Nekromanti Talang

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vad är "talang" egentligen, och hur kan det mätas rollspel? Är det innefattat i grundegenskaper, eller är det något annat? Räcker det med grundchansen (i vissa fall) eller additionen av grundegenskapen (i vissa andra fall), eller behövs ett nytt värde?

Förutsatt att det finns ett "tak" på hur bra man kan bli (dvs hur högt färdighetsvärde man kan få), leder olika mycket talang till olika högt "tak"? Och om det inte finns något tak, vad representerar det, och hur ska talang då representeras?

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
jag skulle nog våga säga att det är en exceptionell hög grundchans, som är enklare att förbättra med träning, det borde snarare gå väldigt mycket snabbare att bli bättre osv...

/Dr_Morbid

Troll är snyggare än människor
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag tror att talang är en utav de komponenter i ett rollspel som kan anpassas mest utav vilken typ av rollspel det är.
(Jag är ju ingen expert på obskyra rollspel förstås../images/icons/smile.gif) Man kan med andra ord utföra det lite hur som helst.

Hur jag klassificerar talang.. Tja, det har jag ju skrivit rad efter rad om här på forumet, nog ingen som orkar höra det igen! (Jag orkar iallafall inte skriva det igen..)



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
"Vad är "talang" egentligen, och hur kan det mätas rollspel?"

Talang är kanske att kunna lära sig något snabbt och lätt. Och i så fall är Neogames spel med lättlärda färdigheter en bra lösning.

Bela
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Vad är "talang" egentligen, och hur kan det mätas rollspel? Är det innefattat i grundegenskaper, eller är det något annat? Räcker det med grundchansen (i vissa fall) eller additionen av grundegenskapen (i vissa andra fall), eller behövs ett nytt värde?</I>

En möjlighet för ett nytt värde kan isf vara talanger <I>för grundegenskaperna</I> (fö en gammal Lancelotsk systemidé som aldrig utvecklades färdigt) - ett naturligt "normalvärde" man har för olika GE, som det är lätt att höja sitt nuvarande upp till, om man har lägre än så, men trögare och trögare att höja över (och motsatt för sänkningar, om man har ett system där värden kan sjunka om de inte används).
Sen följer ens talanger för olika färdigheter på det, så att säga.

<I>Förutsatt att det finns ett "tak" på hur bra man kan bli (dvs hur högt färdighetsvärde man kan få), leder olika mycket talang till olika högt "tak"? Och om det inte finns något tak, vad representerar det, och hur ska talang då representeras?</I>

Se ovan; att plötsligt slå i tak känns orealistiskt, men om man behöver fler och fler poäng för att höja ytterligare steg, eller måste klara ett mer och mer osannolikt tärningsslag för att klara höjningen, så kommer det ett mjukt och luddigt tak smygande ovanifrån efterhand.

--
Åke
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Det första man måste göra innan man går vidare med hur man "implementerar" "talang" i ett rollspel är att man definierar vad talang är, hur vida det finns en accepterad definition i vår värld om vad talang är skall jag låta vara osagt men det känns som att "talang" lider av samma problem som defintionen av intelligens iom att ingen egentligen vet vad intellegens är. Jag svamlar just nu men jag tror du förstår vad jag vill ha sagt.

Det man får göra är att välja en åsikt om vad "talang" är och utifrån skriva definition som man sedan får omsätta i till regeler eller regeltekniska data.

Min syn på "talang" är. Det är något medfött som gör att man kan göra en specifik, t.ex. musicera, sak mycket bättre än de flesta redan i mycket unga år. Det innebär oxå att man med mycket liten handledning klarar att lära sig det man har talang för och på kortare tid än andra med normal begåvning och i prinicip genast är bättre än dem. Talang är är varierande, dvs man kan ha mycket talang till ingen talang, de med mycket talang kallas inte sällan för genier eller så revolutionerar de området som de har talang inom medans de med ingen talang inom en specifik sak inte klarar av den sak alternativ gör det mycket dåligt. Talang är något som finns inom alla områden vilket innebär att man kan ha talang för en sak men inte en annan. Att ha talang för något innebär oxå att man kan var mycket bra på en sak utan att ens ha gjort den tidigare så att säga samt att man själv kan kan lära sig sig att bli bättre, behöver ingen lärare för bli bättre och och har man tillräckligt med talang så kan det vara så att det tillslut inte finns någon som man kan lära av längre utan man får bli sin egen lärare, detta beror på vad man har talang i, då man inom vissa områden aldrig kan lära sig allt.

För att tala lite speltermer så är jag tveksam till ett nytt värde jag personligen tror att om man lägger ihop människors talanger och otalanger så har alla människor i princip lika mycket talang. Hur vida det är så i en fantasivärld är dock en annan sak är det inte så kan ett separat talangvärde vara en god idé där t.ex. ett högt talang värde kan betyder mer tanlg än andra medan ett lägra värde betyder mindre. Detta värde kan man sedan t.ex. välja om vill spendera på en enda sak eller fördela över flera så, dvs vill man var geni på en sak men klant på andra eller vill ha hyfsad talang på flera olik saker och endast klantig på någon få sak?

Alternativt låter man grundegenskaperna avgöra om hur mycket talang man har. t.ex en RP med högt FYS har bättre talang för långdistans löpning än en RP med lågt FYS.
Talang för språk kan grunda sig på INT där hög INT inbär att man är bättre på att hantera språk jämfört med en som har lågt INT. Problem blir vad man gör med T.ex sång och musik som beror på gehör, vilket grundegenskap gehör skall grunda sig på tål att diskuteras, jag har ännu inte stöt på en grundegenskap som egentligen passar som grund för gehör.

"Är det innefattat i grundegenskaper, eller är det något annat? "

Både och skulla jag säga om regelsystem är sådan att det medför att ett högt värde i grundegeskap medför att man kan bli bättre än någon med ett lägre så är talang delvis infattat men som jag nämt tidigare så är iaf för mig talang något mer oxå.

"Räcker det med grundchansen (i vissa fall) eller additionen av grundegenskapen"

Nä inte så som jag ser det, talang medför oxå att man har lättare för lära sig det man har talang för vilket inte täcks genom en sådan regel.

"Förutsatt att det finns ett "tak" på hur bra man kan bli (dvs hur högt färdighetsvärde man kan få), leder olika mycket talang till olika högt "tak"? Och om det inte finns något tak, vad representerar det, och hur ska talang då representeras?"

Jag skulle snarare säga att det är talangen som avgör hur bra du kan bli, dvs talangen är taket. sedan är det en annan sak om personen med talang lägger med den tid som det krävs att nå taket. Har man talang i geninivå så krävs det mycket tid för att nå taket om man gör, det kan t.o.m vara så att man inte tycker om att göra det man har talang för. Så som jag ser på talang så är man fortfarande bra på det trots att man aldrig över eller förbättrar sin talang. Vad gäller tak så är det snarare så att olika områden har sina tak och att någon med genitalang kan bryta detta tak och därmed skapas ett nytt högre tak, hur det praktiskt skulle kunna genomföras i rollspel kommer jag inte på just nu.


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
en lösning är..

göra vissa "Talangfulla" så att de är lättlärda de får lättare att höja färdigheten och kan därför fortare komma bli bättre.
och det bör göra så att det blir dyrare/jobbigare att höja ju skickligare man blir.
kanske även så att det tar tid.
sen sätter man ett maxvärde på färdigheter ( kanske basera den på grundegenskaper som är vitala när manska använda färdigheten smidighet vid fäktning, Inteligent vid forskning osv )

och när spelarna har kommit upp till Maxvärdet så kan de höja fortfarande men kostnaden kommer saks skjuta ihöjden så mycket att det blir opraktiskt eller till ochmed omöjligt att höja.
även så att det tar mer MYCKET mer tid att höja i dessa nivåer kanske varje steg över max värdet dubblas tiden och kosnaden typ..

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Brukar köra med relger för "naturlig fallenhet" eller talang när jag spelar DoD hemma. När man använder en färdighet man inte kan sen innan och slår ett perfekt slag så får man 1T10 i FV i färdigheten i fråga och sen är det mycket lättare att höja den i fortsättningen.

Denna metod borde väl fungera i alla rollspel som använder färdighetsvärden.

/SKIN69 -"I can't find the damn 'any' key"
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
'Vad är "talang" egentligen, och hur kan det mätas rollspel?'
Först kan man konstatera att i verkligheten är talang oerhört komplicerat. Faktiskt. Helt olika läggningar kan leda till att man blir bra på en sak, på olika sätt. Talang har olika betydelse för olika sorters kunskap.

'Är det innefattat i grundegenskaper, eller är det något annat?'
Alltså, det kan vara hädiskt, men, FINNS det något som kan kallas grundegenskaper? Var drar man gränsen mellan grundegenskaper och färdigheter?

Och om vi säger att det finns grundegenskaper, hur breda är de?
I Eon, t.ex, motsvaras Gondicas Smidighet, Fingerfärdighet och Reflexer av ett värde, Rörlighet. I BESM motsvaras Eons Styrka, Rörlighet och Tålighet alla av ett värde, Body.

'Räcker det med grundchansen (i vissa fall) eller additionen av grundegenskapen (i vissa andra fall), eller behövs ett nytt värde?'
Motsvarar de samma saker?
Grundchans - liksom addition av grundegenskapen - kan ju sägas motsvara 'talang' i betydelsen ren inbyggd förmåga - om jag aldrig har smugit förut i någon större utsträckning, vad styr då min förmåga att smyga, och hur mycket?
Å andra sidan kan grundchans motsvara 'automatisk träning' eller 'allmänbildning' - alla har smugit någon gång, så alla har viss erfarenhet i hur man gör.

'Förutsatt att det finns ett "tak" på hur bra man kan bli (dvs hur högt färdighetsvärde man kan få), leder olika mycket talang till olika högt "tak"?'
Beror lite på ovanstående frågor, men finns det ett tak, borde en form av talang göra det (mer nedan).

'Och om det inte finns något tak, vad representerar det, och hur ska talang då representeras?'
Jag tror det finns två sorters 'talang'. Det ena är naturlig fallenhet, som gör det lättare att lära sig något. Det andra är... ja det är något man använder istället för eller parallellt med träning. Om jag inte är van vid att smyga, kan jag i viss utsträckning använda min naturliga 'fysiska intelligens' min koll på var jag har kroppen, för att anstränga mig för att sätta ned fötterna försiktigt, och/eller min uppmärksamhet för att se var jag sätter fötterna.
Jag är osäker på om de alltid är samma sak. Det första bör påverka hur bra jag kan bli (om det finns ett tak) eller hur bra jag är på att bli bra (om det inte finns ett tak). Det andra bör åtminstone påverka grundchansen (om en sådan finns) och antagligen också förbättra chansen över huvud taget - chans och färdighetsvärde är inte nödvändigtvis samma saker.

Avslutningsvis en liten reflektion: Skillnaden, återigen, mellan grundegenskap och färdighet, vad är den egentligen? Definitionen varierar från spel till spel, naturligtvis.

En udda variant som jag är barnsligt förtjust i finns i Paul Masons "kinesiska Pendragon", Outlaws of the Water Margin. Mason säger att eftersom saker ibland kan bero på talang, ibland på träning, skiljer han på talents och skills - det finns ingen uppdelning mellan 'färdigheter' och 'grundegenskaper', bara mellan mer eller mindre breda talents respektive skills - breda kostar mer vid karaktärsskapandet och går långsammare att öka under spelets gång.

Hans system bygger på att man lägger ihop alla egenskaper som har med uppgiften att göra för att få en chans att lyckas. För varje egenskap man kan skaffa sig noteras om den är en talent, en skill eller bägge dera. Är den bägge dera kan man HA bägge dera, och båda läggs då ihop för att avgöra den där chansen. Alltså, jag kan ha en talang för att sjunga (bra sångröst) liksom färdighet i att sjunga (många körövningar) och vill man avgöra hur bra jag sjunger lägger man samman dessa värden.

Förutom att det blir en rollspelsfråga - är min karaktär för att han är en erfaren veteran, eller för att han är en naturbegåvning - finns det en spelteknisk fördel inbyggd. Masons system ökar kostnaden/mängden ansträngning som behövs för att höja ett värde med hur högt värdet är. Han kör med att varje nivå (som vanligtvis löper mellan -5 och 5, men kan vara både högre och lägre) kostar den nivån (med en multipel för 'breda' egenskaper). Att skaffa talang 2 och färdighet 2 i samma sak när man börjar är alltså bättre än att skaffa färdighet 4, eftersom det senare är dyrare och svårare. Masons system begränsar också mängden poäng lagda på färdighet, men inte på talang, för unga karaktärer.

Här är talang alltså i första hand min senare variant - det påverkar chansen att lyckas. Å andra sidan gör det faktum att talang+färdighet är billigare att skaffa sig än enbart färdighet att de indirekt påverkar hur fort man lär sig saker också, eftersom det går snabbare att uppnå chans X med talang+färdighet än enbart talang. Dessutom påverkas ens förmåga att träna färdigheter av vissa värden (rena talanger, om jag minns rätt) som styr hur bra man är på att träna. Ens Diligence ("flit") styr t.ex. hur bra man lär sig intellektuella färdigheter. Således fungerar fyra (tror jag det är) talangvärden dessutom som värden i den andra meningen.

Talang är för övrigt bara något man kan skaffa sig när man skapar karaktären - färdigheter kan anskaffas under pågående kampanj och höjas hur långt som helst.

Ett annat exempel på fipplande har jag glömt var det kommer ifrån, men det fungerar som följer: Det är ett tärninspölssystem som liknar White Wolfs. Du tar ett par tärningar för din egenskap och ett par tärningar för din färdighet och slår dem. Alla tärningar som går över ett svårighetsvärde ger en grad av kvalitet - det räcker alltid med kvalitet ett för att lyckas, men högre kvaliteter är bättre.

Nå, uppgifter indelas i allmänna och sådana som kräver träning. I det första fallet behåller man det högsta antalet av antalet egenskapstärningar och antalet färdighetstärningar. De andra får man inte räkna. I det andra fallet behåller man alltid antalet färdighetstärningar. De andra får man inte räkna.

Uppgifter som kräver träning beror alltså mer på ens färdighet än ens egenskap vad gäller i första hand slagets kvalité. En ren naturbegåvning med minimal träning har stor chans att lyckas, men kan aldrig lyckas lika _bra_ som en veteran med minimal naturbegåvning. Och även en fantastisk naturbegåvning - värdens mest fingerfärdiga man, t.ex. - kan aldrig lyckas med något utan åtminstone grundläggande träning - t.ex. operera en skadad blindtarm.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
<I>Vad är "talang" egentligen, och hur kan det mätas rollspel? </I>

Nightowl är väldigt utförlig... Jag vill inte upprepa.
Jag tolkade talang på ett annat sätt många andra tror jag (eftersom jag experimenterade med den termen i mitt senaste system). jag tänkte hur mycket talang någon har, inte att han är extremt talangfull. Nåja.

<I>Är det innefattat i grundegenskaper, eller är det något annat? </I>

Eftersom vi sysslar med förenklingar och abstraktioner skulle jag svara: grundegenskaper är gott nog åt de flesta. Att mäta talang kan bli osannolikt komplicerat. Man nöjer sig med en ganska enkel modell som funkar bra i spelet. Det kan finnas andra system som fungerar bättre. Det beror ju på spelvärlden lite. Ditt Västmark är ett bra exempel. Neotech har sina lättlärda färdigheter vilka är binära, du är lättlärd eller inte.
Om man bara slår för färdighet (och inte blandar in grundegenskaper) kan man ha lite mer komplicerade modeller. De behöver ju bara tas fram när man höjer en egenskap, vilket sker efter äventyret.

Ett alternativ som jag lekt med är att varje grundegenskap har två värde, talang och det tränade värdet. Talangen är centrerad runt noll (-2 till +2 för normal människa) och startvärde för det tränade värdet. När man sedan tränar färdigheter drar de på något sätt med sig grundegenskaperna upp (det tränade värdet). Tränar jag färdigheten klättra ökar min smidighet och styrka. Alla färdigheter har samma kostnadsstegring. Man kan slå för en tränad grundegenskap eller en talang plus färdighet.
Svårigheten låg i att dra upp grundegenskaperna på ett bra sätt. Så att de blir balancerade.

Förutsatt att det finns ett "tak" på hur bra man kan bli (dvs hur högt färdighetsvärde man kan få), leder olika mycket talang till olika högt "tak"? </I>

Mer talang bör göra det lättare att nå ashöga FV. Om talangen är i form av grundegenskap som läggs på fv räcker det att kostnad för fv stegrar sig ordentligt.
Taket får gärna vara luddigt. Om taket är tex förbättringsslag kan man teoretisk sätt komma hur högt som helst. Något form av stegring kommer dock någonstans. Den bör komma tidigare om man har låg talang.

Snow
Dead, but still walking around
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Jo.

Det låter som den bästa lösningen på frågan, anser jag.
NeoGames system, alltså.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Egentligen borde det ju finnas en gräns på hur bra man kan bli och ens "talangförmåga" höjer denna gräns, men det hjälper också till på det viset att när man har en talang så borde det gå fortare att bli bättre, och ännu fortare att bli bättre om man har en lärare som sett detta och vet att utnyttja talangen, sen finns det också olika grader av talang, men exakt hur sånt funka det vet jag tyvärr inte

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Talang som bonus

Talang skulle jag ta med som en bonus, som läggs till färdigheten efter alla modifikation är avdragna och/eller adderade. Som +2 i den och den färdigheten, när den utförs. Inte som en höjd baschans (dock blir det så indirekt), men att man skulle kunna höja färdigheten snabbare med talang låter rimligt.

"When the DM laughs it is already to late"
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
I många system representerar färdigheter saker och ting som en person lärt sig, varpå grundegenskaperna borde komma närmast RP själv. Med andra ord måste särdeles höga grundegenskaper vara en indikation på talang, givetvis beroende på vilket system som används.

Personligen har jag funderat på en annan sak: brist på talang. För vem har egentligen sagt att en rollperson måste vara bra på sitt yrke ? Många system har ju fastnat i villfarelsen att alla krigare är bra på att slåss eller att alla lönnmördare verkligen kan det de gör.

Varför är det så ?
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
"I många system representerar färdigheter saker och ting som en person lärt sig, varpå grundegenskaperna borde komma närmast RP själv. Med andra ord måste särdeles höga grundegenskaper vara en indikation på talang, givetvis beroende på vilket system som används."

Ja, svårare än så behöver det väl inte vara. Man blir ju också successivt bättre på de färdigheter man använder sig av. Varför krångla till det?

- Targon, skrivare
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Vad är talang?

Nå, om man börjar med lite svammel om vad talang egentligen är så kanske vi kan komma på något bra system för att representera det:

Folk är olika bra på olika saker, och de har också olika förutsättningar. Vissa är starka, andra svaga, och de som är starka har lättare för kroppsarbete än de som inte är det. Och vissa är bra på Magic the Gathering, medan andra inte är det, för de har tränat olika mycket och har olika intressen för det...
Så långt täcks detta in av grundegenskaper och färdigheter utan vidare modifikation.

Hur kommer exempelvis Mozart in i detta system? Han hade vad man i vanligt tal kallar musiköra, och kunde spela som en gud när han var sju, läsa noter, och komponera. Låt vara att han var pådriven av en musikutövande far, men dessa enorma hopp han tog!! Saken är den att det är skrämmande.

Musik är en hjärnaktivitet (att komponera vilket fall), och skulle sålunda baseras på INT. Men Mozart var inte intelligentare än folk i allmänhet, förutom på det musikaliska omårdet. Så han kan sägas ha normal int. Färdigheten då? När han föddes kunde han inte spela, men han kanske redan då hörde toner inom sig. Det är till och med troligt att han såg på världen lite annorlunda än vad vi gör. Själva spelandet lärde han sig oerhört snabbt när han väl fick chansen.

Talangen rör hur som helst flera färdigheter, som dessutom baseras på olika grundegenskaper (nå, det tycker jag att de gör i vilket fall), så vad göra? Mitt förslag är att man skriver ner talangen i ord, och kanske jämför med någon känd person som haft denna talang, och sedan listar ett antal färdigheter och förmågor som påverkas av talangen, samt hur.

Mozart kanske fick absout gehör som en förmåga, och fick mycket lättare att lära sig att spela och komponera. Han fick dessutom högt i kreativitet, vilket innebär att det är stor chans att han kommer att förnya musiken (grundegenskap? nja. kanske).

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
En enkel lösning

Det är ju inte helt svårt att lägga till ett rätt fritt och öppet talangsystem till många existerande system. De flesta system har ju någon mekanik för att förbättra färdigheter (och kanske grundegenskaper) som gör det dyrare och/eller svårare ju bättre man blir.

Talanger skulle representeras av en kort beskrivning av vad man har talang för och kanske en magnitud av något slag. T.ex: "Talang för närstrid (3)" eller "Född snickare (5)". När man sedan skall höja någon färdighet/egenskap som skulle kunna passa in på talangen får man en kostnadsreduktion eller motsvarande.

För CoC skulle man t.ex. kunna ge omslag/bonus på förbättringsslaget. För D&D skulle man kunna ge rabatt i skill-points (och kanske öka den förhatliga och fåniga "max ranks")...

Talanger skulle på detta vis existera separat från både färdigheter och grundegenskaper och kunna justera brister i dessa. Talangen "kvicka fingrar" skulle kunna låta en göra en osmidig tjuv som ändå kan länsa fickor o.s.v...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Intelligens

Intelligens kan vara en massa saker, som t. ex musikalisk intelligens också. Och om man hade det som grundegenskap så hade det ju funkat..

/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Så sant, så sant..

Alltför sant.

Hmmm nu när jag tänker på det så har jag nog inte skrivit något om talang i mitt system här på forumet. (Som jag påstod i en tidigare post) Om någon vill veta så funkar det såhär:

Man kan bränna erfarenhetspoäng på "talang" istället för färdigheter. Inte bra för något speciellt, men höjer grundegenskaperna lättare. Och varje gång en grundegenskap går upp (som effekt av att man sysslat med färdigheter som tränar en i den grundegenskapen) så har ens lägsta färdigheter baserade på den grundegenskapen också en chans att höjas.

Fördelen med detta är att man kan använda talangvärdet till annat än talang.. Ren träning av grundegenskapen (jogga, yoga) och "dålig form" (negativt värde)



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 
Top