Nekromanti Teckningsrollspel

Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Jag har haft en idé till ett (oseriöst) rollspel en tid men känner att jag fastnat lite, därför tänkte jag ventilera vad jag kommit fram till hittills här. Tanken är att man inte har några värden på sitt rollformulär, utan endast en tecknad bild, gjord av spelaren själv. För att avgöra om karaktären lyckas med en handling bedömer spelarna och spelledaren spelarens teckning. Jag är inte fullt på det klara över hur det ska fungera, men exempelvis kan varje spelare få en röst (förutom den som ska göra handlingen förstås) och spelledaren två eller flera (beroende på hur många det är som spelar). Om exempelvis någon ska övertala någon kan utseendet bedömas, eller om personen ser tillförlitlig ut. Utrustningen är förstås ett problem, men stora föremål som exempelvis svärd kan ju ritas till.

Ja, den här idén är full med hur många hål som helst, men tanken är att det ska vara oseriöst och med fördel spelas med några öl i magen. Anledningen till det här spelet är att många i min spelgrupp blivit allt slöare med att rita porträtt på sina karaktärer (streckgubbar mest) och därför kunde det vara kul med ett spel där porträttet är det viktigaste av allt. Om någon har provat att spela något liknande vore jag tacksam för tips och förslag... Jag är medveten om att det här är fullt av luckor, men jag är inte ute efter negativ kritik...
 

Boll

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
179
Location
Stenungsund.
Jag personligen skulle älska ett sådant spel :gremwink:

Men nu är ju verkligheten så att detta spel skulle vara ganska orättvist, eftersom det finns de som är skitgrymma på att teckna, och sen finns det resten av folket. Så om en spelgrupp har en person som är bra, så är resten med stor sannolikhet inte så bra. Alltså skulle den personen hela tiden vara bäst.

(Kunde inte låta bli med lite negativ kritik)

Idén är dock väldigt bra, och min spelgrupp skulle gärna provspela om du tänkt förverkliga det, eftersom både öl och teckningar är populära hos oss :gremwink:
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Handikappsystem!

den som är bäst på att teckna får då dricka mest öl, hehe, och på det sättet jämna ut oddsen. hm.. eventuellt skulle ett handikapp-system kunna sättas i verket :gremgrin:

Jag skulle älska den idén, eftersom jag är skapligt duktig på att teckna (och dessutom studerar bild) och dessutom vänligt inställd till öl.. hehe :gremtongue:
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Ja, den här idén är full med hur många hål som helst, men tanken är att det ska vara oseriöst och med fördel spelas med några öl i magen.

(bifogar...) I så fall har jag redan min RP klar! (-:

--
Åke
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Det är en sak jag inte riktigt fattar när det gäller Birger. Varför ser våpet så skräckslaget ut? Är det inte trånande blick det ska vara? :gremsmile:


/Dimfrost
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Det är en sak jag inte riktigt fattar när det gäller Birger. Varför ser våpet så skräckslaget ut? Är det inte trånande blick det ska vara?
Märk väl att han stampar på hennes hand...
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
helt otroligt rolig idé!

Men jag skulle nog göra så att spelledaren samlar in alla bilderna och med vägledning av dem sätter ut värden på gubbarna, med t.ex. playelfs regler. För att få lite struktur på det hela.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Just det ja, det påminner mig om att jag måste köpa nya glasögon... Och betala elräkningen, hu vad mörkt här var. Man ser ju ingenting alls.


/Dimfrost, blind med bortförklaringar :gremblush:
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Lyfter på hatten

Tack för alla inlägg! Jag fick den här länken av Han: http://www.rpg.net/news+reviews/reviews/rev_4712.html
För er som inte orkar öppna länken finns det redan ett liknande spel som heter Sketch! där spelledaren och spelarna tillsammans bedömer teckningsinsatsen innan spelomgången börjar och fördelar en bestämd summa poäng (för att förhindra att de som är duktiga på att teckna får fördel) på diverse egenskaper. De godkänner också kollage m.m.

Bra idé det där med att man har en bestämd summa poäng att fördela ut men nackdelen blir att då sitter man iallafall där till slut och stirrar på siffror. Det bästa vore om bilden var avgörande i alla lägen. Någon som har någon bra idé hur man kan få ett konstant bedömnings-system att bli balanserat? Kanske om alla spelarna fick varsitt "hjältepoäng" som de fick dela ut till någon annan spelare vid en handling då de automatiskt lyckas, och resten av tillfällena bedöms av SL?

Skön ölbarbar förresten :gremsmirk:
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Lyfter på hatten

Det där du sa om röstning kanske inte är så dumt ändå. Man kan ju göra så att spelledaren sätter en svårighetsgrad och alla spelare sätter sedan poäng tillexempel mellan -3 och +3 beroende på hur bra de tycker att gubben på bilden ser ut att kunna klara uppgiften, sedan slår man en tärning t.ex. en d10 som sedan adderas till summan av spelarnas poänger och sedan jämförs mot svårighetsgraden som spelledaren satt.

Givetvis måste man balansera antalet poäng per spelare beroende på antalet spelare. -3 till +3 passar nog bra för 3-4 spelare, eftersom de då har tillsammans ungefär dubbelt så mycket att säga till om som tärningen. Följande kanske skulle vara lagom som svårighetsgrader.

<0: Mycket lätt
0: Lätt
6: Normal
12: Svårt
>12: Mycket svårt

Eller nåt. höftade mest
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Morsom idé!

Dette er en interessant ide. Det kan tenkes at den vil fungere best om man har litt forskjellige kroppstyper tegnet opp med omriss (vet jeg har sett det i et rollespill), gjerne både front og rygg, som spillerne kan fylle med ansikter, hår, klær og utstyr.

Da blir det ikke så "vanskelig" for folk, med dimensjoner på armer og ben osv. Selvsagt kan spillere velge å tegne på frihånd også.

Jeg syns uansett det bør være et krav at de tegner selv, og at det ikke er et krav at de tegner bra.

Tror dette kan være kimen til et rollespill barn også kan ha stor glede av å spille, og som de kan spille med stor letthet. Jeg liker rollespill som barn kan spille. Det er bra for barn å spille rollespill, og det er bra for voksne spillere å spille med barn.

Så fortsett gjerne å tenke høyt om denne spillideen!
 
Top