Nekromanti Tant Ragnar tittar på Twin Peaks

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,109
Episod 4: The one-armed man
(Alternativ titel: "the man who stared at Llamas")

Cooper och poliserna fortsätter att gräva i ledtrådarna de fått via drömmar och visioner. De hittar den enarmade mannen, som inte alls är lika märklig och skum som i drömmen. Visst, han heter Mike och har en vän som heter Bob, men de har inte någon direkt koppling till något kriminellt.

Benjamin Horne fortsätter med sina lömska planer att ta över sågverket, och dess eftertraktade mark, genom att be Leo att bränna ned det.

Audrey och Donna luskar lite i kopplingen parfymdisken - one-eyed jack - mordet.

Jag saknar fortfarande skräcken från de tidigare avsnitten, men får åtminstone lite mer humor: scenen där Cooper förhör doktor Jacoby över ett sjukt långt bord, medans den sistnämnde kör ett trolleritrick, är bra. Likaså när Cooper har en spontan stirrmatch med en Lama hos en veterinär.

På ytan är det här ytterligare ett rättfram avsnitt. Vi matas med information vi redan hade (som att Laura hade problem, och troligen var inblandad i kokainhandeln.) Jag funderar återigen lite över olika verkligheter i Twin Peaks; drömmarna tilldelas stor vikt, fast än de visar sig vara åtminstone delvis missvisande. Utredningen om mordet fortgår ändå på det spåret, och verkar leda fram till resultat, om än av en ren slump.

Det verkar lite som att det finns en riktig värld och en drömvärld, som visas genom drömmar och visioner. Det abstrakta "mörkret" i drömvärlden manifesterar sig i den riktiga världen som konkret ondska och moraliskt förfall: som bordellen "one-eyed jack" och knarksmuggling. Visioner av drömvärlden har kanske inte konkreta ett-till-ett kopplingar till den verkliga verkligheten, men leder dig på rätt spår: den enarmade mannen ledde till en veterinär som gav knarksmugglarens adress, där Leos blodiga skjorta just placerats av Bobby. Det som verkar vara slump och tillfälligheter under utredningen är i själva verket konkreta samband, om man även beaktar drömvärlden. Det känns väldigt "silent hill" (eller kanske mer korrekt, det känns som "silent hill" influerats mycket av Twin Peaks).

Huh. Ska bli kul att se om mina funderingar ligger något så när i linje med hur serien fortsätter.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,109
Mellan-avsnitt fundering: vilka spel (digitala) finns det som påminner om twin peaks? Silent hill känns som de fångar de övernaturliga skräckelementen bra. Värdarna för podcasten "twin peak rewatch", som jag lyssnar på parallellt, är stora Twin Peaks-fan, och de utvecklade spelet "Firewatch". Det kommer att släppas till en plattform jag faktiskt äger (Switch), så jag ser mycket fram emot att spela det.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,028
Location
Sthlm
Det finns ett spel som heter Deadly Premonation som är extremt mycket Twin Peaks, det är dock svårspelat (för att det är konstigt gjort, studion hade typ bara gjort pusselspel till mobiler innan) och extremt japanskt så jag vet inte så himla mycket mer om det. Ska se om jag kommer på fler tips.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,921
Location
Ludvika
Jocke;n283130 said:
Det finns ett spel som heter Deadly Premonation som är extremt mycket Twin Peaks, det är dock svårspelat (för att det är konstigt gjort, studion hade typ bara gjort pusselspel till mobiler innan) och extremt japanskt så jag vet inte så himla mycket mer om det. Ska se om jag kommer på fler tips.
Many a true nerd har gjort en genomspelning av det som jag gillar. Jag vill verkligen inte spela spelet, men grundkonceptet är skitcoolt. Väldigt twin peaks.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,109
Episod 5 - "Cooper's dreams"
alternativ titel: "Audrey vet inte om hon skall skratta eller gråta"

Jakten på Laura Palmers mördare går vidare. Via en rätt krokig kedja av ledtrådar hittar poliserna och Cooper en stuga ute i skogen, där det verkar som att Laura mördades.

Intrigerna runt sågen går vidare, och det verkar som att alla går bakom ryggen på alla. Det verkar vara ett tema - alla är otrogna, och är dessutom otrogna mot de som dem är otrogna med.

Ytterligare en psykopat till äkta hälft introduceras i handlingen då Normas man Hank får permission.

Dr. Jacoby knäcker Bobbys hårda fasad, och får honom att gråtande erkänna att Laura hade ett mörker i sig som drev henne att utnyttja andras svagheter för att knäcka dem.

Jag börjar fundera över vad som är grejen med "Diane", kvinnan som Cooper tilltalar då han spelar in meddelande på sin lilla bandspelare. Det verkar som att hon är någon sorts sekreterare åt Cooper, och att han spelar in banden för att hon skall renskriva dem senare. Men han kommer med mer och mer personliga reflektioner och önskemål (typ, "se över mitt pensionssparande"). Och i detta avsnittet ber han henne att omgående skicka öronproppar så att han skall kunna sova trots ett gäng rumlande islänningar. Exakt hur han skall vidarebefordra ett inspelat kassettband till någon som gissningsvis är många mil bort så att hon skall kunna göra detta förstår jag inte.... Jag undrar om det kommer att komma någon twist gällande Dianes identitet, typ att det är hans döda syster eller något i den stilen.

Cliffhan
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,109
Episod 6 - "realization time"
alternativ titel: "the worst-laid plans"

Serieskaparna slår knut på sig själva för att få så många i ensemblen att komma till one-eyed jacks på samma gång.

Cooper och Ed klär ut sig -i otroligt dåliga förklädnader- i hopp om att ingen skall känna igen en FBI agent som i flera dagar kört en undersökning i en närliggande stad samt en mackägare som bott där hela sitt liv.

Maddy, Donna och James klär ut Lauras kusin, till Laura, för det var uppenbarligen det bästa sättet att lura dr. Jacoby från sin lägenhet?

Ben glömmer helt bort att han uppmanat sin bror Jerry att ta med islänningarna till One-eyed Jacks, och skäller ut honom för det, av någon anledning.

Väldigt mycket såpa och väldigt lite annat i detta avsnitt. Inte så bra.

Vi får åtminstone en gullig scen med Cooper och Harry där de dricker kaffe och fnissar med varandra.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,109
Episod 7 - "the last evening"
alternativ title: "lots of shit happens"

Säsongsfinal för säsong 1, och oj, här händer det saker som förbereddes i förra avsnittet.

Vi får en ganska tydlig bild av att Jaques och Leo var med Laura och Ronette kvällen då Laura mördades. Jaques arresteras, och blir skjuten av en ascool Andy (go Andy!). Han överlever, men mördas i sjukhuset av pappa Leland.

Leo hinner med att både binda fast sin fru på sågverket, sätta igång en fördröjd brandbomb samt bli skjuten.

Catherine kommer in precis då bomben skall gå av men måste fundera lite tills rummet är övertänt innan hon hjälper Shelly.

Audrey har lurat sig in som anställd på bordellen one-eyed jack, och hennes pappa verkar bli första kunden. Akward family moment att vänta i nästa säsong.

Jag är nöjd med första säsongen, men kände att de "vanliga" mysterierna och handlingarna (Leo och Hank är kriminella och onda, knarksmuggling, kampen om sågverket med invecklad backstabbing från alla inblandade) tog mycket plats på bekostnad av de övernaturliga sakerna. Vem som mördade Laura känns just nu inte så mycket av ett mysterium längre.

Ser fram emot att börja med säsong 2 vid närmsta bästa tillfälle! Jag tror att de första avsnitten är regisserade av Lynch igen, så det borde innebära med konstigheter!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,028
Location
Sthlm
1. Nästa avsnitt är mitt favoritavsnitt i hela serien!

2. Tydligen ska gå att lista ut vem mördaren är nu. Jag har hört att ett gäng kända deckarförfattare utfrågdes av Frost eller Lynch eller båda (det är dock hörsägen, jag har aldrig kollat om det stämmer) för att bekräfta att det liksom SKA gå enbart med ledtrådar från s1. Jag kunde det inte vid den här punkten, och fick lösningen spolad av mina förlädrar innan jag såg så långt av serien att jag hade kunnat pussla ihop det själv.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,109
Nice! Ser dubbelt fram emot första avsnittet i säsong två nu!

Mordmysteriet, så det är presenterat just nu, verkar som att det pekar helt på Leo, möjligen med hjälp från den mystiske mannen som nitar doktorn, och är med Leo ute i skogen när han pratar med bobby och mike.

Mer än så kan jag inte klura ut just nu. Det kan omöjligen vara så enkelt - det finns ju en hel säsong till med många fler avsnitt än säsong ett.

Jag funderar lite över hur mina förutsättningar för tittande ändrar min upplevelse. Jag har samtliga avsnitt, och filmen, tillgängliga precis när jag vill. Jag skulle kunna googla fram analyser och svar på precis alla frågor jag kan tänkas ha. Jag vet att det finns två säsonger och en film, och sedan en säsong till. Cliffhangers och gåtor i serien känns därför mindre viktigt än karaktärer, humor och skräck.

När det begav sig hade man precis en chans att se ett avsnitt i veckan, med ett låååångt uppehåll mellan säsongerna. Jag kan tänka mig att sista avsnittet var lite frustrerande, att man inte fick klarhet och att det var så många cliffhangers (hur går det för de på sågen och vem sköt Cooper).
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Tant Ragnar;n283249 said:
När det begav sig hade man precis en chans att se ett avsnitt i veckan, med ett låååångt uppehåll mellan säsongerna. Jag kan tänka mig att sista avsnittet var lite frustrerande, att man inte fick klarhet och att det var så många cliffhangers (hur går det för de på sågen och vem sköt Cooper).
Jag hoppas verkligen du har planerat för de 25 åren mellan s02 och s03 så att du får samma upplevelse som vi andra!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,109
Episod 8 - "may the giant be with you"
alternativ titel: "return of the Lynch".

Fantastiskt bra avsnitt. Det här är precis det som jag vill ha ut av Twin Peaks. Avsnittet börjar med att agent Cooper ligger i sitt eget blod på golvet av sitt hotellrum. In kommer världens äldsta servitör som ska ge honom ett glas mjölk han beställt. Gubben verkar helt oförmögen att förstå, eller höra, att Cooper behöver hjälp. Cooper ger efter ett tag upp sina försök att få honom att ringa efter en läkare, och finner sig tvungen att spela med i gubbens önskningar om att göra sin klassiska "thumbs up" gest. Vilket upprepas två eller tre gånger innan gubben hasar iväg. Hysteriskt bra.

I övrigt får vi kryptiska ledtrådar, mer humor, och ett otroligt obehaglig scen där Ronette minns hur hon och Laura misshandlades i. Till synes är det murder Bob, som både Cooper och Lauras mamma haft syner om.

Bra att serien återkopplar till att utredningen av Lauras mord är en del av en större utredning, där en seriemördare lämnar ledtrådar i form av bokstäver under sina offers naglar. Jag kan inte minnas att detta var en del av plotten annat än precis i början av förra säsongen.

Vem är det då som mördat Laura? Av det vi sett än så länge så verkar det vara en obehaglig typ med grått hår, och inte någon av de namngivna karaktärerna. Men eftersom det borde vara någon som vi sett på scen så gissar jag på (och kom ihåg - snälla, säg inte om jag har rätt eller fel!) Audreys bror! Detta eftersom han verkar vara den enda som saknar alibi (då han knappt varit med i handlingen), han hade en relation till Laura (hon hjälpte till att ta hand om honom) samt att serien har en tendens att luta sig bekvämt mot fördomar ("man kan aldrig förstå hur en kvinna tänker", samt att polisen som tillhör Amerikas urbefolkning säger kryptiska flummiga filosofiska saker och är bra på att spåra (!!!). Jag tänker att det "passar" med att den unge mannen med grava psykiska problem även är en seriemördarpsykopat.

Jag tycker att det märks ganska tydligt när det är Lynch som regisserar. Dels används soundtrack och ambient bakgrundsmusik mycket mer under scenerna, för att skapa stämning. Dels är skämten roliga och mycket mer utdragna.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,109
Episod 9 - "coma"
alternativ titeln: "Svårigheten med sjukhusstolar"

Återigen ett bra avsnitt, även om det inte händer lika mycket som det första för säsongen (det var å andra sidan ett mycket längre avsnitt än episod 9).

Skämten är roliga, murder bob är läskig, Cooper får ett meddelande från yttre rymden, en pojke i smoking trollar med stuvad majs och Jerry käkar en rökt ost i formen av en gris.

Generellt så gillar jag verkligen vänskapsrelationerna i Twin Peaks. Harry och Cooper är redan nämnd, men jag gillar också Shelly och Normas som bondar över att de är gifta med våldsamma, kriminella, svin samt även Ben och Jerry (obehagliga typer, men de är fina, på sitt sätt, mot varandra), och så Bobby och hans pappa.

Vad jag inte gillar är en extremt utdragen scen där både Maddy och Donna dreglar över James medan de sjunger en sång. Jag gillar verkligen inte James, som mest är ett mähä med darrande underläpp. Jag hoppas att det inte är en förvarning om en massa scener som vecklar ut ett triangeldrama mellan dessa tre karaktärer.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,028
Location
Sthlm
Trivia Time:
Pojken är spelad av Lynchs son (föga förvånande, med tanke på hur lika de är). Han har dock ingen koppling till Gordon Cole vad jag vet. I Fire Walk With Me spelas pojken av en yngre kusin (tror jag) som också är väldigt lik Lynch. En HELT annan skådis spelar Donna i FWWM också. Moira Kelly, mest känd som Nalas röst i Lejonkungen, ersätter Lara Flynn Boyle som höll på med nått annat skådisjobb när den skulle spelas in.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Tant Ragnar;n283297 said:
Vad jag inte gillar är en extremt utdragen scen där både Maddy och Donna dreglar över James medan de sjunger en sång. Jag gillar verkligen inte James, som mest är ett mähä med darrande underläpp. Jag hoppas att det inte är en förvarning om en massa scener som vecklar ut ett triangeldrama mellan dessa tre karaktärer.
Haha, den där scenen är ökänd. Förutom att jag själv tycker det är bland den värsta scenen i hela serien har jag pratat med ett gäng andra som tycker samma sak. James är verkligen ett dreglande mähä. Men kanske ändå ett mähä som behövs för att göra Twin Peaks till vad det är, för lite tonårsdrama är ändå en essentiell del tycker jag.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,109
För att återknyta till min fundering gällande Diane. I ett av de tidiga avsnitten i säsong 2 bekräftas att Cooper verkligen fick sina öronproppar som han beställde genom att prata in ett meddelande i sin lilla bandspelare.

Jag kan inte komma på en rimlig förklaring till detta. Ringer han upp Diane, och använder inspelningarna som minnesanteckningar? Har han satt upp någon sorts expressbud som levererar kassetterna? Ger han dem till Lucy, och så får hon ringa upp? Tibetansk tankeöverföring?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,028
Location
Sthlm
Jag kan såklart inte så mycket om Diane som jag vill utan att spoilertagga. Det är inga spoilers om handling, alla tre behandlar bara Diane och Twin Peaks fandom.

Trivia om när S1 gick på svensk tv första gången
Och egentligen även senare. Många har iden om att bandspelaren är Diane snarare än att Coop skickar banden till någon. Jag tycker det låter ganska twin peaks:igt och tycker ibland själv att det är den bästa förklaringen. Mycket i TP-fandom handlar ju mer om att fundera över ett mysterie än att lösa det.

Trivia om Fire Walk With Me
Det finns manus till en scen som aldrig spelades in (till skillnad från alla bortklippta scener som faktiskt spelades in) där Cooper på FBI kontoret pratar med Diane samtidigt som hon inte är i bild och inte svarar. Hon har flyttat en vägg klocka några centimeter och Coop säger att rummet ser bättre ut nu. Det är tydligt att det är nån slags lek de håller på med.

Något jag har fått för mig.
Jag har som sagt var bara sett lite av S3, men jag har fått för mig att det finns en skådis castad till en roll som heter Diane. kan dels vara jag som missförstått något eller en helt annan Diane. Hon var i vart fall inte med i de tre-fyra avsnitt jag har sett.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,109
Episod 10 - "the man behind the glass" och
Episod 11 - "Lauras secret diary"

Podden jag lyssnar på antyder att de vill beta av flera avsnitt i säsong 2 per podavsnitt. Wikipedia saknar egna sidor för många av de resterande avsnitten den här säsongen. Jag tar det som ett tecken på att det blir lite tunt med innehåll framöver, och drar ihop två avsnitt på ett inlägg.

Ny karaktär introduceras, en inbunden man som odlar blommor (jag antar att det är mannen bakom glaset?). Nadine blir än mer tossig, och tror att hon är tonåring igen. Lucy återknyter med ett gammalt ragg.

Sedan börjar det åska under ett helt avsnitt - känns som en uppladdning för kommande saker. En go gammal gubbe till domare anländer till Twin Peaks och Hank är kass på karate.

Den bästa scenen är när Donna besöker Lauras grav, och håller ett litet tal som slutar med att hon desperat spottar ur sig att "vi tar fortfarande hand om dina problem fast än du är död. det känns som de inte begravde dig djupt nog"
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,109
Är hemma och sjuk, så jag har tid och möjlighet att bingetitta nu, därför kommer redan...

Episod 12 - "The orchid's curse"

Det här avsnittet gillade jag, och det finns lite som jag vill skriva om! Det känns som handlingen går framåt i ganska rask takt nu.

Nu lutar serien åt det konstiga hållet igen. En inledande rättegång, för Leos mordbrand och Lelands mord på Jaques Renault, hålls inne i en bar, med sågspån på golvet. Truman försvarar Leland med det åter aktuella "han kommer från en fin familj". Domaren tar en grogg (de är ju i en bar, så varför inte liksom) med Truman och Cooper och bestämmer sig för att det är ett bra och rimligt försvar. Rättssäkerheten i Twin Peaks verkar inte vara så mycket att hänga i julgranen....

Tunga röda draperier hänger i bakgrunden, precis som i Coopers dröm. Vad betyder det?

Bobby övertalar Shelly att vårda Leo (som är i koma) i hemmet för att casha ut försäkringspengar. En man som installerar en handikapplift säger "oj, nu krånglade maskinen igen. vi brukar säga att att maskinerna är som kvinnor. man måste vara tuff, man får klippa till den ibland". sjuk kommentar, och än värre att han säger den till Shelly, i just det huset där hon utsatts för grov misshandel av sin man Leo. Känns märkligt att skådespelaren inte visar att hon regerar över detta på något sätt.

Soundtracket tar återigen rätt mycket plats i scenerna, och är inte bara förpassat till inledning och slut av varje scen. Det gillar jag.

En kul detalj är att de använder ett hjorthorn för att hänga diskade kaffekoppar på i polisstationen. De gillar verkligen sina döda djur i Twin Peaks.

Cooper hittar brevet från Audrey, och räddar henne från one-eyed jacks.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,109
Episod 13 - "demons"

Lite av ett mellanavsnitt med transportsträckor till bra grejer.

Jag har svårt för karaktärerna, och skådespelarna, för James och Josie. Jag är inte heller överförtjust i tonårskärleks-dramat runt James, och jag bryr mig inte så mycket om mystiska mannen från Hong Kong och Josies förflutna. Båda tar mycket plats i avsnittet.

David Lynch dyker upp i rollen som Coopers chef, och är rolig och högljudd. Känns som en uppskruvad version av Cooper själv.

Den enarmade Mike byter identitet och berättar rakt ut att han är en ande som besätter den enarmade mannen, och att Bob är en annan ond ande som besatt någon..... på hotellet!Kan jag haft rätt i min gissning att det är Audreys bror som är mördaren? Jag gillar också att Mike har en massa kryptiska repliker, på rim, som han levererar till poliskåren. Men så säger han att "det där är bobs sanna ansikte, men bara få kan se det. De begåvade" (mike tittar på Cooper) "och de fördömda" (mike stirrar rakt in i kameran).
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,109
Jocke;n283387 said:
Jag kan såklart inte så mycket om Diane som jag vill utan att spoilertagga. Det är inga spoilers om handling, alla tre behandlar bara Diane och Twin Peaks fandom.

Trivia om när S1 gick på svensk tv första gången
Och egentligen även senare. Många har iden om att bandspelaren är Diane snarare än att Coop skickar banden till någon. Jag tycker det låter ganska twin peaks:igt och tycker ibland själv att det är den bästa förklaringen. Mycket i TP-fandom handlar ju mer om att fundera över ett mysterie än att lösa det.

Trivia om Fire Walk With Me
Det finns manus till en scen som aldrig spelades in (till skillnad från alla bortklippta scener som faktiskt spelades in) där Cooper på FBI kontoret pratar med Diane samtidigt som hon inte är i bild och inte svarar. Hon har flyttat en vägg klocka några centimeter och Coop säger att rummet ser bättre ut nu. Det är tydligt att det är nån slags lek de håller på med.

Något jag har fått för mig.
Jag har som sagt var bara sett lite av S3, men jag har fått för mig att det finns en skådis castad till en roll som heter Diane. kan dels vara jag som missförstått något eller en helt annan Diane. Hon var i vart fall inte med i de tre-fyra avsnitt jag har sett.

Din förklaring låter rimlig. Det känns som att manusförfattarna själva kanske inte hade en så tydlig bild av vem Diane egentligen var.

I och med att det är så många olika manusförfattare så är det ju sannolikt att saker som inte är superviktiga för handlingen inte har bestämts och handskakats mellan författarna. Kanske någon betraktade Diane som
en person, andra som en bandspelare och andra inte tänkte så mycket på henne över huvud taget.

Förklaringen i din första spoiler låter rimlig för mig, utifrån det jag sett i serien så långt.
 
Top