Nekromanti Taupernas dal ?

Svart_ohyra

Veteran
Joined
10 Aug 2005
Messages
36
Location
Blåbärsskogen
Ja, nu unrar jag om det finns något officielt matrial om den? det ända jag vet är i regelboken till eon3. Där står det att Taupisk rinskrift finns på stenar i taupernas dal.
Finns det något mer som tex vart den ligger. hur den ser ut. varför den finns. är den magisk på nått sätt osv :gremconfused:

och gärna lite fakta om tauper i allmänhet vad folk tycker och tänker om dom.
det finns ju inte så vidare mycket publicerat om dom.


Elvis- gillar tauper :gremlaugh:
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Det finns inte särskillt mycket material om Tauperna. Det gick ett tag rykten om att de skulle få ett kapitel i "Barbarer och Människofolk", vilket tyvärr inte stämde. Taupernas dal finns utsatt på den stora kartan över hela Mundana som man får med i Atlasboxen (jag har den inte här för tillfället, men jag tror den ligger en bit nordväst om Gordion). I övrigt tror jag bara att de beskrivs någolunda nära i grundböckerna (dock ganska kortfattat). Vad dalen är för ett ställe har vad jag minns aldrig förklarats närmare.

I Cirefalier-modulen nämns det i förbigående att cirefalierna ser blekhet och albinism som ett tecken på att en människa är utvald av Cirza, och att de därför inte riktigt vet vad de skall tro om Tauperna, då de är ytterst bleka och tycks uppvisa "nästan övermänskliga förmågor". Det är naturligtvis otänkbart för cirefalierna att Tauperna skulle kunna vara bättre än Cirefalierna, vilket gör att templet inte har någon formell åsikt om dem.

I den gamla äventyrsmodulen Jarla beskrivs en gammal Taupisk eremit, komplett med spelsiffror och världen. Han var rätt hård vad jag minns. En annan Taup är en även han en eremit, som jag glömt bort namnet på, som bor ute på Ashaslätten och lär ut stridskonsten "Naturens Styrka" (se vapenmästaren).

Det nämns även att världens största koncentration av Tauper finns i Ebhron, men jag tror inte det sägs så värst mycket om dem i kapitlet om Ebhron i Geografica Mundana.

Ermine - gillar (vad han vet) Tauper han med
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Det gick ett tag rykten om att de skulle få ett kapitel i "Barbarer och Människofolk", vilket tyvärr inte stämde.
Jag skrev en text om taupernas dal till Geografica Mundana. Där fick den inte plats, så då skrev jag om och förlängde den med mer fokus på taupernas kultur så den skulle passa i "Barbarer och Människofolk". Där blev det också platsbrist...

Så vi får väl se vad som händer med det i framtiden.

/Emil
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Lite kul (OT)

(jag har den inte här för tillfället, men jag tror den ligger en bit nordväst om Gordion)
Jag vet inte om du förstår det roliga i detta men om man förstår si blir det riktigt kul :gremtongue:

//Emil "Kanturi" Nises, om ni inte fattar så fråga bara...
 

DeathJester

Veteran
Joined
25 Dec 2004
Messages
62
Re: Lite kul (OT)

Jag fattar. Undrar om han därmed tror att han också sitter en bit nordväst om Gordrion. :gremwink:
 

coconets

Veteran
Joined
21 Mar 2006
Messages
74
Location
Uppsala
Jag skrev en text om taupernas dal till Geografica Mundana. Där fick den inte plats, så då skrev jag om och förlängde den med mer fokus på taupernas kultur så den skulle passa i "Barbarer och Människofolk". Där blev det också platsbrist...

Så vi får väl se vad som händer med det i framtiden.
Varför inte råka göra som krille gjorde efter att han gjort klart alvboken:
ha de saker (eller delar av) som inte fick plats ute på nätet, helt inofficiellt såklart ;)
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Varför inte råka göra som krille gjorde efter att han gjort klart alvboken:
ha de saker (eller delar av) som inte fick plats ute på nätet, helt inofficiellt såklart :gremwink:
Jo, men i det här fallet är det inte riktigt samma sak. I Krilles fall handlar det ju om ett överskott på material. När det gäller tauperna så har ingenting av det jag skrivit publicerats än.

Däremot finns det vissa avsnitt i Krigsherren som inte fick plats och de kan kanske bli aktuella att publicera på något annat sätt.

/Emil
 
Top