Nekromanti Taktikvalskort och vapens olika avstånd

Dartagnan

Veteran
Joined
15 Aug 2003
Messages
156
Location
Stockholmstrakten
Ok, en fundering.

Jag har inför kommande speltillfälle bestämt mig för att använda de i julkalendern 2002 publicerade taktikvalskorten. Jag tycker om idén med kort istället för en massa initiativslag. Det känns också som om systemet blir mer dynamiskt.

Nu är min fundering denna. Kan man ta hänsyn till olika vapenlängder på något sätt utan att förstöra själva idén med korten (enkelheten och dynamiken).

Jag har själv funderat på att låta den som har det högsta SI få låsa ett av motsåndarens kort vid öppning av striden, men jag vill höra lite synpunkter och förslag.

Är det någon som har använt taktikvalskorten frekvent som kan uttala sig?

//D
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Har inte koll på taktikkorten så har bara en lätt fråga om dem. Är det något som introducerar mer av spelarens känsla för taktik snarare än rollpersonens faktiska kunskaper?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Ja. Det klagomål jag med flera har haft på dem är att varje taktiskt val är lika vettigt från alla möjliga rollers synvinkel. Jag skulle gärna se ett system där det regelmässigt vettiga är att en stor och stark karaktär gör andra taktiska val än en liten och smidig, som i sin tur gör andra val än en vaksam och intelligent karaktär.
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Vi använder taktikkorten till gamla DoD:Expert när vi spelar Konfluxen-sviten. Jag kan verkligen, VERKLIGEN, rekommendera dem. Det är såååå mycket roligare! :gremsmile:

Dock så är Bobby Magikerns invändning tämligen relevant, men vi köper det onda med det goda.

Vad gäller din fråga gör vi så att vi låter dylika ting som "snabbslående" i DoD avgöra vem som slår först när det blir lika: t.ex. om båda lägger offensiv så kan ju båda dö i grundutförande. Som vi kör har den som har förmågan "snabbslående" en rejäl fördel där. I ditt fall kan du ju låta "SI" få samma roll.

Jag vet inte hur man löser just lika kort reglerna i julkalendern, kanske som i Skymningshem där den som slog bäst slår först - vilket isf ju funkar lite annorlunda. Isf kan du ändra det och låta slå ett VINIT slag just i de fall då det blir lika och låta SI spela in i just de fallen. Omständigt, men händer å andra sidan inte så ofta och ökar säkert till och med stämningen vid rätt tillfällen.
 
Top