Nekromanti Tankar om erfarenhet och dödlighet

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
@Moberg (sorry, är på jobbet och har inte hunnit läsa allt emellan - tänkte fråga innan jag glömmer det) Får man Korruption av livselixir? Om så är fallet förändrar det allt.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Inte som jag fattat det. Magistoft ska enligt erratan ge korruption(jag har dock behållt grunderna, att det inte gör det), men inte Livselexir vad jag vet...
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Ohhh! Kom på en sak:

Har ju spelat The Witcher en hel del, och där löser Elixirdrickandet genom att ge alla elexir en Toxiticitet. Så du kan bara slänga i dig en viss mängd elexir innan du blir förgiftad. Det skulle ju faktiskt kunna vara en ganska intressant lösning, risken är väl att det blir lite mycket bokföring.

Regelförslag:
Varje elexir har ett Tox-värde, oftast 1.
Du kan tåla lika mycket Tox som din smärttröskel, efter det börjar du ta skada. Eller så tappar du Smärttröskel?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Förenklat förslag. Max ett av varje elixir per scen. Max smärttröskel antal elixir per dag?

Men ditt förslag med att ta skada av för många elixir öppnar ju iof upp för fina dilemman för spelarna.
 

holmstrom

Veteran
Joined
18 Mar 2015
Messages
70
Paal;n81177 said:
Max ett av varje elixir per scen. Max smärttröskel antal elixir per dag
Gillar tankegångarna, men det innebär fortfarande att en någorlunda daler-tung grupp alltid kommer kunna ha ett "aktivt" livselixir per person per scen, vilket fortfarande är såpass kraftfullt att det blir dumt att inte använda det för att överkomma utmaningar. Jag föredrar att tvinga spelarna hitta andra lösningar.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
@Paal: ST elixir om dagen blir ändå väldigt många elixir (tycker iallafall jag), fem stycken för de allra svagaste karaktärerna och 9 för en megastark.
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Varför inte bara låta alla elixir som man tycker är så pass starka ge temporär korruption. Då blir det allvarligt på riktigt, och det passar utmärkt in i fluffet.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
mo.;n81233 said:
@Paal: ST elixir om dagen blir ändå väldigt många elixir (tycker iallafall jag), fem stycken för de allra svagaste karaktärerna och 9 för en megastark.
De allra svagaste kan väl bara ta tre. Smärttröskeln beräknas på ditt faktiska värde i Stark. Men visst, det blir nog lätt många för starka individer.

Jag har inte haft det här problemet än eftersom jag hållit mina spelare fattiga och utan tillgång till elixir, de har fått klara sig med örtkurer och då max ett bandage per skadetillfälle. Medikus-slagen är alltid spännande efter en strid. :)

Att magiska elixir ger korruption gillar jag.
 

Spelaroll

Veteran
Joined
7 Mar 2015
Messages
89
Paal;n81240 said:
Att magiska elixir ger korruption gillar jag.
Fast så är det väl från officiellt håll med? Står inte det i typ erratan? Använder det i allafall :)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Spelaroll;n81245 said:
Fast så är det väl från officiellt håll med? Står inte det i typ erratan? Använder det i allafall :)
Glömde erratan. Helt rätt. Livselixir ger 1 Korruption per runda det verkar.

Eftersom vi knappt använt elixir har det inte varit ett problem för oss. Men jag hade ändå begränsat till max ett per scen eller dag eller vad som känns bäst.
 

Spelaroll

Veteran
Joined
7 Mar 2015
Messages
89
Paal;n81246 said:
Glömde erratan. Helt rätt. Livselixir ger 1 Korruption per runda det verkar.

Eftersom vi knappt använt elixir har det inte varit ett problem för oss. Men jag hade ändå begränsat till max ett per scen eller dag eller vad som känns bäst.
Ge dem massor elexir istället och låt dem sakta men säkert förvandlas till styggelser :)
 
Top