Nekromanti Tarotikum OOC

AliceInF-UpLand

Veteran
Joined
21 Jul 2010
Messages
10


Kära spelare,




OBS! Det här spelet är redan fullt, så inga fler anmälningar tack och vänligen respektera att man bara kan skriva i den här tråden om man är deltagare i spelet. Ni som är deltagare har fått en inbjudan, samt mottagit karaktärer.

Det här inlägget kommer innehålla rätt mycket information (då några spelare aldrig spelat rollspel förut), men var inte orolig, resten av inläggen kommer inte att innehålla så här mycket info.


Spelets upplägg och start:

Spelet Tarotikum kommer att ha två forumtrådar. En OOC = Out of character tråd och en IC = In character tråd. I IC-tråden kommer själva spelet försiggå, när de individuella scenerna är genomspelade -(se info i nästa stycke om individuella scener). I OOC-tråden kan vi diskutera reglerna, ni kan ställa frågor till mig om spelet eller era karaktärer. Genom att ha en OOC-tråd undgår vi att spelet störs av allt för mycket snack som inte har med handlingen att göra. Enstaka frågor är dock ok i IC- tråden tex. om ni är osäkra på vilken tid på dagen det är i spelet eller om en viss SLP är närvarande. Men skriv dessa frågor i parantes.

Vi börjar spelet med individuella scener. De kommer att försiggå via PM mellan mig och er, jag kommer inom kort skicka var och en av er ett individuellt PM med starten på scenen. Om du inte redan skickat ett PM till mig så gör det nu, så att jag kan skicka dig ditt scenintro. När vi är klar med alla individuella scener övergår vi till gruppbaserat spel i IC – In character tråden som jag kommer lägga upp här senare i forumspels forumet. Den tråden kommer heta ”Tarotikum IC”.


Guide till hur man rollspelar på forum:

* För varje inlägg du gör börja alltid med din karaktärs namn. Ex:
Ed:

Jag ringer upp Simon.


* När du beskriver vad din karaktär gör så skriv det som i ex. ovan.


* Säger din karaktär något så skriv det såhär:

Ed:

”Hej Simon, kan jag komma över?”


* Vill du skriva något som din karaktär tänker så skriv det i kursivt.


Regler:

Tärning:
Vi kommer att använda oss av tärningar vid vissa tillfällen. Det är jag som kommer att rulla tärningar (om någon vill göra det själv för sin karaktär och får tillåtelse att göra det från resten av spelarna är det också ok).
Jag har mycket enkla regler. När du vill använda en färdighet rullar jag en 10-sidig tärning och du lyckas om du slår lika mycket som ditt färdighetsvärde eller lägre. Om du slår 1 gör du något extraordinärt bra, om du slår 10 gör du ett enorm fummel och det kommer få konsekvenser, dock inte dödliga.

Ex. Ed vill försöka hypnotisera sin granne till att berätta vem som lämnade brevet på hans dörrhantag. Han har 5 i färdigheten hypnotisera. Jag slår 3  = han lyckas och grannen börjar berätta.Använder man en våldsfärdighet slår man förrutom färdighetsvärdet också ett skade-slag. Då slår jag  återigen en 10 sidiga tärning för att se hur mycket skada karaktären gjorde. I praktiken kommer det se ut så här:

Ed:
Jag siktar och försöker skjuta X.


Spelledaren:

Du lyckas och träffar honom i vänstra låret, X skriker och håller sig krampaktigt om låret. (Du gör 6 i skada på X).


WP, SP, BP:
Dessa värden finns i era karaktärsblad. De skiljer sig lite mellan karaktärerna, beroende på era unika personligheter och jag kommer nu förklara vad de innebär:

WP =Willpower points- viljestyrka. Du använder ibland detta för att motstå saker som mind-control och hypnos. Detta värde kan ändras beroende på  omständigheterna. Detta fungerar som färdigheter gör.  WP har en annan funktion också: Om du ska använda en färdighet och verkligen verkligen vill lyckas kan du använda ett WP för att öka ditt färdighetsvärde för en handling. 
Ex. Ed vill skjuta någon, och om han inte lyckas kommer han att vara i allvarlig fara. Han använder 2 WP att öka sitt färdighetsvärde från 5 till 7. Han slår 6 och träffar. Nu har han 8 i WP. WP återfår karaktären mycket långsamt.

SP = Sanity points.  När karaktären upplever ett ”psykiskt trauma” eller skräck  förlorar han/hon SP. Karaktären återfår SP snabbare än WP, men långsammare än BP.

BP = Body points -kroppspoäng. Detta visar hur mycket skada kroppen kan ta innan du dör. Vanliga människor har max 25 i bodypoints (BP).Övernaturliga varelser eller extraordinära människor har mer. Det är en karaktärs BP värde som går ner, om denne utsätts för våld. Som tex. i exemplet där Ed sköt X, då gjorde Ed 6 i skada, vilket resulterar i att X förlorar 6 i BP.


Inläggsfrekvens:

Jag kommer för det mesta att kunna skriva dagligen. Och jag förväntar mig att en spelare postar två till tre inlägg i veckan. Om en spelare inte har skrivit på fyra dagar kommer jag att agera som spelarens karaktär tills spelaren återvänder till spelet. Om du som spelare tar semester eller blir upptagen så du vet att du inte kan skriva på flera dagar berätta det för mig så jag vet. Om du som spelare hellre vill att en av de andra spelarna agerar din karaktär så är det också ok.


Frivilligt:

Det skulle vara bra för mig som SL =Spelledare, att få veta vad det är ni som enskilda spelare tycker om att uppleva genom rollspel och vad ni tycker är långtråkigt. Om jag får veta detta kan jag ge var och en av er en bättre spelupplevelse. Jag kan undgå att utsätta spelare för saker de tycker är tråkiga och jag kan till viss grad anpassa spelet så att ni får det spel ni tycker är kul. Exempelvis tycker jag själv att problemlösning, mystik och karaktärsgestaltande spel är kul, medan politiskt spel och aktion är långtråkigt för mig i större doser.
Jag har försökt att blanda olika element i spelet, så att där ska vara utrymme för alla smaker. Och jag har försökt göra det så att det är möjligt för er som spelare att själva ta scenariot i den riktning ni vill. Ni kommer bli presenterade för ett problem och hur ni väljer att lösa det – med diplomati, strategi, våld, ockultism eller något helt annat, eller kanske en mix, är upp till er.


Några frågor?

Posta dem här eller PMa mig dem om de är hemliga.

Jag ser fram emot att komma igång och jag skickar er som sagt era intron som PM snarast :gremsmile:!
 
Top