Klon
Hero
Ja, då har jag spelat min allra första match mot en Tau armé nu, och det var en ganska jämn fight måste jag säga.
Segern satt långt inne.
Ett av de problemen jag hadew med dem var att så många av dem har sånadäringa förbannade jetpacks, vilket får dem at kunna hoppa in och ut från vapnens räckvidd. Ett annat var deras äckliga skimmers. Att bara träffa på 6:or när de flög omkring var riktigt jobbigt.
Att sedan min C'tan och mina wraiths inte hann in i närstrid som jag räknat med gjordeinte det hela bättre.
Har dock nu med lite erfarenhet och glosande i Tau codex kommit fram till lite svagheter.
1: Närstrid.
Tau gör sig inte speciellt bra i närstrid, de har bara 2 i initiativ, de har 3 i str och tughness.
hade mina wraiths nått fram så hade de meed ganska stor sannolikhet slaktat som ena galningar i leden.
2: moral.
Taus låga leadership gör dem till en armé som man faktiskt kan få att fly. Förvisso kan de uppväga det hela lite med sin etheral, men jag tycker det gverkar som det inte är tillräckligt. Har man då som jag en smaskig deciever kan man lugnt få dem att pinnas eller fly
När man slåss mot Tau tror jag det gäller att inte rädas att avancera, och det fort. Visst, finns det skydd så använd gärna det, speciellt för att komma undan lite markerlights och den däringa hammerhead. Det tjänar inget till att fgea på avstånd mot Tau, de är som gjorde för att segra mot de som försöker.
Så monolithen då.
Jag måste säga att den var både sämre ochbättre än jag väntat mig. Att alla inom 12" kunde bli skutna med D6 skott var inte så bra som man kunde väntat, 12" är inte så förbannat långt när man tänker efter. Däremot så var ordenance bra, jag tog ut en hel enhet pathfinders med ett enda skott. Sen så var den ju ganska pålitlig med, eftersom den höll emnot flertalet skott från ganska tunga vapen
(str 10!)
Men, att den är så långsam visade sig vara en ganska stor nackdel, speciellt i kombination med att den inte når allt för långt.
De som spela necrons här, förutom jag då givetvis, bör nog fundera lite på om man tycker den är värd sina 235 poäng. Jag tycker nog ändå det, men jag skulle nog undvika det mot vissa armeér, de med många lascanons. kort sagt, har de för mycket tankförstörarvapen hjälper det inte att Monolithen är den hårdaste tanken i hela 40K
Hoppas det här kan vara någhorlunda intressant/underhållandenläsning
Segern satt långt inne.
Ett av de problemen jag hadew med dem var att så många av dem har sånadäringa förbannade jetpacks, vilket får dem at kunna hoppa in och ut från vapnens räckvidd. Ett annat var deras äckliga skimmers. Att bara träffa på 6:or när de flög omkring var riktigt jobbigt.
Att sedan min C'tan och mina wraiths inte hann in i närstrid som jag räknat med gjordeinte det hela bättre.
Har dock nu med lite erfarenhet och glosande i Tau codex kommit fram till lite svagheter.
1: Närstrid.
Tau gör sig inte speciellt bra i närstrid, de har bara 2 i initiativ, de har 3 i str och tughness.
hade mina wraiths nått fram så hade de meed ganska stor sannolikhet slaktat som ena galningar i leden.
2: moral.
Taus låga leadership gör dem till en armé som man faktiskt kan få att fly. Förvisso kan de uppväga det hela lite med sin etheral, men jag tycker det gverkar som det inte är tillräckligt. Har man då som jag en smaskig deciever kan man lugnt få dem att pinnas eller fly

När man slåss mot Tau tror jag det gäller att inte rädas att avancera, och det fort. Visst, finns det skydd så använd gärna det, speciellt för att komma undan lite markerlights och den däringa hammerhead. Det tjänar inget till att fgea på avstånd mot Tau, de är som gjorde för att segra mot de som försöker.
Så monolithen då.
Jag måste säga att den var både sämre ochbättre än jag väntat mig. Att alla inom 12" kunde bli skutna med D6 skott var inte så bra som man kunde väntat, 12" är inte så förbannat långt när man tänker efter. Däremot så var ordenance bra, jag tog ut en hel enhet pathfinders med ett enda skott. Sen så var den ju ganska pålitlig med, eftersom den höll emnot flertalet skott från ganska tunga vapen
(str 10!)
Men, att den är så långsam visade sig vara en ganska stor nackdel, speciellt i kombination med att den inte når allt för långt.
De som spela necrons här, förutom jag då givetvis, bör nog fundera lite på om man tycker den är värd sina 235 poäng. Jag tycker nog ändå det, men jag skulle nog undvika det mot vissa armeér, de med många lascanons. kort sagt, har de för mycket tankförstörarvapen hjälper det inte att Monolithen är den hårdaste tanken i hela 40K
Hoppas det här kan vara någhorlunda intressant/underhållandenläsning