Nekromanti Tankelek: Fantasyroman eller spel utan klyschor

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Klyschor är svårt att komma i från. en Western film utan hattar, pistoler och hästar är svår att göra.
Fantasy innehåller många klyschor och det är svårt att hitta ny infallsriktning.
Lyckas inom fantasy, låna så mycket du kan från Tolkien utan att det blir plagiat är ett uttryck jag hört några gånger.
Men kan ni komma med en idé till roman eller ett äventyr i fantasymiljö utan att ha med för mycket klyschor?
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,500
skaraborgarn;n321492 said:
Lie mer handling tack. Tänker inte betala någonting berätta lite om ditt kludd.
Båda sakerna är gratis att ladda ner. Vilket jag både skrev och som är tydligt om du klickade på länkarna.

Men super snyggt att du frågar efter något, jag presenterar det och du kallar det kludd utan att läsa det eller ens klicka på länkarna till där du kan ladda ner dem.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
skaraborgarn;n321461 said:
Men kan ni komma med en idé till roman eller ett äventyr i fantasymiljö utan att ha med för mycket klyschor?
Vad är "för mycket"? Är det just fantasylklyschor du känner är problemet, så klyschor från andra genrer okej?

Och om du inte vill ha klyschorna, vad är det då med fantasy du är ute efter?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
All kultur (alltså inte bara fantasyromaner) är väl bara klichéer?
Det finns en intressant teori (om än något humoristisk) som går ut på att det bara finns ett dussin originella romaner och att alla andra böcker är klichéer, plagiat eller pastischer på dessa.
Jag tycker att Harry Potter var ganska originell när den kom 1997.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Det finns väl massor av fantasy som inte är pastischer och klichéer? Eller som medvetet vrider på klichéer och gör något intressant av det.

Spelljammer, Dungeon Crawl Classics, Yoon Suin, Ödesväktarna, Lady Blackbird, Into the Odd... Jag får erkänna att jag har sjukt dåligt namnminne som inte kommer på fler grejer på rak arm.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
God45;n321493 said:
Båda sakerna är gratis att ladda ner. Vilket jag både skrev och som är tydligt om du klickade på länkarna.

Men super snyggt att du frågar efter något, jag presenterar det och du kallar det kludd utan att läsa det eller ens klicka på länkarna till där du kan ladda ner dem.
Javisst är jag snäll.
Men en kort sammanfattning är aldrig fel.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Rymdhamster;n321494 said:
Vad är "för mycket"? Är det just fantasylklyschor du känner är problemet, så klyschor från andra genrer okej?

Och om du inte vill ha klyschorna, vad är det då med fantasy du är ute efter?
Exempel: Ondskan bor i öster och måste förgöras. En liten grupp tar sig in i hos den onde och förgör honom. Klyscha.

Okej hitta på en story som inte känns som något som hänt förut.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
skaraborgarn;n321503 said:
Exempel: Ondskan bor i öster och måste förgöras. En liten grupp tar sig in i hos den onde och förgör honom. Klyscha.

Okej hitta på en story som inte känns som något som hänt förut.
Vad är tanken med tråden? Att vi ska tipsa om oklyschig fantasy som finns eller att vi ska komma på ny oklyschig fantasy i tråden?
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Tanken är väl att hitta någon ny berättelse som inte känns som något man läst förut.
Hitta på något nytt.
En ny infallsvinkel.
Kom med en story som låter lite ny och ovanlig. Snälla orcher onda alver. Var lite kreativ.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
skaraborgarn;n321503 said:
Exempel: Ondskan bor i öster och måste förgöras. En liten grupp tar sig in i hos den onde och förgör honom. Klyscha.
Ja, alltså om allt du vill ha är "inte Sagan om ringen" så är det ju inte så svårt. Typ massor inom DnD expempelvis. Det lyser igenom rätt mycket att Gygax inte hade mycket till övers för Tolkiens böcker.

Numenera är väldigt lång i från tolkien det också.

Chronopia och Conan är fler exempel som kommer till minnet. Bara till att börja med då.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Rymdhamster;n321508 said:
Ja, alltså om allt du vill ha är "inte Sagan om ringen" så är det ju inte så svårt. Typ massor inom DnD expempelvis. Det lyser igenom rätt mycket att Gygax inte hade mycket till övers för Tolkiens böcker.

Numenera är väldigt lång i från tolkien det också.

Chronopia och Conan är fler exempel som kommer till minnet. Bara till att börja med då.
Ja men meningen är ju att du ska hitta på någonting nytt. Inte hänvisa till något annans verk.
Kom med ett eget förslag så kan vi bedöma klyschaktigheten.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Rymdhamster;n321508 said:
Ja, alltså om allt du vill ha är "inte Sagan om ringen" så är det ju inte så svårt. Typ massor inom DnD expempelvis. Det lyser igenom rätt mycket att Gygax inte hade mycket till övers för Tolkiens böcker.

Numenera är väldigt lång i från tolkien det också.

Chronopia och Conan är fler exempel som kommer till minnet. Bara till att börja med då.
Ah, sorry. Detta låg ju under kultur, och inte rollspels. Oh well =) DnD och Conan då till att börja med. Inte många mycket till numenera och Chronopia vad jag vet.

Frifle and the Gray mauser är också en tanke.

Allt gamla böcker, förvisso. Men långt i från sagan om ringen.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Rymdhamster;n321511 said:
Ah, sorry. Detta låg ju under kultur, och inte rollspels. Oh well =) DnD och Conan då till att börja med. Inte många mycket till numenera och Chronopia vad jag vet.

Frifle and the Gray mauser är också en tanke.

Allt gamla böcker, förvisso. Men långt i från sagan om ringen.
Jag hade tänkt ta den under OT men det är ju stängt. Tog det inte under rollspel för jag skrev att det även kunde vara en roman eller novell.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
En alvisk elit styr landet, och människor och homper är supernöjda med det. Dvärgarna hyser stor avsky däremot, eftersom de blivit fråntagna allt land och nedtvingade i grottor och gruvor — alla andra hävdar bestämt att det ”ligger i deras natur” och att de ”hör ihop med bergen”. De lever sin tillvaro i sot, stendamm och rädsla för orcherna som föds ilskna och stridsredo i gyttjehålor i grottornas djup.

Dvärgiska magiker har nu funnit en koppling mellan orchernas bakgrund och alvernas liv. Den kokande gyttjan i världens djup är en manifestation av alvernas lidande och död; allt ont som skulle drabbat alverna kanaliseras genom uråldrig magi till gölarna som föder orcher istället.

Flera dvärgiska falanger är oense om vad man ska göra med kunskapen. Ska man försöka bygga tunnlar från gyttjehålen till ytan, och därmed leda orcherna mot folken där uppe och låta dem hantera sin egen skit? Ska man försöka bryta magin, och kommer alverna i så fall att bli vanliga dödliga? Ska man försöka vända på trollformeln, och därmed göra att alla alver i riket förvandlas till orcher? Ska man använda sin kunskap för att utpressa alverna och därmed få tillbaka sin rättmätiga plats jämte de andra folken?

Historien handlar om dvärgar i konfliktens frontlinjer; diplomater i alvernas palats, krigare i bergens djup, stamhövdingar i underjordens olika råd, och magiker i mäktiga sällskap.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Grundstory: Dvärgarna och alverna har länge varit sura på varandra. Konflikten kommer att lida till krig. I skarven mellan alvernas och dvärgarnas rike bor det ett reptilfolk.
Reptilerna fruktar att konflikten kommer att drabba dem. De har goda skäl att tro att ingen av de stridande kommer att respektera deras neutralitet. Alver och dvärgar ser ofta ner på reptilerna som de anser vara primitiva och rentav grymma.
Huvudpersonerna i handlingen får v de styrande i uppgift att försöka hålla reptilfolken utanför kriget.
Reptilfolken har lite annan syn på det mesta. Huvudpersonerna är kvinnor och makthavarna är också de främst kvinnor.

Min egen bedömning:

Klyschor: Alver och dvärgar. Vi känner igen dem från annan fantasy. Reptilerna är på en primitivare nivå. Teknisk, socialt och kulturellt.

Originalitet: Alver och dvärgar brukar tillhöra de goda. Ja de drar ju inte alltid jämnt men det verkar vara extremt ovanligt att de dödar varandra.
Reptilfolk är sällan eller aldrig huvudpersoner. Nu är det ur deras perspektiv vi får följa utvecklingen.
Reptilmän har vi hört talas om, men reptilkvinnor.

Slutord. En del klyschor men också mycket ur ett nytt perspektiv.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Björn Wärmedal;n321514 said:
En alvisk elit styr landet, och människor och homper är supernöjda med det. Dvärgarna hyser stor avsky däremot, eftersom de blivit fråntagna allt land och nedtvingade i grottor och gruvor — alla andra hävdar bestämt att det ”ligger i deras natur” och att de ”hör ihop med bergen”. De lever sin tillvaro i sot, stendamm och rädsla för orcherna som föds ilskna och stridsredo i gyttjehålor i grottornas djup.

Dvärgiska magiker har nu funnit en koppling mellan orchernas bakgrund och alvernas liv. Den kokande gyttjan i världens djup är en manifestation av alvernas lidande och död; allt ont som skulle drabbat alverna kanaliseras genom uråldrig magi till gölarna som föder orcher istället.

Flera dvärgiska falanger är oense om vad man ska göra med kunskapen. Ska man försöka bygga tunnlar från gyttjehålen till ytan, och därmed leda orcherna mot folken där uppe och låta dem hantera sin egen skit? Ska man försöka bryta magin, och kommer alverna i så fall att bli vanliga dödliga? Ska man försöka vända på trollformeln, och därmed göra att alla alver i riket förvandlas till orcher? Ska man använda sin kunskap för att utpressa alverna och därmed få tillbaka sin rättmätiga plats jämte de andra folken?

Historien handlar om dvärgar i konfliktens frontlinjer; diplomater i alvernas palats, krigare i bergens djup, stamhövdingar i underjordens olika råd, och magiker i mäktiga sällskap.
Ja det låter lovande. Jag läste först Hornper och då hade det blivit ovanligt. Minns en jag spelade som alltid undrade varför inte alverna tog över och styrde för de var ju goda.
Jag ger den ett bra betyg. :)
 
Top