Nekromanti Tauper..

-BoNe-

Warrior
Joined
9 Jun 2003
Messages
209
Location
Kalmar
kan någon snälla ge lite info om dom?? Har lite om hur dom ser ut och så (väldigt tufft).
Men ja vill mer veta om hur dom lever, vart dom lever, vilka som inte gillar dom, vilka som dom går bra ihop med, osv osv..
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Mundanas Judar

Tauper påminner väldigt mycket om vår världs innan andra världskriget.
Dom har sitt egna lilla sätt och finns representerade i många olika kulturer. Dom är oftast väldigt akademiska av sig och folk ser på dom med lite skeptiska ögon.

Tauperna anses hästamma ifrån Ebhron där dom är grovt överrepresenterade. (Var sjunde är Taup i Ebhron) Men dom är framförallt väldigt närvarande i Ebhrons akademiska liv. Det fullständigt kryllar av dom på akademiöarna.


/Naug
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
De är ju kritvita har ögon utan iris och så men det står ju i mundana kapitlet på neogames hemsida. Det finns många av dem i Ebhron och Drunok men det finns väl även i andra länder. Det är som sagt ofta akademiker och nästan alla ser väl snett på dem eftersom de ser så konstiga ut.
 

$hotgun Harvey

Veteran
Joined
5 Sep 2001
Messages
26
Re: Mundanas Judar

anser att cirefalierna passar mycket bättre in som mundanas judar. skulle vilja hävda att spelmakarna tänkte "judar" när dom skrev om cirefalierna. utseendemässigt samt kulturmässigt påminner dom mycket om dom. dessutom är många saker i cirzatron rena rippoffs från judendomen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Tja...

Cirefalierna påminner snarare om renässansens italienare, och Marco har såvitt jag kan erinra mig också bekräftat att inspirationen kom därifrån. De är på det stora hela dock ett ovanligt unikt, och intressant, fantasyfolk.

- Ymir, cirefaliervän
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Mundanas Judar

Jag tycker nog liknelsen både haltar och inte gör särskilt mycket för att man ska få en bild av dem. Tauperna har, mig veterligen, ingen gemensam religion eller ens en ansats att försöka behålla en specifik taupisk kultur? Var finns hemlandet de skingrats ifrån? Var är lagarna som förpassar tauper att bara ägna sig åt vissa yrken? Osv. Tauperna verkar lite udda, ja, och det hade varit kul att få veta mer om deras ursprung, men att likna dem vid judarna känns inte särskilt träffande.

Mvh / Phelan
 
Top