DoD Tankar efter genomläsning och provspelning

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Ett binärt stridssystem. Antingen dör du eller så är du helt återställd efter en siesta på eftermiddagen. (då kan man väl lika gärna spela D&D)
Det finns ju även "svåra skador" som man riskerar att få varje gång man åker ner på noll KP. De har negativa effekter som tar upp till 3T6 dygn att läka eller till med vara permanenta. Tanken är väl att man är sämre på vissa saker på grund av sina oläkta skador, men inte riskerar att kollapsa konstant.
Möjligen en "speligare" lösning men just därför antagligen roligare i spel också.
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
Med lång vila så återfår du i alla fall allt och blir av med alla tillstånd.
Med tanke på att en lång vila är typ 6 timmar..

<>

Men kom inte och säg att det är en marginell skillnad mot alla tidigare spel. Det leder till en annan spelstil och stämning.
(och i förlängningen till ett helt annat spel. Det är inget litet avsteg från grunden i BRP/D100/RQ av de jag läst)

Ett binärt stridssystem. Antingen dör du eller så är du helt återställd efter en siesta på eftermiddagen. (då kan man väl lika gärna spela D&D)

C
Om det är simulationistiskt spel du vill spela så är helt klart DoD23 fel, men så är DoD i stort (skall väl flika in här att jag inte har läst RMs versioner på spelet). DoD har aldrig varit särskilt simulationistiskt.

För i tiden när du spelade ett äventyr så startade alla friska och krya eftersom det varken skulle vara roligt att starta ett äventyr med att gå till sängs och krya på sig. Detta betydde att man helt enkelt hoppade i tiden framåt och/eller att man på annat sätt såg till att alla som skulle vara med på nästa äventyr var friska. Man kunde även köpa sig frisk om man var rik, vilket om man spelade kampanj många RP var. Under ett äventyr så var det naturligtvis värre, även om de gamla äventyren ofta hade ganska många hela-drycker utspridda.

I DoD23, där man läker fort om man är i på en så kallad säker plats, vilket inte innefattar ett komplex. Dessutom så kan en säker plats bli osäker ganska snabbt. Men under ett grottsöksäventyr så kan man inte vila mer än en kortvila per sex timmar och såvida du inte springer omkring i ett monstruöst stort komplex, så lär hela ditt grottsök vara inom den tiden.

Det här gör att om man t.ex. spelar Tvillingbergen då och nu så blir enda skillnaden att man nu kan vila en gång och därmed läka 1T6 KP.

Visst mellan de olika äventyren så kan man vila fortare, om man befinner sig på säker mark det vill säga. Har inget emot det då att vila upp sig 6-12 veckor för att läka 12 KP (som det var på 80-talet) inte är särskilt roligt eller gör sig bra i en kampanj. Inte ens Hârnmaster (som jag spelade i över 20 år) som är ett simulationistiskt spel hade så lång läkningstid.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Finns väl också en rad andra skillnader som för mig gör att D&D inte är något alternativ
Samma här, O där har vi grunden till min grinighet :geek:

Jag vill inte spela med influenser från MYZ eller D&D när jag spelar DoD :D.

Det finns sätt att hantera Skador/Läkning/Vapen/Rustningar på ett spelbart sätt i andra spel ur BRP familjen, men det har nog aldrig varit en del av designpremissen för DoD23, snarare att skapa ett snabb, nybörjarvänligt system med igenkänningsfaktor från andra spel.

C
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Min egen tanke gällande skador är att en ren kp förlust är i sig inte en svår skada (längre). Mer ytliga sår, blåmärken osv. Först när man når noll kp får man ren mekanisk förstörelse och större blödningar som är livshotande.

Det finns ingen dödsspiral utan ett mer analogt förhållande mellan kp förlust och skada/död. Antingen påverkas rollpersonen inte av skadan alls utöver kp förlust, eller slår man dödsslag och får allvarliga skador som tar tid att läka…

vill man ha grisodlarspel så är det enkelt att bara förskjuta läkandet ett eller flera tidsrymder och/eller minska antal kp tillbaka

ex: Ingen återhämtning på kort vila, 1d6 per lång vila ist.

Det farliga med strider i det nya systemet ligger i hur snabbt man når 0 kp. Med tanke på vapenskador kontra rustningar och handlingsekonomin så är systemet nog behäftat med hög dödlighet. Rollpersonerna når rätt snabbt 0 kp och överlever de så lär de spendera tid med allvarliga skador som kommer ta längre tid att läka eller vara permanenta.
Mmm - låter som potential att RPna åker dit i en enda farlig strid, isf som i gamla DoD, nöts ut av ansamlade småskador som aldrig hinner läka. Håller tummarna!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Det finns ”konservativa” preferenser jag kan förstå, t.ex. tjusningen med hög dödlighet. Men jag kan för mitt liv inte förstå tjusningen med ”lång återhämtning” i ett rollspel.
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
Får man att tänka på när vi spelade HârnMaster och en av spelarna blev väldigt allvarligt brännskadad. Mängder med spelmöten senare så dog han. Nu i retrospektiv, det kan inte ha varit roliga spelmöten för honom.
 

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
336
Location
Fruängen
Får man att tänka på när vi spelade HârnMaster och en av spelarna blev väldigt allvarligt brännskadad. Mängder med spelmöten senare så dog han. Nu i retrospektiv, det kan inte ha varit roliga spelmöten för honom.
Hade ett antiklamatiskt slut för en spelare i ett CoC äventyr för läääänge sen (5th ed CoC),,,,, Han var så svårt skadad att när scenariot var slut, så levde hans rp...knappt men var i akut behov av läkarvård,,,,, x antal tärningsslag senare för sjukhusvistelsen (har för mig ett i veckan ingame), så dog RPn....i sjukhussängen....
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Då har även jag spelat DoD23. Spelade en litet tur i Utkante och en lyckad färd till Ridders rös med @Krille och @Styrman +1 som jag inte vet om den hänger här eller inte :)

Jag hade roligt! Vi körde RAW och lag lyckades rulla anka och nasare. Vilket var kul. Det är ju typ min favvoroll och jag fick dessutom en passande svaghet i Pessimist. En riktigt värdelös entrepenör alltså. Men jag fick en åsna och en kärra!

Styrman spelade en människokrigare från öster och så hade vi en dvärgjägare med. Ett bra gäng. Eller, vi var var rätt värdelösa om vi ska vara ärliga. Man börjar DoD23 på botten. Vi kändes mer som ratcatchers i WFRP än hjältar i skinande rustning. Fattiga som kyrkråttor, hjälpligt kompetenta men utan vettig utrustning. Kort och gott - lodisar. Men, det kändes kul! Vad är det man brukar kalla det? Förbättringspotential? Våra karaktärer hade absolut förbättringspotential. Att hitta skatter kändes som i princip den enda vägen ur detta miserabla tillstånd. Vilket såklart är passande, eftersom det var just vad vi tänkte göra! Eller som vår krigare pedagogiskt förklarade "min specialitet är att hitta monster. Döda dem, och ta deras skatter".

(Min specialitet, som den sura ankgumma jag var, var att...beklaga sig, och snåla med utgifterna)

Iaf, det blev en väldigt dråplig och rolig spelomgång. "Som en skruvad Guy Ritchie-film" som nån sa.

Min erfarenhet:
  • Dödligt! Eller iaf farligt. Min anka fick ett enda hugg vilket resulterade i en allvarlig skada som gav mig 1T6 i skada varje gång jag använde en färdighet baserat på STY eller SMI. Så, ingen strid alltså.
  • Snabbt! Att göra karaktärer, slåss, läka (ja, utom allvarliga skador då) och allt annat gick fort.
  • Roligt! Det här är ett spel med glimten i ögat som inte tar sig på stort allvar.
  • Mirth and Mayhem! 100%!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,885
Då har även jag spelat DoD23. Spelade en litet tur i Utkante och en lyckad färd till Ridders rös med @Krille och @Styrman +1 som jag inte vet om den hänger här eller inte :)

Jag hade roligt! Vi körde RAW och lag lyckades rulla anka och nasare. Vilket var kul. Det är ju typ min favvoroll och jag fick dessutom en passande svaghet i Pessimist. En riktigt värdelös entrepenör alltså. Men jag fick en åsna och en kärra!

Styrman spelade en människokrigare från öster och så hade vi en dvärgjägare med. Ett bra gäng. Eller, vi var var rätt värdelösa om vi ska vara ärliga. Man börjar DoD23 på botten. Vi kändes mer som ratcatchers i WFRP än hjältar i skinande rustning. Fattiga som kyrkråttor, hjälpligt kompetenta men utan vettig utrustning. Kort och gott - lodisar. Men, det kändes kul! Vad är det man brukar kalla det? Förbättringspotential? Våra karaktärer hade absolut förbättringspotential. Att hitta skatter kändes som i princip den enda vägen ur detta miserabla tillstånd. Vilket såklart är passande, eftersom det var just vad vi tänkte göra! Eller som vår krigare pedagogiskt förklarade "min specialitet är att hitta monster. Döda dem, och ta deras skatter".

(Min specialitet, som den sura ankgumma jag var, var att...beklaga sig, och snåla med utgifterna)

Iaf, det blev en väldigt dråplig och rolig spelomgång. "Som en skruvad Guy Ritchie-film" som nån sa.

Min erfarenhet:
  • Dödligt! Eller iaf farligt. Min anka fick ett enda hugg vilket resulterade i en allvarlig skada som gav mig 1T6 i skada varje gång jag använde en färdighet baserat på STY eller SMI. Så, ingen strid alltså.
  • Snabbt! Att göra karaktärer, slåss, läka (ja, utom allvarliga skador då) och allt annat gick fort.
  • Roligt! Det här är ett spel med glimten i ögat som inte tar sig på stort allvar.
  • Mirth and Mayhem! 100%!
Det låter riktigt najs! Även om jag tyckte otroligt mycket om att Kopparhavets hjältar hade regler som gjorde att rollpersonerna kändes rätt heroiska från början är jag samtidigt otroligt svag för konceptet zero to hero! Hoppas själv på att få chans att prova spelet någon gång!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Det låter riktigt najs! Även om jag tyckte otroligt mycket om att Kopparhavets hjältar hade regler som gjorde att rollpersonerna kändes rätt heroiska från början är jag samtidigt otroligt svag för konceptet zero to hero! Hoppas själv på att få chans att prova spelet någon gång!
Det är relativt lätt att göra RP som känns lite mer heroiska. Vi kommer sannolikt lägga oss på en nivå över med våra egna värv, där man får mer silver och mer utrustning.
 

Mikl

Veteran
Joined
11 May 2023
Messages
190
När nu alla spel jämförs med Dungeons & Dragons vill jag inflika att det inte räcker med snabb läkning av skador för att D&D-ifiera ett spel. I de flesta versioner av D&D är ju även fantasynivån jättehög. Som att rollpersonerna teleporterar sig över hela världen, och bortom den, och slåss med gudar och sånt. Ibland på tidigare nivåer än man skulle kunna tro.
I D&D4 fanns det en episk boss som var en planet. Alltså som i himlakropp. Den hade bara cirka 1000 hit points dock, mindre än väntat för ett sådant klot. Men jag antar att den vaknade oskadad varje morgon som alla andra.


Och, angående skadorna. Nej, jag tyckte inte heller att det var kul att gå skadad nästan hela äventyret efter att en svartalf fick in en turträff i första striden.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
958
De här "allvarliga skadorna" fanns inte med i snabbstartsversionen, eller hur? Det verkar ju onekligen göra en skillnad för ekvationen också.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
311
Körde en (solo)omgång med tre rollpersoner (tjuv, elementalist och hantverkare). Alla döda i stridsrunda tre, första striden (startscenen i DD). Jag som hade tänkt utforska reglerna och världen lite innan min spelgrupp fick sätta tänderna i det här. :rolleyes::LOL:

Lärdomar:
Tipsa spelarna om att det verkligen inte lönar sig att hålla tillbaka. Dra på med effektgrader på magi, pressa slagen, etc.
Ha en plan för att introducera nya karaktärer på ett naturligt sätt. Det kan behövas.
Det är ganska mycket att hålla reda på i form av regler. Läs på och testa.
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
"He who fights and runs away lives to run away another day"
- Not said by Maverick's dad

Tänkte översätta talesättet först, men det blev inge bra. En klassiker, men ack så sant.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
311
Körde en (solo)omgång med tre rollpersoner (tjuv, elementalist och hantverkare). Alla döda i stridsrunda tre, första striden (startscenen i DD). Jag som hade tänkt utforska reglerna och världen lite innan min spelgrupp fick sätta tänderna i det här. :rolleyes::LOL:
Försök 2, tre nya rollpersoner (Hantverkare, Jägare, Lärd). Alla döda i stridsrunda tre. Det här gänget lyckades inte ens skada fienderna. Insåg också att jag missat att Ulvryttaren hade 2 i handlingskraft förra gången.

Taktiska missar: pressade inte Upptäcka fara, men vem gör det i första scenen?! Lät jägaren ta en träff som såklart gjorde maximal skada. Det är nog aldrig värt att chansa på att inte Undvika/Parera attacker. Annars använde jag alla förmågor och pressade i princip alla slag. Hårda bud!
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
311
Försök 2, tre nya rollpersoner (Hantverkare, Jägare, Lärd). Alla döda i stridsrunda tre. Det här gänget lyckades inte ens skada fienderna. Insåg också att jag missat att Ulvryttaren hade 2 i handlingskraft förra gången.
Tredje gången gillt! En hantverkare, en krigare och en bard gick segrande ur striden i den sjätte stridsrundan. Känslan är att det hade kunnat gå hur som helst. Det blev en strid som hade allt; fummel (många), perfekta slag (några), jättelite skada, maximal skada, kul vändningar. Roligt men väldigt kaotiskt. Bardens förmåga (att rocka loss lite för att ge fördel till vänner eller nackdel till fiender) kändes mäktig.

Jag tror att om/när jag spelar det här "på riktigt" så får jag nog planera att Jore och Hårde undsätter rollpersonerna enligt rekommendationerna i boken, typ runda fyra (eller kanske redan tre?) oavsett hur det går eftersom jag är en sån som inte gillar att hitta på saker bara för att rädda rollpersonerna.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag är också tveksam till snabb läkning. Men det är ju något man enkelt kan husregla.

Jag är mer nyfiken på att se hur stridssystemet faktiskt fungerar, för rollpersoner av olika erfarenhet och olika bakgrund.
(är det, som tidigare, bara krigare i tunga plåtrustningar som funkar, eller kan man ha en mer diversifierad grupp?)

Och jag som tidigare uttryckt mig ganska tveksamt till det här med monsterattacker och att rollpersoner och SLP inte använder riktigt samma regler, jag tror kanske att just monsterattackerna är vad som behövs och vad som kan få spelet att fungera.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Jag är mer nyfiken på att se hur stridssystemet faktiskt fungerar, för rollpersoner av olika erfarenhet och olika bakgrund.
(är det, som tidigare, bara krigare i tunga plåtrustningar som funkar, eller kan man ha en mer diversifierad grupp?)
De flesta kan klara sig i en fajt. Speciellt eftersom både STY och SMI kan användas offensivt. En tjuv med dolk kan bli rätt farlig. Dock för att klara sig bra behöver man även stort vapen, rustning och bra FYS så en klassisk krigare har fördel. I synnerhet innan man fått massa Förmågor som kan väga upp.

Jag spelade orustad anka med 10 KP och det var direkt livsfarligt. En kniv ger 1T8 skada.

Jag saknade möjligheten att parera väldigt mycket. Känns som något jag kommer husregla in rätt omgående (jo, jag vet att man kan men...)
 
Top