Nekromanti Talet till kvinnan

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Jag ska på måndag hålla talet till kvinnan är det tänkt.
Genus demonstrativum och talet skall vara hyllande (duh!)
Tanken med talet är att dess karaktär/språk ska vara av antiken klassiska retorik.

Det jag undrar över är:

Vad är det bästa med kvinnan?

Dela gärna med er av era erfarenheter/syn/tips/ideér osv
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Tanken med talet är att dess karaktär/språk ska vara av antiken klassiska retorik.
Uh-oh...

Talet till Kvinnan är ju traditionellt sett det skojiga talet; anledningen att man håller det är för att lätta upp stämningen efter att en massa tråkiga och högtravande tal har hållits. Talet till Kvinnan är det lite fräcka och skämtsamma talet. Det som man låter galningar som mig hålla.

Varför tror du att du skall hålla det på ett strikt och fyrkantigt sätt?

---

Nå, du ställde en enkel fråga, så here goes:

Det bästa med kvinnan är hennes medömkan: Hennes blick söker den svage och utsatte, hennes tankar stannar hos den åsidosatte och bortglömde, och hennes omfamning är varm och trösterik. Det är kvinnan som ger den brutne och drabbade hoppet om att få en andra chans; det är kvinnan som ovillkorligt skänker omtanke utan att först kräva något i gengäld; och det är kvinnan som utövar det mest magiska vardagsmiraklet av dem alla - att blåsa på såret tills det onda har gått över.

Och utan kvinnor, vad skulle vi då ha att skratta åt i trafiken?

(äh, du ser, det är svårt att inte ta till något sån't där. Talet till Kvinnan är helt enkelt som upplagt för att man skall bygga upp en formell och lätt högtravande hyllning, för att sedan om och om igen punktera den (vilket man f.ö. skall göra med ett straight face, som om man själv inte var medveten om att man egentligen hade sagt något nedvärderade))

---

Vad är det för galningar som lurat i dig att du skall hålla Talet till Kvinnan med ett språk/karaktär hos antikens klassiska retorik?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Persson said:
Det jag undrar över är:

Vad är det bästa med kvinnan?
Vad gäller retoriken kan jag inte hjälpa dig, men jag skulle försöka hylla sådana saker hos kvinnan som jag faktiskt tycker är positiva både hos kvinnor och män - ge fan i hela "omhändertagande"-tramset och istället hylla kvinliga chefer, starka kvinnor, praktiska kvinnor, nördiga kvinnor, avslappnade kvinnor som inte tar saker på så förbannat stort allvar, omystiska kvinnor, kvinnor som drar usla, kanske vulgära vitsar...

Eller, om man vill dra det nåt varv till bara för kontrasten; tjejer som kollar på hockey och skriker på TV'n, eller som spenderar all tid i sociala samkväm med att prata sport/motorer/båtar...


//Krank, som inte har något till övers för femininitet, men med bestämdhet kallar sig feminist
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Temat för talarkvällen är den "klassiska retoriken" (greker med kulor i munnen osv)


Det vanliga med talet till kvinnan är just det att man varvar hyllningar med ironiska tjuvnyp och jag förstår varför de används.

Helst måste jag nog undvika både den ironiska talvarianten och Kranks idé. Men frågan är om man inte lyfter fram kvinnor som händig, duktiga chefter osv (vilket är roligt) och spelar på den ironin hur kan mna då fortfarande på klassiskt snitt skapa ett bra tal. hmm
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Temat för talarkvällen är den "klassiska retoriken" (greker med kulor i munnen osv)
Shit. Det är ju en jättesvår utgångspunkt. Hela idén med ett tal till kvinnan är ju fånig till att börja med, men om det inte passar med ironiska tjuvnyp så kommer du få det allt bra svårt att undvika att det hela degenererar till antingen högtravande nonsens, unken manchauvinism eller Kranks präktiga banaliteter.

Det finns andra ingångar till Talet till Kvinnan, har du tänkt något på dem?

Såsom att berätta om hur ens egna relation till tjejer förändrats från barndomen och uppåt, med lättsamma och personliga betraktelser om resan från att ha dragit dem i håret till att vilja ta dem på andra ställen, eller vad som nu skulle kunna passa i den klassiska retoriken. Jag höll ett sådant här tal och berättade att knappt hade man slutat oroa sig för tjejbaciller innan man fick klamydia, vilket lockade en del skratt. Det är möjligt att det finns någon sådan här infallsvinkel som skulle kunna passa i den klassiska mallen.

En annan klassiker är ju att ta ett enormt tidsperspektiv; att börja prata om relationen mellan män och kvinnor sedan grottmänniskornas dagar - eller relationen mellan Adam och Eva - vilket visserligen brukar lämpa sig för studentikosa skämt, men skulle förmodligen också kunna passa den mer klassiska retoriken. "Vad män och kvinnor betytt för varandra genom historien", det är en vinkling som ofta funkar bra, eftersom det då är befogat att stöda sig på en förlegad kvinnosyn, som annars kunde ha stuckit lite i ögonen.

Och så kan man flika in en dikt eller något citat från någon namnkunnig person. Det är förvisso ett säkert kort, men jag tycker det är ganska klyschigt och fegt.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Rising said:
Temat för talarkvällen är den "klassiska retoriken" (greker med kulor i munnen osv)
Det finns andra ingångar till Talet till Kvinnan, har du tänkt något på dem?

Såsom att berätta om hur ens egna relation till tjejer förändrats från barndomen och uppåt, med lättsamma och personliga betraktelser om resan från att ha dragit dem i håret till att vilja ta dem på andra ställen, eller vad som nu skulle kunna passa i den klassiska retoriken. Jag höll ett sådant här tal och berättade att knappt hade man slutat oroa sig för tjejbaciller innan man fick klamydia, vilket lockade en del skratt. Det är möjligt att det finns någon sådan här infallsvinkel som skulle kunna passa i den klassiska mallen.

En annan klassiker är ju att ta ett enormt tidsperspektiv; att börja prata om relationen mellan män och kvinnor sedan grottmänniskornas dagar - eller relationen mellan Adam och Eva - vilket visserligen brukar lämpa sig för studentikosa skämt, men skulle förmodligen också kunna passa den mer klassiska retoriken. "Vad män och kvinnor betytt för varandra genom historien", det är en vinkling som ofta funkar bra, eftersom det då är befogat att stöda sig på en förlegad kvinnosyn, som annars kunde ha stuckit lite i ögonen.

Och så kan man flika in en dikt eller något citat från någon namnkunnig person. Det är förvisso ett säkert kort, men jag tycker det är ganska klyschigt och fegt.
Jo, alltså att arbeta med humor är ju mitt främsta vapen vid argumentationstekniker och tal. Av dessa två är det nog att berätta om mina erfarenheter med kvinnor som skulle fungera bäst. En annan anledning till att jag har svårt till och välja ingångspunkten "ni är kass på att köra bil men ni vet hur man suger" är då minst 60% av publiken kommer vara pissvänster och flertalet av kvinnorna där skulle till och med göra Krank rädd. Jag vill kunna göra mitt tal och leva efteråt :gremlaugh:.

Men humorn får nog bli mitt medel även vid detta tal jag menar de gamla grekerna kan väll inte ha varit så förstoppade att de aldrig skojjade? Om något?
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Sorry om jag rippar tråden, men menar du i din tolkning av feminism att kvinnor ska vara mer som män? Om så är fallet, är inte det en ganska översittande/paternalistisk attityd?

No personal offence, är bara nyfiken.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Boobs!

(Varför har ingen annan sagt det?)

Våga hylla det estetiska och yttre saker också. Pratar man om kön är det väl faktiskt en av de få saker som är ganska defintiva, och inte beror på samhälle, uppfostran eller förväntningar. Och det är väl om något PK att påpeka.

Humorn går lätt att få in m jag försöker föra kvalitetsjämföringar med manboobs. *Skvosh skvosh*

Annan skön vinkel skulle kunna vara att hylla kvinnan för vad hon står ut med världen över, från de stora till det lilla. Gravidites bök (alla har vi en mamma att tacka), till well toaringar, män och sånt.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Ja eller mens, fan vad det verkar skumt. Folk som blöder en vecka utan att dö.

Jag gillar verkligen dina svar w176, klart jag ska uppmärksamma tuttarna i talet, speciellt med den infallsvinkel du tog upp. Jag kommer kanske överleva!

Tack så mycket
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"klart jag ska uppmärksamma tuttarna i talet, speciellt med den infallsvinkel"

Rakt uppifrån ner i urringningen, menar du?


Storuggla, best angle ever
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,209
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
På vissa sätt borde kvinnor definitivt vara mer som män, givet att de traditionella könsrollerna är helt uppbyggda efter paradigmet att män har makten ur nästan varje tänkbar aspekt. Att försöka kämpa för självbestämmande och status utan att anamma något annat än traditionella kvinnliga attribut vore att arbeta i kraftig motvind, eftersom alla dessa attribut går ut på förminskande på något vis.

Detta innebär givetvis inte att kvinnor måste bli ladettes hela bunten, men det kunde faen inte skada heller.

- Ymir, hävdar
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jo, män har ju definitivt så mycket övriga fördelar med deras könsroll. Liksom de fina krav som sätter krokben för nära sociala relationer, rikt emotionellt liv och kommunikation.

Seriöst. Alla bör ta för sig av alla möjliga könsroller och andra roller och sociala roller för att få rikare liv.
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Argh!!! Bara tanken på att "hålla talet till kvinnan" får min hela kropp att vrida sig i spasmer av skam, ilska, avsky, äckel, sorg, ångest och jag vet inte vad.
Antingen är det jag eller resten av samhället som är stört i huvudet! Varför, varför varför!?! Varför finns det överhuvudtaget "ett tal till kvinnan"!? Hur kan man ens försöka sätta halva jordens befolkning i en grupp? (det där låter betydligt mer "14 år och feminist" än vad det är.. och ni vet att jag har rätt)
Jag kan förstå att det lätt blir en väldigt "skämtsam" stämning som Rising påpekar. Men jag skulle verkligen inte klara av det. Hela mitt vara skriker i panik av tanken att hålla ett tal med skämt om kvinnor i trafiken, om jämförelsen "män- och kvinnobröst" eller vad som helst i den genren.

Om jag skulle hålla "talet till kvinnan" så skulle jag hålla ett långt och vredgat tal (eventuellt med humoristiska inslag) om varför jag absolut VÄGRAR "hålla ett tal till kvinnan"!
ARGHHH!!!! (igen)
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
w176 said:
Jo, män har ju definitivt så mycket övriga fördelar med deras könsroll. Liksom som sätter krokben för nära sociala relationer, rikt emotionellt liv och kommunikation.

Serisöt. Alla ta för sig v alla möjliga känsroller och andra roller och sociala roller för att få rikare liv.
Du är så bra. Tack. Helt rätt.
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Persson said:
Ja eller mens, fan vad det verkar skumt. Folk som blöder en vecka utan att dö.
Arghhhh!!!
Finns det någon/t "rolig historia / citat / kvick kommentar / mansjargong" som är värre än just den? Jag klarar inte mer av detta. Antingen är jag alldeles för jävla PK (eller kanske bara pryd) eller så har jag blivit allergisk mot övertydlig (även om ironiskt menad) mansjargong. Jag ska nog lämna denna tråd, för såväl trådens som mitt eget välbefinnande.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Nu är det ju så att jag ska hålla ett tal till kvinnan och jag ser det varken som förlegat eller fult att hylla det bästa världen har givit mig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Marukusu said:
Sorry om jag rippar tråden, men menar du i din tolkning av feminism att kvinnor ska vara mer som män?
Nej, att de ska vara mindre feminina. Jag vill göra män mindre maskulina också. Liksom, vad vi gjort är ju att vi tagit alla grejer vi tycker är bra och sagt att de är Manliga, och så har vi tagit en hög dåliga och/eller opraktiska saker och kallat dem Kvinnliga. Sedan finns det bra grejer som är kvinnliga och dåliga som är manliga i min personliga åsikt, men i största allmänhet tror jag att vi skulle må bättre med mindre smink, shopping och "amen guuuuud" och samtidigt också mindre sport, motorer och så vidare.

Marukusu said:
Om så är fallet, är inte det en ganska översittande/paternalistisk attityd?

No personal offence, är bara nyfiken.

Klart det är en översittande attityd, eller elitistisk om man så vill. Det är helt klart ett fall av att jag anser mig ha rätt till en åsikt om hur andra borde bete sig, dvs att jag tycker att jag "vet bättre" än dem.

Delvis är det egoistiskt. Jag avskyr att umgås med väldigt "maskulina" män och avskyr nästan ännu mer att umgås med väldigt "feminina" kvinnor. Jag föredrar män med varierade intressen som kan prata om sina känslor och är ömsinta och omhändertagande, och kvinnor som är praktiskt lagda och inte lägger så stor vikt vid... öh, sin vikt, sina kläder, smycken, smink, trams.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Android IV said:
Arghhhh!!!
Finns det någon/t "rolig historia / citat / kvick kommentar / mansjargong" som är värre än just den? Jag klarar inte mer av detta. Antingen är jag alldeles för jävla PK (eller kanske bara pryd) eller så har jag blivit allergisk mot övertydlig (även om ironiskt menad) mansjargong. Jag ska nog lämna denna tråd, för såväl trådens som mitt eget välbefinnande.
Medhåll.
Som fan.

//Krank, hatar könsroller, tycker man kan blanda och ge och vara balanserad, oavsett vilket kön man har
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Det är jättesvårt att hålla ett hyllningstal till kvinnan, för mig skulle det kännas väldigt märkligt att göra det. Om jag blev tvingad skulle jag ta upp ett antal kvinnor i talet som har betytt mycket för mig, av olika anledningar. Tillsammans skulle dessa olika exempel forma en bild av den mångfasetterade kvinnligheten, eller mänskligheten om man så vill.

Drömkvinnan skulle jag också ta upp - hur är hon, vilka är hennes hemligheter? Vilka olika sorters drömkvinnor finns det?
 
Top