Nekromanti Tabeller tabeller och ännu mera tabeller

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Jag som många sysselsätter några av mina timmar med att försöka skapa mig ett litet rollspel, och det som utan tvekan tar mest tid är att göra alla dessa tebeller som krävs om man vill ha ett framslagnings system av rollpersoner som ger ett väldigt detaljerad bakgrund (vilket jag vill). Man ska hitta på en mängd olika reslutat, men så kom jag på den brilljanta idén att låta alla andra komma på resultaten. Helt enkelt så vill jag att ni ger mig ideér till resulstat som kan passa in i nedanstående tabeller.

Ovanliga Födsel Platser
Händerlser under rollpersons Födsel (eller graviditet för den delen)
Händelser Under Rollpersonens Uppväxt (typ åldern 1-12)
Händelser Under Rollpersonen Ungdom & Studier( åldern 13-18)
Händelser Som Vuxen (detta kommer att vara yrkesrelaterat)

Det är ett fantasy spel kan jag tillägga. Ni får gjärna maila mig era ideér. Och brainstorma! Skriv ner sånt som ni tycker är fånigt också, om det inte är bra så kan det ge inspiration till någon som kan bli bra.

Tack på förhand
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Ovanliga Födsel Platser"

Bör väl vara ovanliga födelseplatser (alternativt, byta ut ovanliga till udda)?

Farstun kanske? Det var iaf vanligare förr i historien än nu, då ju man oftast föddes hemma. Kanske därifrån ordspråket "Är du född i farstun?" kommer /images/icons/smile.gif /images/icons/cool.gif /images/icons/smile.gif

Född kanske vid brunnen (när modern skulle hämta vatten).

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Udda, ovanliga? Vad är egentligen skillanden per defination? Men tack för ideérna...Har i och för sig gjort så att det är en 75% chans att rollpersonerna är födda i hemmet, det är om man skulle slå över 75 som man får börja slå på en massa udda/ovanliga tabeller. Inte för att tabellerna är så udda, eller ovanliga i och för sig.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Skillnaden i betydelsen av udda och ovanliga är minimal, däremot tycker jag att udda flyter bättre när man läser det i den utformningen av namnet på tabellen.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Varför?

Ovanliga Födsel Platser

Vad behöver man detta till? Ger det något speciellt till ens karaktär att t.ex veta "ojmen hoppsan jag föddes ute i skogen" eller "jag föddes vid byns brunn"?
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
En udda plats är ett ställe som sklijer sig från de vanliga typ
Vablig Plats: Sjukstuga(om det finns), hemma osv
Ovanlig: i vildmarken, i en skog, på en bergstopp osv
Udda: på ryggen på en flygande drake... i en fängelsehåla full med ormar.. osv
fattar du skillnaden? man kan slå en T6 för att se vilket man får
1-4 vanlig
5 ovanlig
6 slå om, om det blir en sexa blir det Udda, ifall det blir 5 ovanlig, och 1-4 vanlig...

MVH
Foggster

"The Danish Wrath Shall Come Upon All Of You"
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Förlåt för att jag skrattade

"Vablig Plats: Sjukstuga(om det finns), hemma osv"

Förlåt att jag skrattade först jag läste detta inlägg...tyckte först det stod valpig plats, men konstaterade snart att det skulle stå vanlig.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
Har en tabell som innehåller både händelser och förmågor i en och samma. 100 resultat (faan va jobbig man är ibland).

First i was blind, now i can see.
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
valpig plats...jo jääädrigt kul du.[NT]

.....

First i was blind, now i can see.
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Re: Varför?

Det finns inte någon spelteknisk anledning till varför man ska ha en sådan tabell, mer än att det kan var kul. Så är det med det mesta i en rollpersons bakgrund. Det enda som egentligen behövs för att kunna börja spela med en karaktär är grundegenskapsvärden, färdigheter och utrustning. Man kan ju skippa sånt som hur han är, var han kommer ifrån, hur han ser ut och hur han är klädd men hur kul blir det?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Varför?

Man kan ju skippa sånt som hur han är, var han kommer ifrån, hur han ser ut och hur han är klädd men hur kul blir det?

Bakgrund kan väl vara bra... jag förstår bara inte varför omständigheterna runt ens förlossning är så viktiga. Man lär ju knappast komma ihåg själv om man föddes i skogen eller i en snökoja?
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Re: Varför?

Spelaren får lägga den vikt han vill på omständigheterna runt sin rollpersons födsel. Tanken är att det ska kunna dyka upp mer udda födsel platser än skogen eller en hydda. Till exempel en drakes grotta (ett extremt exempel men det ger ett humm om min tanke).
 

Anders Wänn

Veteran
Joined
28 Mar 2001
Messages
34
Location
Borlänge, snart Malung
Re: Varför?

Det enda som egentligen behövs för att kunna börja spela med en karaktär är grundegenskapsvärden, färdigheter och utrustning.

En personlighet behövs definitivt för att man ska kunna spela sin rollperson. Om personligheten står nedskriven eller inte är ganska irrelevant, men den måste finnas. Annars kan man lika gärna spela datorbaserade "rollspel" där den sociala interaktionen är begränsad till flervalsdialoger.

/Anders Wänn - NV-konsult och PR, Terra Incognita.
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Re: Skaffa Central Casting

Jag har Central Casting för future spel och fantasy spel, jag tar mycket därifrån. Men jag är inte helt nöjd med deras tabeller. Och så vill jag ha lite input från annat folk också. :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Skaffa Central Casting

"Och så vill jag ha lite input från annat folk också. :)"

För min del så får du mest output. Jag skriver hellre en egen bakgrund än slår. Framslagna bakgrunder har en tendens att bli absurda.

Eller vad sägs om den asatroende bikern som tillhörde ett extremt lagligt gäng som sålde knark?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top