Nekromanti Taupernas Dal

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
På den stora Mundana-kartan finns ett område som kallas Taupernas Dal utmärkt strax norr om Gordrion och i Encyklopedia Mundana står det att taupernas hemland ligger strax norr om Gordrion. Jag tar för givet att det handlar om samma plats.
Finns det mer skrivet om Taupernas Dal eller är det sådant som det är upp till SL att hitta på själv?
Bor det ens några tauper där längre? Tauperna verkar vara ett ganska kringflackande folk.
Någon som vet något???
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
På den stora Mundana-kartan finns ett område som kallas Taupernas Dal utmärkt strax norr om Gordrion och i Encyklopedia Mundana står det att taupernas hemland ligger strax norr om Gordrion. Jag tar för givet att det handlar om samma plats.
Det är alldels riktigt.

Finns det mer skrivet om Taupernas Dal eller är det sådant som det är upp till SL att hitta på själv?
Tauperna och deras dal kommer att avhandlas i den kommande boken Barbarer & Människofolk.

Bor det ens några tauper där längre? Tauperna verkar vara ett ganska kringflackande folk.
Jo, då där bor fortfarande tauper. Det skedde en stor folkvandring därifrån för många år sedan vilket är anledningen till att man finner tauperna lite här och var hela vägen till Ebhron.


Ljusetsriddare - som agerat lite bollplank just vad gäller tauperna i B&M
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Hoppas anledningen till deras perverst smala kroppar förklaras i Barbarer och Människofolk också :gremsmile:
Jag har suttit och tittat lite granna på deras vikt jämfört med deras höjd på en vanlig normaltränad dagsverkande Taup...
Antingen så är de benrangel och/eller har anorexia. Eller så får man anta att deras skelett, ämnesomsättning och interna organ är mer optade för att ta upp så liten plats som möjligt. Konstigt är det iaf, och lite roligt :gremwink:


/Naug
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Nu har inte jag så stor koll på de olika barbarfolken och så, men om tauperna nu är så klena, hur gör de då för att undvika att bli plundrade/ihjälslagna av fysiskt starkare och fientligt inställda barbarer eller dylikt som vill skövla deras dal?
Har de helt enkelt bara sådan tur att elaka barbarfolk inte håller till i deras trakter?
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Tauper - anorexians folk?

Antingen så är de benrangel och/eller har anorexia. Eller så får man anta att deras skelett, ämnesomsättning och interna organ är mer optade för att ta upp så liten plats som möjligt.
Eller så är det ännu ett sådant där härligt inkonsekvent tankegods som släpats med genom åren! :gremtongue:


Ljusetsriddare - ser möjlighet till bättring i alla kommande nytryckta eller reviderade böcker
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Tauper - anorexians folk?

"ser möjlighet till bättring i alla kommande nytryckta eller reviderade böcker"


Nonono! Taupernas biologiska svältföddhet är en del av deras charm juh! Jag skulle aldrig vilja ta bort den. Däremot skulle jag väldigt gärna vilja ge den någon slags förklara. Eller åtminstone insinuera en tänkbar förklaring i modulen.



/Naug, rådiggar sin beniga Taup-magikraten Ra'Drach som alltid går insvept i pälsar och fortfarande fryser :gremwink:
 

Sankt Creigh

Warrior
Joined
17 Feb 2004
Messages
258
Location
SthlM
Eventuellt så skulle det kanske kunna vara som så att det inte finns så många andra barbarfolk i den trakten som kan slå ihjäl dem. En annan möjlighet är väl att de kanske är bra på att slåss på något sätt, kanske med spjut och båge?

Vad vet jag.

// Creigh – Som är übernöjd över sin nya Tre telefon :gremlaugh:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Poängen är kanske att tauperna inte behöver vara fysiskt starka då de är såväl tekniskt som magiskt överlägsna. Veddo och raunlänningar (de troligaste kandidaterna till områdets övriga inbyggare) må vara uthålliga och sega, men när man har tauper med överlägsna stålvapen, avancerade taktik och en magikertäthet som går upp mot sanaris ändras oddsen i taupernas favör.
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Re: fruktade tauper

Hahaha. Inget folkslag slår klan drezin i magi! närmaste konkurenterna är väll sanari men dom e ljusår bakom.. i wish men iaf bakom! :gremcrazy:
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Re: Tauper & kroppsbyggnad - skumma ögon?

Jo Tauperna passar som svältfödda men en sak jag undrat länge är edras ögon..
Är det så att Hernand Luvagi (har inte boken här men tror han heter så) Från Jarla Har speciella ögon som är tomma & mörka (har jag för mig) eller har alla tauper så?
Brukar inte stöta på dem så ofta när man spelar så det kan vara kul att veta..

Hur kommer det sig att de "smala" folken oftast är smartare i snittet än de som är normalbyggda och stora eller är det bara en tillfälighet?
Drezin tex: är ju också mindre och smalare än genomsnittsdvärgen hos Ghor..
(Har jag fått allt om bakfoten eller?)
 

Musashi

Veteran
Joined
7 May 2003
Messages
59
Location
Göteborg
Re: Tauper & kroppsbyggnad - skumma ögon?

Så vitt jag vet har alla tauper "tomma & mörka" ögon, har för mig det är så de beskrivs i folkslagskapitlet i "Mundana".

Vad gäller deras kroppsbyggnad kan det det finnas en logisk förklaring. Nämligen att de inte utför specielt mycket fysikt arbete och istället tillbringar tiden med mer stillsamna sysslor som magi och annat och inte utvecklar muskler(och därav blir mindre och smalare). Detta stämmer kanske bättre överens med dvärgarna än med tauperna men det skulle kunna vara möjligt för alla raser om man tror på evolutionen
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Re: Tauper & kroppsbyggnad - skumma ögon?

en förklarning kan vara att de använder/använt sig av magi och/eller magiska varleser till allt fysikt arbete under en lång period...


Silvervarg som anser att taup är en liten men bra måltid
 

Sedjem ash

Veteran
Joined
26 Feb 2003
Messages
68
Location
Lund i Skåneland
Re: fruktade tauper

pysh-push det är bara en tidsfråga innan vättarna reser sig o tar herraväldet över drezin o alla andra. Det är deras öde. :gremgrin:

Men för att återgå till Tauperna så är det inte så att de har "tomma & mörka" ögon det är helt enkelt så att de saknar iris.
Om man ska vara vetenskaplig och darwinistisk skulle man kunna säga att deras ögon inte alls saknar iris utan den är helt enkelt vit som resten av ögat. Anledningen till detta skulle vara att det är en dal(Taupernas dal), med berg på alla sidor villket inte skulle tillåta mycket sol. Ingen sol inget behov av att skydda sitt ljusintag dvs ingen(eller vit) iris.

/Sedjem ash -som vill skaka ner fler misslor i mundana
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
som agerat lite bollplank just vad gäller tauperna i B&M

Okej?

/Emil - som trodde han skrev om tauperna till B&M i sitt ensamma rum...
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Angående kroppsbyggnaden

Tauper är helt enkelt långa (betydigt längre än de flesta människofolk) och rangliga. En typisk man är 192 cm och väger 72. Det är ingen enormt låg vikt, men tauper är ju inte jättebreda.

Faktum är att deras längd/vikt-tabell är väldigt lik den för Thism-alver, så kanske kan man säga att de har en kroppsbyggnad liknande deras (om än oftast något lägre STY och TÅL).

/Emil
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Telepatisk överföring kanske? ;-)

/Emil - som trodde han skrev om tauperna till B&M i sitt ensamma rum...
Ponera att det kanske fanns en del saker som behövdes läggas till?

Ljusetsriddare - som tydligt minns ett samtal med Nallo om tauperna, vad det hela ledde till återstår att se...
 

Se Valine Anar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
79
Location
Stockholm
hey, vadå anorexia...

jag är 1.87 och väger 65
anorexia my ass:p
ska ut o svinga svärd och skjuta pilbåge på lajv snart ja
de har helt enkelt inget fett:)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Re: hey, vadå anorexia...

Möjligen kan taupernas kroppsbyggnad förklaras dels med ett ej arbetsamt liv där inga muskler utvecklas särskilt mycket, dels inga som helst anlag för fetma (motsatsen till polynesierna, vars kroppar lagrar fett mycket bättre än andra folks). Det är i alla fall så min taupiska kroppshydda uppkommit, och med tanke på taupernas allmänna framtoning tycks åtminstone det förstnämnda troligt.
 
Top