Nekromanti Tau och testning av monolith

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Ja, då har jag spelat min allra första match mot en Tau armé nu, och det var en ganska jämn fight måste jag säga.
Segern satt långt inne.

Ett av de problemen jag hadew med dem var att så många av dem har sånadäringa förbannade jetpacks, vilket får dem at kunna hoppa in och ut från vapnens räckvidd. Ett annat var deras äckliga skimmers. Att bara träffa på 6:or när de flög omkring var riktigt jobbigt.

Att sedan min C'tan och mina wraiths inte hann in i närstrid som jag räknat med gjordeinte det hela bättre.
Har dock nu med lite erfarenhet och glosande i Tau codex kommit fram till lite svagheter.

1: Närstrid.
Tau gör sig inte speciellt bra i närstrid, de har bara 2 i initiativ, de har 3 i str och tughness.
hade mina wraiths nått fram så hade de meed ganska stor sannolikhet slaktat som ena galningar i leden.

2: moral.
Taus låga leadership gör dem till en armé som man faktiskt kan få att fly. Förvisso kan de uppväga det hela lite med sin etheral, men jag tycker det gverkar som det inte är tillräckligt. Har man då som jag en smaskig deciever kan man lugnt få dem att pinnas eller fly :gremwink:

När man slåss mot Tau tror jag det gäller att inte rädas att avancera, och det fort. Visst, finns det skydd så använd gärna det, speciellt för att komma undan lite markerlights och den däringa hammerhead. Det tjänar inget till att fgea på avstånd mot Tau, de är som gjorde för att segra mot de som försöker.

Så monolithen då.
Jag måste säga att den var både sämre ochbättre än jag väntat mig. Att alla inom 12" kunde bli skutna med D6 skott var inte så bra som man kunde väntat, 12" är inte så förbannat långt när man tänker efter. Däremot så var ordenance bra, jag tog ut en hel enhet pathfinders med ett enda skott. Sen så var den ju ganska pålitlig med, eftersom den höll emnot flertalet skott från ganska tunga vapen
(str 10!)
Men, att den är så långsam visade sig vara en ganska stor nackdel, speciellt i kombination med att den inte når allt för långt.

De som spela necrons här, förutom jag då givetvis, bör nog fundera lite på om man tycker den är värd sina 235 poäng. Jag tycker nog ändå det, men jag skulle nog undvika det mot vissa armeér, de med många lascanons. kort sagt, har de för mycket tankförstörarvapen hjälper det inte att Monolithen är den hårdaste tanken i hela 40K

Hoppas det här kan vara någhorlunda intressant/underhållandenläsning
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
det som är bäst mot tau imho, och vad jag förösker balansera till att funka bra mot allt, är en jumpyarmé(vet inte riktiga betäckningen)

en massa jumppacks... det är iaf effektivt när det gäller SM(en kompis lyckades slå ut en hel armé, nästan, mha en assualt trupp), det jag försöker göra är detsamma med CSM, det roliga är att det är en 1500pts armé för ca 2000:- om det nu funkar

kan inte riktigt statsen för en monolith, men jag tycker inte den verkar värd det
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
en snabb armé då med andra ord... jumpacks och stuff...
Jo, det var ju vad jag hade i åtanke med mina wraiths, men de drog till sig en aning för mycket eld, och givetvis så misslyckas jag med mina save :gremsmirk:

Funderar på om man skulle kunna använda flayed ones mot Tau framgångsrikt, de har ju Deep strike i alla uppdrag så...
Men det blir ju bara mer pengar som lämnar kassakistan, så då får man vänta....

Tänkte dra lite om Monolithen när jag ändå höll på.
Den är kort och gott såhär;

Armour:14, överallt BS:4
Inga extra armour penetration dice mot den (ordenance slår som vanligt) Skimmer, rör sig 6"
vapen: particle whip(ordenance rng:24" str:9 ap:3 (1 under hålet))
gauss flux arc projectors rng 12" D6 hits mot alla enheter inom räckhåll, str 6, har jag för mig, ap 4...
lite osäker på skadan på sista, har inte codexet framför mig just nu, men det bör stämma...
kostnaden är 235 pt
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
looks to me that the monolith inst worth it
men det beror på hur
Inga extra armour penetration dice mot den (ordenance slår som vanligt) Skimmer, rör sig 6"
funkar.

för med min HQ i min hoppearmé så kan jag döda den med ett hugg om jag har tur(monsterous creature m. 8 i styrka när jag anfaller´)

kan du förklara meningen med den menigen jag plocka ur? :gremwink:
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Visst... låt mig slå ned på alla dina hopp och drömmar om att besegra 40K absolut hårdaste tank.

Inga extra armour penetration dice får användas mot den, detta exempelvis att man inte får några extra armour penetration för att vara monsterous creature. Låt se nu, du hade 8... okej, glancing på 6:or då, men inte bättre än så.
Teoretiskt, ja, du kan hugga den i ett slag om du har tur, betänk dock att det är en skimmer, och dessa kräver 6:or även för att bli träffade i närstrid, om mitt minne inte svikit mig helt.
Så en på 36 då, inte allt för dramatiska chanser

skimmer kan ju flyga över terräng som bekant, denn kan dock bara åka 6" istället för de vanliga 12". I gengäld kan den inte krasha av att bli imobalized, och den driftar inta av crew stunned eller något sådant.

Hr bryter lite ungefärligt mot mer regler än den följer :gremwink:
 

Dofhjort

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Visst... låt mig slå ned på alla dina hopp och drömmar om att besegra 40K absolut hårdaste tank.
Nej den är nog inte lätt att knäcka, men om man skjuter tills solen går upp med gamla hederliga Lascannons så tar man den nog till slut :gremsmile:

Däremot är jag inte heller säker på att den riktigt är värd sina poäng i alla lägen, inte efter vad jag läst på pappret iaf. Men lyckas man få den till en bra position så är den helt klart ett monster.

//David
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
sina 235 poäng menar du?
Den är ju billigare än land raidern!!!

Men nej, den är inte alltid värd sina poäng, det beror på vad du spelar mot, är det Orks så mums :gremgrin:
De har svårt att lpoicka ned den med något alls, kanske zap gun då, men man kan ju alltid hålla sig borta från den p0om man är rädd för det.

Saken är ju den att Monolithen är så jäkla seg, men det tycker jag kompenseras av att man med den kan få slå nya wbb slag om man misslyckats med några och sen teleporterar enheten, det har kjag haft stor nytta av!
 
Top