Nekromanti Tekimplantat

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
[color:red]<big>HAHAHAHA</big>, d e Mask igen.
Jag bara ÄLSKAR att förpesta er tillvaro med korkade frågor, dumma idéer och LÅÅÅÅÅNGA medelanden!!! ALLT är en del av min stora plan att ge alla Hjärnumörer, så att jag , långsiktigt kan bli världshärskare <big>HAHAHAHA!!!</big>

Jag är kort sagt tillbaka med en fråga om Glödhymn (se tråden Söker...; Sammanfattning). Jag ska intoducera Tekimpantat, vilket jag antar alla kan lista ut vad det är. Jag behöver uppslag för olika implantat och har inte riktigt tid att koncentrera så mycket tid på att lista ut implantat och effektkomponenter, så jag behöver hjälp. Jag har skrivit upp ett utkast av de generella relglerna för Tekimplantat, alla komenterer välkommnas(var dock sparsam med brevbomder och hemmagjorda bögporrbilder*). Jag vet att det inte är korrekturläst samt att det ligger i någolunda oordning, men det fixar sej....

*) inget ont om bögporr, men det är lite svårt att förklara för mamsen när hon kollar mailen ;)

</font color=red>

Lets kick off, som de säger i Polen:

För de om undrar är Vr7T6 en blek kopia på Neogames Ob-täningar. Samma sak gäller, sexor slås om och adderas, men ettor resulterar i att 1T6 slås och dras av på resultatet. 1T6/etta.
För de som inte läst ”sammanfattning” som beskriver glödhymn lite fort kan jag förklara att Tiber är detsamma som Cyborg, men med känslor, mentala fel och dylikt som människor. Derater är mördarmaskiner somi vissa fall har lyckats finna sin programering onödig att fortsätta med efter apokalypsen.

IMPLANTAT
ASKHED, DEN VÄRLD SOM Glödhymn utspelas i, har många fornlämmningar och tingestar från tiden Innan Elden. En kategori av tingestar är de så kallade Tekimplataten. Ett Tekimplantat är en liten tingest som är byggd för att modifiera människokroppen på olika vis. Dessa Implantat brukar delas upp i tre grupper; Köttsliga modifikationer, Köttsliga utbyggnader och Själsliga implatat.

Förekomst
Tekimplantaten förekommer till största delen i de områden som Tiber beobor, då det bara är Tiber som har förmågan att tillverka och installera dessa tingestar. Trots detta är det mycket ovanligt att Tiber tillverkar utan en mycket god anledning eller minst lika god kompensation. Däremot är det inte ovanligt att Tiber installerar Implantat för utbyte av tjänster eller varor. Tekimplataten som används eller cirkulerar i Askhed är, trots att förmågan finns att bygga nya, ofta byte från gravplundringar, då många Humer blivit begravda med Tekimplantaten kvar. Då Tekimplantaten inte drivs av någon central enegikälla, utan med hjälp av den mänskliga kroppen, kan dessa användas om och om igen av olika människor så länge dessa håller sej intakta.

Degenaration
Implantaten får sin energi ifrån att bränna blodkroppar, vilket leder till en viss nedbrytning av det mänskliga köttet. Detta artar sej så att rollpersonen vart fjärlde år, från och med fyra år efter att installationen, får slå ett extra slag på åldrigstabellen istället för ett. Om ytterligare ett implantat installeras har detta dock ingen större effekt, men var gång antalet implantat ökar med fem så halveras tiden emellan slagen.

De tre olika kategorierna
Implantat delas upp i tre stora kategorier: Köttsliga mosifikationer, Köttsliga utbyggnader och Själsliga implantat.

Köttsliga modifikationer
Köttsliga modifikationer är implantat som förändrar en rollpersons fysiska förutsättningar, såsom styrka, snabbhet och liknande. Dessa implantat är så kallade glatta implantat och kan inte styras av rollpersonen, utan fylller sin funktion oavbrutet. Köttsliga modifikationer innebär inte detsamma som proteser, detta är Köttsliga utbyggnader.

Köttsliga utbyggnader
Köttsliga utbyggnader är även de implantat som förändrar en rollpersons fysiska förutsättningar, men på ett annat sätt än de köttsliga modifikationerna. Utbyggnaderna är precis vad de låter som; proteser och ’specialdelar’ som var och en fyller en funktion som inte fanns där tidigare, till skillnad från de köttsliga modifieringarna som helt enkelt förstärker eller förbättrar det som redan finns där.

Själsliga implantat
De själsliga implantaten avser de implantat som på något vis är kopplade direkt till rollpersonens psyke. Dessa implantat är i regel väldigt användbara men även väldigt farliga att installera. de själsliga implantaten är inte indelade i två grupper som de köttsliga implantaten, då de själsliga implantaten ofta både förstärker vad som redan finns där, samt bygger ut det.

Implantatstillverkning
Att tillverka och installera Tekimplantat är någonting som bara Tiber och Derater lever länge nog för att lära sej och själva tillverkningen tar mycket lång tid att genomföra.
För att tillverka ett Tekimplantat krävs först att implantates funktion skall fastsällas. Detta inkluderar bland annat att bestämma vilken den önskade typen av möjligheter är, vilken kategori implantatet skall tillhöra, vilken kaliber som implantatet kommer att kräva och vilken kaliber som är optimalt uppnåelig med tanke på omständigheterna. Om tillverkaren har en ritning kan detta moment ersättas med att läsa instruktionerna, i samma svårighet som det ’manuella’ exemplet skulle ha varit. Senare skall tillverkaren fastställa hur många av vilka modulerkategorier som skall användas och sedan hur de olika modulerna skall vara uppbyggda. Detta kräver att tillverkaren kan var kategoris modulfunktioner, några grundläggande moduler i var kategori, samt ungefär . Detta är ungefär ettusensjuhundra olika kombinationer och var modul har en olik roll beroende på förhållanderna. Även detta kan ersättas med ritningar, men dessa ritningar är mycket svåra att tillverka och endast några få invånare i Tiberstäderna har dem så vitt som det är kännt. Efter att dessa förberedelser är färdiga skall tillverkaren börja med att tillverka samtliga moduler, en och en, samt tillverka de övriga beståndsdelarna i implantatet.
De färdigheter som krävs för stt tillverka ett Tekimplantat är; Modulkunskap, Implantatillverkning och Elektronik.
Svårighetsgraden för samtliga slag vid tillverkningen är lika många tärningar som den önskade Kalibern dividerat med fem.

Implantasintallering
Implantatinstallering är även det en kunnskap som endast Tiber och Derater är tillräckligt långlivade för att lära sej. Installeringen innebär att man på kirurgisk väg länkar ihop Implantaten med rollpersonen. Detta är mycket komplicerade ingepp som kan ta lång tid att fullboda, beroende på var implantatet skall installeras, implantatets grad av avancering. Normalt är emellan en till tre timmar för en installation.
De färdigheter som krävs för att installera ett Tekimplantat är; Kirurgi, Samt Implantatsinstallation.

Implantatsreparering
Att reparerera Implantat är någonting som en Hum eller Kuln kan hinna lära sej under sin livstid, dock är det en skillnad emellan att tillverka reservdelar och raparera trasiga eller dysfunktionella implantat. Man ska däremot inte få uppfattningen av att det är enkelt att reparera ett trasigt implantat, det tar bara kortare tid att lära sej. Färdigheten heter Implantasreparation och anväds oftast även i samband med Krirugi.

Glatta och stäva implatat
Ett glatt implatat är ett implantat som fungerar utan att behöva rollpersonens styrning eller godkännande. Det vanligaste är att det bara är de implantat som framkallar köttsliga modifikationer som är glatta implantet, men undantag finns givetvis.
Sträva implantat är de implantat som kräver att dess nyttjare säger åt dem att agera. Detta krävs i många Själsliga implatat samt i de flesta Köttsliga utbyggnaderna.

Modulerna
Ett implantat är uppbugt av mycket små moduler, sällan större än en halv lillfingersnagel, och som installeras i själva implantatet. Antalet moduler och ordningen de placeras i är mycket vitala för implantatets funkion. Modulerna har olika funktionerer beroende på i vilken form av modul det rör sej om. Det finns tolvhundra kända former av moduler, var och en med oändliga antal modeller som var och en fyller en enda funktion, som exempelvis att omvandla ett exakt antal blodkroppar till en exak mängd av en viss form av energi och dyl. Dessa moduler är i stort till för implatatets funktion, men specialtillverkade moduler används för att skapa så kallade ’lagringskomponenter’ som krävs för att skapa effekter. Dessa moduler kallas för effektmoduler.

Kaliber
Ett implatats effekter blir kraftigare och fler ju fler moduler som används i implantatet. Lagringskapaciteten för effektmoduler kallas för ett implantas kaliber. Ju högre ett implatats kaliber desto svårate är dessa att installera och använda, men i gengäld är ett implantat av Kaliber tio betydligt starkare än ett implantat av Kaliber tre. Kaliber visar hur många effektmoduler implantatet klarar av totalt. Exempelvis

Lagringskomponenter
En lagringskomponent är en liten kopparbox som innehåller en eller flera specialtillverkade effektmoduler som ger möjlighet att skapa effekter. Var modul gör att Lagringskomponenten kräver ytterligare ett högre i kaliber på implantatet., men gör även att.

Effektmoduler
Var effektmodul fyller en, och endast en, funktion. I regel är kravet för antalet effektmoduler densamma som antalet beståndsdelar i beskrivningen av effekten i sej. Detta innebär att om effekten är att en sensor eller en grupp sesorer blir strömledande, så är dess beståndsdelar tre och tre moduler krävs för att skapa effekten. Detta är pga att effektens grundstenar är;
1. En specifik sensor eller sensorgrupp väljs ut.
2. Effekten innebär ledande av någonting från en punkt eller föremål till en annan.
3. Ström är en faktor i effekten. Om bara en modul används för detta så blir effekten av detta bara en effekt(VR1T6). Två moduler ger två effekter(Vr1T6), osv.
Om däremot effekten skall vara att UTH ska höjas med två genom två ledare i hjärtat krävs där tre moduler;
1. En specifik ledare med inbyggd funktion väljs ut
2. ... och ytterligare en
3. UTH ska höjas...
4. ...med ett...
5. ...och med ytterligare ett

Assimilering
En Assinilering är delar av en persons kroppsliga krafter upptagna och omvandlade till att skapa effekter. Assimileringar förekommer inom föremål som Köttsliga utbuggnader och Själsliga implatat.
Att assimilera nödvändiga krafter för att kunns andvända dessa implantats eftekter kräver färdigheter. De två assimileringsfärdigheter; Köttslig assimilering och Själslig assimilering.

Köttslig assimilerning
Köttslig assimilering är förmågan att, genom olika rörelser och manövrar, framkalla de energier som behövs för att skapa en effekt åt en Köttslig utbyggnad. De olika rörelserna och manövrarna är olika beroende för vilken effekt man vill skapa. Köttslig assimilering är utmattande för rollpersonen och ger ett(+1) poäng utmattning per assimilerning. Svårigheten för att lyckas med en Köttslig assimilering är lika många Vr-täningar som effektens assimileringskrav.

Själslig assimilering
Skälslig assimilering används för att skaffa de psykiska energier som krävs för att skapa vissa effekter relaterade till Själsliga implantat. Assimileringen i sej går ut på koncentration av olika former beroende på den effekt man vill skapa. Själslig assimilering är psykiskt krävande av rollpersonen och denne erhåller ett(+1) poäng utmattning per assimilering. Svårigheten för att lyckas med en Själslig assimilering är lika många Vr-täningar som effektens assimileringskrav.

Effekter
Effekter är det sista steget i att skapa en implantatbaserad händelse. Var effekt har en egen lagringskomponent som måste byggas in i implantatet. För att använda de olika effekterna krävs en färdighet i den specifika effekten som måste slås i samband med assimileringen för effekten och sedan en gång till för att ’släppa lös effekten’. Ju starkare effekten är, desto fler moduler krävs. Ju fler moduler som krävs, desto fler assimilerinar krävs. Efter att tillräckligt med kraft assimilerats till det önskade implantatet är effekten färdig för andvändning. Man kan dubbla effekten genom att assimilera kraft dubbelt så många gånger, vilket givetvis tar dubblet så lång tid.

Observera att antalet assimilerad kraft inte får överstiga ett implantats kaliber, men det finns även möjlighet att ’lagra’ den assimilerade kraften i andra implantat inom samma kategori, men detta kräver en länk emmellan de två implantaten.

Tibers användning av Implantat
Tiber har svårare att använda implantat ävn vad Humer och Kuln har, då Tibers kraftälla är densamma som Tekimplantats; mänskliga blodkroppar. Sådeles åldras inte bara Tibernas kött fortare, de installerade implantaten utsätta ofta för näringsbrist och är en nivå svårare att använda.

Implantat
Då implantat kan se ut hur som hellst, helt beroende på dess tillverkarse kunskap och uppfinningsrikedom, redogörs här bara de implantat från den gamla världen och som senare har gårr och blivit en mall för samtliga nytillverkade implantat. I beskrivningen står antecknat implantatets namn, implatnatskategori, kaliber, tillvägagångsätt för tillverkning, tillvägagångsätt för installation, reparationsvårighet, samt en kort beskrivning av implantatet.

Handeshock implantat (mall för implantat)
Kategori: Köttslig utbyggnad
Kaliber: 35
Tillverkning: Implantatlillverkning Vr7T6, Modulkunskap Vr7T6, Elektronik Vr7T6, Implantatlillverkning Vr7T6
Installtion: Krirurgi Vr7T6, Implantatinstallation Vr7T6, Kirurgi Vr7T6
Reparation: Kriurgi Vr7T6, Implantatreparation Vr7T6, Krirurgi Vr7T6,
Båda hadflatorna döljer en liten metallplatta under vart fingerfäste som är kopplade till negativa sensorer i vänster hand och positiva sensorer i höger hand som känner av varandras närvaro. Implantatcentralen sitter vid handens vrist, alldeles intill pulsådern, samt finns ledande trådar till knogarna.

Effekter
Detta är några av de effekter som går att framkalla med olika implantat. Dessa effekter är utformade åt specifika implantat som står antecknde inom parantes inder Effektens namn. Vidare står vilket tillvägagångsätt som krävs för att få den avsedda effekten, tidåtgång, hur många assimileringar som krävs, samt en kort beskrivning av effekten i sej.

Smärtande händer (mall för effektkomponenter)
(Handeschock implantat)
Assimileringskrav: 3 köttsliga assimileringar
Kaliberkrav: 3
Tiskrav: två rundor
Tillvägagångsätt: Vr3T6 Köttslig assimilering, Vr3T6 Effekt.
Beskrivning: Rollpersonen assimilerar kraft till effekten genom att gnida handflatorna emot varandra i snabb takt, varpå hadflatorna och knogarna ger en elektrisk chock och Vr1T6 smärta (antalet elströmsmoduler) till den som kommer i kontakt med dem. Efter att de vidrört någon upphör elektriciteten.

[color:red]
Tack för att du faktiskt LÄSTE det här...

/Mask
"Wanting people to listen, you just can't tap the on the shoulder anymore. You have to hit them in the head with a sledgehammer, then you'll know you have their strict attention"</font color=red>
 

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
Kan vara värt att tänka på att implantat som förbättrar fysiska förutsättninar måste ha mycket starka och bra fästen i kroppen. Sålunda är det troligt att om man tex byter sin vanliga arm till en artificiell, så måste man bygga om både muskelfästen och lederna i axeln och operationen blir då dyrare än den följande när man lyckats spränga bort sin redan artificella arm och får köpa en ny. Kroppens ben tål mycket stryk, men inte hur mycket som helst och för att få en hållbar kropp. Därför kan det vara bra att även operera in starka fästen i benen, för att inte rp:n i ett vitalt och mycket ansträngande hopp krossar sitt bäcken, knäna och anklarna. Detta skulle vara ett ganska nesligt sätt att dö på.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
Hmmmm... Angående Vr-tärningar, så blir det en jäkla massa tärningsslag och ännu mer huvudräkning. Tycker att det verkar jobbigt.

Vad gäller tekimplantat så undrar jag hur skråen man kan ta implantat från döda människor. Att installera ett sådant implantat kräver en kirurgisk expertis som, efter vad jag förstår, endast tiberna behärskar. Eller missförstod jag något nu? Är det tiberna som plundrar gravar och installerar om implantaten på nya människor?
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Sorry...

"Angående Vr-tärningar, så blir det en jäkla massa tärningsslag och ännu mer huvudräkning. Tycker att det verkar jobbigt"

Oj va pinsamnt.
Hade lagt upp en gammal verison av Vr-täningarna/images/icons/blush.gif. Dessa fungerade inte särskilt bra i praktiken, så jag ändrade dem lite. 1or motverkar bara att sexor slås om. Om man sådeles slår två sexor och en etta så kall endast en sexa slås igen.

"Är det tiberna som plundrar gravar och installerar om implantaten på nya människor?"

Nejnejnej. det var inte alls så jag menade...
Tiberna är de enda som hinner lära sej att intallera och skapa Tekimplantat, sant. Dock bygger de väldigt sällan nya implantat utan en god anledning, eller enorm kompensation, då det, även för Tiber, anses som en lång tid som krävs för att få kuskaperna att skapa dem, vilket lett till att endast mycket få Tiber kan detta.
Att installera dessa implantat är däremot enklare att lära sej och tiber med dessa kunskaper finns det fler av. Tiberna plundrar inte gravar oftare än något annat folkslag, men erbjuder installation emot ersättning. Den som funnit ett implantat kan sådeles få det installerat emot en ersättning hos Tiberna.

Om du undrar hur döda människor kan ha fått Tekimplantat så finns förklaringar på detta oxå.

I den gamla världen sköttes tillverkning och installering av robotar, dvs själlösa maskiner utan egna tankeförmågor. Inget mer med det.
Om graven är nyare, så har väl Tiberna fått ersättning för att installera implantatet på personen, som sedan blivit begravd med dessa.

/Mask
"Wanting people to listen, you just can't tap them on the shoulder anymore. You have to hit them in the hed with a sledgehammer, then you'll know you have their strict attention."
 

Stearn.com

Veteran
Joined
3 May 2001
Messages
130
Location
Sollentuna
Re:Re: Tekimplantat

Hmm.... jag läste bra lite av det du skrev men det fins en liknande tråd här nån stans

/jag skikar lite bögporr=)
 

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
Re:Re: Tekimplantat

Mycket möjligt, men jag har inte tid att läsa alla trådar. Svarde på frågan då jag såg den.
 
Top