Nekromanti Tauper.

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Hej och allt sånt där!

I med att det inte finns så mycket om tauper i våra böcker, tyvärr. Så får man ibland hitta på lite om saker som fattas, så har ni någoting om tauper, som ni själv kommit på? Och en sak jag lärt mig är att, ifall man vill ha tag på någonting här på forumet - Så är det lika bra att göra en tråd, så här kommer frågan - Finns det några gamla trådar som beskriver tauper? (Tänker mest på om Ymir har varit kreativ) eller någonting liknande? Ska någon modul skrivas om dom i framtiden?

Anyway, kurrar i magen så blir att slänga ihop någon middag nu.

Iavhé.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Tyvär finns det inte mucket på forumet alls om tauper. Det mesta är liknande trådar precis som din(Jag har själv startat ett par).
Men vad jag vet så finns det en hel del matrial som skrevs till barbar-boken men aldrig kom i tryck, då tauperna varken var primitiva eller barbarer.

Och tyvärr har jag aldrig riktigt behövt sätta mig ner och skriva något kreativt om just dessa, så där kan jag inte heller hjälpa dig.
Sen har jag tyvärr inte tid just nu att skriva något, även om jag har ett par idéer. Och den tiden det kommer ta och skriva något lär jag lägga ner på att skriva om Mûhad till min kampanj, annars blir jag mördad av min spelgrupp.


/poseur vill också veta mer om tauper.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det finns ett taupiskt folkslag i Västlanden, nu när vi ändå är inne på Mûhad. Så här har jag skrivit om dem:

Tauper
Ett taupiskt folkslag lever än idag i Västlanden. Amdo, som de kallar sig, grundade Loulanriket i Zius södra berg långt innan zhanerna kom dit och erövrade deras rike. Loulan bestod av ensliga bosättningar på vindpinade högplatåer och bergssidor, men ändå lyckades tauperna bygga magnifika städer och monument vars ruiner än idag kan skådas i det massiv som bär rikets namn. Varför tauperna valde att bosätta sig på en så otillgänglig plats är okänt, men kanske var de flyktingar från taupernas eget land norr om Blå havet, och ville av olika anledningar inte söka sig till Ziu eller Akpilos. Fantastiska skildringar finns än idag av Loulan – det historiska verket Im-zhia-wahâl, Zhias krönikor, berättar om onaturligt smäckra torn som sträckte sig hundratalet fot upp i luften och odlingar som hölls vid liv med magi. Hur det nu än var erövrade zhanerna Loulan efter hårda strider, och idag återstår bara en spillra av Amdofolket.

Amdo lever än idag i Loulanmassivet, och har alltid bevarat sin särart – äktenskap mellan zhaner och tauper är mycket ovanliga. Tauperna bor i högt belägna gårdar och byar och livnär sig mestadels på boskapsskötsel, framförallt får, hästar och yakar, men ett fåtal tycks fortfarande besitta de märkliga kunskaperna att få saker att växa på så högt belägen mark – i Loulan odlas vissa växter som inte växter någon annanstans i Mûhad. Likt deras grannar Zhizhia återfinns en del Amdo också i Mûhads städer som magiker och lärda.

Ingen utomstående begriper sig egentligen på Amdofolkets religion. De förefaller dock vörda himlen, vilken är ack så påtaglig i de berg där de lever, och har i det funnit så pass mycket gemenskap med Mhîmrätten att de båda kulturerna kunnat samexistera. Amdo tycks leva längre än Västlandens övriga folk, dvärgarna och alverna givetvis undantagna, och deras äldste har ett uttryck som kallas ”Uppgå i himlen”. När de känner döden nalkas går de helt enkelt ensamma ut i Loulans berg och återfinns aldrig mera. Enstaka skelett som återfunnits på otillgängliga bergssidor skvallrar emellertid om vad som verkligen händer.

Amdo är långa och gängliga jämfört med Västlandens övriga folk, ofta så smala att de tycks utmärglade. De har helt vit hud och deras ögon saknar iris. Håret är vanligtvis rakt och kolsvart likt zhanernas, och männen bär gärna smala, flätade skägg. I städerna bär de oftast zhaniska kläder, men i sina hemtrakter föredrar de sakaran, en rikt mönstrad poncho i ljusa färger. Till denna bärs slitstarka byxor, skinnstövlar och olika sorters fantasifulla mössor – alltifrån en färgglad, spetsig kreation till grova pälsmössor med öronlappar som påminner om östzhanernas.
De är basically en korsning av Tibet och Inkariket, alltså. Typ.

- Ymir, upplyser
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Tjao, det är ju en bit av pusslet. Ah well, jag hoppas verkligen någonting skrivs i framtiden ;o Har så många frågor. Tauper är riktigt intressanta, och dom tycks ju på något sätt dra sig till platser där Magin är.. ja, finner inte några direkta ord. Men vi har ju Kabala, Legio Colonan. Så som jag ser dom dock, så är dom ett utspritt folk som inte har något direkt 'hem'. Men då kommer vi till frågan, -vad- körde iväg dom ifrån Taupernas dal? Varför flydde dom? Aja, vi får se hur det blir framöver, så att säga. Kanske är det någon modig själ som tar på sig jobbet att skriva en modul.

Iavhe, som är våldsamt intresserad av tauper.
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Alltså jag vill slå ett slag mot det här absurda tramset om att tauper saknar iris, vilket jag tror jag tagit upp innan. Iris är en väldigt viktig muskel i det mänskliga ögat (eller för den delen nästan alla ryggradsdjur som använder sig av synen på något vis)då den reglerar ljusinsläppet i ögat. En varelse med ett öga som borde ha ett iris men saknar det måste ha väldigt dålig syn eftersom deras ögon endast är anpassade för en viss, och förmodligen väldigt exakt, nivå ljus. Det säger sig själv att om ljuset inte matcher den nivån så ser man dåligt, såsom våra ögon är anpassade för dagljus - ni vet själva att man ser sämre när ljuset minskar. Såvida inte tauper har fasettögon eller ögon med en fast lins och sedan fokuserar blicken genom att "zooma" (som en kamera funkar, tex bläckfiskars ögon funkar så) så tycker jag det här med att saknat iris är dåligt. Sedan om man inte kan urskilja iris pga färg eller liknande från resten av ögat är en sak, men att sakna iris med ett vanligt mänskligt öga är ju bara konstigt. Eller är tauper kollektivt halvblinda? För jag har inte sett något som antyder deras dåliga syn.

Jag skulle gärna se neogames officiella förklaring på detta, för jag har helt missat att någon sådan finns. Själv misstänker jag att det här är något som kommit till för det verkar coolt. :gremtongue:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Sedan finns ju aspekten att avsaknad av iris vore extremt osexigt, också. Jag har alltid kört på att tauper iris är kolsvart som deras pupiller, vilket också skapar en småalien, men inte groteskt, effekt.

- Ymir, påpekar
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Jag är ingen Eon spelare men jag har en del material. Dessutom är jag ursprungs-Göteborgare :gremsmile:

Jag tycker det är lite tråkigt att precis allt måste ha en vetenskaplig förklaring, men det är ju jag och man måste inte tycka som jag. Jag vill bara öppna för möjligheten att ha med förhållanden som inte går att förklara. I vår egen värld är det fortfarande skrämmande mycket man inte kan förklara. Tänk då på hur det var på den tidiga medeltiden!

Om man absolut vill kunna förklara allting i sitt spel har jag ett förslag för de här irislösa tauperna som jag inte vet ett skvatt om.

De har helt vita ögon (eller whatever) för att deras ljusgenomsläppsfunktion ligger bakom en vit hinna och syns inte. Den vita hinnan släpper igenom allt ljus och irisen sitter dold bakom.
Voila!
Varför de har en vit hinna där har jag ingen aning om, de kan ju flera coola features med sina balla ögon. Det får ni spinna vidare på :gremsmile:

Zeb - som alltid tyckt det varit coolt med irislösa filurer
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Zeb, den där attityden är vad som har hindrat dig från att bli en Eonspelare.
ALLTING behöver en förklaring.
Och det du beskrev... Är inte det starr? :gremtongue:

//Kraetyz, vill fortfarande ha en magiteoribok
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Irisar

Jag tror att den bästa kompromissen om man inte ska störa sig med officiellt material är att säga att taupernas iris är vit - har inte en aning om detta är fysiologiskt möjligt i vår värld (de har iofs sämre syn än andra; -1), men då kan man helt enkelt hävda att regelboken formulerat sig lite klantigt och syftar på att andra folkslag pga. bristande kunskap i biologi och taupisk anatomi tolkar det som att de saknar iris.

Jag vågar satsa en hel del på att anledningen till särdraget är att författaren tyckte det var coolt och hade noll koll på irisens biologiska funktion.

Ymirs variant är med den här prioriteringen god tvåa, och det enda som är "fel" med den är att officiellt material skulle ha påpekat att de såg ut att ha jättepupiller då.

Är dock inte säker på vad som är coolast, vilket är den viktigaste faktorn :gremwink:
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: Irisar

Jag gillar också Ymirs idé.
Deras iris är alltid svart (eller kanske alltid helt vit? :gremwink: ),
och andra raser failar på obduktioner.

Regmolar, vi spelar Eon. Coolhetsfaktorn ligger ganska lågt på prioritetslistan. ;P
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Irisar

Jag vet inte om coolhetsfaktor ligger lågt på min piroriteringslista; just grejen med min idé var liksom att den är koolare än originalet. Ja, och mindre osexig, då.

- Ymir, påpekar
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Irisar

Regmolar, vi spelar Eon. Coolhetsfaktorn ligger ganska lågt på prioritetslistan. ;P
Tala för dig själv :gremwink:

Och rent seriöst motsäger inte coolhet och realism nödvändigtvis varandra, speciellt om det i världen rent objektivt finns magi, monster och andra övernaturligheter.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: Irisar

Inte NÖDVÄNDIGTVIS, men coolhetsfaktorn,
om den sätts för högt upp, kan döda realismen.

Coolt för coolhetens skull, så att säga. Jag gillar det inte. xD
Men ni ska inte tro att jag är emot coolhet.
Men, typ, "svartalv med två par vingar som kan spruta
blå eld som fryser dig till is" är ju lite väl. ^^
"Varför är han så, då?"
"Uuuuh... Det bara är så."

//Kraetyz, anledning krävs
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Re: Irisar

När jag spelleder och spelare frågar efter anledning till, t.ex varför den här lilla svartalfen kan spruta elf och flyga - Så blir jag oftast irriterad, i med att det bryter spelet och diskutioner mellan mina spelare och jag kan ta timmar :gremfrown:

Iavhé, som precis vaknat och är jätte hungrig.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: Irisar

Folk kanske frågar i spelet? :gremtongue:
"Varför kunde den där snubben spruta eld?
Han var ju bara en ond människa."
"Uuh... Uhm. A wizard did it."

Näe, därför gillar jag Eon.
Alla förklaringar kanske inte är BRA, men det finns åtminstone någon sorts förklaring till vad som händer. :gremtongue:

//Kraetyz, A wizard did it
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Re: Irisar

Jo då, det är inte så att jag undviker att svara på sakerna, men jag spelar med folk som har 5 års mer erfarenhet än mig, och jag blir galen när dom måste 'testa sl' :gremtongue:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Realism

Alla förklaringar kanske inte är BRA, men det finns åtminstone någon sorts förklaring till vad som händer. tunga
Då får du hjälpa mig med några av mina större problem i Eon :gremwink:

Hur får min mumie förmågan att flyga och slita ut sina motståndares hjärtan med en handrörelse (och dra dem till handen) enbart genom ökad påläggning av nektrotropi?

Varför har bördiga, utvecklade pseudoeuropeiska länder som varit bebodda i tusentals år invånarantal liknande Sibiriens?

Hur gör jag när jag förtrollar ett svärd med hjälp av mjöl, is och och fyra citroner?

Varför följer inte de magiska ritualerna i lisch-uppslaget magireglerna?

Hur fasen ska man tolka höjningsslagsreglerna för att inte alla människor i världen som ägnar någon tid alls åt seriös träning ska bli övermäktiga jämfört med alla jäkla kända krigare och andra officiella karaktärer? (undantaget uråldriga superalver av typ Carwelan)

(Om jag är gnällig så förtjänade du det efter att ha sänkt diskussionen med allegorin om svartalven :gremwink: )

Mer seriös del

"Coolhet" är väldigt subjektivt, och något som är väldigt inflationsbenäget. Magiska grejjer i D&D är oftast inte coolt, för deras största funktion är att ge en obligatorisk inkrementell bonus och alla äventyrare över lvl 1 har dem. Många av monstren är inte heller coola, för de är för konstiga, för platta, eller för mycket av kanonmat för det.

När jag på senaste Eon-mötet spelledde ett äventyr med viss Helms Deep-känsla fick jag en kommentar om att något var coolt. Det var inte trollen som släpade fram träd till murarna som belägringsstegar, det var inte horden av rasande tirakbärsärkar, det var inte den väldige binderakken med ett lagad och förstärkt trollkranium på skallen och en bruten jargbila som hanterades som en handyxa då han bankade ihjäl den jargiske kommendören, som överlevde mer än tio sekunder bara för att skölden såg till att han snarare dog av blunt trauma än huggskador.

Det som de tre spelarna tyckte var coolt var hur deras karaktärer snabbt utmattades när de stred i runda efter runda mot numerärt överlägsna motståndare, hur det och den ackumulerande Smärtan hotade att göra varje karaktär oanvändbar på en olycklig träff, hur allt som behövdes för att förlora sitt liv i striden var en olycklig träff i hjärtat eller huvudet. Det som föranledde kommentaren var att en av spelarna plötsligt insåg hur Smärtan han hade ackumulerat på de småskråmor som knappt ens passerat rustningen höll på att förta hans riddares hela stridsförmåga.

Realism är coolt och om det kan göras bra. Realism och coolhet motsäger inte varandra. Alla kommentarer om svartalver och dylikt tas som utslag av dålig förmåga att hitta på relevanta exempel :gremwink:
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: Realism

Har vi inte redan gått igenom att vandöda & nekromanti är CP-dumt på vissa ställen?

Vilka länder tänker du på?
Krig brukar reducera befolkningen något.

Svärdsförtrollningen... *suck* A wizard did it.
Reglerna för artefaktframställning är lite väl slumpmässiga ibland, antar jag.
IMO vore det bättre om man bara använde klart
högmagiska föremål/kongelat.
...
FAN VAD JAG SKA SKRIVA HUSREGLER NU!
Tack för att du nämnde det.

Ang. Förbättringsslag: Ändra skiten. Det har jag gjort.
;P
Jag sade inte allt allt var perfekt.

I sanning kan realism vara sjukt coolt.
När spelarna är bundna och inkastade i en grotta, tillfångatagna av tiraker,
är realismen dock mest ett hinder.
Men nog fan förtjänade dem det.

//Kraetyz, svinig SL ibland

EDIT: Förlåt för svartalven
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Realism

Jag tänkte göra ett inlägg i debatten och passar på med att ursäkta att även jag bidrar till att taupertråden blir något helt annat. För att rädda mig själv, kommer jag i slutet av inlägget ge min syn på tauper.

Coolhet / realism. Som Spelledare och spelare vet jag mycket väl hur roligt det är att få svar på vissa frågor.
Hur fan kan den sanna nekromantikern alstra biotropi?
Varför sprutar svartalven eld och flyger?
m.m m.m
Som spelledare brukar jag (och denna metod är jag nöjd med) inte ge spelarna svaret på deras frågor utan krav själv. Ifall "Jocke" spelar en bonden "Agar" ifrån Soldarn så är det inte säkert att han bör veta svaret på någon av ovannämnda frågor. För det intressanta under spelmötet är vad Agar vet/bör veta/vill veta inte att Jocke vill ha ett svar på sin nyfikenhet.
Vill man inom spelgruppen ha svaren på alla frågor de brukar ha så får de helt enkelt ta reda på det "i spelet".

Jag tycker personligen detta skapar en härlig mystik, också som ett spelarperspektiv.

om Tauper

Jag har tagit inspiration av Zigenare och deras kultur samt lagt in en hel del gnuttor med gnosticism.
 
Top