Nekromanti Tankar om köpäventyr

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Jag sitter just nu på ett trasigt tangentbort. därför saknas bokstäverna 'e' 'd' och 'c' i fortsättningen.

Först tänkt jag fråga, vilka 'klassiska' köpävntyr finns t?
första jag kommer på som har nämnts är:

-Svavlevinter och konfluxsviten.
-enemy within till warhammer fantasy.
-Masks of Nyhlanortp(vt j hur t stavas?)

Jag jämför med formatet som användas i t.e.x. datorspel, där kommer själva 'ävntyret' första hand, reglerna och världen behöver man knappt bry sig om, det introduceras stegvis.

Man kan starta spela direkt, in medias res, med action och mysterier.
Man kan även börja spela utan tydligt definide rollsprsoner, genom att först skapa en dramatisk scen, där är spelarna får välja sin rollpersons specifikation 'on the fly' då de nyss fått ett sammanhang vad det är för typ av 'äventyr' som presentaterats.

I filmer så är det nästan alltid så att efter anslaget så kommer det sedan en period där filmens viktigaste karaktärer presenteras. och fördjupas. I dessa karaktärer har nästan alltid redan en massa band till andra personer, händelser, platser vilka somavslöjas under fimlens gång.
I ett rollspel kan det fungera(jag tycker det fungerar på ett bra sätt) så att varje rollperson har en egen 'hook' eller 'kicker' eller annan typ av 'motivator'(kom på ordet nu) vilkas ingredienser uppenbaras under ävetyrets gång.

En idé som jag tycker kan vara superrolig är ju också när spelarnas egna bakgundsmotivationer, är/kommer att hamna i konflikt med varandra, kan vara jobbmässiga, moraliska, sociala, känslomässiga eller vilken typ av konflikt som helst. Speciellt när spelarna inte från början visste om att deras bakgrundsmål stred mot varanda. och att en spelare vet om konflikten, medans en annan inte vet om det.

Om man följer den modellen som jag håller på att klura på så får rollspelsprodukterna en litegrann annan vinkel än vad man kan vara van vid. Ett rollspel/äventyr blir mer som en film/bok/datorspel, man kan se/läsa om. Om man dessutom skriver äventyrsmodellen med olika modeller med influenser av kanske 'fisktank' eller vad modellerna nu kan heta, behöver de inte ens likna varandra gång till gång. (eller så har man en lösare struktur, som kanske svavelvinter, med olika fraktioner med inbygda konflikter)

Enna annan teknik man kan använda är att man skriver flera paralella tidslinjer, som bestämmer händelseutvecklingen på de platser rollspersonerna inte är på i under det pågående spelet.

Genom att spela genom äventyret med andra rollpersoner, på platser och händelselinjer, kan ge nya bilder av händelserna. Kan vara extra spännande då det hände 'mystiska' saker på andra ställen som spelarna fått fundera över.

Det kännns som att jag tappat koncentrationen nu, jag rotade fram ett nytt tangentbort och lagade mat, åt och började med annat.

Syftet med tråden var egentligen att jag undrade efter förslag på köpäventyr som anses bra och eller 'klassiska'.
Samt att jag ville filosofera lite över ett sätt att skriva rollspel/äventyr med målsättingen att de ska kunna ha en nästan obefintlig tröskel att komma in i och börja spela. Samt att de ska kunna få en lite fristående prägel på samma sätt som en film eller en bok. En slags "rollspels-litterär mall" för vissa typer av rollspel/äventyr.
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
The Great Pendragon Campaign till Pendragon av Greg Stafford, den stäcker sig över 80år från Uthers styre (Arthurs far) till Arthurs död.
Jag har den tidigare versionen som heter The Boy King.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Svavelvinern & dess epitet har du ju redan nänmt juh. Sedan så skulle jag nog åxå sätta dit Svarta Madonnan till Kult.
Som bubblare, så tror jag att Vildhjarta komer att finnas där. Men det tror jag lär ta ett bra tag inann man kan säga att det är en klassiker.
 
Top