Har (efter debatt med spelare) funderat över Transformering som färdighet.
Efter lite eftertanke har jag kommit fram till att Transformering som färdighet är en av huvudanledningarna till att besvärjare blir så sinnessjukt effektiva. Eftersom det inte behövs mer än en eller max två Alstra-färdigheter om man kan transformera är det nästan alltid bättre att satsa på transformering (iaf för en besvärjare) istället för att skaffa fler alstra-färdigheter.
Jag funderar på vad som skulle hända om man eliminerade transformering helt och hållet.
Det skulle leda till fler specialiserade magiker, Tex så kommer man bli tvungen att välja mellan offensiva besvärjelser och biotropiska/helande (förutsatt att spelledaren begränsar antalet aspekter man kan lära sig från scratch).
Detta förutsätter dock att ALLA aspekter har bra och användbara Effekter (vilket inte är fallet idag), men det är lätt ordnat.
Alternativ två (behåller Transformering), är att man konstruerar sämre effekter för samtliga aspekter, och att man sedan måste kombinera fler effekter för att få ett häftigt resultat.
Ett exempel är Blixt, som kunde ändras till att INTE vara "målsökande". För kunna träffa "och inte slumpa" med en blixt måste man alltså kombinera blixt, med den geotropiska effekten "Jorda" (som jag precis hittade på ja), och lägga denna på ett mål/område, som man vill skall träffas av blixten.
Detta är endast funderingar, vill höra vad ni andra tycker å tänker om det hela.
Dessutom vill jag höra om det är fler än jag som insett att artefakter och kongelat går att använda till helt kataklysmiska magier. (Tar inte så värst lång tid att tillverka 10-15 kongelat för en brutal "döda-ärkeskurken-besvärjelse" som magikern kan kasta på Ob3T6).
Efter lite eftertanke har jag kommit fram till att Transformering som färdighet är en av huvudanledningarna till att besvärjare blir så sinnessjukt effektiva. Eftersom det inte behövs mer än en eller max två Alstra-färdigheter om man kan transformera är det nästan alltid bättre att satsa på transformering (iaf för en besvärjare) istället för att skaffa fler alstra-färdigheter.
Jag funderar på vad som skulle hända om man eliminerade transformering helt och hållet.
Det skulle leda till fler specialiserade magiker, Tex så kommer man bli tvungen att välja mellan offensiva besvärjelser och biotropiska/helande (förutsatt att spelledaren begränsar antalet aspekter man kan lära sig från scratch).
Detta förutsätter dock att ALLA aspekter har bra och användbara Effekter (vilket inte är fallet idag), men det är lätt ordnat.
Alternativ två (behåller Transformering), är att man konstruerar sämre effekter för samtliga aspekter, och att man sedan måste kombinera fler effekter för att få ett häftigt resultat.
Ett exempel är Blixt, som kunde ändras till att INTE vara "målsökande". För kunna träffa "och inte slumpa" med en blixt måste man alltså kombinera blixt, med den geotropiska effekten "Jorda" (som jag precis hittade på ja), och lägga denna på ett mål/område, som man vill skall träffas av blixten.
Detta är endast funderingar, vill höra vad ni andra tycker å tänker om det hela.
Dessutom vill jag höra om det är fler än jag som insett att artefakter och kongelat går att använda till helt kataklysmiska magier. (Tar inte så värst lång tid att tillverka 10-15 kongelat för en brutal "döda-ärkeskurken-besvärjelse" som magikern kan kasta på Ob3T6).