Tankar om språk och magi

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
När jag satt på flyget för ett tag sedan så såg jag The Hobbit, och de olika språken där fick mig att fundera. Följande idé tog form:

Säg att allt språk i grunden är magiskt. Det påverkar sin omgivning. Vanligt tal är inte speciellt magiskt, men om många talar det så får det effekt och påverkar omgivningen. Poesi, sånger, brandtal, slagord bär mer makt. Magiker är språkets ingenjörer som destillerar ur språket des makt i dess renaste form.

Tex skulle typiska alver, bara genom att vara där och tala sitt språk, göra omgivningen mer som ett naturparadis. Gnomer får en bättre miljö för att mickla med maskiner och prylar. Orchiska förvränger och förmörkar saker. Osv.

Eftersom språket sprider språkets "själ", så blir det ett kraftfullt verktyg. Ett invaderande land vill införa sitt språk, för att det också sprider deras principer. De invaderade, å andra sidan, vill försöka tala sitt språk i hemlighet. Kraftfulla tal kan skapa eller rasera nationer. Barder kan påverka folks tankar. Alver reagerar verkligen med avsky för orchiska, för det är inte bara ett kommunikationssätt, det är ett reellt verktyg för att sprida orchernas livsstil.

Så, ganska så mycket som i verkliga livet, fast mycket starkare och med formaliserat.

Så, diskutera. Görbart? Spelvärt? Idéer? Tankar? Genomförande?
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Låter som en blandning av kvantflum-idén att mätning/beskrivning skapar fenomenen och Sapir-Whorf-hypotesen att språkets ordförråd är avgörande för medvetandets förmåga att uppfatta olika fenomen alls. Man kan väl göra det som inflytanden eller domäner som är starkast i olika folks hemvister och som byggs på eller bryts ned när folk kommer till nya platser.

Sen får man definiera vad i folks språk det är som världen reagerar på, är det allmänt eller specifika delar, kan det manipuleras av savvy spelare, hur motverkar olika språk varandra etc. Ta inspiration av Tolkiens syn på magi.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Intressant idé, men troligen omöjligt att genomföra bra i spel.

Obligatorisk läsning på temat:
Ursula K. Le Guin: A Wizard of Earthsea.
Jack Vance: The Languages of Pao
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Så, diskutera. Görbart? Spelvärt? Idéer? Tankar? Genomförande?
Jag gillar idén. Man kan förstå idén och föreställa sig att det är så. Till skillnad från annan (vanlig rollspels-)magi som är helt - obegriplig.

Frågan är såklart vad som gör effekten "större". Att man är fler som uttalar samma sak? Att man uttalar något med hög röst? Att man uttalar något extremt exakt? Att man uttalar något många gånger? Eller att man har någon annan slags auktoritet (magisk kraft) - men då försvinner den bärande tanken och logiken lite.

I ett vanligt fantasyrollspel är rollpersonerna (och andra) liksom antingen magiker, eller inte. I en sådan här värld så skulle alla vara åtminstone lite magiker, och det är (som jag skrev ovan) inte uppenbart varför någon skulle vara mycket mer magiker än alla andra.

Kanske - om man börjar "förklara" magi, så leder det bara till fler frågor än svar?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Låter som att det borde synka bra med spel som ligger lite mer på metanivå, som Quiet Year eller Microscope. Klart för att testa.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Som jag ser det så finns det flera nivåer.

* Vanligt, alldagligt tal. Där sker påverkan under lång tid, långsamt och diskret. Det är massans kraft där, inte individen. Saker sker på en statistisk nivå. Här är det bakgrundsstuff i världsbyggandet.

* Brandtal, poesi, sånger et cetera. Där har vi en mer direkt påverkan, men den är ändå på en rätt så "mänsklig nivå". Ungefär vad en bra talare, poet, sångare, berättare idag kan göra, fast lite mer, lite skarpare. Här vinner man hjärtan till sin sak, får folk att kämpa osv.

* Magi. Här lämnar vi det alldagliga helt. Har gör vi språket till ett skalpellvasst precisionsverktyg. Man väljer med stor omsorg ord som bär kraft, sätter dem i olika kombinationer, med olika betoningar och eftertryck osv. Nu liknar det inte längre talat språk, nu är det mer en "ordsallad av kraftord". Här känns det mer som spells.
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Intressant.

Detta är bara spontana tankar....(så inget genomtänkt)

Jag skulle regelmässigt göra något i stil med

I ett område där folk pratar "humanska" så får dvärgar, alver och orcher en -1 på sina slag
Mitt i en stad där alla pratar "humanska" får dvärgar, osv får -3 på slag

Strider konflikter innefattar ett slag om vems sida som har övertag fast då i mer "språklig basis". Motsvarar egentligen Initiativ ungefär.


Samt flera färdigheter kring tal och att dessa färdigheter kan påverka även fysiska händelser.


/Thz
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
I ett vanligt fantasyrollspel är rollpersonerna (och andra) liksom antingen magiker, eller inte. I en sådan här värld så skulle alla vara åtminstone lite magiker, och det är (som jag skrev ovan) inte uppenbart varför någon skulle vara mycket mer magiker än alla andra
I mina spelvärldar, ofta antiken, och min tagning på Kopparhavets hjältars antikensenmedeltid så är det mer av en gradient med magi. Andra än de som är magiker i regeltermer kan lära sig magi. Att regeltermsmässigt vara magiker innebär att man lärt sig mer och har mer urval att vardagligt använda men man är inte egentligen unik i att kunna utöva magi.

Familjeöverhuvuden utövar en inexakt nekromanti och kommunicerar (otydligt förvisso men ändå) med sina förfäder. Präster som förvisso är mestadels administratörer utför rituella offer och i utbyte för offret till gudomen nedkallar de en del av gudomens kraft till köttet som tillagas och äts av de närmast närvarande vid offerceremonin framför templet. När ett stort offer utförs av stadsstaten/protostaten nedkallas mycket kraft fast sprids troligen till många. I princip vem som helst med tillgång till ritualtexten och en blytavla kan utföra vissa former av förbannelser och så vidare.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Kör man Old-school D&D pratar folk sina Alignment-språk också, och de behöver förstås spridas för att ens Alignment ska hamna bättre till.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Jag skulle regelmässigt göra något i stil med

I ett område där folk pratar "humanska" så får dvärgar, alver och orcher en -1 på sina slag
Mitt i en stad där alla pratar "humanska" får dvärgar, osv får -3 på slag
Jag skulle nog försökt göra något som innehåller mer rollspelsbränsle. Om alver infiltrerat orchernas djupaste näste och försöker använda magi, så blir deras magi "förvrängd" av hur landet förändrats av århundraden av orchiska. Den blir "oren", mer lik orschisk magi. Osv.
 
Top