Nekromanti Tarotkort !

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Jag vet tyvärr inte var man köper dem längre men känner att jag måste tipsa om tarotkorten som gjordes till Jolanda III:s tarotbok eftersom de illustrerades av Hans Arnold (vilken för övrigt är aktuell med utställning på Seriegalleriet i Stockholm). Jag har dock sett dem lite då och då så de verkar inte helt försvunna.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Jag köpte min tarotkortlek i en new age-affär, alltså en sån som säljer kristaller, flumsmycken, rökelse och sånt. Detta var i Visby, vet inte vad som finns i Göteborg.
Jag kände mig smått besvärad när den vänliga expediten försökte hjälpa mig genom att fråga vad jag skulle använda den till, och jag försökte undvika ett svar i stil med "det är ju bara en slumpgenerator, juh...".

Gordeg
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Jag vill mena att de är högst tillgängliga

...ety jag fann dem raskt hos AdLibris.

Verkar vara nytryck iom att det står att de är utgivna i december 2007.
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Ta en sväng till Haga Nygata och ramla in på den vansinnigt kitchiga new age-butiken..........som jag inte för mitt liv kan komma ihåg vad den heter...eventuellt kan det vara Regnbågen. Följ bara lukten av rökelse, och spåret av fjortis-wicca-wannabes så kan du inte missa det :gremwink:
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Jag fann en klassik Tarot av Alaister Crowley som gick på ringa 275 pix. Den kändes mest stilren o kan användas till diverse spel vilket gjorde att det kändes mest rätt att köpa just den.

Är det föresten någon som användt Tarot som inflyteskort för spelare, typ som öde mao fast att man istället utgår från kortet och vad det står för ?!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Jag kände mig smått besvärad när den vänliga expediten försökte hjälpa mig genom att fråga vad jag skulle använda den till, och jag försökte undvika ett svar i stil med "det är ju bara en slumpgenerator, juh...".
"Ärligt talat är det mest för konstens skull," tycker jag är ett bra svar. :gremsmile:

Den här tråden fick mig förresten intresserad igen i att skaffa mig en lek så... ja, nu ligger den här med fina motiv ur Da Vincis produktion och i mindre storlek så den är lätt att ta med om man råkar göra spel på den. :gremwink:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Klicka här så får du se.

Det är alltså motiv omarbetade av konstnärerna. En del är klassiska målningar med nån extra detalj (som Mona-Lisa) andra är mer omfattande. T.ex. så har mormor Anna, lille Jesus och ett lamm fått stryka på foten för ett lejon på kortet Styrka. Hade inte tänkt på det innan idag... fann det mycket lustigt. :gremgrin:

Det enda problemet just nu är att inte köpa fler lekar. Just för det där med de fina bilderna. :gremblush:
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
552
Location
Gävle och Åland
Jag har också varit intresserad av Tarotkort ända sedan jag spelade "Fools Errand" på min gamla Macintosh. Symboliken i trumfkorten är spännande utan att jag för den skull tror ett ögonblick på spådomar. I uppföljaren till Svavelvinter ägnar sig bland annat trollkarlen Shagul åt den koncentrationsövning som finns avbildad på trumfkort XIV. Man möter också en fånge som hänger i ena benet enligt trumfkort XII för att komma på bättre tankar. Mer om detta senare men jag kan avslöja att han hängt så i ett sekel och har blivit genomskinlig under prövningen ...

Hur som helst så söker jag de allra mest ursprungligaTarotkortlekarna snarare än de ballaste eller vackraste. Mest använder jag bilderna från den s.k. Rider-Waite-leken (tidigt 1900-tal): http://en.wikipedia.org/wiki/Rider-Waite_tarot_deck

Jag har köpt Tarotlekar på Vattumannen på Drottninggatan i Stockholm. Försäljarens argument att "den här leken har en stark känsla utåt" gjorde mig svarslös för ett ögonblick.
 
Top