Talande djur i fantasy

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Djurfolk är ju populärt i fantasyspel. Just nu så populärt att de har en egen tråd i DoD-forumet.

Men hur är det med talande djur? Alltså djur som ser ut som ett helt vanligt djur, men kan tala (och har en intelligens som är tillräckligt hög för att ha något intressant att säga). Är det något ni tycker passar i fantasy, eller bör de talande djuren hålla sig i sagoböcker för barn?

(Själv försöker jag peta in talande djur så ofta jag kan just nu när jag hittar på äventyr till fantasy-spel.)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Jag undrar om det inte är Narnias fel att det känns barnsligt. För mig var det där jag för första gången stötte på talande djur sida vid sida med dvärgar, jättar och annat mer "riktig" fantasy. Det kan vara så enkelt som att det kopplades till något man växte ur innan man kom in på de tyngre grejerna och därför inte känns seriöst.

Men jag vet inte.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Jag tycker det kan vara gött, men har nog inte haft med det så ofta.

Ballast är väl egentligen sagovarianten, att det är en björn och den bara pratar av någon anledningen som inte nödvändigtvis behöver förklaras.

Variaten med att det är något magiskt, kanske att det är vanliga djur som "vaknat upp" på nåt vis tycker jag också är helt okej (inklusive om det börjar synas, päls- eller ögonfärger som inte förekommer normalt).

I Blue Rose finns det flera djur av typ två som man kan spela (rhydan, om jag minns rätt på var h:et ska vara), och de har väl nån slags särskilda rättigheter i settingen också.

Generellt skulle jag väl plocka fram dem i sammanhang där jag vill ha en lite ljusare ton, eller som sagoaktig krydda.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504
Talande djur är bäst! Det är en stor del av min Grim Dark Narnia kampanj DÖ som är mitt #Dungeon23 projekt.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
601
Stort fan. Jag försöker nog gärna smyga in det om det inte finns. Mina associationer far också närmast till tex Gene Wolfes Oreb och Pynchons hundar.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,089
Men hur är det med talande djur? Alltså djur som ser ut som ett helt vanligt djur, men kan tala (och har en intelligens som är tillräckligt hög för att ha något intressant att säga). Är det något ni tycker passar i fantasy, eller bör de talande djuren hålla sig i sagoböcker för barn?
All over the place i RuneQuest. Ett känt exempel är hur översteprästen för flodguden Zola Fel i Prax är en gammal mal och kulten till så hög utsträckning består av intelligenta flodlevande djur och varelser att templen är byggda till hälften under vattnet så att man kan delta oberoende av om man andas luft eller vatten. Gissningsvis är någonstans mellan ett på hundra och ett på tusen djur talande (och det är innan vi räknar in djur som är talande för att de har någon ande bundna i sig och sådant).

1694172618463.png
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,089
För talande djur i SF-setting har vi delfiner och späckhuggare i Blue Planet. De upliftade cyber-kaskelotterna som kom som stretchgoal tror jag inte kan tala normalt, men däremot via radio.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
520
Jag tänkte säga det beror väl på...
Sen inser jag att det nog passar i typ all fantasy.

Komisk-katt-som-en-gång-var-en-misslyckad-magiker i DnD

Brummande Björn i ljus sagofantasy.

Ståtliga, mystiska hjortar, korpar, vargar som kommer för att skydda eller förleda i mörk Witcher fantasy, gör-fornnordisk trudvagnfantasy eller storslagen sagan om ringen fantasy, dom behöver nog inte prata så mycket dock. Gärna bara nicka, kraxa, telpatera eller yla så att man förstår
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,209
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Kört en kampanj några år där talande djur är en del av grunden/mytoligin. En avskalad pseudohistorisk (lågfantasy) kampanj och de djur en av spelarna talat med är det osäkert om det beror på att han tappat fotfästet eller att han har kontakt med en annan sfär.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,955
Location
Örebro
Tycker talande djur kan höra hemma och huruvida det känns barnsligt eller ej handlar mer om vilken ton gruppen sätter. Många gånger i spel kan jag uppleva att det funnits talande djur som lagt ett extra lager av mystik och skräck över upplevelsen. Djur som kommer med ett utifrån perspektiv på människan och människans förehavande som får en att inse att allt inte alltid är så himla bra när perspektivet skiftar.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Jag tycker talande djur fungerar bättre än djurfolk. Men då får det gärna vara lite oklart om det är så att djur kan tala ibland, om det är andar, gudar eller demoner som talar genom djuren eller antar djurskepnad eller om det är något annat, t ex att personen som hör djuret inbillar sig.

I vilket fall kan det vara coolt att ormen berättar för spejaren att den har sett orcher gömma sig i gräset. Att ugglorna diskuterar te och ger livsråd. Att björnen varnar för att det snart kommer att bli riktigt illa. Att en häst berättar vem hennes herres hemligaste hemlighet hemsöker. Den sortens talande djur.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,697
Location
Värnhem, Malmö
Jag gillar talande djur och känslan av att gränserna mellan det mänskliga och det djuriska är lite upplösta. Särskilt talande korpar är något jag nästan alltid har med på ett hörn. Hamnskiftare också, framför allt då djur som blir människor snarare än tvärtom.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Jag gillar talande djur och känslan av att gränserna mellan det mänskliga och det djuriska är lite upplösta. Särskilt talande korpar är något jag nästan alltid har med på ett hörn. Hamnskiftare också, framför allt då djur som blir människor snarare än tvärtom.
Hamnskiftare är också intressant, och underutvecklat. Jag gillar de som förekommer i Marlon James fantasyromaner, framför allt i Moon Witch, Spider King där en man som kan byta skepnad till ett lejon får barn med en kvinna, och barnen verkar kunna bli antingen ren människa, rent lejon, en människa som kan byta skepnad till ett lejon eller ett lejon som kan byta skepnad till en människa.
 

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
122
Location
Stockholm
När jag testade Blue Rose första gången, där talande djur verkar ganska vanligt förekommande, så slog det mig: varför är det här inte en grej i andra fantasyrollspel? Visst, det finns ofta antropomorfa raser som typ ankor i DoD, tabaxi i DnD... Och en del rollspel har ju en magisk förmåga att man kan tala med djur. Men jag gillar den där mystiska sagostämningen med talande djur.

Kanske är det där skon klämmer? Det är inte i sig barnsligt med talande djur, men det hör mer till s k mjuk fantasy (där förklaringar inte krävs) än till hård fantasy, och de flesta fantasyrollspel är mer åt det hårda hållet? För ska man ha regler för sin spelvärld landar man automatiskt i mer hård fantasy á la Tolkien än i mjuk fantasy á la Mumindalen och Ghibli?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,697
Location
Värnhem, Malmö
När jag testade Blue Rose första gången, där talande djur verkar ganska vanligt förekommande, så slog det mig: varför är det här inte en grej i andra fantasyrollspel? Visst, det finns ofta antropomorfa raser som typ ankor i DoD, tabaxi i DnD... Och en del rollspel har ju en magisk förmåga att man kan tala med djur. Men jag gillar den där mystiska sagostämningen med talande djur.

Kanske är det där skon klämmer? Det är inte i sig barnsligt med talande djur, men det hör mer till s k mjuk fantasy (där förklaringar inte krävs) än till hård fantasy, och de flesta fantasyrollspel är mer åt det hårda hållet? För ska man ha regler för sin spelvärld landar man automatiskt i mer hård fantasy á la Tolkien än i mjuk fantasy á la Mumindalen och Ghibli?
Jag tänker mig att det finns många saker som är konstigare än talande djur men som ändå förekommer i fantasy. Att en människa kan förvandlas till en varg är ju egentligen något som kräver mycket underligare händelser än att en varg kan prata, men det är sällan fantasy har särskilt djupa förklaringar på exakt hur varulvar funkar. Så det kan nog mer vara en vanesak.
 
Top