hur långt pengarna räcker. För guds skull, jag ska ju köpa Osthem, D&D 3:e, Expert:Regelboken, Allt som släpps till M:UA. Jag kan ju inte ha ett tvspelsintresse också? eller...


/Vulf
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
TV-spel och rollspel

Rent ekonomiskt är det inget svårt att balansera TV-spel och rollspel. Jag har nog spenderat ungefär lika mycket på de två hobbysarna. Vilket resulterat i ungefär 7-8 hyllmater dedikerade till vardera hobby.

Problem uppstår istället i form av tidsbrist. TV-spel är kul, givet, men det är också oerhört pacifiserande, lättare att orka fippla med en liten dosa än att konstruera helgens äventyr. Och även om man kan slita sig så blir det ända mindre tid till främst rollspelandet tack vare tv-spelets lättillgänglighet och de hinder som rollspel har (samla ihop spelarna, göra/läsa äventyr.) Man kan ju förstås kombinera de två och improvisera ihop äventyr ifrån senaste liret.

"Ni går i en skog när en samuraj med lysande ögon och svärd plötsligt uppenbarar sig."

"Ni sitter i ett stridsskepp och vågor av alienskepp närmar sig er utan att avlossa ett skott."

"Ni är inlåsta på en arena och ända sättet att ta sig ut är att plocka upp tillgängliga vapen, skydd och läkeföremål och överleva längst/döda mest."
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Re: TV-spel och rollspel

Rent ekonomiskt är det inget svårt att balansera TV-spel och rollspel.
Tja, iom att jag tycker att rollspel är så mycket roligare så får den digitala spelhobbyn kliva tillbaks rejält. För min del så ser jag hellre en hyllmeter rollspel i bokhyllan än en meter datorspel.

Dessutom så håller jag med dig angående tiden. Man har svårt att få den att räcka till. Även där prioriterar jag nog rollspel. Därför är det så bra med en Game Boy, den kan ju liksom hänga med överrallt.

/Vulf
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Ägd [OT + smygreklam]

flest prylar när han dör vinner
Det där är bara en myt. Egentligen är det flest fjärrkontroller.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Re: Ägd [OT + smygreklam]

Det där är bara en myt. Egentligen är det flest fjärrkontroller.
Tror du ja! Det är den som har flest prylar som styrs av en fjärrkontroll som vinner. Om man ligger lika så består utslagningen av vem som har tyngst fjärrkontroll. Farsan ligger bra till med sin B&O anläggning. Den fjärrisen är fanimig enorm! Och snygg. Men dålig.

/Vulf - som har fem fjärrkontroller. En till TV:n, en till DVD:n, en till förstärkaren, en till CD:n och en till Boomblastern (hade en till min förra CD-freestyle också)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Ja, Gameboy Advance är en trevlig liten manick och Tekken är ett trevligt spel, och en förvånansvärd bra konvertering. Några tips och trix i Tekken:

För att spela som Heihachi, klara Ardace Mode med alla karaktärer. Det räcker med Easy som svårighetsgrad så det är inte alltför svårt.

Om du klarar Tag Battle utan att tagga en enda gång låser du upp Team Battle.

Jag gillar att koppla L till A+B eftersom det kan vara knepigt att få till den kombinationen i tid annars.

Yoshimitsu är helt übermäktig i Survival eftersom fienderna är så dåliga att man kan hela sig ganska långt fram i matcherna.


För övrigt: Golden Sun är verkligen bra, och rekommenderas starkt. Ett annat favoritspel är Advance Wars, ett otroligt beroendeframkallande turn-baserat strategispel. Själv går jag och väntar på Advance Wars 2 och Golden Sun - Lost Age...


/Dimfrost, gillar GBA väldigt mycket
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Ballt! Tack för tipsen! [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Ägd [OT + smygreklam]

Vulf - som har fem fjärrkontroller.
Ha, då kommer du inte att komma till himlen när du dör...

Själv har jag 18 (om jag inte missat någon)...

Om man ligger lika så består utslagningen av vem som har tyngst fjärrkontroll. Farsan ligger bra till med sin B&O anläggning. Den fjärrisen är fanimig enorm! Och snygg.
Ha, du har inte sett tegelstenen till min gamal CDTV. Den är enorm och har dessutom en stor trackball!
 
Top