Nekromanti Tada!

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
Hmm... jag är nog inte ensam om att tycka att debatten kring censur börjar bli en aning uttjatad.

Den är givetvis inte oviktig för det, men att de senaste trådarna inte blivit låsta kan ju betyda att man från rollspel.nu:s sida agerar mer försiktigt fortsättningsvis.
Om så nu är fallet kanske debatten kan ledas in på andra konstruktiva vägar?

/Niklas



Jag säger alltid vad jag tycker, men skilj på åsikt och fakta - det gör jag.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Bara för att man är paranoid...

"Den är givetvis inte oviktig för det, men att de senaste trådarna inte blivit låsta kan ju betyda att man från rollspel.nu:s sida agerar mer försiktigt fortsättningsvis."

Eller så har redaktörerna varit hemma under helgen och kunnat konstatera att debatten näst intill dött ut innan de behövt göra något. Eller så gör de det bara för att retas med Runan-folket och fostra lite paranoja ("varför låstes inte den här tråden? anar jag en konspiration?"). Eller så anser de helt enkelt inte att ämnet i tråden är färdigdebatterat och personangreppen är inte så grova att tråden behöver stängas. Eller så är de på lunch. Eller så är de mutade av Runan. Eller så har de utsatts för hjärnkontroll av De Små Grå i syfte att dölja de bevis de har angående Palme-mordet. Eller så har de spelat dippy hela helgen och inte ens märkt något. Eller så...

...kort sagt, tolka inte in för mycket i redaktionens handlande. Det finns tillräckligt mycket konspirationer i världen för att man ska behöva hitta på egna.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
Re: Bara för att man är paranoid...

" ..kort sagt, tolka inte in för mycket i redaktionens handlande. Det finns tillräckligt mycket konspirationer i världen för att man ska behöva hitta på egna. "

Jag skrev ett inlägg i all välvilja, ej heller är jag medlem av Runans redaktion. Gjorde jag antydningar om konspirationer i förra inlägget?

Så din egen slutkläm går således tillbaka till dig själv :)

/Niklas

Jag säger alltid vad jag tycker, men skilj på åsikt och fakta - det gör jag.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Hmm... jag är nog inte ensam om att tycka att debatten kring censur börjar bli en aning uttjatad.</I>

I och för sig håller jag med om det, men hur många trådar har inte blivit låsta på forumen just <I>därför att</I> de handlade om uttjatade ämnen? (-:

--
Åke
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,423
Censurerar de våra heliga inlägg???

Kätteri på gång.

Yassilus den store
--
Ei Saa Peittää
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Censurerar de våra heliga inlägg???

Om du med censur menar de som bryter mot lagen, ja. De censureras inte ens, de tas bort. Om du med censur menar trådar som låses, då har vi nått "a difference in opinion", då vi inte menar att vi censurerar när vi låser trådar. Detta hävdar dock somliga vara censur, och då når vi återigen "a difference in opinion". Innan de väntade "censur"-skriken från somliga kommer, tänk på att det är i er fria makt att skriva ett nytt inlägg (och om det inte bryter mot reglerna så kommer det inte att röras av någon moderator).

/Azagthoth
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,423
Med censur menar jag att gå in i våra inlägg och ta bort väl valda delar.

Så vi är inte i en sk "different opinion".

Yassilus den store
--
Now I shall remember...
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Måste erkänna att det faktiskt har hänt.

Ett par gånger har jag gått in och ändrat felaktig html-kod för att få en klickbar länk att fungera eller för att bryta en rad som är för bred för att få plats på sidan.

Fast det är iofs snarare fråga om tillägg än att ta bort något...

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Får ni mkt inlägg som bryter mot lagen? [nt]

Det händer. Frågan är dock var gränsen går, vilket kommer att testas framöver, då Aftonbladet har ställts inför rätta för att ha haft "illegala" inlägg på sina debattsidor.

/Azagthoth
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,423
Inte direkt cencur [nt]

!

Yassilus den store
--
Now I shall remember...
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Har ni slängt ut folk? [nt]

Ja. Tror det är tre eller fyra användare som är helt avstängda.

/Azagthoth
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Får ni mkt inlägg som bryter mot lagen? [nt]

Det är ju precis det jag inte kan svara på... I Aftonbladets fall (ja, alltså det var ju inte Aftonbladet utan privatpersoner via deras debattsida på internet) var det spridandet av rasistiska/nazistiska värderingar (hets mot folkgrupp). Enkelt sett så är ett illegalt inlägg ett som strider mot svensk lagstiftning.

/Azagthoth
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Klargörande

Censur betyder granskning, vilket ju redaktionen pysslar med utan tvekan. Inget ont i detta (enl. mig).

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Paradoxen

Problemet är att man i Aftonbaldets fall har granskat inläggen i förväg, vilket innebär att ansvar inträder. D

Detta är det paradoxala: om man har en chat e d var ingen kontroll från admin. sida sker, så har admin. i princip inget ansvar för inläggen. Om admin. dock granskar och sållar bland inläggen så kan ansvar med framgång åberopas. I det senare fallet kan paralleller dras till klassisk, tryckt media var utgivaren ser över vad han vill ska tryckas och därmed vilket material han därmed blir ansvarig för.

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Ett par gånger har jag gått in och ändrat felaktig html-kod för att få en klickbar länk att fungera eller för att bryta en rad som är för bred för att få plats på sidan."

Det tyckte du var helt i sin ordning? Frågan är ju var gränsen går...

/Sir Foilan
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Jepp, det tyckte jag och kommer någon och tycker annorlunda så ber jag dem att använda sig av ett annat forum eller sätta upp ett eget.

Det var inte en förändring av någons åsikt och det var inte borttagande av någons kreativt skapade text, det var helt enkelt en förändring i felaktig HTML-kod för att förenkla för besökare av forumet.

För övrigt är denna diskussion väldigt off topic och vill någon fortsätta den ber ja dem göra det i www.rollspel.nu-forumet. MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 
Top