Nekromanti tankar kring Western (alternativa regler)

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
173
Location
Stockholm
Ta mig sjutton att det bokstavligen är vad jag just gjorde! Ett väldigt ihopklippt system, men jag siktar på att prova den med min grupp nu i veckan och se hur det går.
Har du sett Tales of The Old West från Effekt Podcast, som också gjort detta? Jag har spelat 6-7 sessioner med reglerna översatta till svenska -- och det funkar rätt hyfsat. För att få tillgång till beta-reglerna behöver du bli Patreon (nivå Stationary, 45 kr).
 

Sutaomiiru

Veteran
Joined
1 Jun 2021
Messages
4
Har du sett Tales of The Old West från Effekt Podcast, som också gjort detta? Jag har spelat 6-7 sessioner med reglerna översatta till svenska -- och det funkar rätt hyfsat. För att få tillgång till beta-reglerna behöver du bli Patreon (nivå Stationary, 45 kr).
Det har jag faktiskt inte sett, men ska nog titta närmare på det. Tack för tipset!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,587
Strid i 1800-talet var inte heller fullt så klinisk som den är på film. Jag hade hellre sett ett system som simulerade det kaotiska och slumpmässiga strider mellan civilister innebär. För ja, alla i Old West var civilister. Det fanns inga SWAT-teams eller elittränade sheriffer. Skillnaden mellan vapentränad och icke vapentränad var inte alls så stor som den är idag.
Precis.

En sak jag gärna kommit bort ifrån är stridssystem med grund i klassiska fantasyssystem, där du exakt kontrollerar vilka rutor på kartan du beträder, och där varje skott helst ska vara träff, annars blir det "tråkigt".

Jag menar, Westernstrider i de flesta filmer är inte så. Man skjuter många många fler skott än vad som träffar. Man skjuter ju för att fienden ska tvingas huka sig, bli osäker, tappa nerverna, osv

Jag funderar på ett system där varje stridsrunda är kanske uppemot en halvminut lång, där du som spelare inte förväntas styra varenda steg du tar, och där du får skjuta flera skott, och saker händer lite mer samtidigt. Istället för att exakt styra gubben är tanken du mer förlitar dig på att SL utgår från att du tar en bra rutt till ditt mål. Visst är det tråkigt att vänta på sin tur bara för att göra en attack... som missar - men tanken är att besvikelsen över att missa minskar ju om du iallafall träffar EN gång.

Syftet är ju att uppnå mer kaotiska strider, mindre exakt styrning, och mer av skjuta-och-spring följt av kasta-dig-i-skydd-och-ladda-om.

Sedan att man kan behålla tropen med erfarna och dödligt kyliga revolveräss som klarar av att... inte göra så - likt Munny i Unforgiven - är ju en annan sak. Det är ju kul att kunna erbjuda hjältarna att "levla upp" :)

Syftet är ändock att minska gapet mellan olika karaktärsroller. Att det finns ett gap mellan nyframslagna hjältar och erfarna hjältar med flera kampanjer under bältet är en annan sak och inte ett problem. Det är skillnaderna mellan spelarens val i regelboken jag vill minska.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,587
En huvudtanke jag lyckades glömma bort att nämna är:

"när du är i fara har du halverade färdighetsvärden".

Dvs ge rollpersonerna en anledning hysta iväg några slumpskott runt ett hörn även om de knappt tittar, eftersom alla skurkar som befinner sig ungefär i den riktningen (samt säkert några nervösa civilister som bara hör skotten!) då får halverade FV.

Spenderar partyt hela rundan utan att skjuta alls innebär det en stor risk, eftersom bovarna då kan företa sig kompetenta saker... och det vill man ju inte ;)

En annan tanke är att det då finns anledning agera som på film, dvs ta skydd och återhämta sig. I verkligheten kanske du gör detta för att du är sjukt andfådd och helt slut, men ingen orkar ju hantera poäng för "vanlig" trötthet. Istället tar du skydd för att kunna göra någonting utan avdrag. Exempelvis uthärda smärta, dvs minska dina avdrag för de skottskador du ådragit dig. Om du hittat ett någorlunda skydd räknas du (iallafall i ögonblicket) som "säker" och slipper den generella halveringen (sålänge du inte provar "farliga" saker, som att skjuta tillbaka). Om sedan skurkarna cirklar runt och öppnar eld från ett annat håll är det en annan femma.

Innan någon säger någonting - givetvis ska det vara rimligt lätt att uppnå typ 80% eller 100% i FV redan från start (+16 till +20 om vi pratar T20). Och systemet har inget emot att du skaffar dig bra högre värden än så (eftersom de fortfarande halveras före avdrag för olika svårigheter)

Jag ser det som en fördel att kunna låta hjältar vara kompetenta... eftersom det hjälper dem inte under beskjutning.

Eftersom det inte är roligt att skjuta med 40% träffchans (för att sedan sitta och vänta 5 eller 15 minuter på din tur) är då nästa led i tankegången "men vad sägs om att låta spelaren skjuta 2, 3 eller t.o.m. 4 skott?" Idén är att: bara det finns god chans träffa EN gång, är det tillräckligt kul att vara med...

Vilket i sin tur försöker lösa nästa problem, nämligen att rollspelsstrid lätt blir brädspeligt exakt (inte brädspelig, bara brädspeligt exakt), med exakta avstånd och full överblick på vara alla är etc.

Med 30 sekunder långa stridsrundor funkar det ju inte med klassisk rollspelsinitiativ "ditt drag sedan mitt drag". Istället behöver du berätta mer VAD du vill göra istället för exakt HUR, och lita på att spelledaren kör igenom stridsrundan på ungefär samma sätt du själv tänkt dig.

Skulle du smyga runt ett hörn, och Revolver Rolf fått för sig smyga kring samma hörn (från andra hållet), avgörs den spontana duellen (vem skjuter först?) av vapensnabbhet som vanligt. (Och är du indianspejare kanske du kan anföra du borde hört Rolf på tusens stegs avstånd, men strunt i det just nu) Men detta kan alltså ske närsomhelst under en runda som alltså är av något längre längd.
 
Last edited:

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
735
Har du sett Tales of The Old West från Effekt Podcast, som också gjort detta? Jag har spelat 6-7 sessioner med reglerna översatta till svenska -- och det funkar rätt hyfsat. För att få tillgång till beta-reglerna behöver du bli Patreon (nivå Stationary, 45 kr).
Tack för detta tipset! Lite sen till festen kom jag ombord som backare tidigare i veckan och fann att TOTOW var bra mkt mer utförligt och genomarbetat än vad jag hade förväntat mig! (Nuvarande regelversion är på 140 sidor!)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,587
Eftersom denna tråden fortfarande lever tar jag mig friheten rekommendera nya teveserien 1883.

Se den.

Ja, trots att den är en prequel till någon slags Kevin Costner sörja (som jag inte sett), trots att föräldrarna spelas av country and western stjärnor (de är inte så kassa).

Sam Eliot och Isabel May är excellenta. Och det är klassisk Western, utan att blunda för realism. (Det är dock inte riktigt Oregon Trail the tv show ;) )
 

Måns

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
12,966
Location
Athos
Eftersom denna tråden fortfarande lever tar jag mig friheten rekommendera nya teveserien 1883.

Se den.

Ja, trots att den är en prequel till någon slags Kevin Costner sörja (som jag inte sett), trots att föräldrarna spelas av country and western stjärnor (de är inte så kassa).

Sam Eliot och Isabel May är excellenta. Och det är klassisk Western, utan att blunda för realism. (Det är dock inte riktigt Oregon Trail the tv show ;) )
Var hittar man den?
 
Top