Tabeller för att slumpa fram galna grejer med Warp världar och liknande

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
4,603
Location
Stockholm
En tabell för att slumpa fram galna grejer på/om Warp världar (Daemon Worlds) o liknande. Kan även användas för icke-Wh40k grejer när man behöver något galet och annorlunda för ett område där verklighetens lagar inte fult gäller. Har personligen inga planer att använda den just nu men kom på ett par av resultaten och tänkte att det är bättre att andra kanske kan ha nytta av dem än att de bara ligger på min dator. Som vanligt, om folk har idéer så är det bara att lägga till :)

1. Hästar är allätare och har de en smak för färskt kött, även om de saknar sanna rovdjursinstinkter. När en dödas, slå en T6: på 1-2 händer ingenting; på 3-4 kommer en hästhövdad bestman slita sig ut ur kadavret, griper tag i hästens inälvor och försöker strypa hästens bane med inälvorna. Efter att ha lyckats strypa sitt mål eller efter [nr] rundor kommer den att falla död ner; på 5-6 samma sak som 3-4 förutom att bestman stannar kvar, och om hästens herre är i närheten kommer den att vara lika lojal mot hen som hästen var. Varianter: det är inte bara hästar utan alla riddjur/lastdjur. För elefanter/liknande kommer bestman att vara i ogryn-storlek.

2. Alla äpplen och frukter av liknande storlek har mänskliga ansikten. De [ skriker när frukten bits i | stönar konstant så länge de är kopplade till trädet, och en kort tid efteråt | försöker bita alla som kommer i närheten med sina taggtänder | är till synes bara vanliga frukter som ser konstiga ut].

3. Den främsta guden för planetens befolkning är den Åttafaldige Väktaren, en skugglevande, araknoid närvaro. De tror att det är denna uppsvällda fasa som binder samman allt liv i tumultiska trådar. Genom avsiktliga, analytiska och fullständigt utan medkänsla strävar de besatt efter sitt måla att upplyfta mänskligheten. Den form de skulle "upplyfta" sig själva till speglar en spindels – för, som de predikar, återspeglas spindelns åtta lemmar och ögon i allt från antalet sfärer till antalet punkter på Kaos heliga stjärna. Genom att använda blodet från besudlade spindeldjur tillsammans med andra transformerande ingredienser, warp-ritualer och/eller kättersk cybernetik försöker de skriva om köttets lagar för att upplyfta sig själva och dem de har beslutat att ge sina välsignelser till. Om det finns tillgängligt är teknologi som nätskjutare, arakno-riggar och liknande utrustning som kan ses som att ha ett spindeltema mycket populär bland dem.

4. Röda frukter och bär är giftiga, även de som importeras från en annan värld där de inte är giftiga kommer att bli giftiga på planeten. Icke-röda frukter som är målade röda påverkas också. Av detta skäl räknas varianter av rött som vinrött eller rosa som röda.

5. Tzeengorer bor i utmarken och vill förslava, döda eller fördriva (i den ordningen) alla andra folk på planeten.

6. Planeten är ett gigantiskt huvud. Den lever på något sätt trots att den saknar en kropp.

7. De döda vilar inte här, alla lik uppstår igen vid nästa skymning för att fortsätta det de gjorde innan de dog – de kommer att attackera om de hindras från att fortsätta göra det de håller på med. Det enda sättet att hindra dem från att uppstå är att äta eller bränna liken. Om de hackas i bitar kommer delarna att fortsätta röra sig, om möjligt, för att försöka fortsätta det de gjorde eller attackera sin angripare, och på något sätt börja sätta ihop sig igen.

8. De flesta mutationer utvecklade på planeten verkar luta åt det vattenlevande eller amfibiska, på ett eller annat sätt.

9. Eldsprutande jättebebisar, krypande är de 2 m i mankhöjd, rör sig omkring ensamma eller i grupp, på jakt efter vad deras outvecklade hjärnor registrerar som mat eller underhållning.

10. De dödas ögon ploppar ut från sina ögonhålor och rör sig omkring på tentakler eller insektsben skapade av synnerverna.

11. Stridsvagnsstora [ sköldpadds | gråsugge | krabb | glyptodon ]-liknande varelser med kanoner istället för huvuden vandrar kring på planeten. De kan avfyra pjäser från sina kanonhuvuden. Hur de äter, ser eller på annat sätt känner av världen är okänt, men de kan tämjas för att användas som artilleri.

12. Flygmaskiner och rymdlandare börjar snabbt utveckla biologiska delar, vissa tar över befintligt maskineri eller plåtar, andra utväxter tillför fordonet på något sätt, i vissa fall är det bara biologiska svulster eller levande men oanvändbara organ som växer på eller i maskinen.

13. Ammunitionsträd där man kan plocka kulor. Kulorna är trädens frön men kommer inte att gro förrän de har avfyrats och landats i en kropp eller god jord.

14. Svärd av alla de slag och former sticker upp ur marken. Det sägs att en svärdsmans perfekta vapen kan hittas bland dem. Många svärdsmästare såväl som gesäll svärdssvingare har förvirrat bort sig på denna värld letande efter sin perfekta klinga.

15. Xeno-befläckade postmänskliga nekromanter och vetenskapliga trollkarlar styr denna värld från stads- eller till och med stadsstora slott. De kämpar mot varandra med hjälp av nekrotekniska konstruktioner, odöda och alkemiska skapelser.

16. Adeptus Astartes och liknande transhumaner (som körtelkrigare) finner sig behöva följa märkliga lagar: de kan inte längre korsa rinnande vatten eller en saltlinje, kastat salt bränner dem (även när det bara träffar deras rustning) och stöter bort dem en kort stund, lukten av vitlök och stormhatt stöter bort dem, nedsänkta i rinnande vatten förlamar dem, de utvecklar en ogillande mot speglar.

17. Svartkonstnärer och mentalister finner sig behöva följa märkliga lagar: en spik som hamras in i ett fotavtryck kommer att skada foten som gjorde det, ett föremål med en synlig egg (som en öppen sax eller en dragen klinga) som kastas på marken skapar en barriär som de inte bara kan passera över utan måste gå märkbart runt, eld brinner blått nära dem, oförmögna att sjunka i vatten.

18. De döda vilar inte lätt här, det finns en betydande chans [4-8 på en T10] att ett lik reser sig upp igen som en mestadels hjärnlöss odöd, och mindre chans [9-10 på en T10] att ett lik reser sig med sitt sinne och sin själ intakt (även om nu förvriden till att tjäna Kaos, om hen inte gjorde det före sin död).

19. Alla infödda mentalister föds med förmågan att absorbera kraft och kunskap från hjärnorna de äter.

20. Skapas en figur med kropp av kvistar och ett huvud av en frukt eller grönsak med ögon, mun och näsa utskurna, så kommer figuren att animeras. Den kommer inte att vara intelligent men har konstiga förståelser, vissa följer sina skapares order medan andra bara går runt och gör saker, som en servitor som lider av hjärnrost.
 
Last edited:
21. Världen är ett ruttet skal. Hela planetens inre består av kontinentala likmaskar. Planetytan är död och svart, och ger inga sensoravläsningar. Om man rör sig på planetytan kan man känna av titaniska massor som rör sig under fötterna. Efter 1T6 timmar bryter enorma, bleka likmaskar igenom planetytan, var och en lika stor som en skyskrapa, och försöker sluka all främmande materia.

22. Världen är en utvecklad välfärldsstat. Väl underhållna städer omgivna av behagliga grönområden bildar tillsammans en demokratisk världsfederation. Alla varelser - kättare, mutanter, demoner och transhumaner - har en röst och lika rättigheter enligt planetens världsstadgar. Kaosgudarna har begränsat inflytande, och de invånare som väljer att vara troende tillber snarare det odelade Kaos på ett måttfullt sätt. Det finns ingen catch, det är en ganska trevlig planet (tills rollpersonerna dyker upp, gissningsvis).

23. Planetytan är täckt av enorma ögon av sten, som stänger sina basaltögonlock på dagen men öppnar dem och stirrar med gnistrande kristallögonkroppar på natten (dvs på dagsidan och nattsidan av planeten). Om någon trampar, skjuter eller på annnat sätt kommer för nära ett öppet kristallöga stängs ögonlocket instintiktivt, med risk att lemmar kläms fast mellan stenlocken.
 
24. Det finns en måne, men den är bara synlig från planeten och man kan bara resa till den från planetens yta. Från rymden säger alla sensorer att det inte finns någon måne.

25. Pelare, gjorda av och/eller täckta av skärmar och kablar, sticker ut från marken. De är från ett par meter till hundratals meter höga, och de flesta skärmarna fungerar någorlunda – visar statisk ström, testbild, rullande textsidor, går ständigt på och av, visar program och shower från okända världar (inte alla mänskliga), med mera. Runt de konstanta, eller regelbundet återkommande, programmen har kulter vuxit upp, det finns sekter av informationssamlare som skriver ner informationen de hämtar från skärmarna och sedan försöker katalogisera den och se om de kan jämföra det nya med det gamla.

26. Puderdosfjärilar flyger mellan sminkborsteträd, mascarabambu och parfymflaskestenar.
 
Back
Top