Nekromanti Ta en titt på mina hemligheter

Basilides

Veteran
Joined
18 Sep 2018
Messages
42
De mörka hemligheterna är ju en central del i KULT: Divinity Lost. Jag och en vän bestämde oss för att spåna igenom dem ytterligare och försöka vända och vrida på dem och se både hur obehagliga man kunde göra dem men också hur kluvna och intressanta (intressant är väl en smaksak i detta).

Den första är obekväm då man inte vet om hemligheten är en pakt med mörka makter eller en mental störning.

Den andra är att man är passivt skyldig till ondskefulla handlingar.

Den tredje var mer ett försök till en allegori.

Och som vanligt med KULT, varning för känsligt material.

https://kultrpg428229752.wordpress.com/2019/05/11/dark-secrets-revisited/
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Har inte läst nya Kult, men kunde ibland tycka att mörka hemligheter hade funkat rätt bra som gruppmotivationer istället för individuella motivationer. De tre du beskrivit är ju starka nog att vara grunden för hela scenarier snarare än någon individs personliga mörker.

Blir lite som Avengers: alla dessa superlativa hjältar ska kämpa om rampljus men faller platt på sin egna orimlighet. (Tycker jag, men bevisligen inte resten av världen.) Men i Kult blev det istället, "jaharå, det låter jobbigt, men jag har en pakt med Shcmyghe'Huuk och han tänker ta alla mina förstfödda i femton generationer, inte tolv".

Min mörka hemlighet är mörkast!

Men hur som helst: riktigt coolt!
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Ja, den första mörka hemligheten var ju obehaglig på riktigt, men sen är jag ju en sucker för hund- och kattvideos på Youtube. Men oavsett om det rör sig om svart magi eller inte så är plågoanden definitivt inte riktig i huvudet.
 

Basilides

Veteran
Joined
18 Sep 2018
Messages
42
Grisodlar'n;n320578 said:
Ja, den första mörka hemligheten var ju obehaglig på riktigt, men sen är jag ju en sucker för hund- och kattvideos på Youtube. Men oavsett om det rör sig om svart magi eller inte så är plågoanden definitivt inte riktig i huvudet.
Det var lite där diskussionen hamnade. Vad som folk tycker är riktigt obehagligt. Och just att plåga djur är ju sett som något helt fruktansvärt (och jag håller med om att det är det!). Så att kombinera detta med att man tar en våldtäktsman och att det är denne som får utstå straffet men i en annan kropp. Men som sagt... det kanske bara är vansinne.
 

Basilides

Veteran
Joined
18 Sep 2018
Messages
42
entomophobiac;n320567 said:
Har inte läst nya Kult, men kunde ibland tycka att mörka hemligheter hade funkat rätt bra som gruppmotivationer istället för individuella motivationer. De tre du beskrivit är ju starka nog att vara grunden för hela scenarier snarare än någon individs personliga mörker.

Blir lite som Avengers: alla dessa superlativa hjältar ska kämpa om rampljus men faller platt på sin egna orimlighet. (Tycker jag, men bevisligen inte resten av världen.) Men i Kult blev det istället, "jaharå, det låter jobbigt, men jag har en pakt med Shcmyghe'Huuk och han tänker ta alla mina förstfödda i femton generationer, inte tolv".

Min mörka hemlighet är mörkast!

Men hur som helst: riktigt coolt!
Jag förstår precis hur du tänker. Och i KULT så är det inte alls ovanligt att man delar Mörk Hemlighet. Det beskrivs tydligt i kapitlet om hur man sätter upp en kampanj. Har rollpersonerna var sin (eller flera) mörka hemligheter så kommer kampanjen ta längre tid att spela klart och den blir mer spretig. Så, tipset för att göra en tight kampanj är att knyta den till en gemensam mörk hemlighet.

Sedan har jag inte uppfattat att spelare har försökt överträffa varandra i Mörka Hemligheter. Men just denna artikel kom fram eftersom att det ofta kan bli lite väl klassiskt. Du vet, "Jag har dödat någon och ångrar det" eller "Jag var involverad i en ritual och något gick fel". Så hela tanken var att försöka utmana dem och pusha dem lite och se vad man kan göra med dem.

Och tack!
 
Top