Nekromanti Taking Names

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Flyktig och flytande är min inspiration nu iställd på att skriva och spela ett spel som heter Taking Names som handlar om att spelarna i en konfliktmiljö tar troféer av motståndare och den som tar sista bossens huvud vinner.

Det ska vara speligt och varje trofé ska göra rollpersonen starkare. Det här ska uppmuntra folk som har färre troféer att hjälpa varandra medan den som ligger i toppen lämnas i sticket (och klarar sitt trofétagande sämre).

Problemen jag har är att jag vill lämna settingen öppen så att det går lika bra att spela i miljön collage, plocka pinnar (slutboss, ligga med skolans snygging) som miljön barbarstammen, ta skallar (slutboss döda fiendens hövding).

Hur bra kommer det här fungera i praktiken? Jag har hört att Agon bygger på ett liknande koncept. Är det roligt att tävla på det här sättet?

Vad är roligast, att flytta runt gubbar på ett rutnät eller att spela abstrakt och berättande? Bör troféer ge +1or eller ska varje trofé ger en unik bonus?
 

2ma2

Veteran
Joined
17 Oct 2005
Messages
71
Det påminner om Munchkin och Spank the Monkey i spelmekaniken. Med utrymme för sociala intriger runt spelbordet när folk ska "hjälpa" andra. Jag skulle inte vara allt för rädd att fixera settingen till ex. college.

"Könsbyte?!"
"Men du är bisexuell så du kan fortfarande score:a nörden!"
"Nej det kan han inte! Han är numera drabbad av akut fotsvett!"
"Funkar inte det som feromoner för nördar?"
"Just fan.."

Etc etc
 
Top