Re: surshantering
Det räcker väl t.o.m. med att kunna reglera förlusten av resursen, som när man kan välja mellan att göra två attacker (och riskera att förlora mer KP) eller att göra en attack och en parering (med mindre risk att förlora KP).
Jag tycker det är en resurs i ganska många spel, och hantering av det borde det ju vara när man kan bli av med resursen, och genom handlingar få tillbaka resursen.
Det räcker väl t.o.m. med att kunna reglera förlusten av resursen, som när man kan välja mellan att göra två attacker (och riskera att förlora mer KP) eller att göra en attack och en parering (med mindre risk att förlora KP).

Jag gillar indiespel för att de tänker på nya regler, nya sätt att påverka storyn direkt med regler, etc, men jag förstår inte ett jota av vad du och Genesis nu påstår. Det gick och går fortfarande utmärkt att ha roliga, intressanta, engagerande konflikter i "gamla sortens" rollspel.

) kan göra stridsmomentet minst lika intressant som omgivande moment. Dessutom får ju striden tyngd av vad man försöker uppnå och vad som orsakade striden - det vill säga ens mål.