Nekromanti Tassar & Morrhår

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Igår, när jag gick förbi min LFGS, hittade jag ett nytt svenskt rollspel på hyllorna.
Tassar och Morrhår
Boken är softcover i A4-format på 94 sidor och skriven av Nils-Erik Lindström (finns han på forumet?).
Boken är välskriven och lättläst, men det är sparsamt med bilder som är av skiftande kvalitet.

Man spelar antropomorfa djur, som Mouseguard, Det susar i säven eller Beatrix Potter.
Man kan vara ekorre, groda, igelkott, mus, näbbmus, råtta eller småfågel.

Regelmotorn känns som en BRP-klon där man bytt ut alla T20- och T%-slag mot 2T6 där man ska slå lika eller under ett värde för att lyckas. Det påminner om Drakar och Demoner Expert från 1985.

Man har 4 primära grundegenskaper: Styrka, Snabbhet, Kunskap och Tålighet som alla slås fram med 2T6, men modifieras beroende på vilket djur man valt att spela.
Sekundära grundegenskaper är Skadetröskel (Tålighet), Medvetandegräns (Tålighet + Styrka), Dödsgräns (2*Tålighet + Styrka), Kroppspoäng som börjar på 0 (när man är oskadad) och stiger vartefter man tar skador, tills den passerar dödsgränsen.

Man har ett antal färdigheter som beror på, men inte är lika med, grundegenskaperna.
Man använder sig av en enkel tabell för att räkna ut färdighetsvärdet.

Stridssystemet är klassisk BRP med träfftabell för att se vilken kroppsdel man träffar, regler för att parera med vapen, rustningar och sköldar som absorberar skada, samt olika stridsmanövrar man kan använda.

Eftersom reglernas komplexitetsgrad ligger på DoD:Expert-nivå skulle jag säga att det är lämpligt från 10-12 år och uppåt.

Boken innehåller ett bestiarium med vanliga djur man kan stöta på i naturen i Sverige, ett introäventyr, samt en "kampanjvärld" som heter Bortomberga gård (är man en liten mus räcker en bondgård alldeles utmärkt som kampanjvärld).

Är spelet bra? Svårt att säga efter en snabb genomläsning. Skulle DoD:Expert vara bra om man skrev om det för antropomorfa smådjur? Spontant tycker jag att det är för mycket regler, men är man van vid BRP kan man nog slå fram gubbar och börja spela på under en timme efter att man köpt boken.
 
Top