Men det är ju en helt annan grej. Laws snackar ju om spelarnas roller runt bordet, medan Traffaut snackar om rollpersonernas. Jag tycker att Traffaut har en intressant idé, men jag finner Belbins roller tråkiga och oinspirerande (och meningslösa utanför ett problemlösar-perspektiv, som du säger). Men man kanske kan hitta andra, mer generella roller inom gruppen?Av den anledningen så väljer jag nog att flytta tillbaka till Robin D. Laws vagt Belbin-liknande rollindelning i Robin's Laws of Good Gamemastering. Jag anser att Laws modell är mer praktisk, eftersom den framförallt utgår från vad som får spelarna att tända, istället för hur rollerna för gruppen närmare problemets lösning.
Fritt spån: Man behöver ju kanske inte ha specifika roller att välja mellan, men jag tror att intressanta effekter kan komma ur att folk funderar på sina roller inom gruppen, och detta innan rollpersonerna skapas. Typ:
A: Jag vill spela ledaren i gruppen.
B: Då vill jag vara den som försöker att underminera ditt ledarskap.
C: Jag vill vara någon som litar på Bs goda avsikter, men finner A mer lämplig för ledarskapet.
D: Jag vill spela någon som gärna blir tillsagd om vad han skall göra, och som används som bricka i kampen om ledarskapet i gruppen.
Eller nå't, jag vet inte. Nu blev det ganska Belbin, i alla fall.