Nekromanti Tarhai

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Jag har just varit och köpt Geografica Mundana och har nu suttit och bläddrat igenom den... väldigt bra ersättare till Mundana! Men det finns ingen info alls om Tarhai (som man kan se långt borta i väster på "pergamentkartan" som följer med Spelarens handbok)

Är det någon som har nån info om Tarhai? :gremconfused:
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Tror nog det inte är någon som sitter inne på info om detta land. Men det hindrar ingen från att hitta på någonting, inklusive dig. Känner du för att spela kampanj/äventyr där så är det bara att sitta och tänka ut någonting som ska vara där.
Det verkar ju ligga så passa vsides att få vet vad som finns där. Det går bara rykten om landet och därför tas det inte upp i Geografica. Har inte någon karta att gå efter så jag kan inte hitta på något. Men säkert någon annan.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Info om Tarhai

Det står lite om Tarhai i slutet på tredje sidan i geografikapitlet i Geografica. Sen kan man även kolla in Forion då landet har viss handel och gemenskap med Tarhai då missionen satt sin prägel på landet ifråga.

Jag skrev om Forion i Geografica, får jag positiv kritik så kanske det blir ett stycke om Tarhai, då landet har bäst kontakt med Forion (och för den delen även Mûhad). Får jag negativ kritik så ska jag bli bättre, alternativt dra mig tillbaka.
 

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Positiv kritik om Forion =)

Jag tyckte att du lyckades riktigt bra! Hela texten är i mitt tycke bra genomtänkt, välstrukturerad och framförallt väldigt kul att läsa (liksom texterna om dom andra "nya" länderna, Ebhron & Arkipelagen). Så skriv gärna nått om Tharhai också! Det verkar som om Tharhai är baserat på det Feodala Japan, är det rätt uppfattat? (kan ha nått att göra med namnet :gremwink: )
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Tack så mycket!

Jag har inte skrivit det lilla stycket om Tarhai, men jag antar att ditt antagande är korrekt.

Ebhron och Arkipelagen skrev jag ej (dock korrade jag Arkipelagen, som ett tag var på hela 8 sidor...). Basatt du vet.

Tack för den positiva kritiken! Berömmelse gör att man vill skriva mer. Det ska jag göra (om CJS tillåter).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Japan-rippoff? Neeeeej!

Det verkar som om Tharhai är baserat på det Feodala Japan

Åh nej...nej, nej, nej...

- Ymir, förlorar ytterligare Ob2T6 Förtroende för Neogames
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: Japan-rippoff? Neeeeej!

Har herr Ymir inte märkt att hela Mundana är byggt av rip-offer på vår värld?

Forion har dock inte så mycket med vår värld att göra, även om Dabu kan liknas vid valfri flodkultur och att religionen är på långt håll lik buddhismen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Japan-rippoff? Neeeeej!

Njae, faktiskt inte. Kulturerna från Jargien till Consaber, ungefär, var svåra att direkt likna vid någon existerande kultur, speciellt Cirefalierna, Asharien, Sunari, Takalorr och Thalamur. De kändes alla ganska unika och, faktiskt, rätt nyskapande. En råripp på feodala Japan gör inte det, utan hör snarare japannörd-utan-någon-som-helst-koll- och fantasyträsk-modell-standard-kulturerna till. Något som, i mitt tycke, har mycket lite i Eon att göra.

I vilket fall så tillhör det nuvarande Mundana en helhet, en kultursfär påminnande om europeisk och centralasiatisk medeltid och ungrenässans. Vad katana-viftande samurajer, i en helt annan form av total råripp (för jag betvivlar starkt att någon på Neogames har kompetens nog att skapa en lagom östasiatiskt influerad kultur) har i Mundana att göra övergår däremot mitt förstånd.

Följande inlägg förklarar nog min ståndpunkt mer ingående: http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...true#Post146424

- Ymir, som känner igen den här debatten sedan gammalt
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: Japan-rippoff? Neeeeej!

Om jag skulle skriva nåt om Tarhai till Codex kan jag lova dig att det inte blir en japanripoff. Sånt intresserar mig inte.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Amendåså

Jag litar på ditt ord.

...och hoppas att du inte gör mig besviken. Det finns gränser också för min gnällighet :gremwink:

- Ymir, som iofs inte läser Codex...
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: Amendåså

Då det definitivt inte kommer nån modul om Tarhai är Codex det enda alternativet för tryck. Annars kanske det blir på nån internetsida.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Eon-artiklar i Codex?

En idé vore kanske att publicera alla Codex-artiklar om Eon på Neogames hemsida, så att vi som övergav Codex på ett tidigt stadium också kan ta del av dem? De är ju officiellt material, trots allt...

- Ymir, hade uppskattat det
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: Eon-artiklar i Codex?

Bra idé. Jag fortsätter med Codex ett tag till, men snart ger jag nog upp. Iofs har jag alla Codex (lite häftigt).

Men frågan är om folket på Codex skulle uppskatta att Eon-och Neotechartiklarna lades ut på www.neogames.se , då det skulle leda till att Eonläsarna (jag) skulle sluta med Codex -> inkomstförlust. Och frågan är om CJS är beredd att betala Codex för detta.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Eon-artiklar i Codex?

Öh...skulle det leda till inkomstförlust? Jag menar givetvis att Eon-artiklarna skulle publiceras först i Codex, och läggas upp på Neogames hemsida först långt senare, när numret för artikelns publicering för länge sedan förpassats till hävderna.

Iaf resonerar jag som så att jag inte är beredd att köpa en hel Codex om Eonartiklarna är det enda i den jag överhuvudtaget är intresserad av, och jag tror nog att många håller med.

- Ymir, som, som bekant, ogillar Codex rätt hårt
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: Eon-artiklar i Codex?

Men du ogillar väl allt som kommit ut efter Consaber, så Eonartiklar är väl inget för dig? :gremconfused: :gremwink:

Iofs skulle inte Codex förlora nåt på att infon om drakar läggs upp på webbplatsen. Ska fråga CJS om det är möjligt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ymirs post-Consabria-antipati

Men du ogillar väl allt som kommit ut efter Consaber, så Eonartiklar är väl inget för dig?

Tja...förvisso. Fast 'Riddaren' har jag inget emot, utöver titeln. Den borde byggts om till en modul som behandlar kampanjspel istället, eftersom det är just det den täcker. Ingen information jag behöver eftersom jag ägnat mig åt att spela Eon på just det sättet sedan stenåldern, men för andra torde den vara en bra och välskriven resurs.

Och jag har fortfarande inte läst Vandöda & Nekromanti och Geografica Mundana. Förhoppningsvis kommer det inte nån sågning när jag väl gjort det, men...jag räknar tyvärr inte med det, efter de signaler jag fått. Nåja...vi lär få se snart.

- Ymir, som tillochmed tycker att det finns vissa bra bitar i Legender och Hemligheter - mystiska platser speciellt.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: Ymirs post-Consabria-antipati

Jag håller med dig om att man kunde skippa mörkret, men du ger ett intryck av att vara gammal, arg och konservativ. Ditt motto tycks vara 'Bra förändringar är dåliga de med'. :gremwink:

// avatarex, som trots allt uppskattar Ymirs inlägg
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Då vet man vilken religion Ymir tillber...

För alla som inte var säkra på vad jag menar, säger jag bara Eifremerna.

Mvh Victor Palm...

...Som nu förstod att Ymir offrar djur i sin tortyrkammare.
 
Top