Nekromanti Tactical marine och Scout.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Sista medlemmen i en av mina tactical squads. Man kan se att det var länge sedan jag målade tacticals och att min teknik har förändrats en del på bilden med två space marines. Den mörkare varianten är en gammal marine, medan den ljusare är den senaste jag målade.

Scouten är den sista i en squad beväpnade med hagelgevär.

Nu har jag alltså tre målade troop choises (2*tactical squad, 1*scout squad) två elite choises (1*terminator squad, 1*dreadnought), en rhino och en chaplain. Jag är halvvägs in i min command squad, och ska strax ge mig på att måla klart min kapten.

När kaptenen är klar ska jag nog belöna mig själv med att måla en till dreadnought och en till rhino, så att mina tacticals blir fullt mekaniserade.

Bifogar även en bild på en väggbonad som min tjej broderade åt mig.
 

Attachments

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Damn, jag saknar dunklet i den gamlas färg. Det är typ den färgen jag har på mina, men jag experimenterar med olika sätt att få till den.

LOL åt bonaden, förresten! :gremlaugh:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Om du vill ha dunkel så kan du få receptet av mig:

Primer: chaos black (eller motsvarande)
Basecoat: Regal Blue
Wash: 50/50 Asurmen Blue/Badab Black
Highlight: Torrborsta lite Ultramarines Blue

Det är verkligen busenkelt, och det är kanske därför jag börjat dra mig åt ljusare färger - för att få pröva lite svårare (som jag upplever det iaf) tekniker.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Ja, det är i princip exakt så jag har gjort det, fast jag washade med ren Badab Black för att sedan torrborsta på en lätt dusting av Regal Blue innan extremt snål highlighting med Ultramarines Blue.

Egentligen vill jag komma bort från torrborstningen helt, jag tycker inte om det okontrollerade i den. Men att torrborsta fem extremt tunna lager blått på svart grund ger så jävla fin lyster, som jag inte har fått fram än genom att måla blått. Kanske ska jag prova din blåsvarta wash-blandning i flera lager?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Hmm, om du vill komma bort från torrborstningen kan du basecoata med regal blue och sedan måla fina highlights med ultramarines blue och sedan avsluta med en wash av ren asuremen blue.

Då får du subtila highlights, men en lite ljusare ton i stort. Det ger rätt fin lyster.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Vitulv said:
Hmm, om du vill komma bort från torrborstningen kan du basecoata med regal blue och sedan måla fina highlights med ultramarines blue och sedan avsluta med en wash av ren asuremen blue.

Då får du subtila highlights, men en lite ljusare ton i stort. Det ger rätt fin lyster.
Hm, tack, ska jag testa. Men jag undrar om det ger tillräckligt djup i färgen, alltså känslan av lager på lager på lager. Som sagt, det jag tyckte blev lagom dunkelt var ju med svart wash på regal, och sedan mycket tunn torrborstning. Men som sagt, jag ska testa.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Ah! Jag läser inte riktigt dina inlägg, utan är bara så glad att någon vill prata minis med mig! :gremsmile:

Då tycker jag att du ska pröva blending eller layering (vilket det nu är), alltså:

Svart primer.

Börja med att basecoata en mörkare variant av regal blue (antingen genom att mixa med svart eller använd en mörkare grundfärg). Fortsätt sedan att lägga nya lager med färg som du gradvis blandar lite ljusare.

Varje nytt, ljusare lager måste bli "mindre" än det tidigare, alltså inte täcka ända ut till kanterna på föregående lager.

Du kommer få en snygg övergång från mörkt blå, till en ljusare för de utstickande delarna på minin. Ju fler lager desto snyggare blir den, men jag tror att du kommer få ett coolt resultat redan med en fyra-fem lager (eller kanske till och med mindre).

Med den här tekniken får du dessutom full kontroll på hur ljust de ljusaste delarna av figuren kommer bli.

Jag har testat själv när jag gjort highlights på ett par av mina marines, och låtit färgskalan gå från regal blue, via ultramarines blue till codex gray - och det blev riktigt bra och var inte så svårt som det låter.
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Shit! 40k-målning på wrnu. Trevligt, trevligt.

Riktigt jävla snygga figurer Vitulv! Holy crap!

Jag får skämmas när jag slabbar ut mina Tau på brädet, men det bjuder jag på :gremtongue: (bjuckar på railguns också, det brukar vara populärt)

Har iaf siktet inställt på en armé där jag tänkte anstränga mig lite mer i målandet. *trumvirvel* Space Wolves! Dom är ashårda och growlar. Profit. Dessutom funderar jag på att måla en Throne of Judgement någon dag bara för att modellen är så sjukt tuff att det inte finns ord.

Får ta och slänga upp lite bilder jag också en vacker dag.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Tack, tack. Börjar bli klar med min kapten nu, så jag kanske kan slänga upp bilder på honom i helgen.

Håller med om att Throne of Judgement är helt jävla awesome.

Space Wolves är inte riktigt min kopp te, men de är ju ändå vikingar. Med huggtänder. I power armour. Hur fel kan det bli?

Men nu är jag trött på att jag är typ den enda som lägger upp bilder här, så både du och Simon måste slänga upp någonting snart. Sparka på Åstrand också, jag vill se fler av hans röda marines.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Vitulv said:
Men nu är jag trött på att jag är typ den enda som lägger upp bilder här, så både du och Simon måste slänga upp någonting snart. Sparka på Åstrand också, jag vill se fler av hans röda marines.
Sir yes sir, jag ska verkligen försöka ta tag i det...
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Scouten är riktigt snajsig, jag är lite avis på dina skills (alternativt att du har väldigt mycket tid att lägga på dina figurer...).

Jag tänkte trådkapa lite och höra om nån har efarenhet av både gamla GW-inks/washes (alternativt andra makes) och deras nya som jag hört mycket gott om. Klurar på att köpa det kompletta settet för strax över trehundringen och undrar om det är värt det, jag har kvar av de gamla washerna i tillräckligt många färger för att klara mig, och det är tajt med stålar.
 
Top