Nekromanti Tales of Illarda

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Nu har jag kommit till den punkten i mitt arbete då jag tänker "Vad fan gör jag det här för? Ingen läser ju det, förmodligen för att jag inte skriver något.". Eller, ungefär så.

NÅJA, TILL SAKEN!

Jag har under en viss tid arbetat på en spelvärld, som jag hoppades att jag kunde fixa ihop till något dugligt. Givetvis inte, men nåja. Saken är den, att jag vill ha kommentarer och kritik på den ostrukturerade och ogenomtänkta mumbo jumbon som jag svamlat ihop.

Illarda heter då settingen, är tänkt att vara en enorm jävla värld med extrem detaljrikedom. NOTE: Tänkt att vara. Just nu är allt jag har ganska ytliga sketcher, men folks idéer och kommentarer betyder mycket för mig.

En länk till min hemsida, där allting hittas, finns i min signatur och nedan. Allt är på engelska, men jag tror inte att ni finner det ett större problem. =)
http://talesofillarda.weebly.com/

DeB tyckte att mitt meddelande är luddigt, och förmodligen är det så (... Don't judge me). Så det jag vill ha ut av tråden är kritik, kommentarer och idéer angående det jag skrivit.

Jag ursäktar alla tomma sidor. Det är för att jag ska veta vad jag ska jobba på härnäst.

//Kraetyz, självkritisk

PS: Oh, och jag har inget emot kritik. Alls. Säg vad fan ni vill, jag strävar efter att bli bättre. :gremsmile:
 

.:Warwolt:.

Veteran
Joined
7 Jul 2008
Messages
105
Location
Stochkolm, Haninge
Hm, rent spontant tror jag att du presenterar det väldigt konstigt. En setting bör, tycker jag, presenteras med dess nyckel-särdrag först, så att man har en stadig grund att bygga vidare grundkonceptet på. Jag skulle beskrivit vad det är för SORTS plats mer än att bara beskriva platsen, sen börja beskriva lite om platsen.

Alltså, egentligen, läs gärna Don't Rest Your Head. Jag hypar den eftersom jag tyckte den var så bra, men i min mening är det ett ypperligt exempel på hur rollspelsböcker bör presenteras (Men den åsikten är ju ganska präglad utav min smak i rollspelstil, så inte alla kommer nog tycka det är lika bra) så att det går att använda sig av konkret.

Dessutom bör du, om du nu skriver en ROLLSPELS-setting och inte bara en lös setting, tänka på att den ska användas utav Rollspelande grupper med människor. Även om det inte måste vara jätte tydligt, är det alltid bra att man har i bakhuvudet att allt man tillskriver världen ska gå att spela med, varför man också kan tänka sig att man slänger in saker i spelvärlden som gör sig bra i rollspelsplotter.

Gör det naturligt för grupper med protagonister att finnas, släng in mycket saker som går att bygga historier som sätter protagonisterna i intressanta och spännande situationer.

Medans detta innebär att man programmerar om sig lite när man skriver sin setting, från att göra typ fiktionella uppslagsverk till rollspels-settings (Inte en allmän setting man får för sig att tvinga rollspel ur, utan settings som gjorts enbart för rollspel), så tror jag det är värt det.

Har inte mer än bara spånat ihop saker när jag ska testa olika regelsystem eller äventyrsidéer som krävt en setting tillräckligt för att jag ska kunna spelleda i dessa, och inte så att jag kan skriva ned och publicera det, men jag har ändå haft användning för det här tänket. Det innebär att man inte behöver fylla ut lika mycket mellanstoff, eftersom det är spelledarna själv (om man vill publicera det, nu var det ju jag själv som skulle improvisera fram saker under spel) som fyller ut detaljerna under spel.

Tja, ja. Jag är trött, håll till godo :gremsmile:
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Warwolt said:
Hm, rent spontant tror jag att du presenterar det väldigt konstigt. En setting bör, tycker jag, presenteras med dess nyckel-särdrag först, så att man har en stadig grund att bygga vidare grundkonceptet på. Jag skulle beskrivit vad det är för SORTS plats mer än att bara beskriva platsen, sen börja beskriva lite om platsen.
Hm, hur menar du nu? Det här förvirrade mig, men jag antar att du pratar om geografisidorna? Jag är medveten om deras korthet. Saken är den, att "nyckelsärdrag" om världen och liknande hittas på ras-sidorna. Det finns en anledning till det, men den är ganska ointressant. Jag ska försöka presentera själva världen och världsbilden bättre, förmodligen rätt snart. :gremsmile:
En världskarta har jag blivit utlovad också, men jag måste nog piska Edge lite extra för det.


Jag har försökt att slänga in lite halvdolda tips och liknande till äventyr och kampanjer. Jag har tänkt lägga upp sidor typ "Adventures in <Region here>", där det finns en hel del idéer om vad som kan finnas att göra på en massa olika platser i världen. Tyvärr har jag ju inte gjort det än, såsom så mycket annat. ^^

Anledningar till folk att äventyra måste ju finnas, och exempelanledningar m.m. kommer förmodligen läggas upp på sidorna jag nämnde ovan.

Om du undrar mer specifikt över äventyrsuppslag, så finns ju Silver Forest. Den lilla historien är i stort sätt bakgrundshistoria för ett äventyr. En/flera RP är magiker eller tar anställning hos magiker. Beger sig in i skogen. Blir totalslaktade av vandöda och Garhalkan. GG.
... Eller så lyckas de ju ta sig in i hans tillhåll och sno åt sig diverse böcker.

Det finns annat, som chiireliker i Ertiw, hål ner i Underworld inne i Jalunda, Mountain Swarm (som jag inte skrivit om. Det är typ en sorts insekter som lever inne i bergen och som dvärgar har enorma problem med). Resa runt på Taliss för en religiös pilgrimsfärd. Inte så mycket en så länge, och allting passar inte perfekt ihop.

Förövrigt var det här först tänkt att vara en värld till ett MMORPG (kom som en idé från en av mina F.D. fränder), och det märks förmodligen. Jag skrev raserna så att det skulle kunna finnas en hel del PvP-möjligheter, så att säga. Detta är fortfarande det jag önskar, men... Jag tvivlar på det, jag ska vara glad att någon läser det. :3


Nu vet jag inte om jag pratade om någonting som du hade nämnt, jag missförstod dig säkert helt och hållet. :gremwink: Men du får leva med det, jag fick för lite sömn och har jobbat hela dagen.

//Kraetyz, fundersam
 
Top