Nekromanti Targetgames history

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Jag är ju lastgammal *haha* el i alla fall 30. Då jag var typ 7 bast satt jag på fritids och lusläste reglerna till något som hette Rymdimperiet. I samma andetag föröfrdes jag av de magiska lönndörrarna i Drakskatten. De som hade producerat dessa spel, långt från allt vad Fia med knuff hette, var Äventyrsspel.

Nu då säcken är ihopknuten och ni grundare (eller var ni det)= finns här kan ni inte berätta hela storyn. Läste om MC i går i ett av forumen där en del av target Games historia togs upp. Jag blev så nyfiken.

Hur började allt? Vilka drömmar o mål fanns och vad hände? Varför tog det slut?

Om Anders, Blixt, Tove eller någon annan har lust att lägga upp det eller om det kanske redan finns (!) så vore jag jätte tacksam att få ta del av det här eller var det nu kan tänkas finnas.

But thats just me... :O)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Håller med

Okej, man ska inte bara skriva "håller med"-inlägg, men jag måste ändå säga att det här är något jag också tänkt på.

Hur Äventyrsspel föddes, vad man hade för målsättningar, hur arbetet gick till, hur man bemöttes utifrån, vilka problem man stötte på, vad man kände när rollspelsexplosionen satte igång på allvar osv.

Ett tips vore att skriva en riktig bok om det, även om jag gärna läser något litet nu på en gång, som behandlar ämnet ur lite olika synvinklar och beskriver hur Äventyrsspel kom igång på allvar, och vilket inflytande det hade på vårt 80-tal. Det skrivs ju hur många böcker som helst om '68 och almarna bla bla bla, det skulle verkligen vara på tiden att någon gjorde en återblick för oss sjuttiotalister (för det var väl ändå vi som tog Äventyrsspel till våra hjärtan som starkast?).

Själv spelade jag rätt få brädspel från Äventyrsspel. Bara Gangster & Monstret som slukade Stockholm... Hmm... Okänd Planet önskade jag mig i julklapp en gång, men fick det inte. Jag har alltid varit nyfiken på det spelet...

/Rising
 

Hjonas

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
128
Location
Örebro
Re: Håller med

Vore väl bäst att göra en intervju med Lars-Åke Thor, Fredrik Malmberg eller Nils Gullriksson kanske? Vore nåt för nåt seriöst fanzine i stil med runan, Codex, Sverox eller Drakens Tand kanske?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Håller med

Sen att Runan är död, Codex knappt har plats och Drakens Tand inte kommit än ska vi inte låta hindra oss.
 
Top