Nekromanti Tankar om fisktanken

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Släpp ut fiskarna i havet?

Det tror du bara. Remember Hans Schulz?
Även om jag tycker bäst om Fantasy/SiFi/Skräck-filmer så är det alltid bra att lätta upp stämningen med en komedi emellanåt.

Men:
1) Hans Schultz är inte min karaktär (även om jag också låg dubbelvikt av skratt, och även hjälpt till i komedin)
2) Omgivningen reagerade på ett realistiskt sätt (han är efterlyst i hela landet för ett antal lust-mord)
3) Det är CoC, vilket gör att stämningen förr eller senare kommer ändras från komedi till skräck.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Släpp ut fiskarna i havet?

Det finns lite olika sätt att släppa i fisk på.

Man kan göra som Rex Hunt: ge dem en puss, släppa i dem och låta dem leva sitt eget liv.

Man kan göra som lämplig taxichaffis: fråga spelarna vart de vill bli avsläppta, och sedan släppa av dem där.

Eller så kan man göra som Greenpeace: dra ut dem i havet varje gång de strandar.
Bra liknelse, bortsett från att jag tror Greenpeace strandat för gott...
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Indeed..

..Men killen som spelar allas vår Hasse har ju inte heller spelat så överdrivet mycket: han gör sitt bästa för att testa gränserna, som vi alla har gjort. Till allas stora förnöjelse..*S*
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
(ursäkta för att jag drar upp ett lite äldre inlägg men jag hoppas två veckor inte är för illa...)

"2) När vi har kört något liknande Trobergs "Fisktank" blir det ofta väldigt inaktivt spel. Om det inte finns ett klart mål, vad kan man göra för att få spelarna att komma igång, utan att styra dem?"

Tricket är att ge någon annan målet. Det är bra om spelarna har ett mål, men det ska inte vara nödvändigt, och (i mitt tycke) aldrig påtvingat.

Så utse en spelledarperson (eller flera) och välj ett mål som kommer att föra den spelledarpersonen på kollisionskurs med spelarna. Väldigt få spelare är passiva om de märker att det är ett godståg på väg mot dem, så att säga. Spelarna kommer att vidta åtgärder. Dessa åtgärder kommer att drabba diverse spelledarpersoner, som i sin tur vidtar motåtgärder.
Det är ganska mycket på denna punkt jag har haft problem också (som spelledare, men även vad jag sett från spelarvinkeln) - kommar man väl igång med något brukar det rulla på sen även om det ursprungliga spåret upphör, men hur kommer man igång?

Jag ser absolut vad du menar här och det är helt klart ett hjälpsamt tips som jag kommer att ta i beaktande vid framtida försök, men du orkar inte händelsevis komma med ett bra exempel för att illustrera det?
 
Top