Nekromanti Teckna, tuscha, markers and shit

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
solvebring said:
Arfert said:
De blocken har varit industristandard i reklambranschen sen urminnes tider!
Det låter som att reklamera tänker mer på utgifter än vad illustratörer och konstnärer gör - ändå borde de i regel vara fattigare/sitta lösare till. Med andra ord tror jag att det var en jävla tur för mig att du fanns till hands. :gremlaugh:
Nja, beror ju vad man ska använda det till.. ska illustrationen skannras in av dig behöver inte pappret tåla oförsiktig hantering av post och ett tryckeri till exempel. Men vi använder ofta skitdyra papper också. Oftast i onödan. Men ibland behövs det, om man ska airbrush:a till exempel.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
Tony.M.Meijer said:
Arfert said:
Copic är väl inte omöjliga att få tag i, de var ju standard i reklambranschen.. Jag köpte 140 nyanser på matton. Kolla HÄR
När jag försökte beställa copic från Matton så informerade de mig om att de inte tänkte ta in fler och att de var slut :gremfrown:
vafaan! Det var trist. Men det alternativ solve hittade är nog helt ok. om inte Matton skärper sig.
Ja, Tria verkar ju också ha massor med kulörer, utbytbara spetsar och vara pennor som främst brukas av professionella branschsnubbar så det är nog ett bra alternativ. Pro Markers också för den delen, för de hör jag nämnas av seriediggare - speciellt mangaister - titt som tätt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
Krille said:
w176 said:
Glöm inte för att köpa bleed-fritt papper anpassat för att använda med markers. Annars gör du dig själv en stor otjänst.
Och fortsätter man på Matton-temat så är det Mattons Gula.
Jup. Men det röda funkar också om man är försiktig, och vill ha färger som blandar sig en aning. Men det är bara att testa vad man gillar bäst.
Aha, då fick jag svar på det. Det röda är inte antiblöd, men det gula är. Okej. Stort tack ska ni papperskunniga ha. Det är mycket värt med all den här fina assistansen. Jag brukar nämligen försöka spara på alla sådana här tips så att jag liksom har ett litet sortiment nästa gång jag ska köpa grejer. Alltid bra. =)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
solvebring said:
Arfert said:
De blocken har varit industristandard i reklambranschen sen urminnes tider!
Det låter som att reklamera tänker mer på utgifter än vad illustratörer och konstnärer gör - ändå borde de i regel vara fattigare/sitta lösare till. Med andra ord tror jag att det var en jävla tur för mig att du fanns till hands. :gremlaugh:
Nja, beror ju vad man ska använda det till.. ska illustrationen skannras in av dig behöver inte pappret tåla oförsiktig hantering av post och ett tryckeri till exempel. Men vi använder ofta skitdyra papper också. Oftast i onödan. Men ibland behövs det, om man ska airbrush:a till exempel.
Jo, det är ju iof sant. Plus att kostnärer och illustratörer gärna gör något av sina original, som att ställa ut och sälja. Då är det ju alltid plus med kvalitetspapper som tål en dusch fixativ och tidens tand.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Arfert said:
vafaan! Det var trist. Men det alternativ solve hittade är nog helt ok. om inte Matton skärper sig.
Jo, och jag vet inte sanningshalten heller, den finns ju fortfarande kvar på deras sida så att säga liksom...
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
solvebring said:
Och syrafritt är miljövänligt?
Det kanske är miljövänligt också, det vet jag inte, men det man normalt talar om när det kommer till syrafritt papper är att papprets ph-värde är neutralt, vilket gör att de håller betydligt längre. Pappret i en tidning håller i ett par dar innan det börjar bli sprött, ett syrafritt papper av bomulsfibrer kan hålla i hundra år i rätt miljö.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Arfert said:
Hur länge sen var det dom gav dig det beskedet? Relativt nyligen?
augusti förra året senast, jag ringde dem två gånger, en vända i juni och en i augusti.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag insåg just att jag i diskussionen med Arfert helt glömt bort att nicka, tacka och ta emot de första inläggen från Tony.M.Meijer och Radioaktiv.
Tackar och bockar för tipsen helt enkelt!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tony.M.Meijer said:
Arfert said:
Hur länge sen var det dom gav dig det beskedet? Relativt nyligen?
augusti förra året senast, jag ringde dem två gånger, en vända i juni och en i augusti.
Kan du inte beställa från Copics näthandel då?
Eller det kanske är fel sort? Förövrigt ser deras svarta inget vidare ut om man kollar färgerna i rullgardinsmenyn. Ser ju fan grå ut...

Förövrigt börjar jag bli mer och mer sugen på Tria, som har Click-fit-refill och utbytbara spetsar osv. Det är ju skitbra. Då behöver man ju bara köpa själva pennan en gång och sedan är det bara att byta ut innehåll och spets när så behövs. Verkar förövrigt också vara populära bland designers, arkitekter osv.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Proffstips från Jonas Darnell

Dante said:
Jag har förmånen att ha några eminenta serietecknare i min bekantskapskrets, och Jonas »Herman Hedning« Darnell gav mig följande tips:

Papper: 250 g Canson Bristol Graphics (går att genomlysa med ljusbord)
Pennor: Kuretake TSF1-10 och Pilot Drawing Pen 0,1 för fina detaljer
Sweet, ja, Darnell är sannerligen en skicklig tecknare med allt möjligt i bagaget.
 

sakara

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
119
svar från en pysselbutik

Promaker och tiramaker är som du skrev väldigt bra med bra kvalitet på tuchen. har dock inte sett att de går att fylla på. dock är pennorna ganska grova och räcker länge.

Vill du ha en mer flexibel penna ska du välja en flexmarker. det är i grund samma som en pro maker men med lite längre och mjukare spets. väldigt smidig att får jämna och bra linjer. dock ingen finspets som tiramakern.

Dock kan det avhjälpas med grafitpennorna som är bra för konturer och dyl.

x Riktigt jävla ärkesvart tusch

svart är väll svart? =P nä men den svärta som finns i markerna är bra och täckande på de jag sett. Du skulle väll förvisso gå efter kaligrafibläcket. används till kinesiska tecken/japanska tecken. vet dock inte om det finns i några pennor. men firhanda är ju alltid en bra utmaning

x Markers som inte tar slut på två röda

pro,tira och flex markers är alla dryga

x Markers med bra spets, gärna bred avsedd för stora fält

pro, tira och flex kommer med en tjockare kaligrafispets i bakre ändan. funkar bra att fylla i med.

... Om det finns två olika sorts spetsar i vardera ändan är ett fetplus!

alla jag nämnt har minst 2 spetsar

x Det får gärna finnas andra färger

markerna jag n'mnt finns i alla rengbådens färger. dock har alla olika färgskalor.

x Går det att skaffa dessa markers i typ varje konstnärsbutik blir jag glad

vågar jag inte svara på men kolla pysselbutiker/konstnärsbutiker. vet at de är populra och att panduro i alla fall har promakers. var länge jag la en beställning dit.

för tira och flexmaker rekomenderar att du söker på nätet. har inte sett dem utanför nätet förutom i butiken.

x Det är ju trevligt om inte pennorna kostar multum

våra priser är 45 för flexmarkern. promakern och tira makern brukar ligga därikring. tror promakern går för ish 30-35kr vanligtvis. beroende på var man köper den

när du väljer papper så kolla upp vilken vikt det är. generell tumregel är att tyngre papper = bättre kvalitet. obs ska du köpa akvarellpapper så kolla vilken struktur den har. vet flera av våra block som väger 300-600 gram som är olika i strukturen.

hoppas det var till lite hjälp. =)
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Går en utbildning i Digital Design - Formbestämning på Campus I12 nu och vi fick en del tips från olika föreläsare under våra pass i skissteknik. Ett alternativ till Copic Markers är Alpha Design Markers. Highlights.nu säljer dessa och de finns i olika set med varierande antal pennor och färgskalor. Lite billigare än Copic och kan vara väl värda att testa. Köpte själv ett set med 36 pennor.

Kolla även Artistbutiken.se som har flera olika tillverkare av markers, samt en hel del annat.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag vill bara dyka in i den här tråden för att tacka alla ännu en gång. Det har ju gått en tid sedan detta skrevs och jag har i nuläget hunnit använda en del av materialet tämligen regelbundet och är grymt nöjd.

Kort sagt vill jag bara säga tack till er alla, notera att Letrasets markers äger (kör alltid Tria och Pro nu), och att Mattons papper – speciellt det blödningsfria (Gula), i det här sammanhanget – är märkvärdigt bra och helt klart prisvärt. Att få så välfyllda block – 100 ark – av klart funktionsdugligt papper – blöder inte alls! – till det pyttiga priset, är awesome.

:gremsmile:
 
Top