Tar slangen över eller finns det en ordbok – skall jag köpa?

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
Efter att ha lånat en Fenix av min vanlige langare och läst en recension av Neotech blev jag sugen att köpa det, men jag är klart avogt inställd till spel som innehåller svåra mängder slang som jag förväntas begripa och sedan lära mig. Hur många slanguttryck rör det sig om (su/s = slanguttryck per sida?)? Jag fick intrycket av recensionen att det saknas ordlista?

Jag äger för få rollspel, hjälp mig.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Efter att ha lånat en Fenix av min vanlige langare och läst en recension av Neotech blev jag sugen att köpa det, men jag är klart avogt inställd till spel som innehåller svåra mängder slang som jag förväntas begripa och sedan lära mig. Hur många slanguttryck rör det sig om (su/s = slanguttryck per sida?)? Jag fick intrycket av recensionen att det saknas ordlista?

Jag äger för få rollspel, hjälp mig.
Det är väldigt många konstiga uttryck som komplicerar läsandet. Ingen får tolk mig fel nu, det annorlunda språkbruket bidrar till immersion men försvårar läsandet rejält. Jag anser mig själv ha ett bra minne och läser ofta och mycket, trots detta är Neotech ingen lätt läsning så gör dig beredd på en massa bläddrande till olika sidor för att förstå vad du faktiskt läser.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Hur många slanguttryck rör det sig om (su/s = slanguttryck per sida?)?
Litet svårt att säga eftersom väldigt många spelmekaniska termer också är slanguttryck. Så räknar man in dem, flera per stycke.

Å andra sidan, om man går in för att lära sig reglerna kommer man att assimilera de uttrycken relativt fort. Återstår kanske ett halvdussin uttryck per sida som är mer för flavor.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
Problemet är att jag ville köpa det för att läsa, beundra, inspireras, hämta idéer till de ordinarie kampanjerna (tror vi är för inkörda på Shadowrun för att byta till Neotech) osv. inte för att tentaplugga det inför första spelmötet...
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Mmm, jag skulle inte rekommendera det för dina syften.

Heck, jag är rätt säker på att jag måste kompilera en egen ordlista om jag någon gång får för mig att faktiskt spela det.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Du kan alltid pröva att läsa Röd snö, mitt ettblads-scenario som nyligen vann guld i scenarioutmaningen här på rollspel.nu! Det innehåller ungefär samma mängd slang som resten av Neotech, men utan ordförklaringar i marginalen (allt finns däremot på ordlistan som Gamiel länkade till!) Gillar du tonen i Röd snö kommer Neotech fungera fint för dig.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Har precis köpt hela startpaketet, mycket tack vare at Röd snö lugnade mig rörande språkbruket. Jag tror aldrig vi kommer spela det men jag fick lust att äga det, och ni är mycket skyldiga til det beslutet!
Jag har spelet och enbart som läsinspiration. Det funkar absolut! Mycket bra t.o.m.
 
Top