Nekromanti Tagga mp3-filer?

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag vill sätta taggar på min stämningsmusik, typ "läskig" "hetsig" och "soft", så att jag med datorn snabbt kan säga åt mitt musikspelarprogram att "spela alla hetsiga och läskiga låtar" eller "spela alla neutrala och softa låtar".

Hur gör jag?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag tror att det är bra om du talar om vad du talar om vilket program det gäller. Förövrigt så vill jag gärna veta det så jag också kan lära mig. :gremwink:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag tänkte att någon kanske ville rekommendera ett program. :gremsmile: Just nu har jag winamp och iTunes installerat, dock.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Hm.

På den tekniska sidan måste man välja om taggarna ska ligga i själva filerna eller i musikprogrammets databas. Står man ut med att taggarna ligger i filerna, så skulle jag nog helt enkelt lägga in dessa taggar som "genre"-taggar. ID3-taggar som vanliga mp3-filer använder kan ha "custom" genretaggar om man kör ID3v2...

Det enda program jag stött på som hanterar att en mp3-fil kan ha multipla genrer, och låter användaren välja flera av dessa genrer, är Foobar 2000.



Det här blir en ganska teknisk lösning, är jag rädd, som kan ta en stund att sätta ihop. När den väl funkar kommer det dock att gå smidigare.

1) tagga låtarna. Här kan man antingen använda foobar, eller så letar man rätt på det mer flexibla ID3-TagIt. Bättre id3-tagsredigerare har jag inte hittat.

2) Ställ in Foobar 2000. Jag använder Columns UI, ett addon som låter mig få ganska mycket frihet över hur spelaren ska se ut. Bifogat screenshot visar hur min setup ska se ut, med fyra genrer valda. Jag väljer dem helt enkelt som man vanligen gör i listor - klick, ctrl+klick för att välja flera. Den visar mig då alla låtar med de genrer jag valt. Jag kan filtrera ytterligare genom att välja vissa artister, och t.ex få alla bluegrass- eller hårdrockslåtar gjorda av artist X.


Som sagt, kräver lite jobb. iTunes är ju ett bloatat as, men det kanske går att göra något liknande där?



EDIT: Om det finns intresse kan jag kanske ordna en tutorial för det här, om jag hinner vid tillfälle.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Kingdom of Fish said:
QuodLibet är ett underbart program för att spela låtar. http://code.google.com/p/quodlibet/
Tack Kingdom of Fish! Ser ut som ett schysst program.

En annan sak jag har funderat på!

Finns det något program som låter mig bedömma (eller själv bedömmer) låtars intensitet, och sedan anpassar vad den spelar efter vilken intensitet jag vill ha?

Jag tänker att om jag väljer Intensitet: 5 så spelas alla låtar med 3-6 i intensitet (volym, tempo...), om jag drar upp det till 6 så spelas låtar med 4-7. Låtar utanför spannet fade:as ut, eller bryts tvärt om jag gör hårda svängar med reglaget.
 

Hobblin

Veteran
Joined
4 Jul 2010
Messages
13
Location
Göteborg, Sverige
Det du tänker på är något form av plugin för att avgöra BPM tror jag... har sett något sånt program men kommer inte ihåg vilket det är. Används för att mixa ihop låtar så du kan få en snygg övergång.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
I iTunes kan du lägga till taggar antingen i genre-fältet eller i Grouping-fältet (finns även ett par till möjliga fält). Grouping kan innehålla flera taggar. Sedan är det bara att söka på det ordet i iTunes sökfält eller bygga smarta playlists som inkluderar det. Det finns ett plugin som heter Quick Tag som gör hela processen lite smidigare.

Det räcker ganska långt - det kluriga för mig brukar inte vara att tagga musiken utan att faktiskt använda det aktivt under spel.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
krank said:
Hm.

På den tekniska sidan måste man välja om taggarna ska ligga i själva filerna eller i musikprogrammets databas. Står man ut med att taggarna ligger i filerna, så skulle jag nog helt enkelt lägga in dessa taggar som "genre"-taggar. ID3-taggar som vanliga mp3-filer använder kan ha "custom" genretaggar om man kör ID3v2...

Det enda program jag stött på som hanterar att en mp3-fil kan ha multipla genrer, och låter användaren välja flera av dessa genrer, är Foobar 2000.



Det här blir en ganska teknisk lösning, är jag rädd, som kan ta en stund att sätta ihop. När den väl funkar kommer det dock att gå smidigare.

1) tagga låtarna. Här kan man antingen använda foobar, eller så letar man rätt på det mer flexibla ID3-TagIt. Bättre id3-tagsredigerare har jag inte hittat.

2) Ställ in Foobar 2000. Jag använder Columns UI, ett addon som låter mig få ganska mycket frihet över hur spelaren ska se ut. Bifogat screenshot visar hur min setup ska se ut, med fyra genrer valda. Jag väljer dem helt enkelt som man vanligen gör i listor - klick, ctrl+klick för att välja flera. Den visar mig då alla låtar med de genrer jag valt. Jag kan filtrera ytterligare genom att välja vissa artister, och t.ex få alla bluegrass- eller hårdrockslåtar gjorda av artist X.


Som sagt, kräver lite jobb. iTunes är ju ett bloatat as, men det kanske går att göra något liknande där?



EDIT: Om det finns intresse kan jag kanske ordna en tutorial för det här, om jag hinner vid tillfälle.
Jag tror att din bild försvann när du redigerade inlägget, men jag gjorde ett försök med Foobar. Det blev perfekt.


(Klicka på filen nedan för att se i större format)

Först väljer jag en eller flera "Moods" och sedan väljer jag en eller fler "Tempo" (Borde heta intensity, för det är det det är) och sedan har jag stämningsmusik. Yeah!
 

Attachments

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Najs =)

Kul att du fick det att funka! Foobar 2000 är fan den bästa spelaren jag känner till. En av de där få mjukvarorna jag inte klarar mig utan ens efter bytet till Linux.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Så, hur delar jag med mig av den här setupen?

krank said:
Najs =)

Kul att du fick det att funka! Foobar 2000 är fan den bästa spelaren jag känner till. En av de där få mjukvarorna jag inte klarar mig utan ens efter bytet till Linux.
Ja!

Jag har faktiskt en fråga till... Om jag vill dela med mig av de här inställningarna till någon annan med Foobar (Till exempel till Sölvebring, som var intresserad av en liknande lösning), hur gör jag då? Jag tänker att det lättaste är att bara kopiera filerna med mina inställningar i, alltså .dll-filen från Columns UI, och den fil som layout sparas i.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Re: Så, hur delar jag med mig av den här setupen?

Arvidos said:
Jag har faktiskt en fråga till... Om jag vill dela med mig av de här inställningarna till någon annan med Foobar (Till exempel till Sölvebring, som var intresserad av en liknande lösning), hur gör jag då? Jag tänker att det lättaste är att bara kopiera filerna med mina inställningar i, alltså .dll-filen från Columns UI, och den fil som layout sparas i.
Mjo, typ så. Columns UI i nyare versioner ska dessutom nånstans i sina options ha nåtslags export/importfunktion har jag för mig. Sitter tyvärr och skriver detta på tåget, så jag har inte med mig foobar så jag kan testa...

Kan kolla upp när jag kommer hem ikväll dock.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Så, hur delar jag med mig av den här setupen?

krank said:
Arvidos said:
Jag har faktiskt en fråga till... Om jag vill dela med mig av de här inställningarna till någon annan med Foobar (Till exempel till Sölvebring, som var intresserad av en liknande lösning), hur gör jag då? Jag tänker att det lättaste är att bara kopiera filerna med mina inställningar i, alltså .dll-filen från Columns UI, och den fil som layout sparas i.
Mjo, typ så. Columns UI i nyare versioner ska dessutom nånstans i sina options ha nåtslags export/importfunktion har jag för mig. Sitter tyvärr och skriver detta på tåget, så jag har inte med mig foobar så jag kan testa...

Kan kolla upp när jag kommer hem ikväll dock.
Åh, det vore underbart!
 
Top