Nekromanti Tankar kring Noir, setting, väder och stad.

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
I Sandukar i klassiska Noir så är det skit. Och jag snackar inte om att det är tråkigt att bo där, jag snackar att det är permanent skit. Allting verkar vilja jävlas med en, till och med vädret.
Antingen småregnar det eller megaregnar det. Enda undatagen är ett par veckor under sommaren då det är idiotvarmt och någon månad under vintern då det är idiotkallt. Även om det här kan hjälpa till med att skapa en grym bakgrund (du sitter inne på det stora kontoret i stål och glas när du kikar ned på den regntdränkta staden och de mörka skuggorna från strålkastare slukar allt inom räckhåll) men om vi tänker efter lite... Vad är egentligen MEST skrämmande?

Jag kommer ta Gotham ifrån den tecknade serien Batman: The Animated Series. Staden hade i princip kunnat vara Sandukar och jag är säkert på att stilen har influerat, medvetet eller omedvetet. Men om vi tänker efter i ett par minuter... Är verkligen den mest skrämmande settingen Gotham? Missförstå mig rätt, det är en mörk setting, det är skrämmande... Men du blir varnad från första uppslaget av bilden. Det här är en skrämmande plats, så bit ihop.

Jag har läst om boken Brev från Nollpunkten av Peter Englund och han pratar om Den Stora Terrorn i Sovjet. Jag kommer citera...

"Just sommaren 1937 var ovanligt varm och vacker. Rekordmånga förväntansfulla utländska turister anlände för att begapa framfödandet av Den Nya Människan. Både ditresta utlänningar och landets egna invånare var utsatta för ett bombardemang av optimistiska löften och soliga bilder som talade om det lyckorike som nu hägrade. Tidningarna var i linje med detta fulla av historier om rekord av alla de slag: en flygade som flugit längst, en bergsbestigare som klättrat högst, en gruvarbetare som grävt mest. Ur radion flöt tonerna av slagdängor som "Ramona" eller den då så väldigt populära Hawaii-musiken, och en känd schlager förkunnande att i 'vårt unga, vackra land är alla unga nu'. Det var en evig fest som väntade.
Men i fängelser, källarrum, läger och andra noga omgärdade platser rasade pesten."



Han talar senare om en byggnad precis vid en tunnelbane-uppgång i Moskva, kallad Lubjanka, som fungerade som förhörs och avrättningsbyggnad, dåvarande säkerhetstjänstens högkvarter. Notera den översta våningen som saknar fönster, för där fanns cellerna. Flera av källar-rummen, som användes vid avrättningar, låg så nära tunnelbane-gångarna så när de försökt expandera senare, särskilt efter Sovjets fall, så har de gång på gång råkat gräva sig in i likhögar. Åker du tunnelbana i Moskva så är du inte på besök vid ett utrotelseläger, du åker -genom- ett utrotelseläger.

När man kollar på Staten i Noir/Sandukar så finns där inte ens en tillstymmelse att försöka presentera landet i någon positiv dager. Där finns aldrig sol, där finns aldrig glädje, där finns bara ångest och alkoholism. Men är inte ångest och alkoholism, mörker och destruktivitet mer intressant om det göms bakom fasader av lycka, framgång och styrka?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag håller med. Förvisso ser jag Sandukar som rätt plågad av smog från bilar och fabriker, och att alkoholism och misär är utbredd. Men majoriteten lever i en upputsad fasad, där de åtminstone tror att alla andra har det bra (och att de själva kunde ha det sämre). T.ex. prostitutionen i Sandukar ligger i min version på nästan på samma nivå som London under mitten av 1700-talet. Men de officiella siffrorna, som bara tar upp laglig prostitution, ligger mycket lägra.

Då det gäller väder passar beskrivningen i boken in mycket bättre på inlandsklimat, inte på kustklimat. Kustklimat har mycket lägre skillnader i temperatur då havet har en utjämnande effekt.

Men som jag nämnt i andra trådar, jag ser Noir som flera olika möjliga settings i en och samma bok. Där alternativen rör sig mellan "i stort sett vår värld, men hittepå för att inte fastna i diskussioner om verkligheten" till "anledningen till att Sandukar är ett helvete, och man inte har kontakt med andra länder än 'fienden' är för att Imperiet fysiskt ligger i helvetet."

Här är den text jag själv använt vid de tillfällen jag försökt dra ihop spelgrupp:

Sandukar - Den eviga staden
Imperiets lysande stjärna, möjligheternas stad; där propra, moraliska och hårt arbetande kan skapa sig en karriär och en framtid för sig och sin familj. Staden där de stora eposerna görs för den vita duken; där man har möjlighet att se skådespelarna, eller kanske bli upptäckt. Huvudstaden där viktiga beslut tas för att leda Imperiet; med kunskap och vishet styras mot styrka och framgång.

Staden har landets främsta och finaste skolorna. Statliga skolor garanterar utbildning till alla fria individer; alla skall kunna vara med och bidra till Imperiets framgång.

Sandukar är fyllt med tillgång på nöjen; jazz-klubbar, teatrar, biografer, restauranger, operahus; allt finns för en stund välförtjänt underhållning efter arbetsdagen.

I staden är det aldrig långt till närmsta medborgarkontor; fjärran är landsbygdens långa resor för att utföra enkla pappersarbeten och registreringar.

Tryggheten garanteras av den stolta poliskåren, dedikerad att skydda staten, dess medborgare och övriga mot brottslingar och den lömska fienden. De som tjänstgör vid fronten i det ärofulla kriget mot den ondskefulla fienden kan vara trygga i att deras anhöriga är skyddade där hemma.

Medan polisen fysiskt skyddar befolkningen skyddar Sanningsministeriet deras sinnen mot de falska omstörtande lögner fienden, samt förrädare och överlöpare, försöker sprida. Genom samarbete med tidningsproducenter, radiostationer, filmstudior och skolor ser Sanningsministeriet till att fiendens falskhet inte får spridning eller kan slå rot.

Berättelser i denna ärofulla och hoppfulla stad kan och kommer att innehålla, men ej begränsat till:
* Byråkratisk diktatur
* Klasskillnader
* Dubbelmoral
* Sexism
* Rasism
* Homofobi
* Polisbrutalitet
* Angiveri
* Korruption
* Organiserad brottslighet
* Legal slavhandel
* Illegal slavhandel
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
En annan punkt. 1937 var Sovietunionen fortfarande ungt.

Imperiet i Noir tolkar jag som om det har funnits i århundranden. Så deras massutrensningar ligger lång bak i tiden, och det är bara "underhållsarbete" för att hålla efter nya oliktänkare. Vilket är en av riskerna med hobbyarkeologi, för man kan riskera stöta på en gammal icke-existerande massgrav som inte passar in i Sanningsministeriets godkända narrativ.
 
Top