Nekromanti Tanks...

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Jag har bestämt mig för att nästa trinitykampanj (för de som inte vet WW:s sci-fi spel) att spelarna ska vara kommandosoldater med inslag av tankträning (antingen att de har blivit kommandos efter sin tankträning, what ever) och då vill jag ha lite tips på främst litteratur men även berättelser ifall någon har kört en likadan kampanj (kanske inte kommandos men iaf det att de använt tanks mycket antingen som reguljärt förband eller som specialförband) . Jag kände litet grand för en sådan kampanj efter att jag hade läst nästan allt som Sven Hassel har skrivit (iofs är vissa berättelser rätt hemska men han har en underbar galghumor). Jag skulle även uppskatta ifall ni även berättade vad som helst om tanks. Dessutom skulle jag vilja veta vad ett specialkommando kör för tanks. eller man kanske ska blanda lite tanks. jaja skitsamma kom med förslag. berätta många historier om tanks nu ;P
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Dessutom skulle jag vilja veta vad ett specialkommando kör för tanks."

Inga alls.

Specialkommandos är till för speciella uppdrag - sabotage, infiltration, underrättelseinsamling, strategiska anfall, träning av milis och gerilla, mfl liknande uppdrag. Stridsvagnar är kort och gott till för att slå ut stridsvagnar och ta sig över krånglig terräng.

Ur specialstyrkornas synvinkel så är stridsvagnar alldeles för beroende av sina stödstyrkor som laddar och tankar dem. Utan dessa stödstyrkor så är stridsvagnarna mycket sårbara, eftersom de slukar bränsle, endast har ett sextital skott och dessutom väldigt underhållskrävande. En ensam stridsvagn i fiendeland är fruktansvärt utsatt. Det gör att specialstyrkor inte har något större intresse i stridsvagnar. De är mer intresserade av snabba och omärkliga farkoster - dune buggies, svävare, fallskärmar och liknande. Skulle specialstyrkor behöva pansarunderstöd så samordnas operationen i så fall mellan specialstyrkan i fråga och en lämplig pansarstyrka.

De få "specialstyrkor" som använder stridsvagnar - amerikanska marinkåren, till exempel - är egentligen bara vältränat infanteri. Ofta är sådana styrkor rena stormstyrkor som har som uppgift att ta och besätta brohuvuden åt det reguljära infanteriet, inte specialstyrkor som har uppgifter som ovan. Därmed har de behovet av stridsvagnar, och tack vare närheten till underhållslinjer så är stridsvagnar ett praktiskt användbart vapen. Orsaken till att vi svenska har en tendens att kalla marinkåren för specialstyrka är att dess närmaste svenska motsvarighet är våra svenska kustjägare.

Lite boktips om ämnet i största allmänhet:

GURPS Special Ops
Marines av Tom Clancy
Tanks av Tom Clancy
Handbok Utländska Stridskrafter
 

Digeta_Longa

Veteran
Joined
29 Oct 2001
Messages
35
Sven Hassel

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag kände litet grand för en sådan kampanj efter att jag hade läst nästan allt som Sven Hassel har skrivit (iofs är vissa berättelser rätt hemska men han har en underbar galghumor).

<hr></blockquote>



Hassels berättelser är rätt larviga och taffliga. Inte mycket av substans där inte kan jag säga...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Har inte glömt

Jägarstyrkor använder helikoptrar på samma sätt som stridsvagnar, flygplan, ubåtar, hangarfartyg etc: någon annan får flyga helikopterfanskapen och ge jägarsoldaterna det understöd som de behöver. Själva flyger de sällan helikoptrar. De bara åker med dem eller säger var de ska skjuta.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Tja, som Krille påpekar så använder ju specialstyrkor normalt inte tunga fordon - en jeep (eller motsvarande) är väl vad de har användning för normalt (vår dumma SL i T2000 tyckte inte att våran spaningsgrupp skulle behålla bandkanonen vi kapade /images/icons/sad.gif).

Nu så vet jag inte riktigt vilken teknologisk nivå det är i Trinity, men om den är så hög att pansarfordon kan operera under lång tid utan understöd (svävare eller antigrav med en motor som antingen behöver väldigt lite bränsle, typ kärnreaktor, eller en som går på nästan vad som helst).

Med ett stridsfordon på den nivån går det att operera som ett specialförband. Det troligaste är dock att fordonet fungerar som rörlig bas för ett infanteriförband (vilket borde lämpa sig ypperligt för den typen av kampanj).

Ta en svävarvagn i 100- till 200-tonsklassen, en projektilkanon (100-150mm) med stöd för att användas som artilleri, en Lv-laser och/eller ett par lätta automatkanoner som sekundärbeväpning och några ksp för närskydd. Om Trinitys system för fordonsstrid inte passar kan du ju ta och titta på något SF-brädspel för att köra strider i också, Car Wars Tanks, Renegade Legion Centurion eller gamla hederliga Battletech kan fungera. Och det finns säkert supplement till GURPS med sådant också...

/Henrik
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
Re: Har inte glömt

Jägare ja, specialstyrkor....ibland. SAS(inte flygbolaget) har sina egna piloter som hör till insats enheterna.
 

Tepet Jikad

Veteran
Joined
17 Sep 2001
Messages
36
Location
Karlskrona, Blekinge
Några tips här, från någon som spelat Trinity sen det gavs ut...

Jepp, Trinity har tanks, både pansarfordon och klassiska vapenplattformar på larvfötter och svävarkuddar (ja, nu är svävarteknik i Trinity inte som dagens, men ni fattar vad jag menar)...

Problemet är bara att de stora (vi snackar hus-storlek) svävartanksen främst används av FSA (fascistiska Nordamerika) och Kina, eftersom de har budgetarna att spendera på sådana.

Legionerna då? Jo, nog har de tanks, främst då Tredje Legionen, som agerar understöd och så, och håller på att bygga upp en effektiv tanks-styrka kombinerat med att det är de som i vanliga fall har span och kommando-trupper.

Även Sjunde Legionen har pansarfordon, dock av den två och fler-benta varianten, det vill säga VARG's. Sjunde Legionen är till och med mest kända för sina stridspiloter och VARG-förare, även om ni kan ge er fasen på att deras främsta jobb är i dropships och dylikt. Ja se media...VARG's är dock oftast mest användbara i strid mot Aberrants (då de är mer rörliga och betydligt snabbare än tanks även i extremt oländig terräng) och som storstadspansar (att kunna klättra upp på hustak och agera extremt kraftfull krypskytt är något som man kan glömma med tanks, till exempel). Att sätta in några VARG's mot svävartanks på en öppen slätt i klassisk anime-stil resulterar nog oftast i demolerade VARG's...

Allt enligt Technology Manual och Aurora Australis.

Det kan faktiskt också nämnas att enligt Bruce Baugh och Andrew Bates (nuvarande redaktören och förre redaktören) så håller de på att bilda en åttonde Legion som ska vara belägen i Afrika. Där kan man alltid lägga dit fler skojiga koncept som tillhör det militära.

Hmmmm. Sen finns det faktiskt legosoldatgrupper även i Trinity-framtiden, om ingen vill spela medlem av en Orden eller AEON, varav ett ganska bra exempel finns med i en av äventyrsböckerna, har för mig att det är Ascent Into Light...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Du kan också (glädja andra)

Iochmed att kommandosoldater inte verkar så sugna att puttra runt i tanks, se Krille, så kan du ju låta ett tank-besättning bli strandade mitt i fiendeland, eller låta några kommandosoldater återföra en viktig tank.
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Sven Hassel

Tja, smaken är som baken. Givetvis ska du få tycka vad du vill men jag vill bara säga en sak, visar ändå inte Hassel på krigets vanvett ? Hans böcker samt en del andra böcker har gjort mig allt mer fientlig mot reellt våld mot andra människor (är det hyckleri att spela quake och vara vapenvägrare ?) samt krig/krigsmakt.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Sven Hassel

Jag tycker snarare att det är Sven Hassel som är hycklaren.
Han upprepar gång på gång att Sven och hans grupp är ett straffkommando, inte vill vara med i kriget och hatar nazismen. Sen åker de glatt ut till fronten och dödar horder av ryska soldater, super och slåss. En slänger han in ett ord då och då om hur dumt kriget är och han och hans vänner är ofrivilliga soldater, och sen skjuter de fler ryssar.
Men det är ju allrajt, för dom är ju mot kriget. Så allt skit dom gör, det är ju helt okej.
Krig är dumt, men Hassels böcker tycker jag stinker dubbelmoral och en handfull anakronismer. Men det är ju bara min åsikt.

Vill man läsa krigsromaner föreslår jag "Soldat Svejk" och "På Västfronten Intet Nytt" och de flesta historieböcker, till exempel Antony Beevors "Stalingrad".


Storuggla, snyter sig i Sven Hassel
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Sven Hassel

Du har rätt men frågan är vad för val de hade, antingen döda ryssar eller vara i ett koncentrationsläger för militärer. Jag förmodar att du har läst om hans berättelser från Dachau (tror att det hette så, är inte säker) och dylika ställen. Men du har rätt i att han framställer inte kriget vidare seriöst som Remarque eller Väinö Linna (okänd soldat). Men i övrigt också tycker jag att det är rätt mycket dubbelmoral i böckerna.
 
Top