Nekromanti Tankar om DoD6

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,533
Location
En mälarö
Jag har nyligen införskaffat DoD6 och tänkte nu dela med mig av mina funderingar kring denna den senaste versionen av spelet.

Jag har alltid varit anhängare av DoDs tidigare utgåvor, så därför mottog jag nyheten om att en nyutgåva planerades av några som inte officiellt haft med spelet att göra tidigare, med viss skepsis. Att det när det väl släpptes även visade sig att man gjort kraftiga förändringar i regelverket gjorde inte saken bättre. För- och emotinläggen haglade under en tid och jag läste dem alla med stort intresse. Dock insåg jag ganska snart att jag inte kunde skaffa mig en egen uppfattning om det hela om jag inte faktiskt skaffade spelet. Sagt och gjort. Nu sitter jag här med en nyss genomläst regelbok och här kommer mina åsikter om spelet.

På det stora hela kan jag inte säga annat än att jag är positivt överaskad. Den är snygg, välgjord och välskriven. En del känns igen medans annat är helt nytt. Av de ändrade delarna är magisystemet det jag lyfter på hatten högst för. Problemet med att spela trollkarl i de tidigare versionerna är att man pga de höga poängkostnaderna är mer eller mindre värdelös i början av karriären. Sin magi kan man börja förlita sig på först efter ett bra tag. Realistiskt och logiskt men inte alltid så kul. En nybörjartrollkarl i DoD6 däremot känns mycket roligare att spela.

Det mycket omdebaterade beslutet att införa yrkesnivåer är det som står för den största skillnaden. Ideén med YN som ett sätt att bli bättre är inget som stör mig i sig. Det enda jag har lite reservationer mot är den stora ökningen av KP vid varje nivåökning. Skillnaden mellan personer på olika nivåer är enligt mig helt enkelt för stor. Det är dock inget stort problem. Systemet fungerar och bra dessutom.

Ett par frågeställningar har jag dock:

1. KP-höjningen. Är det någon som kör utan den eller en höjning som är mindre än den i reglerna (t.ex. att man alltid ökar KPn med minimivärdet istället för att slå tärningar), och hur har det fungerat i sådana fall? Jag har alltid tyckt att man skall vara lite försiktig med allt för stora hembyggda regeländringar för att det är lätt att spelbalansen ramlar överstyr.

2. Stridskapacitet. Är inte SK lite väl låg? En nybakad krigare med svärd och sköld har ungefär mellan 5 och 7 i attack respektive parering. Om man vill ha flera attacker eller varför inte en båge också blir värdena löjligt låga. Fast det kanske går på ett ut eftersom att samma regler gäller för alla. Någon som har en åsikt?

Slutligen vill jag bara säga att jag trots allt gillar spelet och ser fram mot att faktiskt spela det (nått jag inte gjort som kanske skulle ge svar på de frågor jag ställt ovan).

/Anders
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Vi hade precis börjat med rollspel, och såklart hört talas om DoD, de äldre versionerna. Jag hade spelat en del Chronopia med en anna spelgrupp, och visste att det fanns en massa moduler som man 'måste' ha. Därför avstod vi till en början. Sen hörde vi om just en nyutgåva, och inte gjord av vem som helst: det var snubben som jobbade som övervakare i vår datorsal. Han hävdade såklart att alla gamla dodböcker som låg bredvid hans dator, var till för att han skulle skriva 'ett eget rollspel'. Vi förstod snart att det var DoD 6 han jobbade på, och köpte det så snart det kom ut.

Först tyckte jag det var ett bra system, jag hade växt ifrån Chronopia till viss del och det var inte lika powergame:igt som C. När man dock undersökte fler och fler system, ju fler rollspel vi vågade testa upptckte man att reglerna lämnade mycket att önska. Trollkarlar blir tex apmäktiga ganska fort, och krigare har ohemult mycket KP efter bara några 'level-ups'. Sen att man upptäckte vissa regelbuggar, tex den klassiska med ett tvåhandssvärd i trä kan ha sönder en sköld i metall. Det jag retade mig på att det var väldigt svårt att 'backstabba' nån. liksom, lyckas man smyga fram på en vakt vill man göra mer än 1T6+2 i skada med sin dolk. man vill snitta av strupen och döda honom omedelbart. Likadant om man drar en klubba i huvet på nån, finns det ingen som helst chans att han svimmar om man inte lyckas få ner KP i huvudet till 0...

Däremot, som det brukar förespråkas på forumet, världen är helt underbart genommysig. Och, jag säger som man säger om Chronopia - man hade förbannat kul med det till en början. I djungeln av system, D20, OBT6, Feng Shui's negativa-positiva-tärningssystem och så vidare, är Dod 6 enkelt och bra, men saknar alltför mycket för att kännas komplett.

För att svara på dina frågeställningar,
1. Den är på tok för hög. Efter ett, högts två hugg på ett oskyddat ställe är man satt ur stridbart skick, en krigare på nivå utövare (based on a true story) hade 80 totala KP, och kunde ta hur jevvla mycket stryk som helst innan han svimmade. Sen att rustningen drar av en viss skada varje gång är löjligt, man penetrerar inte en plåtrustning i första taget, och gör man det är hugget kraftfullt nog att avsluta striden.

2. En nybakad krigare SKA inte vara bra på att slåss. Sen att SK delas ut av spelaren är också lite dåligt, det blir ofta att de har en attack och en parering som i stort sett alltid lyckas, och en som de precis påbörjat med kanske 4 eller 5. Dock är det bra att man får välja en defensiv eller offensiv RP, man kan ha en massa pareringar och parera bort motståndarens attacker och sen har man en attack man kan slå in (nästan) helt ostört ifall man vill. Något som skulle vara bra är att man hade handlingar istället, man får välja att parera eller attackera, då skulle en defensiv taktik lättare slå en offensiv, då den offensiva spelare kanske har en hyfsad parering också, och då hjälper den defensiva spelarens enda attack föga.

Och du, ha kul när du spelar det, det är meningen. /images/icons/wink.gif/images/icons/laugh.gif
 

Angmar

Veteran
Joined
9 Dec 2001
Messages
88
Location
Stockholm
Angående fråga 2: Jag tyckte precis detsamma när jag skapade min första rollperson i DoD6, men när man kommer upp i nivåerna märker man att det man måste börja på något lågt. När man är typ legend har man grymt med SK, det kan jag lova dig...
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

"Något som skulle vara bra är att man hade handlingar istället, man får välja att parera eller attackera, då skulle en defensiv taktik lättare slå en offensiv, då den offensiva spelare kanske har en hyfsad parering också, och då hjälper den defensiva spelarens enda attack föga."

<hr></blockquote>



Är det jag som är för trött eller motsäger du dig i ovanstående...?

Den defensiva skulle lättare slå en offensiv, men den defensiva krigarens attack hjälper föga...?
 

tordzek

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
86
Location
kristianstad
OT

Svar till:
/Per "Livet är som en tärning, det bästa man kan få är 20" /images/icons/clown.gif

Nej Det är fummel!!!!!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,533
Location
En mälarö
> När man är typ legend har man grymt med SK, det kan jag lova dig...

Det tror jag säkert. Personligen skulle jag föredra lite bättre SK i början, kompenserat med en mindre ökning per YN än den som föreslås i reglerna.

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,533
Location
En mälarö
OT

> "Livet är som en tärning, det bästa man kan få är 20"

Det beror på vilket system man använder /images/icons/grin.gif

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,533
Location
En mälarö
Re: OT

Det här är ju fan löjligt!!!! Hur sjutton lyckades jag få till ett inlägg som handlar om samma sak som ditt? Att jag t.o.m lyckades få till samma rubrik gör det hela ännu underligare!

/Anders (som kanske är tordzeks okände tvillingbror och står i ständig mental kontakt med sitt syskon)/images/icons/grin.gif/images/icons/grin.gif
 

tordzek

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
86
Location
kristianstad
Re: OT

Den möjligen fins ju alltid, att vi är syskon. Eller har någon utav mistag lagt spirituel kontakt, på oss?
 

Jollas

Veteran
Joined
24 Aug 2002
Messages
42
Location
Göteborg, Partille
Svar på fråga 1: Jag ställde samma fråga en gång oxå och då fick jag svaret: Det är inte livet som ökar det är skickligheten att ta skadan på så lindrigt sätt som möjligt. Det tyckte jag lät bra, men visst så tycker jag de e synd att man inte kan smyga på nån bakifrån o skära halsen av honom. Kanske man skulle göra en sån kombinations färdighet som man kombinerar med smyga?
 

Antraxe

Veteran
Joined
30 Sep 2001
Messages
101
Location
Umeå
"men visst så tycker jag de e synd att man inte kan smyga på nån bakifrån o skära halsen av honom."

I ett tillfälle som detta:Improvisera! Reglerna är inte tänkt att följa slaviskt utan snarare som någon sorts vägledning som ibland bör tas med en nypa salt. Har någon spelare lyckats smyga sig på någon bakifrån med dolk/klubba, låt honom då lyckas automatiskt, eller möjligen slå 1t20 för att se om det bli fummel.

Och sedan lite OT:
Ett stort tack till er som sköter sidan att ni har fixat så att forumet inte är lika segt längre. Senast jag var hyffsat aktiv på forumet (var i ju för sig x antal månader sedan så det behöver inte varit gjort nyss) så kunde det ta någon minut tills nästa inlägg kom upp efter att man klickat på det, det var extremt störande.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: KP ändring

Jag använder mig personligen av att KP inte ökar per yrkesnivå. Dessutom är antalet Totala KP som en rollperson har lika med KP Grund x 1.5 (vilket ger ungefär samma värden som i Jorges).
Det har visat sig fungera väl för min grupp.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,533
Location
En mälarö
>Öh, det blir väl inte mindre sk bara för att man har båge???

Nej, det stämmer. När jag skrev inlägget hade jag fått för mig att avståndsvapen var en separat attack som man måste lägga poäng på.

/Anders
 
Top