Nekromanti Tack alla forumiter! …

VildKatt

Warrior
Joined
17 Dec 2004
Messages
366
Location
Växjö, Snåland
Jag noterade att han verkade var rätt trevlig, även om han gärna såg förbi att jag stod just bredvid, men det var inte precis nervositet för otrevlighet som jag blev nervös inför. Snarare oroade jag mig för att jag troligtvis skulle känt mig pressad att hävda mig för att påvisa att tjejer inte alls bara spelar putte-nutt-gulli-gullspel till en sådan nivå att jag skulle gjort mig löjlig snarare än godkänd.

Nu vet jag inte om jag inte ändå gjorde detsamma med dem jag nu hade också, vilka för övrigt verkade vara kamrater till tidigare nämnda karl, men de gav mig godkänt rent muntligt i alla fall och det är nog för att göra den här individen nöjd och glad. :gremlaugh:
 

King in Yellow

Veteran
Joined
4 Oct 2005
Messages
12
Location
Carcosa
Dimfrost said:
Visst är folk vanligtvis trevligare i verkligheten, till exempel (förhoppningsvis) jag själv. Men det finns gränser. Direkta hot om våld har jag svårt att avskriva med "äh, sådär är folk på nätet, i verkligheten är han snel hest". Det vill säga, jag skulle aldrig skaka hand med Caligula.
Å andra sidan finns det ju säkert folk som absolut aldrig skulle skaka hand med dig. Eller mig.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Jag är snäll och låter bli att tolka det som ett försvar av Caligula; jag förutsätter att du inte är insatt i vad du pratar om. Själv har jag svårt för folk som har hotat mina vänner med stryk.

I övrigt: javisst, det är klart det finns sådana. Jag har gjort min beskärda del för att skaffa fiender över internet, det ska gudarna veta. :gremlaugh:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Caligula är trevlig IRL. Har haft honom som spelledare i ett av mina lir i över ett halvår nu.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Att se dessa hyllningar av Caligula på Rollspel.nu får mig att bli fysiskt illamående. Någon måtta får det fan vara.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,927
Location
The Culture
Re: En storm av publicitet!

Trevligt med lite publicitet, speciellt när relativt mycket i artikeln var korrekt återgivet. Jag inser att jag måste varit extremt osammanhängande för den stackars journalisten eftersom det tog mig ungefär en minut att fatta att han var journalist och inte rollspelare.

Konventet var trevligt. Jag spelledde Haragada. Vi pratade med forumiter. Vi sålde några spel. Något som kan glädja (och överraska) övriga medlemmar i Kaleidoskop är att den mängd pengar vi fick med oss hem stämde precis med antalet sålda spel! Det lär aldrig inträffa igen. :gremwink:

/tobias
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Hyllningar och hyllningar. Folk konstaterar helt enkelt att Caligula är trevligare i verkligheten än på nätet. Det är inte likställt med att man accepterar hans beteende på rollspel.nu för ett par år sedan.

Tycker jag att Caligula har förverkat sin plats på rollspel.nu? Ja. Kan jag sitta vid ett spelbord med honom och fortfarande trivas? Ja.

Samma sak med Troberg. Jag tycker att hans ban var rättvis, men tyckte fortfarande att det var trevligt att träffa och prata med honom i verkligheten.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Tja, jag borde väl inte dra upp det här, men för mig är det en väldigt stor skillnad när det gäller hot om fysiskt våld och liknande. Folk som hotar mina vänner med spö har jag svårt att acceptera att man säger något positivt om, helt enkelt.

Men, äh, vi lägger väl ned det här. Jag ville bara få utlopp för min vämjelse.
 

Dr_Graevling

Veteran
Joined
5 Oct 2003
Messages
69
Location
Falun
Jag är fortfarande lite besviken på mig själv att jag missade att spela Best Friends med dig. Jag är sjukt sugen på att testa det och tänkter i alla fall införskaffa det.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Tack själv!

SSK var en höjdare och ett härligt myskonvent.

Så här var mitt SSK:

Workshop
På fredagen skulle jag hålla konventets första arrangemang, en spelledarworkshop. Fyra pers fanns på plats i tid, men innan vi fått lokal hade summan minskat till en person och jag lovade att försöka få det genomfört senare istället då de som droppat av för att käka också kunde vara med.

Istället gick jag och rollspelsbaren och käkade, hittade en kvartersthai som var bra men vimsig.

Gentlemännen utan skuggor
Spelarbristen var lite hård. Det här var konventet man skulle åkt och spelat på. Tror ingen behövde stå utan spelledare, i värsta fall fick de byta scenario. Det drabbade även mitt scenario, vi fick ihop två grupper med lite utfyllnad under fredagkvällen och scenariot blev väl mottaget. Och fler ville spela det (typ konventsledningen) så det kanske blir vårt första scenario i repris.

Sedan suddade vi lite, några andra hade ett par serveringar i baren och så hittade vi plats i en sal för sömn.

Lördagensmorgonen kunde vi konstatera att SSK hade mättande frukostmackor, men ingen yogurt.

Som folk redan reflekterat över så blev det inte mycket drop in, för oss brukar det komma igång lite vid start av första passet då folk inte fått spelledare eller fått halva lag. Men på SSK fanns inga med de problemen.

Föreläsning
Så kring lunch höll jag en föreläsning om "Annorlunda rollspel", med utgång från vad man kan göra för att ändra sitt rollspelande och eventuellt finna nya sätt att utveckla det. Bra diskutioner och känns som folk var nöjda (har fått hintar om att det var det som sas på utvärderingarna också)

Sedan lunchade jag och höll baren öppen... men nästa pass hittade vi en ny uppgift. Då det fanns möjlighet för spelarna att göra indivduell dropp in för scenarion, kämpade de med att knyta ihop antalet spelare till varje pass och tre i rollspelsbaren hjälpte till så att två spelare skulle kunna få spela ett scenario. Och det var tur för oss.

Öppna ditt hjärta och den ljusnande framtiden är vår
Jag tror inte jag har spelat nått av Frispel innan och det här hade jag hört en hel del plusande för så förväntingarna var stora. Ändå blev jag impad. Snyggt flyt, bra scenario, perfekt rollspeldesign och en schysst lösning på spelledarlöshet. Roligt också att de två spelarna som fick låna rollspelsbaren som extraspelar hade levt ungefär lika länge som vi spelat rollspel, de var lite osäkra inför första scenen, men efter var de lyriska och fällde kommentaren till Erik i Frispel "Har du skrivit det här, då måste du få en kram"

Nöjda efter spelande smet vi in till Söder och fyllde oss med för mycket indisk mat.

Rollspelsbaren
Lördag kväll ger alltid lite beställningar, så även här, för min del en hawaiansk familjesåpa med vulkanutbrott och en norrländsk action. Och så hade vi en kille som promt ville spela Dunge of Doom, vilken vi servade med att visa vägen och tigga till en plats åt honom när Arvidos med följe skulle spela. Allt för att göra kunden nöjd.

Verbal Kombat in da City
Och vi kan inte åka på konvent utan att smyga in en Verbal Kombat turnering. Åtta deltagare gjorde att jag bara dömde (även om jag tog mig fräckheten att gå en vänskapsmatch mot segraren, jag hade tagit med en fotbollsdommarklädsel som jag lånat just för att kunna använda personan Dommaren). Bra publik, bra kämpar, bra stämning och riktigt impande för att vara första gången.
Och sedan stupade vi i säng.

Söndagen fylldes av massa prat med folk, Genesis som först skulle spela i baren, men sedan hittade andra som ville spela Best Friends och försvann, synd då jag släpat med bland annat Soap för att dra fram i ett sånt läge, men inte hann. Och så spelade vi ett brädspel:
Dungen of doom
Det hade börjat en diskution redan kvällen innan när vi visat en spelare vägen dit om vilket som var bäst, ninjan eller piraten. Och hur de skulle hantera en dunge. Så med det gick vi ned, med taktiken att få ihop lagom för några öl och kanske lite röv. Diskutionen var igång och vi hade redan blivit outade som "sånna där rollspelare" när jag frågade om vi började i värdshuset och fick som svar: "Nej, vi har tagit bort de där bästa bitarna." Men vi avskräcktes inte, här skulle det spelas.
Vi fick aproximeringarna av ninja och piratkaraktär, och med följde också en ledare och en avståndsmagiker. Och så dök en dvärg upp och förstörde vårt smygande. Hur som ninjan gick ned, ledaren var dödligt sårad och min pirat kom ned på ett HP. Taktiken var klar, vi hade sett två yxor som vi säkert hade kunna få ett par öl för, så jag tog dem och rusade. Reträtten hade vi på vägen in försäkrat oss om skulle vara fri, men nu stod det en vampyr i vägen och ropade åt min pirat att gå åter in. (viskande från dvärgen spelare hörde jag "det är spelledaren, du vill inte gå emot spelledaren"). Men vad tänker piraten? Bara en tjomme mellan mig och några öl, jämnfört med den slakt som pågår på mina polare. Inte ens försöket av magikern att peppa med "det blir lättare för nästa grupp ju fler vi dödar" Nästa grupp? Skulle min pirat vara del av den, tror inte det? Så en snabb strid mot vampyren (typ sl säger du dör) och vi lämnade dunge. Nu vet vi i alla fall varför ingen överlevt Dunge of Doom :gremtongue:

Sedan lite softande och hemfärd

Och så måste jag få hylla några lite extra
Rollspelsansvariga som kämpade med att fylla varje pass så mycket som möjligt och pussla ihop alla invidella anmälningar, min yttersta respekt!
Harm-arrangörerna som tålmodigt väntade och kämpade för att till sist få ihop ett lag att spelleda.
Frispel som skrivit ett grymt bra scenario.
Ledningen för SSK som arrangerade ett väldigt bra rollspelskonvent, hoppas fler rollspelar kommer nästa år.

-Gunnar (som i kontrast till DoD inte dödade några karaktärer, eller kanske en...)
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Tack själv!

King in Yellow said:
MrG said:
Och så dök en dvärg upp och förstörde vårt smygande.
Jag: "Jag sparkar in dörren!"
De andra: "Hysch!"
Jag: "Äh, era veklingar!"
Och han behövde två sparkar på sig, inte ens ninjan behövde två försök för att öppna en dörr...

Och såg att jag tappat huvudet och kallat Johan för Erik ovan, dumma facebook får mig att tänka på honom som Ur Erik Johan... Sorry!

-Gunnar (vimsig)
 
Top