Nekromanti TALISMAN!

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
världens bästa spel! vilken nostalgi! vilka minnen!
(egentligen bara en avancerad version av fia med knuff..... meningslöst, strategilöst osv.. men ÅÅÅÅ vad bra det är!)

nån som spelat detta? vet några bra hemsidor om det? om man fortfarande kan köpa det nånstans? något om 3:e versionionen? kom den till sverige?
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
209
Likätaren!

Den ballaste karaktären...

Ma kunde spela det i timmar... vill minnas att vi gjorde en kombo, så att man när man kommit längst in så började man spela i Drakborgen... maxat... tog typ en hel dag att spela klart...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag är en talisman-junkie

Ja, fy fasiken vilken grym klassiker det är. Vi brukade strunta i att man ökade i styrka när man dödat tillräckligt med monster (sammanlagt 7 i Styrka eller mer) vilket gjorde partierna gryyyymt långa. (Fast spelar man ordentligt blir spelet ganska töntigt. Man går omkring en halvtimme bara, och sedan finns det inget i spelet som har en chans mot en och man kan slakta allt i ens väg. Det blir betydligt häftigare utan den töntiga regeln. Spelar man på "riktigt" har man ju efter ett par timmar ingen anledning att samla på sig vapen eller nånting.

Jag har spelat den första svenska versionen, den engelska med tilläggen The Expansion, City och Timescape samt den konstiga versionen som kom för typ, fem år sedan eller något och var ganska ny. Då hade man inte en mula som kunde bära hur mycket som helst utan var tvungen att samla på sig skitmånga följeslagare som alla kunde bära kanske en två eller tre saker vardera. Det var helfestligt. Det var en massa andra nyheter också, och överlag tror jag att jag gillade det. Man hade bland annat ett läskigt torn i slutet av banan med olika sorters utmaningar som var rätt spännande. Det hade roliga karaktärer också som representerades av plastminiatyrer, vilket fick den stora Minotauren att se skitläbbig ut på brädet. Det hade en rolig Goblin med skitfet kedjelod också. Han slogs med två tärningar istället för en, men om tärningarna visade samma sak så hade han fastnat i sin kedja och fick inget plus alls. Han var mycket omtyckt. Coolaste kortet var ett vapen som hette något i stil med Ancient Artifact och såg ut som en primitiv bössa. Den kunde man bara använda en gång, och den kunde lika gärna öka ens styrka hur mycket som helst eller bara explodera rätt i ens ansikte. Typiskt kul.

Tyvärr hade den versionen en fet bugg, man kunde spela med en Skaven som skulle kunna göra alla andra råttor och halvråttor till följeslagare, men tyvärr fanns det inte en enda sådan bland fiendekorten. Dessutom var magiutövandet mycket sämre än det var i tidigare utgåvor, och det tyckte jag var trist.

Å andra sidan, trollkarlen i första Talisman var ju grymt oslagbar om han bara använde trollformler hela tiden och brände besvärjelser som en galning. (Då fick han ju hela tiden Bestjäla-formeln om och om igen med jämna mellanrum och kunde lägga beslag på allas talismaner och annat smått och gott)

Nå, roligast var det nästan med alla jobbiga expansioner till den första amerikanska utgåvan. (Jag kan inte ens föreställa mig hur tokigt det blir om man spelar med ALLA expansioner!!!) Spelade man med Timescape kunde man vara en Space Marine och skjuta på folk som stod inom tre rutors avstånd från en, till exempel. Själva Timescape-spelplanen var helt vansinnig och det fanns typ rutor som "Danger Planet" där man slog en T6 och kunde dö två liv på en gång om man slog dåligt. Lixom, hade man otur kunde man ju vara ute ur spelet på fem minuter!!! Det var total spelanarki. Riktigt komiskt.

Min personliga favvo var Druiden. Han var riktigt dålig (inte löjligt bra som Trollkarlen, Chainsaw Warrior, Trollet och Sierskan) men rejält rolig att spela med. Måste man vara ond för att hålla i runsvärdet? Visst, jag är ond! Måste man vara god för att inte bli slaktad av ängeln? Visst, jag är god! Det var toppen. Munken var tuff också. Dvärgen kunde man göra överraskningssegrar med.

Vill man läsa om Talisman på nätet kan man kika på http://members.aol.com/kulkmann/talisman.htm.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Mmjo, roligt spel! En annan kul grej är att köra tp med knuff. När man bli knuffad hamnar man i mitten och förlorar en plutt (om man har någon förstås)... Men åter till Talisman. Det är en av karaktärerna som är FÖR bra men jag kommer inte ihåg vilken det är. En tjej som är något magikerartat....
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Sierskan eller? Nja, jag tyckte inte hon var för bra...Men däremot var det mäkta irriterande för den magiutövare som kom efter sierskan, den spelaren som fick alla skitmagier som blev över. Plus att sierskan hela tiden visste exakt vilka besvärjelser som denna spelaren hade. Vi tyckte tillslut så synd om den utsatte spelaren så att vi beslutade att blanda om magihögen efter varje gång som någon drog nya magier.

Kul med TP med knuff föresten /images/icons/smile.gif
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Mm...det kan vara hon. Får inte hon dra massa olika nya magier hela tiden? Eller något sånt? Ni får förlåta mig. Mitt minne är inte vad det borde vara...äh...har varit menar jag.../images/icons/laugh.gif
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Besvärjelser? Var det inte bara äventyrskort som sierskan få dra fler av (och välja bort ett)? Iofs är detta en fruktansvärt mäktig förmåga, men ändå!
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Hehehe, jo nu när du säger det så /images/icons/blush.gif
Det var till och med så illa så att det var äventyrskorten! Det var värre än jag kom ihåg det!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Så här är det med Sierskan:

Det har varit prat om Sierskan och hennes förmåga. Tillåt mig klargöra:

Sierskan (prophetess) har fyra förmågor:

#1: hon börjar spelet med en besvärjelse.
#2: Hon har alltid åtminstone en besvärjelse på handen. Så fort hon lägger sin sista besvärjelse skall hon ta upp en ny.
#3: Varje gång hon skall ta upp ett äventyrskort, så skall hon ta upp ett extra äventyrskort och välja bort ett som hon inte vill möta.
#4: Sierskan får alltid se vilka besvärjelser övriga spelare har på handen.

Först måste jag döda en myt om den tredje egenskapen: Det äventyrskort hon väljer bort skall INTE läggas tillbaka på toppen av äventyrshögen. Det skall discardas. Det framstår när man läser den engelska versionen av spelet. Det är fortfarande en kraftfull egenskap, men inte lika fuskig såsom många svenska spelgrupper valt att spela.

Sedan har vi det där med besvärjelseloopen, att alltid ha besvärjelser. Det är ett antal karaktärer som har denna förmåga, och de tillhör alla de kraftfullaste karaktärerna i spelet. Iaf om spelaren brukar (missbrukar?) egenskapen till att bli så att man använder alla besvärjelser man kan som en trollspruta tills man får något på handen som man bara inte kan använda. (Förhäxa, tex). Då får man ändå använda de kraftfullaste besvärjelserna (Bestjäla, tex.) titt som tätt, och det förstör hela spelet.

Det är praxis att man använder en standardiserad husregel som lyder:

Man får bara nya besvärjelsekort på det där viset i början eller slutet på ens runda. Då blir det vettigare.

Många spelgrupper i Sverige hade alltså två sätt att fuska till det med sierskan och således var hon grymt överlägsen (och bannad av många spelgrupper) alla andra. Det berodde alltså delvis på ett missförstånd (som var särskilt kritiskt om man bara spelade två stycken spelare!) och en fumligt konstruerad busregel.

Med ovanstående ändringar är hon fortfarande bra (och kanske fortfarande bäst? Jag föredrar trollkarlen, men man märker när man söker på nätet att det är just sierskan som de flesta spelgrupper vill tona ned genom specialregler), men med ovanstående ändringar så blir hon ändå betydligt mer lågmäld och kan fortfarande förlora genom att bara ha dåligt flyt, helt enkelt. Om man spelar med expansioner som Dungeon eller Timescape så blir hon ytterligare lite sämre, eftersom de använder egna uppsättningar kort som hon inte kan använda sia-förmågan på.

/Rising
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Så här är det med Sierskan:

Jovisst nu känner jag igen sierskan. /images/icons/laugh.gif Hon är bra. Inget snack om saken. Hon är fortfarande bäst. Vilka regler man än kör med om man inte tar bort hennes förmågor helt. Vi i min spelgrupp bannade henne för att det är inget roligt med en sådan "power-gubbe/power-gumma". /images/icons/laugh.gif Och eftersom vi aldrig kört med sierskan så har vi inte funderat något på det med att "välja" äventyrskort. Men det där med att få besvärjelserna i början och slutet av rundan var ett bra förslag.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Så här är det med Sierskan:

Vi gjorde som så att sierskan fick dra ETT äventyrskort, och om hon ville konfrontera det så gjorde hon det. Annars drog hon ett nytt kort och lade tillbaka det gamla kortet. Det nya kortet var hon dock tvungen att konfrontera.

Fast hade jag fått det som jag ville så skulle hon fått behålla sin ursprungsförmåga, men förmågan som gör att hon alltid har minst en besvärjelse skulle skippas.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Sierskan houserules:

"Vi gjorde som så att sierskan fick dra ETT äventyrskort, och om hon ville konfrontera det så gjorde hon det. Annars drog hon ett nytt kort och lade tillbaka det gamla kortet. Det nya kortet var hon dock tvungen att konfrontera."

Men på de rutor där man skall dra två eller tre äventyrskort, då?

"Fast hade jag fått det som jag ville så skulle hon fått behålla sin ursprungsförmåga, men förmågan som gör att hon alltid har minst en besvärjelse skulle skippas."

Det anser jag också. Fast om man spelar med expansionerna dungeon, city och timescape blir hon nog betydligt sämre.

Fast då kommer frågan om Munken. Har man gjort magiloopsförmågan sämre för trollkarlen och co. samt slagit undan benen för sierskan, då kommer ju munken framstå som spelets övernaturligt bästa gubbe. (Vid många turneringar lottar man ut karaktärer från en lista med ett urval av de bästa typerna, och då är sierskan och munken borttagna)

Tja, på något sätt tycker jag talisman tjänar på att vara ett riktigt slumpspel. Lottar man ut karaktärer kan någon få gå omkring med den usla hobgoblinen eller lönnmördaren, medan några andra röjer skitan med chainsaw warrior eller trollkarlen. Det är lite av charmen med spelet. Om man bara spelar med tillräckligt många gubbar så blir det roligt ändå. Det blir ju iofs olika "ligor" av spelare, där vissa är übermäktiga och andra åker på stryk av vildsvin, men även töntiga karaktärer kan få den mäktiga "random"-besvärjelsen och lyckas förvandla supergöte till en padda. Och om en töntig gubbe åker till timescape och hittar power armour så ökar hans aktier omedelbat ett par snäpp!

Så tycker iaf jag att spelet blir roligast. Är man likätaren och hamnar i bakvattnet redan från spelets början, tja, då kan man nöja sig med att bara stryka runt kyrkogården och försöka göra livet surt för passerande präster och liknande. Det är inte bra, men bidrar till att den totala spelupplevelsen för de andra blir roligare. Du blir ju som en kringströvande fiende i deras ögon. Rätt festligt det också.

/Rising
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Sierskan houserules:

"Men på de rutor där man skall dra två eller tre äventyrskort, då?"

Vi körde varje kortdragning separat, och om man valt bort ett kort så lade man det åt sidan tills man dragit de andra korten.

"Fast om man spelar med expansionerna dungeon, city och timescape blir hon nog betydligt sämre."

Eftersom jag aldrig har haft tillgång till dessa så är våra husregler gjorda totalt utan hänsyn till någon av expansionerna.

Och det är som du säger. Talisman är ett slumpspel. Det finns oftast ingen strategi i det, för valen man har är alldeless för få. Men är man trollkarlen eller sierskan, eller besitter trollstaven, så har man en hel del val att göra eftersom man kan kasta olika besvärjelser vid olika tillfällen. Även andra karaktärer har ju en del förmågor som ger dem ett par val. Men om man är krigaren eller värst av allt trollet så styr tärningarna nästan allt. I princip så tittar spelaren bara på.
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
sierskan bra?

Sierskan är INTE bra!

(i och för sig: när vi lirade det i min gröna ungdom brukade min lillasyster jo,tro det eller ej, hon är totalsåld på spelet, som vi ömt vårdat som en slags familjeklenod i närmre 12 år snart (dvs spelet, inte min syster(!))... jag minns iallafall att hon brukade försöka klösa ögonen ur den som också ville vara sierskan... hursomhaver, tillbaks till det före parantesen)

OK! hon får dra ett kort extra varje gång, kolla allas besvärjelser och en hel hop annat, men kom igen.... hon är en späd flicka i blå klänning. detta drar ner hennes stilpoäng en MÄNGD snäpp! näe, tacka vet jag RIKTIGA karaktärer som tex. likätaren... eller TROLLET!!! ååå.... TROLLET.... stor, grön, dum och eeeelak! lika värdelös i spel som ingen annan.... men VILKEN personlighet! Jag menar... kolla bara på hans bild .... står och hänger... slår sönder sten lite förstrött.... vad har sierskan? en jämrans glasboll?
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
nja...

Kom igen... jag var tio år gammal och hade följande val när vi skulle lira talisman:

1) Trollet. Stor. Stark. Grym. Grön.
2) Trollkarlen. Ond. Tuff. Vis. Bäst.
3) Likätaren. Tja... äter lik

ELLER

4) en liten flicka som tittar på en glaskula.....

inte så svårt val? vem skulle DU helst vilja vara?

faktum är att jag nästan aldrig spelade med sierskan. jag gillade inte den karaktären helt enkelt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: sierskan bra?

Heh, jag gillar faktiskt trollet. Okej, han har absolut noll användbara förmågor, men att börja spelet med vettig styrka är grymt bra. När det kommer upp en "Fountain of Wisdom", "Cave" eller en "Magic Stream" tidigt i spelet till exempel, då kan trollet stanna vid den och hota med att klå upp alla som kommer i närheten, och tja, är man då en liten puttefnask utan tuffa följeslagare så vågar man ju inte gå dit. I början brukar man ju ändå förlora lite liv pga vanliga fiender, så trollet är mycket skräckinjagande en bra bit in i spelet.

Får han dessutom Tomten som följeslagare så kan han relativt snabbt gå upp och göra anspråk på härskarkronan. Spelar man med riktiga regler (experience för dödade fiender) så tar det ju bara ett par minuter speltid innan man har vad som krävs för att vinna spelet.

Trollet, Dvärgen och Munken är spelets snabbaste karaktärer, riktigt dugliga om du frågar mig.

Får de bara lite flyt kan de spöa sierskan hur lätt som helst. (om man har en husregel mot magiloopar, dvs)

Fast det blev roligast om man hade karaktärerna från de olika expansionerna. Med Timescape, City och Expansion blev det inte mindre än 38 gubbar allt som allt. En gång fick vi för oss att spela med alla, men det var bara 12-14 eller något sånt som ville vara med. Det var iaf ett mycket roligt parti. Jag fick bli Hobgoblinen, och han är så skrämmande usel att det är komiskt. Kul parti. Något jag gillade med någon av expansionerna var de alternativa sluten. Istället för att ta härskarkronan kunde en massa olika saker hända (slåss mot en überdemon, få ett teleportationsbälte och döda alla andra spelare i riktig strid en efter en, slungas ut i ett svart hål och dö osv) och det gjorde partierna riktigt oförutsägbara.

Jaja *nostalgi nostalgi* Det borde komma ett nytt stort, häftigt fantasybrädspel som man kan sitta och spela hur länge som helst. Det var riktigt länge sedan nu.

/Rising
som gjorde ett eget fantasybrädspel i sin förra spelgrupp som hette "drakjakten" som tog LUGNT 20 timmar att klara om alla hade flyt runt bordet. Fy fan vad häftigt det var, vi hade liksom hundratals kort i det djävla spelet och det blev nästan komiskt för att det tog så frustrerande oändlig tid att komma någonvart. Ha ha, det var tider det!
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: nja...

Hmmm...om man är tio år så... men om man "pauver-gemar" så är sierskan det bästa valet... /images/icons/laugh.gif

Fast när jag var tio år så skulle jag någ också valt trollet. Men vem jag helst skulle vilja vara. Antagligen sierskan iaf för hon är cool! /images/icons/laugh.gif
 

Demnogonis_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
35
Location
Malmö
MÅSTE SPELA!

åhåhå.... Nostalgi bara sköljer över mig. Min vän och vapendragare Fredrik har precis fått hem sitt spel efter att ha haft det utlånat i tre år. I morgon blir det Talisman-marathon (och jag ska bjuda honom på revanch sedan min munk piskade trollet all världens väg!)


Demnogonis (som helt klart skulle döpt sig till Demongodis istället)
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Jag spelade precis TALISMAN på sydcon, vi brukar alltid fördriva de långa nätterna med detta fantastiska spel och jag har för mig att det står i reglerna att man endast får använda en besvärjelse per runda vilket automatiskt sänker sierskans förmåger en smula. Hon är fortfarande en av de bästa karaktärerna så länge hon kan hålla sig borta från "combat" i början. Själv tycker jag att munken är en av de bästa, den skönaste är dock Zulukrigaren, så off att det inte går att hålla sig borta från honom.
 
Top