DoD Tankar om Torshem

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Jag sträckte mig precis av någon oklar ingivelse efter Torshem här i bokhyllan. Jag måste bara säga att det är en jäkla trevlig bok. Jag visste redan att jag var förtjust i den, men nu börjar jag fundera på om den inte rentav är en av de allra bästa Ereb Altor/Expert-böckerna.

Är den inte i vilket fall lite orättvist förbisedd, denna gröna fina kampanjbok?

Jag kanske missat det, men känns inte som den brukar lyftas fram som exempel på något särskilt. Eller vad säger ni, vad finns det för tankar och känslor om Torshem därute?
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Vi körde igenom alla äventyr i den boken och hade mycket kul :) Bra bok helt klart. Vet inte om jag kan sträcka mig till att den är den bästa men mycket bra i alla fall!
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Vi körde igenom alla äventyr i den boken och hade mycket kul :) Bra bok helt klart. Vet inte om jag kan sträcka mig till att den är den bästa men mycket bra i alla fall!
Kul! Jag spelade den för 10+ år sedan som en OSR sandbox (vi använde Swords & Wizardry) men både då och tidigare blev det bara delar av materialet. Skulle vilja använda den mer nu, med nya Drakar och Demoner.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Den har hursomhelst det bästa Frazettaomslaget av någon EDD-bok som fick ett sånt. Darwiches bästa mest passande illustrationer av någon produkt också, och Nagys bilder som bär mycket av stämningen för mig.

Den har överlag en form som känns sammanhållen och väldigt bra, även om kanske inget särskilt sticker ut (vid första anblicken).
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Jag har inte läst boken själv men däremot varit spelare när en spelledare velat köra den och det var en mycket trevlig upplevelse!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,055
Jag tycker verkligen om grundidén i Torshem, men utförandet kunde ha varit bättre. Ännu mer sandlåda, kanske litet mindre generiskt, kanske litet mer culture gaming (kanske hade howatherna inte behövt vara 100% germanska stamfolk?). Antagligen hade modulen mått bra av att bli större, men det är ju lätt att säga.

En bra och solid produkt, helt klart. Men det är inte Griffin Mountain.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,146
Location
Lund
Av någon anledning ser jag alltid 'Torsken' när jag ser omslaget till 'Torshem' 😆

Det är något med fonten...

Cog.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
Jag tycker verkligen om grundidén i Torshem, men utförandet kunde ha varit bättre. Ännu mer sandlåda, kanske litet mindre generiskt, kanske litet mer culture gaming (kanske hade howatherna inte behövt vara 100% germanska stamfolk?). Antagligen hade modulen mått bra av att bli större, men det är ju lätt att säga.

En bra och solid produkt, helt klart. Men det är inte Griffin Mountain.
Jodå, du har en poäng där. Men året var 1987 och den tidens produkter var inte lika balla. Jag skulle gärna skriva en ny "Torshemsk" modul med de kunskaper jag skaffat mig sedan dess. :cool:
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,055
Den har hursomhelst det bästa Frazettaomslaget av någon EDD-bok som fick ett sånt.
Fast redan som fjortonåring reflekterade jag över att omslaget är Conan-barbar och inlagan ylle-barbarer. :)

Om än inte fullt så befängt som det blev i Khelataar...
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,055
Jodå, du har en poäng där. Men året var 1987 och den tidens produkter var inte lika balla. Jag skulle gärna skriva en ny "Torshemsk" modul med de kunskaper jag skaffat mig sedan dess. :cool:
Jag ser ett stort värde i en "liten setting", som är greppbar, någorlunda snabbrest, och där rollpersonerna verkligen har utrymme att göra en skillnad. FL-DoD verkar ha samma inställning.
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Det var länge sedan nu, men jag minns bara att vi/jag hade svårt att få till något intressant äventyrande ur modulen. Kanske berodde det på mig som SL eller på spelargruppen. Det var kanske för mycket ylle som inte eggade min fantasi.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Fast redan som fjortonåring reflekterade jag över att omslaget är Conan-barbar och inlagan ylle-barbarer. :)

Om än inte fullt så befängt som det blev i Khelataar...
Jag å. Men även fristående från innehållet ser jag bilden som roligare att titta på än Barbia et al :)
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
313
Jag har alltid gillat Torshem, men den kändes inte direkt modern ens när den var ny. Jag hade gärna sett en nyversion i stil med Dimmornas dal, med ett lite större sammanhang som knyter ihop allt. (y)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,055
I dagens tänk hade något i stil med Torshem kunnat vara ett bra Starter Set (som DoD Expert nog mått bra av). Man spelar igenom det, och sedan ger man sig ut i det större Ereb.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,055
Vi spelade igenom Torshem back then, men jag tror att det fungerade litet sämre när rollpersonerna var där som äventyrarturister snarare än med någon anknytning.

Det är fasen jätteläskigt att slåss mot likätarna i trånga gångar där man bara kan krypa och slåss med små vapen som ingen är bra på! En minnesvärd sekvens var hur någon fick dras ut i fötterna.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Ja, modulen har flera bra äventyrsplatser men som 13/14-årig SL hade jag svårt att någon kontext i dem. Lite mer röd tråd hade gjort susen (vilket är sant för mycket Ereb-grejer).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,055
Torshem var för övrigt var jag lärde mig att ruttnande kroppar har en sötaktig lukt.
 
Top