Nekromanti Tatters of the King - Fler spoilers, fler frågor

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Jag funderade på om jag skulle fortsätta på den gamla tråden, men jag vågar inte lita på det här forumsystemets förmåga att hantera bumpningar, så det fick bli en ny tråd.

Återigen kunde jag inte riktigt skriva något i trådtiteln om vad exakt det är jag funderar på, men here it is: Carcosa.

I slutet av del 1 av Tatters of the King transporteras rollpersonerna till den mystiska staden Carcosa. Det är kultisten Edwards som utnyttjat den galne poeten Alexander Roby för att väva en besvärjelse som flyttat Carcosa till jorden, och nu håller han på med ytterligare en besvärjelse för att locka till sig Hastur, i tron att han ska kunna få makt och kunskap. Men om Hastur anländer hit, till Carcosa, så blir det i sin "naturliga form", den som är fullständigt katastrofal för precis alla.

Nå; rollpersonerna anländer. I äventyret så som det är skrivet finns det några "allmänna" platser beskrivna (en esplanad, en bro, ett litet undangömt torg, en amfiteater, ett högt beläget kvarter) och så tre som är viktiga för plotten: Statymuseet där Alexander är, stranden där det finns en båt som kan ta rollpersonerna till palatset, och så själva palatset. Rollpersonerna behöver ta sig till palatset och när de väl är där hitta Edwards och stoppa honom.

Mitt problem är att det här är så tråkigt strukturerat. Jag tycker mycket om många saker i Tatters of the King, men här blir äventyret rälsat på ett i mina ögon tråkigt sätt. Spelledaren uppmuntras att beskriva staden som konstant föränderlig, sedan upplever rollpersonerna ett förbestämt antal encounters i en förbestämd ordning, eventuellt skiljs de åt, sedan samlas de ihop, sedan hittar de Roby, sedan för han dem hela vägen till Edwards. Det finns så att säga inget egentligt utrymme för agens från rollpersonernas sida förrän i slutet, där de har olika möjligheter att hindra Edwards.

Senast jag spelledde det här så hade jag exakt samma problem. Efter att ha pratat lite med bl.a Rising om det här med ologiska drömlabyrinter med egen logik så hittade jag på att man i Carcosa behövde två saker för att hitta någon vart: glaspärlor som man lade under tungan, och så hålla sitt mål fast i tanken medan man promenerade. "För om man inte vet vart man ska, så hamnar man ju ingenstans. Det här torget här, det är ingenstans. Där hamnar alla förr eller senare".



Nu är jag alltså här igen, och ska gestalta Carcosa så gott jag kan. Troligen kommer jag att behöva göra det redan på tisdag, och jag har i princip bara morgondagen på mig att göra faktiska förberedelser, då söndagen och måndagen riskerar att behöva användas till annat.

Så.

Jag funderar på något i stil med följande: Bygga en nodkarta, där varje nod leder till 2-3 andra noder. När man är på en nod kan man se något i fjärran som är kopplat till var och en av de andra noderna; något att ta sikte på. Dessutom ser man alltid Palatset, men försöker man gå dit hamnar man på någon av de andra noderna. Kanske en som väljs ut slumpvis. Kanske kan man heller aldrig gå bakåt, dvs man ser inte noden man kom från när man väl kommer fram?

Sedan hitta på ett antal encounters som sker på vägen mellan noderna. Typ, varje gång man går mellan två noder så händer någonting, men det kanske inte behöver vara bestämt vad.

Sedan kan noderna och på-vägen-encounters ge information. Noderna ger dock bara information om platser man inte ser just nu, och encounters bara om noder som inte är varken den man är på väg från eller den man är på väg till. Kanske.

Så förberedelserna blir alltså typ:
- Komma på ett antal extra platser. Varje plats behöver information om 1-2 andra noder, vägar till andra noder, och något kännetecken som kan synas i fjärran.
- Komma på ett antal encounter. Varje encounter behöver information om någon nod.


Min tanke med detta är alltså att tillföra agens, men samtidigt behålla en viss "drömlogik". Inte rälsa, utan låta det bli fullständigt möjligt att gå vilse i Carcosa och behöva fundera lite.


Har ni kört Tatters of the King? Hur har ni hanterat Carcosa? Låter ovanstående som en lösning som kan funka?
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,009
Location
Smålands golvbrunn
Ja, det bör fungera.

Men du kanske ska göra det lite mer drömlikt.

1) Skapa en känsla av att tiden går, och att den går snabbare, de måste skynda sig till palatset, för annars kommer något att hända.

2) Skapa en känsla av att rummet är oändligt. Första noden får de en känsla av att de har halverat sträckan till palatset, andra noden halverar de den igen, ... Skapa en känsla som Achilles hade när han tävlade mot sköldpaddan i Zenons paradozer.

Jag tänker att ditt "sanity-system" är som klippt och skuret för att göra något åt det här hållet.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Det är ingen dum idé med nodkartan. Ditt system fick mig att tänka på soloäventyr också där varje sida/stycke kan leda vidare till flera olika alternativ. Även bra om man kan se horisonten som du beskriver den men inte kan nå dit. Ska det vara möjligt att kunna backa till noden du kommer ifrån? Jag hade inte givit den möjligheten.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Jag har ritat en nodkarta nu:



Så:

Man börjar i fyrtornet. Målet är palatset. Man kan röra sig längsmed pilarna, men inte "bakåt". Man ser något slags "distinguishing features" av de platser man kan gå till från varje plats. Försöker man gå direkt till palatset (som alltid syns i fjärran) så hamnar man på Torget Ingenstans. Om man ändrar destination mitt mellan två platser eller gör något annat som riskerar att villa bort en så hamnar man också där.

Nästa steg blir att dels skriva en kort anteckning om varje plats (vad som syns på avstånd, korta stödord om själva platsen, eventuella SLP:er, vilken information om andra noder man kan hitta) - och dels skriva ihop några "encounters". Jag funderar på att göra mina encounters ganska generella med ett par variationer. Det behöver inte heller vara folk man möter eller så, jag tänker mig att en encounter skulle kunna vara "ni stöter på en dörr som har gångjärn på båda sidor" eller "gränden ni går i börjar svänga av åt höger och smalna av, och efter ett tag inser ni att den bara fortsätter vrida sig in i sig själv, och till slut blir den så smal att ni inte kommer förbi...". Dvs egentligen inte något som kräver problemlösning eller strid eller så, utan bara "något konstigt händer som påminner om att Carcosa är weird AF".
 

Attachments

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Och såhär blev mina anteckningar om de olika platserna:

Fyrtornet

Börjar som marmorvit valvbåge, blir liten förgylld och låst grind med skulpturer i svart sten. Blir sedan ett stort fyrtorn i vilket det finns kåpor och masker.
Härifrån syns:
  • Badhuset (skymtar som orientaliska, toppiga kupoler).
  • Norra kvarteret (Hus på en hög kulle eller höjd; husen verkar delvis ha byggts ovanpå varandra och in i kullen).
Badhuset

Orientaliska kupoler och extravagant utsirlade mönster på väggarna, som övergår i romersk stil med pelare. I byggnaden återfinns stora simbassänger där invånare sitter och dricker vin och pratar om Främlingen som kommit till palatset. En del ser honom som ett hot, andra som en frälsare. Alla bär fortfarande masker, men är i övrigt nakna.

Ledtrådar: Främlingen bär vitblek mask med svaga människodrag.

Härifrån syns:
  • Statymuseet (huvudet på en stor staty som föreställer en kvinna med krona på huvudet och visa anletsdrag).
  • Kanalbron (en kanal kurvar förbi badhuset. Längre bort skymtas en bro man kan använda för att ta sig över till andra sidan).
  • Esplanaden (genom en gränd skymtar en bred esplanad med stora träd i dova färger).
  • Palatset (på andra sidan sjön. Tre flyglar, stor upphöjd terrass mellan sig. På typ samma ställe som House Mullardoch)
Esplanaden

Portiker längs hus som saknar dörrar, fönster högt upp. Festande lutar sig ut genom fönstren; de har sett en vitklädd man springa tvärs över esplanaden ett par hundra meter bort. Rop av igenkänning, hysteri. Besvärade skratt. “Kom!” - de rör sig in i byggnaden, i riktning mot där de såg mannen.

Ledtrådar: Mannen var ett sändebud till drottning Cassilda.

Härifrån syns:
  • Fyrtornet (dess speglade ljus skymtas mellan två hus).
  • Kanalbron (dit leder ingången mannen sprang in genom; via en smal nedåtgående trappa).
  • Palatset (på andra sidan sjön. Tre flyglar, stor upphöjd terrass mellan sig. På typ samma ställe som House Mullardoch)
Norra kvarteret

Rollpersonerna klättrar upp längs vindlande, smala kullerstensgränder. Området verkar något mindre lyxigt än övriga, men är fortfarande rikt utsmyckat. Gångjärn i form av små varelser i järn, konstfärdigt utkarvade trämönster, skorstenar i form av skor, musköter, fiskar beroende på den boendes yrke.

Härifrån ser man långt. Halis svartgrumliga vatten, palatset i fjärran.

Här: En liten grupp av förfriskade och en smula hysteriska festare möter rollpersonerna, drar vidare. De bär djurmasker.
Noss presenterar sig med bugning. Fågelmask. Om tillfrågad kan Noss hjälpa rollpersonerna till skulpturmuseet. (Norra kvarteret?Amfiteatern?Kanalbron?Statymuseet).

Ledtrådar: Stadens namn är Yhtill och dess drottning heter Cassilda. Hon har en bror som heter Aldones, dotter Camilla, sönerna Thale och Uoht. En stor festival pågår, för att ära den främling som kommit som sändebud till Cassilda. Efter Främlingen har det kommit andra; de flesta av dem är i palatset, en av dem i skulpturmuseet. Noss är orolig.

Härifrån syns:
  • Esplanaden (tydligt; bred gata längre ner för kullen.)
  • Amfiteatern (rund byggnad, amfiteater)
  • Palatset (på andra sidan sjön. Tre flyglar, stor upphöjd terrass mellan sig. På typ samma ställe som House Mullardoch)
Torget Ingenstans

In genom en mycket liten öppning i en mur. Rund träbänk kring ett stort träd vars rötter verkar ha spillt över; den stenlagda marken är övervuxen av rötter och växter. Gårdsplan med höga hus i alla riktningar.

Förr eller senare kommer Noss. Om han inte redan gjort det presenterar han sig med bugning. Fågelmask. Om tillfrågad kan Noss hjälpa rollpersonerna till skulpturmuseet. (Norra kvarteret?Amfiteatern?Kanalbron?Statymuseet).

Ledtrådar: Noss kan berätta att man inte kan ta sig till palatset utan en guide. Försöker man så hamnar man “ingenstans”, det vill säga här. Förr eller senare brukar alla komma hit, framför allt om man gått vilse. Stadens namn är Yhtill och dess drottning heter Cassilda. Hon har en bror som heter Aldones, dotter Camilla, sönerna Thale och Uoht. En stor festival pågår, för att ära den främling som kommit som sändebud till Cassilda. Efter Främlingen har det kommit andra; de flesta av dem är i palatset, en av dem i skulpturmuseet. Noss är orolig.

Härifrån syns:
  • Norra kvarteret (Hus på en hög kulle eller höjd; husen verkar delvis ha byggts ovanpå varandra och in i kullen).
  • Amfiteatern (Stor rund byggnad ett par tvärgator bort).
  • Palatset (på andra sidan sjön. Tre flyglar, stor upphöjd terrass mellan sig. På typ samma ställe som House Mullardoch).
Kanalbron

Längs en kanal går smala kanter med pollare. Från några av dem hänger repstumpar. Här och var måste man gå in i små gångar i husen för att komma framåt. Väggarna är släta med stängda fönster högt upp.

Kanalen är lite drygt fem meter bred och tvärs över den går en smal bro utan räcken. Den har också en lätt konkav yta. Man måste ta sig över den för att kunna komma vidare till de ställen som syns härifrån. Slag för Smidighet för rollpersoner som försöker gå. Krypa fungerar. Gärna andra lösningar.

Den som ramlar kommer att föras bort av vattnet och finna sig nära Torget Ingenstans när de spolas iland.
På andra sidan, femtio meter bort, springer en vitklädd man in i en gränd.

Härifrån (in genom gränden) syns:
  • Norra kvarteret (Hus på en hög kulle eller höjd; husen verkar delvis ha byggts ovanpå varandra och in i kullen).
  • Statymuseet (huvudet på en stor staty som föreställer en kvinna med krona på huvudet och visa anletsdrag).
  • Palatset (på andra sidan sjön. Tre flyglar, stor upphöjd terrass mellan sig. På typ samma ställe som House Mullardoch).
Amfiteatern

Stor romersk amfiteater. Många av sätena är upptagna av statyer. En del av statyerna har fågelhuvuden. Scenen är en rektangulär upphöjnad i sten, som är försedd med fallucka och en stor rund träskiva som kan roteras med hjälp av mekanik vid sidan av. Pelare runtomkring, på och bredvid scenen. På flera av pelarna sitter svarta statyer av stora fåglar. Kanske är alla inte statyer.

Bakom en pelare gömmer sig Quentin Spence med en pistol (1 i Avståndsvapen). Fyra snabba skott.

Quentin Spence: Runt ansikte, nervös, svettig, stirrig, kortklippt brunt hår. Vita handskar, torkar sig konstant i pannan med näsduk. Halvkänd författare av dyster poesi. Varit med i alla möjliga kulter och organisationer; Golden Dawn, frimurarna, schack, fågelskådning. Var med vid Springer Mound.

Han trodde rollpersonerna var… något annat. “Såna där… flygande saker. Varelser. Klor och vingar…” Han antar att rollpersonerna är senkomna kultister.

Ledtrådar: Spence har varit i palatset och vet att det behövs 4 Hasturs Avkomma för att frammana Kungen i gult. Hittills är tre frammande. Spence letar efter Roby i hopp om att han ska veta vad som behöver göras. Tror inte Roby känner till att Edwards frammanar Kungen. Tror Roby kan finnas i Statymuseet.

Härifrån syns:
  • Kanalbron (kanalen går förbi amfiteatern. Längre bort syns en bro)
  • Stranden (svart vatten, stenbryggor, syns en bit bort mellan husen)
  • Badhuset (skymtar som orientaliska, toppiga kupoler).
  • Palatset (på andra sidan sjön. Tre flyglar, stor upphöjd terrass mellan sig. På typ samma ställe som House Mullardoch).
Statymuseet

En stor staty av drottning Cassilda pryder taket av en oväntat liten byggnad, omgiven av avgränsade trädgårdar där det står dussintals, hundratals statyer. Djur, kvinnor, män, en medusa, en flygande varelse med membrantunna vingar och lång mule och vassa tänder som omfamnar ett litet barn, en cypress bredvid ett verkligt, identiskt träd. Fyra riktiga byakheer som vikt vingarna kring sig; de kommer att försöka anfalla rollpersonerna men kan inte röra sig från sina platser.

I byggnaden – tomt på folk, men hundratals objekt relaterade till Hasturmyten. Dioramor över dåtida och framtida New York (med självmordskamrar). Byakheevisslor från hela västafrika, italien, från Celano och Celephalis och Sarkomand och Hyaderna. Ett dussin vita kåpor, med det gula tecknet inte fullt synbart. En nyskapad lerskulptur som föreställer en av rollpersonerna.

I ett arbetsrum är Alexander Roby djupt försjunken. Trött men stabil. Ett litet leende. I Carcosa är Alexander fullt kapabel. Minns rollpersonerna. Carcosa skapas av närheten till Hastur, men effekten är naturlig och ofarlig. Främlingen är i staden men kommer aldrig att nå palatset”. Kan visa rollpersonerna vägen ut om de önskar. Roby vet inte att Edwards åkallar Hastur.
Roby kan också föra rollpersonerna till palatset och Edwards.

Ledtrådar: Edwards trodde att han kunde förmå Kungen i gult att komma till jorden. Om Edwards kallar på Kungen här i Carcosa så kommer han inte att komma i den formen utan i en form som saknar form… Inga mänskliga sinnen skulle överleva. Han skulle förgöra alla. Edwards också.

Härifrån syns:
  • Stranden (svart vatten, stenbryggor, syns en bit bort mellan husen)
  • Amfiteatern (Stor rund byggnad ett par tvärgator bort).
  • Palatset (på andra sidan sjön. Tre flyglar, stor upphöjd terrass mellan sig. På typ samma ställe som House Mullardoch).
Stranden och sjön

Svartgrumligt vatten. Stenbryggor med pollare. Små, långsmala träbåtar med ensam mast, vita eller blekgula segel. Det finns en väg som verkar gå runt mot palatset, men i själva verket bara leder till Torget Ingenstans.

Härifrån syns:
  • Badhuset (skymtar som orientaliska, toppiga kupoler).
  • Palatset (på andra sidan sjön. Tre flyglar, stor upphöjd terrass mellan sig. På typ samma ställe som House Mullardoch).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Kvar att göra:
  • Encounters vid resor mellan platserna.
  • Palatset och vad som händer där.
Jag börjar känna att det här kommer att vara hyfsat genomförbart, rentav...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Jag har påbörjat en lista med encounters. Jag bedömer att den just nu är "tillräckligt lång", men givetvis kommer jag att lägga till saker om jag kommer på dem:
  • I en stenmur som står i er väg ser ni en dörr som har tunga gångjärn på båda sidorna av dörren. Det finns ett handtag i formen av en öppen grinande mun med tunga som sticker ut.
  • Gränden ni går i börjar svänga av åt höger och smalna av, och efter ett tag inser ni att den bara fortsätter vrida sig in i sig själv, och till slut blir den så smal att ni inte kommer vidare. Ni tycker att ni ser ljus någonstans precis kring nästa rundel, men ni kommer helt enkelt inte vidare.
  • Ni vänder runt ett hörn och ser en en människa sittandes lutad mot en vägg med en luta i knät. Hen har på sig en praktfull kostym med guldinlägg och krusiduller. Hens mask täcker hela ansiktet och har en överdrivet stor näsa och ett stelt grin. När ni tittar närmare ser ni att någon huggit personen flera gånger i ryggen.
  • Era skuggor verkar bete sig underligt. Det är som om de inte riktigt går i takt med er.
  • Ni hör skönsång eka mellan husen. Ni kan inte riktigt höra varifrån den kommer, men den slutar abrupt.
  • Längre bort ser ni en grupp människor. De bär fina kläder och avancerade masker. De skrattar och verkar på gränsen mellan panik och extas. En del av dem går hukade, andra rör sig framåt på alla fyra. De hinner försvinna in i en sidogränd innan ni hinner ifatt dem.
  • Högt upp i skyn ser ni något som tillfälligt täcker stjärnorna. Svart mot svart. Stora, membranlika vingar. En lukt som av rutten frukt slår emot er, men den driver snabbt vidare.
  • Ni går förbi en fontän som sprutar svart, oljigt vatten. Kring fontänen sitter ett antal trötta människor; flera av dem har tagit av sig sina masker och stirrar ner i vattnet. Där nere ser man sina egna drömmar.
I morgon ska jag kolla på palatset. Det tror jag inte behöver förändras så mycket; det kan få vara lite linjärt. Där i slutet är ju problemet ändå öppet för olika lösningar.
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Bra jobbat Krank! Väldigt inspirerande. Jag spelleder själv Tatters och vi kommer att nå Carcosa om ett par, tre spelmöten. Kommer nog att använda mig av ditt upplägg.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Jag blir mer och mer sugen på att börja plita på en ordentlig "Tatters of the King companion" någon dag. Kampanjen är bra, men det finns en del som behöver fyllas ut.

För att inte tala om att det finns en del rent pinsamma fel - som att Mark Evans plötsligt för heta Michael Evans när han avslöjas som Edwards till exempel. I många fall verkar årtalen ha flyttats runt utan att det ändrats överallt. Så jag hade nog iaf för egen del gärna velat ha något slags hjälpdokument när jag spelledde det första gången...

Dock tänker jag att det lär finnas upphovsrättsliga problem med att producera ett sådant dokument...
 
Top