Nekromanti Tankar om Jargien

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Ledsen, men jag såg svaret först nu.

Nja, jag skulle nog snarare säga att de försöker förklara allt så enkelt som möjligt; de flesta barnen ryker nog rätt fort då de börjar bli gamla nog att jobba om de inte visar sig ha "prästhuvud", så då gäller det att de åtminstone minns de grundläggande buden etc, men där ingår nog att gå igenom det du nämner på en grundläggande (bondlurks-)nivå.
Skifta perspektiv. Anledningen till att man kan göra så inom kristendomen, är att men inte har haft pressen att frälsa bönder. Det är trots allt bara deras själar som står på spel. I en religion där striden ännu inte är avgjord, så hotar varje handling att skifta balansen till den ondes fördel (eller snarare, om vi följer nollsummespelshypotsen, den gör det, om den inte aktivt är till fördel för daak), vilket är detsamma som att säga att alla handlingar som är mot religionens lära underlättar för antimon att storma och störta daaks fästning och kasta ut alla som är däri. Om du gör fel, så dömer du alla dina förfäder, och alla dem du älskat på jorden, till evigt mörker och plåga. Det är en ganska kraftfull motivation, till att lära sig mer än bondlurksnivån av teologi.

Om man har en så hård lära, så måste man också se till att ha ett ständigt momentum, för att kunna presentera goda nyheter till folket, så att dem håller sig trogna och hoppfulla - vilket ytterligare förstärker både behovet av en aktiv roll, och behovet av en externt orienterad kyrka. Det är inte längre en dygd att vända sig från världen, och prästvigda kommer definitivt inte att kocketera med att de inte känner sig hemma i världen - de måste vara så världsvana att de med en blick kan avgöra hur man skall hantera en situation, för att optimera vinsten för daak och minimera förlusterna.
- Markorganisationen för att kunna klara av detta, innefattar med största säkerhet en tuff utbildning i trosartiklar och religiös logik, så att man inte behöver ha övervakare överallt hela tiden, lika väl som en säkerhetspolis, informatörer och infiltratörer i andra religioners prästerskap, vilka antingen söker obstruera alla religionens operationer, eller också daakifiera dem, med mål att förenkla framtida mission.


Jag ser tyvärr inte riktigt var någonstans motsättningen ligger, kan du förtydliga?
Visst. Det handlar om att man på ena sidan har tillgång till ett antal samfund att välja mellan - om du har svårt med teologisk hållning a, så har du möjlighet att välja teologisk hållning b, c,..., n, inom ramen för samma organisation, medan man på andra sidan har troshållningarna 1,2,...,n, som man med större trovärdighet kan demonisera utan att bli ifrågasatt som fanatiker. Det är ett enkelt sätt att fånga upp troende som annars kanske skulle få mindre motivation att agera för att hindra antimon att ta över världen, eftersom det resulterar i mindre tveksamheter. Dessutom har det den kampanjmässiga fördelen att aboraten blir tvungen att ständigt agera på ett sätt som inte alienerar någon av de accepterade trosinriktningarna alldeles för mycket, vilket i sin tur ger ytterligare incitament till dolda operationer från hans sida, med tillhörande beslutsångest, ren ångest och lättare personlighetsströningar från hans närmaste som måste rättfärdiga allt för sig själva. Det naturliga i vår värld är att "DETTA ÄR SANNINGEN" - det naturliga i mundana blir "DETTA HINDRAR POTENTIELLT SETT ANTIMON", och däri ligger skillnaden. Jag tror att det underlättar förståelsen om du prövar att se daakkyrkans världsbild som en pastisch på kalla krigets, där prästerskapet motsvarar analytiker och agenter i kampen mot den onda sovietunionen (TM), fast lägger på religiösa förtecken.

Jag tror knappast att folket vilja har något med det hela att göra; den genomsnittlige jargiern vet nog i bästa fall om att det finns en kejsare och inte så mycket mer - bor han inte i en stad känner han knappast namnet på några officiella personer som inte bor i eller har besökt närmaste by; en medeltida svensk var dalkarl eller upplänning, inte svensk, och jag vill ju som sagt ha ett Jargien som knappt är enat politiskt (privat ståndpunkt). Däremot är nog språk, kultur och nämnda kyrkan och armé sammanhållande faktorer på den lägre nivån, medan lagarna, byråkratin, armén och kyrkan håller ihop riket på riksnivå (byråkratin är ett modulcitat och inte något jag själv kan gå närmare in på).
AH! nu kommer vi nog nära pudelns kärna. Jag föreställer snarare mig mundana som 1500-tal än medeltida, och undviker helt kopplingar till efterblivna norden, till förmån för tyska riket och italien.
I sak inser jag dock att du delvis har en poäng - men eftersom jargien knappt är enat poliskt, än mindre kulturellt/linguistiskt (privat ståndpunkt), så reduceras de faktorer som kan tänkas hålla ihop federationen ifråga. Jag tror helt enkelt inte att kejsaren har möjlighet att finansiera så stora arméer att han både kan hålla adeln i schack och hindra främmande makt att erövra landet - och bevisligen har man ju tagit delar av drunok (ot, kan tilläggas att talet om drunok som ociviliserat och fattigt måste sluta - det är för fan den enda trygga passagen för varor och folk mellan caserion/thalaviken och melorion/jargien). Således tror jag att vi måste räkna med att någon faktor saknas av dem du har radat upp - och det jag föreslog i mitt inlägg, var att vi tills bättre förslag inkommer använder folkviljan (dvs kyrkans vilja) till det, eftersom krig mellan troende stater för resurser från kriget mot antimon (entre motsättningen mellan jargiska kyrkan och Consaber), och jargien trots allt är etablerat som ett statssystem. Fast jag får nog medge att den förklaringen går på kryckor den med. Spinn vidare!

Ok, personlig åsikt, men jag vill _inte_ ha utbredd schamanism inom några civiliserade folkslag i "huvudmundana", och speciellt inte i Jargien. En präst med lite djupare utbildning känner troligen till skillnaden utan att ha djupare insikt, men döda själar är döda finner vägen/förs till Daak så länge de får den sista smörjelsen (dvs. har Qadosh 1 eller mer; åtminstone enligt antydningarna i Religioner). De exakta detaljerna överlåter jag till Schamaner-modulen eller valfri Neogames-representant med nödvändig insikt.
Personlig åsikt, jag vill verkligen att man använder den möjlighet att göra mundanas prästerskap mer intressanta som schamanismen öppnar, och hävdar dessutom att min föreslagna lösning kring själarna stämmer bättre med kanon (texten i kapitlet om schamanism) omkring vad som händer med själarna efter döden, än vad ett automatiskt överförande av själarna gör.
Vi är överens om den sista smörjelsens effekt, by the way - i mitt förra inlägg var det precis vad jag hävdade - om man får smörjelsen, kallas daaks avatarer/budbärare till platsen, och själen kommer per automatik till himmelriket. Mottager man inte den sista smörjelsen, utgår räddningsoperation från det lokala klostret för att rädda daaks förlorade tillbedjares själ, vilken prakiskt sett innebär att man sänder en eller två schamanmunkar som hittar själen, tvingar in den i kroppen igen, ger den sista smörjelsen, och tillåter den att återigen dö.
Naturligtvis innebär detta också att det är troligt att schamanmunkarna tvingas sitta i karantän efter varje uppdrag, eftersom det är möjligt att de blivit besatta av onda andar, vilket ställer vissa krav på infrastrukturen inom klostren, och ger ett antal intressanta uppslag för roller inom prästerskapet.

Till att börja med är jag osäker på om Daakkyrkan har en skärseld i den katolska meningen; enligt beskrivning tycks Purgatoriet motsvara helvetet, men å andra sidan finns det väl en referens till skärselden någonstans... menar du förresten att problemet med tillräcklig botgöring är att man då inte orkar utföra den? Annars förstår jag fortfarande inte vad du menar...

Dessutom förlåter ju Daak alla synder hos de som tillber honom: "endast för förnekelsen finns ingen förlåtelse", så huvudsaken är väl att få så "rena" själar som möjligt till Daak så att de inte avviker till Malgoarh? (eller var det kanske det du just sade?)
I det första fallet, my mistake. Jag reagerade med tanke på straffet för den allvarligaste formen av synder, där texten säger "renas" i den heliga elden. "Straffas" hade väl varit den mer adekvata termen om man inte blev insläppt i himmelriket. Vad tänker du själv kring den detaljen?

Angående det sista, insläpp i himmelen, tja, my mistake också. Som jag tolkar detta så har daak med andra ord anledning att låta även syndare komma in i himmelriket, vilket skulle innebära att de gör nytta även där - det var himla bra att du påpekade det där, det innebär att botgöringen inte är en skuldfylld återbetalning till daak i hopp om nåd, utan snarare ett något stoltare reparerande av en skada man har orsakat. Vilken mekanik kan det röra sig om? Spekulationer inviteras!

Ovanstående innebär i förlängningen, slutligen, att daakkyrkan inte behöver skuldbelägga sina troende. Detta innebär också att jag hade fel angående uppfyllelsen av botgöring - den är inte tokviktig, men bör utföras ändå. (du gissade rätt i att jag såg ickeuppfyllelsen av den som ett problem, detta av psykologiska skäl, då människor skuldbelägger och saboterar för personer och organisationer som vi inte kan uppfyllla våra förpliktelser till, och detta vore för farligt för ett samfund med den form av religion som vi talar om - där livet verkligen är en kamp).

Termen "Daakkyrkan" syftar väl på hela samfundet och inte bara moderkyrkan i Jargien? (och minst 20 % av alla troende tillhör väl den sabriska kyrkan, liksom...)
Det gör den, men jargiska kyrkan sägs också vara det överlägset största samfundet, vilkas åsikter rimligen därför får prioritet över utbrytargruppernas.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Mina hyllningar. Elegant som tusan! (NT)

NT = No Text (Ingen text)
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Ledsen, men jag såg svaret först nu.

Skifta perspektiv. Anledningen till att man kan göra så inom kristendomen, är att men inte har haft pressen att frälsa bönder. Det är trots allt bara deras själar som står på spel. I en religion där striden ännu inte är avgjord, så hotar varje handling att skifta balansen till den ondes fördel (eller snarare, om vi följer nollsummespelshypotsen, den gör det, om den inte aktivt är till fördel för daak), vilket är detsamma som att säga att alla handlingar som är mot religionens lära underlättar för antimon att storma och störta daaks fästning och kasta ut alla som är däri. Om du gör fel, så dömer du alla dina förfäder, och alla dem du älskat på jorden, till evigt mörker och plåga. Det är en ganska kraftfull motivation, till att lära sig mer än bondlurksnivån av teologi.
Frågan är bara hur stark kontroll religionen har över folket; för att en bondefamilj ska välja att bruka en stor mängd tid som kunde användas till att föda familjen till att studera i kyrkan (speciellt som kyrkan tar ut såväl tribut som dagsverken i vilket fall) krävs det nog mer än vad man skulle vilja spendera i en religiös hegemoni; i de yttre delarna av Jargien satsar nog kyrkan mycket resurser på det här, men med sex miljoner invånare i ett politiskt splittrat land med fiender på alla sidor kommer nog realpolitiken in en hel del; hellre förvandla 100 hedningar och halvtroende till troende än förhindra den enda konvertering som riskerar komma fram om man inte lär bönderna teologi.

- Markorganisationen för att kunna klara av detta, innefattar med största säkerhet en tuff utbildning i trosartiklar och religiös logik, så att man inte behöver ha övervakare överallt hela tiden, lika väl som en säkerhetspolis, informatörer och infiltratörer i andra religioners prästerskap, vilka antingen söker obstruera alla religionens operationer, eller också daakifiera dem, med mål att förenkla framtida mission.
Jargiens prästerskap kanske är hårdare än de flesta, men jag tror inte att de kan infiltrera andra - Mundana är på tok för kulturellt och geografiskt splittrat för att kunna möjliggöra det här, och dessutom är ju poängen med Jarigen att det är ett fallande rike i stagnation/recession, inte en växande stormakt.

AH! nu kommer vi nog nära pudelns kärna. Jag föreställer snarare mig mundana som 1500-tal än medeltida, och undviker helt kopplingar till efterblivna norden, till förmån för tyska riket och italien.
Förtydligande: jag använde Sverige som referens eftersom jag kan fler svenska landskap än tyska; nere i Tyskland och Italien var det väl om något ännu värre... och Jargien har ju som sagt en känsla av stagnation runt sig (med undantag), vilket inte talar för en spirande nationalism (som började uppstå en bit in på 1600-talet som tidigast).

I sak inser jag dock att du delvis har en poäng - men eftersom jargien knappt är enat poliskt, än mindre kulturellt/linguistiskt (privat ståndpunkt), så reduceras de faktorer som kan tänkas hålla ihop federationen ifråga. Jag tror helt enkelt inte att kejsaren har möjlighet att finansiera så stora arméer att han både kan hålla adeln i schack och hindra främmande makt att erövra landet - och bevisligen har man ju tagit delar av drunok (ot, kan tilläggas att talet om drunok som ociviliserat och fattigt måste sluta - det är för fan den enda trygga passagen för varor och folk mellan caserion/thalaviken och melorion/jargien). Således tror jag att vi måste räkna med att någon faktor saknas av dem du har radat upp - och det jag föreslog i mitt inlägg, var att vi tills bättre förslag inkommer använder folkviljan (dvs kyrkans vilja) till det, eftersom krig mellan troende stater för resurser från kriget mot antimon (entre motsättningen mellan jargiska kyrkan och Consaber), och jargien trots allt är etablerat som ett statssystem. Fast jag får nog medge att den förklaringen går på kryckor den med. Spinn vidare!
Jag tror på kyrkan och kejsaren som de sammanhållande faktorerna; som jag utläser modulerna står hela Jargiens härsmakt under kejsaren (vi pratar om en stående armé på över 160 000 man, om jag minns rätt, placerade så att provinserna bevakas av "utländska" legionärer), adeln har inte de ärvda rättigheterna som i feodala riken och troligen inte rätt till stående trupper, och kyrkan är emot allt vad internt krig heter (går på kryckor som sagt; se bara på Europa, därav kejsarmakten). Arméerna finansieras för övrigt att cirefaliska lån....

Vad gäller Drunok tror jag inte att det var någon stor grej egentligen (och har fortfarande inte fattat varför de anföll till att börja med) men har för mig att det uttryckligen står att om kejsardömet sände en hel legion mot dem skulle landet aldrig klara sig; de bygger liksom upp för återtagande, och har ändå inte ens 4000 man trots att ca en tredjedel är legotrupper... håller du inte med modulerna kan jag inte argumentera dock, men jag skulle gissa på att det enklaste är att säga att Drunok helt enkelt har en extremt svag kungamakt.

Personlig åsikt, jag vill verkligen att man använder den möjlighet att göra mundanas prästerskap mer intressanta som schamanismen öppnar, och hävdar dessutom att min föreslagna lösning kring själarna stämmer bättre med kanon (texten i kapitlet om schamanism) omkring vad som händer med själarna efter döden, än vad ett automatiskt överförande av själarna gör.
Vi är överens om den sista smörjelsens effekt, by the way - i mitt förra inlägg var det precis vad jag hävdade - om man får smörjelsen, kallas daaks avatarer/budbärare till platsen, och själen kommer per automatik till himmelriket. Mottager man inte den sista smörjelsen, utgår räddningsoperation från det lokala klostret för att rädda daaks förlorade tillbedjares själ, vilken prakiskt sett innebär att man sänder en eller två schamanmunkar som hittar själen, tvingar in den i kroppen igen, ger den sista smörjelsen, och tillåter den att återigen dö.
Naturligtvis innebär detta också att det är troligt att schamanmunkarna tvingas sitta i karantän efter varje uppdrag, eftersom det är möjligt att de blivit besatta av onda andar, vilket ställer vissa krav på infrastrukturen inom klostren, och ger ett antal intressanta uppslag för roller inom prästerskapet.
Ok, det är coolt, det ger jag dig, men det är inget jag vågar ta utan att tala om det med mina spelare - och det är som jag ser det orimligt att alla själar skulle guidas av en schaman av antalsmässiga skäl utan att muppa mycket med Mundana, så antingen ger qadosh automatväg till gudarna, eller så tjänar gudarna något annat bara på att folk dör med qadosh till dem - mer vågar jag inte gissa.

I det första fallet, my mistake. Jag reagerade med tanke på straffet för den allvarligaste formen av synder, där texten säger "renas" i den heliga elden. "Straffas" hade väl varit den mer adekvata termen om man inte blev insläppt i himmelriket. Vad tänker du själv kring den detaljen?
Svårt att säga något säkert, men jag tolkar de blasfemiska synderna som tecken på att man direkt eller indirekt förnekar Daak (t.ex. genoma att förneka hans prästers och helgedomars oberörbarhet). Nej, jag vågar inte tala metafysiken - väntar på Religioner II, men det tycks ju som om man kan bli frälst eftersom det är så viktigt att bränna syndarna...

Angående det sista, insläpp i himmelen, tja, my mistake också. Som jag tolkar detta så har daak med andra ord anledning att låta även syndare komma in i himmelriket, vilket skulle innebära att de gör nytta även där - det var himla bra att du påpekade det där, det innebär att botgöringen inte är en skuldfylld återbetalning till daak i hopp om nåd, utan snarare ett något stoltare reparerande av en skada man har orsakat. Vilken mekanik kan det röra sig om? Spekulationer inviteras!
Spelmekanik eller metafysisk mekanik? Jag är förvirrad :gremconfused:

Ovanstående innebär i förlängningen, slutligen, att daakkyrkan inte behöver skuldbelägga sina troende. Detta innebär också att jag hade fel angående uppfyllelsen av botgöring - den är inte tokviktig, men bör utföras ändå. (du gissade rätt i att jag såg ickeuppfyllelsen av den som ett problem, detta av psykologiska skäl, då människor skuldbelägger och saboterar för personer och organisationer som vi inte kan uppfyllla våra förpliktelser till, och detta vore för farligt för ett samfund med den form av religion som vi talar om - där livet verkligen är en kamp).
Åh, viktig är den - ingen bot och förlåtelse -> bruten förpliktelse -> förlorad qadosh = färre filament och miste om vad nu guden tjänar på troende som dör med positiv qadosh.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Re: Ledsen, men jag såg svaret först nu.

för att en bondefamilj ska välja att bruka en stor mängd tid som kunde användas till att föda familjen till att studera i kyrkan (speciellt som kyrkan tar ut såväl tribut som dagsverken i vilket fall) krävs det nog mer än vad man skulle vilja spendera i en religiös hegemoni
...det är här det där om förfäderna kommer in.
Skräm upp bondjvln. Skuldbelägg inte, men gör honom fruktansvärt medveten om att hans handlignar spelar roll även för förfädernas säkerhet - om den första lektion som han får i söndagsskolan, vilken upprepas gång på gång, är att antimon och daak är jämnstarka, och att allt som inte daak påbjuder gör antimon starkare, varefter helvetesvisionerna målas upp, så tror jag att det går.

hellre förvandla 100 hedningar och halvtroende till troende än förhindra den enda konvertering som riskerar komma fram om man inte lär bönderna teologi/citat]

detta argumentet, däremot, köper jag rakt av. Hur då förklara den begränsade framgången vid fronten? Binds kyrkans resurser upp av att hålla samman riket eller av något annat? - Kan kyrkokolonin Lothian vara intressant här? Kyrkan har ju uppenbarligen kunskap om xinu, så skulle inte lothian kunna vara ett contragordion? Ett försök att hitta och oskadliggöra demonen innan falierna gör det?!

</font><blockquote><font class="small">Citat:</font><hr />

Jargiens prästerskap kanske är hårdare än de flesta, men jag tror inte att de kan infiltrera andra - Mundana är på tok för kulturellt och geografiskt splittrat för att kunna möjliggöra det här, och dessutom är ju poängen med Jarigen att det är ett fallande rike i stagnation/recession, inte en växande stormakt.
Chabblande från min sida. Jag glömmer lätt att mitt mundana till och med har förändringar geografiskt getemot neogames. En av de förändringarna är en större kulturell kontinuitet, och en politik som bland annat innebär att Moraz Hzarns son utöver att vara falisk ädling också är sabrisk baron och han själv bara berövades sina egna län i östra talamur och södra consaber som straff för inblandning på fel sida under frihetskriget. Så, som sagt, mitt misstag åter igen. Vad det gäller Jargiens stagnation, däremot, så kanske man skulle kunna modellera om den en aning. Varför inte tolka den som spirande delstater i full fart med att undanmanöverera centralmakten? Det öppnar för en förklaring av den ökade korruptionen, och tillåter folket att vara rikt, trots att staten är fattig och på totaldekis. Dessutom ger det möjligheter till intrigrollspel, exempelvis som tjänare till en av de adelsätter med ärftliga provinser, som efter n hundra år av ockupation tänker kasta av sig oket...

Jag tror på kyrkan och kejsaren som de sammanhållande faktorerna; som jag utläser modulerna står hela Jargiens härsmakt under kejsaren (vi pratar om en stående armé på över 160 000 man, om jag minns rätt, placerade så att provinserna bevakas av "utländska" legionärer), adeln har inte de ärvda rättigheterna som i feodala riken och troligen inte rätt till stående trupper, och kyrkan är emot allt vad internt krig heter (går på kryckor som sagt; se bara på Europa, därav kejsarmakten). Arméerna finansieras för övrigt att cirefaliska lån....
Jag är helt med till dess att du kommer till "inte rätt till stående trupper" - jag skulle tro att det är som med japans konstitutionelltsett ickeexisterande millitära styrkor.

Ok, det är coolt, det ger jag dig, men det är inget jag vågar ta utan att tala om det med mina spelare - och det är som jag ser det orimligt att alla själar skulle guidas av en schaman av antalsmässiga skäl utan att muppa mycket med Mundana, så antingen ger qadosh automatväg till gudarna, eller så tjänar gudarna något annat bara på att folk dör med qadosh till dem - mer vågar jag inte gissa.
Tack återigen för erkännandet! Jag menar dock inte att alla själar guidas av schamaner, utan att man använder den sista smörjelsen flitigt - används den så "behövs" ju ingen schaman. Vad gudarna tjänar är frågan (det var också den jag försökte ställa senare)... Skulle man kunna anta att "paradisen" är bubblor i drömvärlden, och att själarna i så fall tränas att bli andar, som kan tjänstgöra i dessa för att få dem bättre fungerande?

Åh, viktig är den - ingen bot och förlåtelse -> bruten förpliktelse -> förlorad qadosh = färre filament och miste om vad nu guden tjänar på troende som dör med positiv qadosh.
granted.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Ledsen, men jag såg svaret först nu.

Ser ut som om det hände något roligt med dina citat där... undrade lite vad du egentligen gjorde först :gremtongue:

detta argumentet, däremot, köper jag rakt av. Hur då förklara den begränsade framgången vid fronten? Binds kyrkans resurser upp av att hålla samman riket eller av något annat? - Kan kyrkokolonin Lothian vara intressant här? Kyrkan har ju uppenbarligen kunskap om xinu, så skulle inte lothian kunna vara ett contragordion? Ett försök att hitta och oskadliggöra demonen innan falierna gör det?!
Argumentet är skapat eftersom jag vill ha någorlunda "normalkyrkliga" (det är ju med medeltida mått) jargier på de flesta ställen; som jag ser det kyrkan har helt enkelt inte behov av 6.000.000 fanatiker; det räcker med några tusental och sedan fem och en halv miljon normala troende. Resurserna går väl dels till att upprätthålla det enorma nätverk som kyrkan utgör med alla dess hierarkier, alla tempel, kyrkor, helgedomar, mission (stöd till de spirande församlingarna långt bort i Ehbron = dyrt?), privata styrkor, Aboratens och primodernas egna planer, lite understöd till kloster, ordnar och inkvisition, mutor till administration och andra, välgörenhet och säkert en hel del korruption inom kyrkan själv (extra stor pga. dess stora makt och den jargiska mutkulturen). Och där någonstans blev det upp till spelledaren att avgöra vad som är rimligt :gremwink:

Kan du ge mig en referens att läsa in mig på gällande Lothian; GM säger inte sådär mycket...

Chabblande från min sida. Jag glömmer lätt att mitt mundana till och med har förändringar geografiskt getemot neogames. En av de förändringarna är en större kulturell kontinuitet, och en politik som bland annat innebär att Moraz Hzarns son utöver att vara falisk ädling också är sabrisk baron och han själv bara berövades sina egna län i östra talamur och södra consaber som straff för inblandning på fel sida under frihetskriget. Så, som sagt, mitt misstag åter igen. Vad det gäller Jargiens stagnation, däremot, så kanske man skulle kunna modellera om den en aning. Varför inte tolka den som spirande delstater i full fart med att undanmanöverera centralmakten? Det öppnar för en förklaring av den ökade korruptionen, och tillåter folket att vara rikt, trots att staten är fattig och på totaldekis. Dessutom ger det möjligheter till intrigrollspel, exempelvis som tjänare till en av de adelsätter med ärftliga provinser, som efter n hundra år av ockupation tänker kasta av sig oket...
Tja, och jag färgas väl lite av att mitt behov av jargisk splittring är mindre eftersom min nuvarande kampanj ligger lite mer på gräsrotsnivå... men splittring = bra i min mening, även om jag hävdar att kejsarmakten ännu är på tok för stark för en riktig fribrytning någonstans, åtminstone så länge Jargus behåller tronen.

Jag är helt med till dess att du kommer till "inte rätt till stående trupper" - jag skulle tro att det är som med japans konstitutionelltsett ickeexisterande millitära styrkor.
Självklart, men det är en sak att ha mutat sig till att administrationen ser genom fingrarna med ett privat garde och en helt annan att kunna sätta upp en styrka som kan tampas med de kejserliga legionerna.

Tack återigen för erkännandet! Jag menar dock inte att alla själar guidas av schamaner, utan att man använder den sista smörjelsen flitigt - används den så "behövs" ju ingen schaman. Vad gudarna tjänar är frågan (det var också den jag försökte ställa senare)... Skulle man kunna anta att "paradisen" är bubblor i drömvärlden, och att själarna i så fall tränas att bli andar, som kan tjänstgöra i dessa för att få dem bättre fungerande?
Jag är dock fortfarande osäker på smörjelsen - det känns som om den bara är en extraförsäkran mot att folk dör med 0 i qadosh (ett av Daaktrons framgångsrecept?), annars skulle väl alla religioner ha det? Vad gäller själarna efter döden vågar jag inte gissa; det kan ju vara att qadoshen låter guden inkassera x antal filament från varje död troende (vars qadosh då nollställs) varpå själen får klara sig själv, att hela själen dras in till och införlivas med guden (nästan som demonernas "ätande" av själar), att det agerar inpasseringskort till guden privata paradis i en "fickdimension" eller flera eller annat (drömlandet tycker jag dock att de ska hålla sig utanför om de inte har anledning att vara där) eller så kan jag ha läst in för mycket mellan raderna. Du får inte ut något klart svar ur mig, alltså :gremwink:
 
Top