Nekromanti Taskig situation

Tedd

Veteran
Joined
18 Sep 2001
Messages
56
Location
Kalmar, Småland, Sverige
Igår på mötet med min grupp spelade vi Explosionen ( från www.NoGo.nu ) i slutet så fastnade vi på källarvåningen ( efter att ha ramlat ner en våning från schaktet /images/icons/tongue.gif ) vi blev inbarrikerade i vapenförrådet. Vi kom helt enkelt inte ut. Det tog oss ungefär 2½ h att komma ut ur det rummet. Hur ska SL reagera i sådana lägen? ska han "ta kål på oss" eller ska det alltid finnas en väg ut ( aningen svår då kanske ) eller ska han spela verklighetstroget ( även om det kan bli trist )
 
Joined
18 Aug 2000
Messages
319
Location
Sverige, Stockholm
Det är knepigt för SL när det blir stela situationer där man kan ta en enkel lösning. Det har dock hänt i vår spelgrupp när SL har gjort "enkla lösningar" eller "inte orkat" att spelgruppen har exploderat över att det de gjort inte har spelat någon roll. Svaret är alltså att man ALTID ska ha en chans, såvida man inte förtjänar att straffas. Allt annat är enbart elakt och dåligt spelledande.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
det beror väl på ganska mycket.
jag har visserligen inte läst äventyret, men om rollpersonerna hamnar i en "olöslig" knipa utav deras egna handlingar så tycker jag de kan dö. Men om jag som SL suttit och skrivit ett äventyr i 40 timmar och mina spelares rollpersoner klantar till det någon gång på vägen så skulle de antagligen överleva. Jag HATAR när hela grupper går och dör innan jag fått demonstrera min kreativitet .. eller nått.. :D

Jag tycker inte om att ha kål på hela grupper på en gång. men det är jag det..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Tja, först kan sägas att Explosionen tyvärr har flera sådana mer otrevliga "fällor" som kan låsa in eller döda rollpersonerna (det är farligt att tappa greppet i schaktet...).

För det andra så tycker jag också att man alltid ska ge rollpersonerna en chans till. Det gör helt enkelt allt mycket roligare!

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
"Jag HATAR när hela grupper går och dör innan jag fått demonstrera min kreativitet .. eller nått.. :D"

Du är inte ensam :)

Det kan alltid bli värre, det kan alltid bli bättre.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ett helvete !!

Gör det till ett rent H-VETE att komma ut.
jag tycker att det nästan alltid ska finns en lite dörr ut. Men det ska inte vara lätt att komma igenom den.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Precis. Det är inte roligt att låta karaktärerna dö inlåsta i ett rum. Jag brukar aldrig låta dem dö, men om de skall dö skall det vara på ett någorlunda stilfullt sätt. Eller "effektfullt" kanske är ett bättre ordval.
Låt de bli allvarligt skadade i slutstriden mot den elaka "bossen" och när de andra karaktärerna slutligen segrat, låt han då klämma ut några ord, och sedan dö. Äkta Hollywoodstil, fungerar bra även i rollspel.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Rage

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
64
Location
Borlänge
Man skall väl ge rollpersonerna en chans, men den behöver inte vara stor. Det finns inget värre än att ha en SL som gör ens RP medvetslös och slänger in den i en cell och låter RPn dö. Nej de kan väl hända något så rollpersonerna kommer ut. Nu har jag inte läst äventyret, men något kan väl inträffa så de kan fly eller slåss ordentligt. Om man skall dö i rollspel så vill man dö i kamp eller åtminståne haft en chans att avgöra sitt öde. Och slutligen man får faktiskt ändra på äventyr så de passar ens egna stil.

"Dispose of them discreetly,
Demolish them completely."
-Fred the Singing Bandit
 
Top