Tabell med resultat som försvinner

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Min grundidé är att ha en bakgrundstabell där resultat försvinner när man väl slagit fram dem.

Så att slå 10 tre gånger i rad gör att man får tre olika resultat.

Tycker det hade varit snyggt, än att bara säga "ta nästakommande resultat", men jag har svårt att få ihop det med en tryckt tabell. Enklast hade varit (om man bortser från digitalt) att ha varje tabellrad löst intill en fast numrerad rad bara bara lyfta bort resultatet och skjuta alla resultat nedanför upp ett steg.

Några idéer på hur jag skulle kunna lösa det?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Man kan också tänka sig en ”spelplan”. Du har dina 100 resultat, men slår 1T6. Nästa resultat 1T6 plus det föregående, och så vidare. Vandra framåt i tabellen. Du kan aldrig få samma resultat två gånger, men det blir mindre variation i de första resultaten, och du måste skriva mycket fler (sex gånger antalet slag).
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,810
Ha 12 värden.
Slå en 1T10.
Slå igen fast denna gången 1T10+1
Slå en sista gång 1T10+2

Intressanta med detta är att 1 och 12 är mest osannolika värden, 2 och 11 är ganska osannolika 3-10 är mest sannolika. Så du kan designa efter det ifall du vill ha ojämn osannolikhet.

Slår man samma tar man bara den över.

Jag gjorde ett skade system som fungerade på detta sätt en gång. Då varje gång man fick en skada så blev det +1 på tärningsslaget och riktigt jobbiga skador var över ursprungs slaget.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Vanligtvis görs det ju genom att man skriver typ ”stryk resultat som slagits fram och ersätt det med något annat” Men att ha 20 resultat men bara slå en t10 funkar ju också.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Klämma in flera resultat på samma post skulle hjälpa men inte lösa - kortlek eller motsvarande är nog bästa lösningen hittills.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Passar också väl in med att jag vill att man ska spara resultaten och skapa en bakgrund till rollpersonen utifrån resultaten.
Jag använder en kortlek för att slumpa resultat ur en tabell i De fördömda. Det är så talanger och personlig utrustning fördelas till rollpersonerna. Var rädd att det skulle kännas som en billig gimmick med kortlek i ett västernspel men det funkar finfint. Varje rollperson i gruppen får sin specifika profil utan något krångel.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Intressanta med detta är att 1 och 12 är mest osannolika värden, 2 och 11 är ganska osannolika 3-10 är mest sannolika. Så du kan designa efter det ifall du vill ha ojämn osannolikhet.
Originaltabellen hade resultat 2T10 resultat på sig och det blev en normalfördelning. En tanke var att ha 30 resultat och sedan lägga till ett värde för varje nytt slag (och högre resultat var värre för rollpersonen). En bieffekt blir dock att man tappar normalfördelningen.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Går det inte att göra en tabell som är 3x10 och där du har extremare resultat om du slår samma flera gånger i rad?
Typ första steget: slår du 4 blir du lokalkändis, slår du det igen blir du istället rikskändis och slår du 4 på alla tre slagen så blir du global kändis?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Gillar Lifepath i Cyberpunk, där ett tabellslag kan leda vidare till ett annat. Typ, slå fram syskon, för varje syskon, slå på den här tabellen. Etc. I Cyberpunk RED är det rätt många tabeller du kan rulla på, för varje typ av rollperson, för olika bakgrunder, och allt möjligt annat. Men problemen blir ju att alla måste ha tillgång till boken och att det blir en hel del bläddrande.

Blir ju på sätt och vis en mindre visuell variant av Operation: Fallen Reichs Life Board. Där är det ju bräde, kort, och tärningsrull som avgör.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
En sak man skulle kunna tänka sig är staplade resultat, så att om du har en 1-100-tabell med hundra utfall, så har varje också en andra post med "om du genererar det här en andra gång så...", i stil med att den du stötte på i det första 48-slaget nu är tillbaka med något annat (karavanen som var på väg till fjärran land i första utfallet är tillbaka nu, typ). Det här gör att man kan använda tabellen många fler gånger innan man återkommer till ett visst tärningsslag en tredje gång också, och det kan få saker att kännas mer sammanhängande.
 
Top