Nekromanti Ta bort Transformering?

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Har (efter debatt med spelare) funderat över Transformering som färdighet.

Efter lite eftertanke har jag kommit fram till att Transformering som färdighet är en av huvudanledningarna till att besvärjare blir så sinnessjukt effektiva. Eftersom det inte behövs mer än en eller max två Alstra-färdigheter om man kan transformera är det nästan alltid bättre att satsa på transformering (iaf för en besvärjare) istället för att skaffa fler alstra-färdigheter.

Jag funderar på vad som skulle hända om man eliminerade transformering helt och hållet.
Det skulle leda till fler specialiserade magiker, Tex så kommer man bli tvungen att välja mellan offensiva besvärjelser och biotropiska/helande (förutsatt att spelledaren begränsar antalet aspekter man kan lära sig från scratch).
Detta förutsätter dock att ALLA aspekter har bra och användbara Effekter (vilket inte är fallet idag), men det är lätt ordnat.

Alternativ två (behåller Transformering), är att man konstruerar sämre effekter för samtliga aspekter, och att man sedan måste kombinera fler effekter för att få ett häftigt resultat.

Ett exempel är Blixt, som kunde ändras till att INTE vara "målsökande". För kunna träffa "och inte slumpa" med en blixt måste man alltså kombinera blixt, med den geotropiska effekten "Jorda" (som jag precis hittade på ja), och lägga denna på ett mål/område, som man vill skall träffas av blixten.

Detta är endast funderingar, vill höra vad ni andra tycker å tänker om det hela.

Dessutom vill jag höra om det är fler än jag som insett att artefakter och kongelat går att använda till helt kataklysmiska magier. (Tar inte så värst lång tid att tillverka 10-15 kongelat för en brutal "döda-ärkeskurken-besvärjelse" som magikern kan kasta på Ob3T6).
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Dessutom vill jag höra om det är fler än jag som insett att artefakter och kongelat går att använda till helt kataklysmiska magier. (Tar inte så värst lång tid att tillverka 10-15 kongelat för en brutal "döda-ärkeskurken-besvärjelse" som magikern kan kasta på Ob3T6).
Du kanske borde begränsa mängden kongelat istället. Sen förstod jag inte poängen med alstringen, flera alstringar får man väl bara göra i ritualer, eller möjligen improvisation (kan behöva kombineras med den tomma effekten för att fungera bra, inte för att jag läst på magiteorin på sista tiden).
Transformering tycker jag är ett sätt att balansera så att man inte alltid tjänar på att improvisera (tidseffektiviteten är inte så farlig).
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Efter lite eftertanke har jag kommit fram till att Transformering som färdighet är en av huvudanledningarna till att besvärjare blir så sinnessjukt effektiva. Eftersom det inte behövs mer än en eller max två Alstra-färdigheter om man kan transformera är det nästan alltid bättre att satsa på transformering (iaf för en besvärjare) istället för att skaffa fler alstra-färdigheter.
Sinnesjukt effektiva? Det har jag aldrig upplevt i mina kampanjer. Snarare har magikerna känts ganska klena och begränsade (bortsett från improviserade magiker som kan bli ganska bra). Det är inte många aspekter som man kan alstra ifrån helt utan problem. Dessutom blir ju svårighetsgraderna ofta Ob4T6 eller Ob5T6 om man vill ha mer avancerade grejer. Och sedan ska man ju lära sig besvärjelserna också och man blir inte så flexibel eftersom utrymmet i huvudet är begränsat.


Alternativ två (behåller Transformering), är att man konstruerar sämre effekter för samtliga aspekter, och att man sedan måste kombinera fler effekter för att få ett häftigt resultat.
De blir väl i princip sämre, eftersom man förlorar filament på vägen under transformeringen (om man inte vill höja svårighetsgraden ytterligare).

Tar inte så värst lång tid att tillverka 10-15 kongelat för en brutal "döda-ärkeskurken-besvärjelse" som magikern kan kasta på Ob3T6
Det tar väl nån vecka? Och sedan ska man ju ha en besvärjelse också som utformad för att använda ihop med kongelaten.

/Emil
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Joo, improvisation i all ära, men nackdelen med improvisation är ju att vissa metaeffekter är förbjudna i reglerna (balansering?).

Näe, självklart var då tanken att man även inom besvärjelse skulle kunna alstra flera gånger (dock bara en av varje aspekt).
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Ob4T6 mot transformering, ingen filamentförlust.
Det e inte svårt för en besvärjare med 15-16 i FV.

Skulle då hellre se att transformeringssvårigheten var beroende av mängden filament man omvandlar.
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Det som begränsar formaliserad magi är att det endast tillåts en alsting. Iom att alla effekter måste dela på denna kommer de inte bli lika kraftfulla som för de som nyttjar improvisation. Tycker fakiskt att det är just detta som fungerar bäst med magisystemet då det ger en fin balans.

/ZaiToh
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
På ett sätt är den bra... men enligt mig så är den inte SÅ bra.
Du måste ju formalisera en besvärjelse för att den ska kunna användas och du får ju bara göra en alstring.

Dock är kongelat äckliga i för stora mängder.
 

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Blixt

Tänk på att kläder skyddar -5 mot blixt, och läder -10. Plåt skyddar inte alls, men alla rustningar har något lager tyg under.

Offensiva magiker är inte så självklara om man tänker efter.
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Re: Blixt

Visst visst. Rustning skyddar.
Men ta blixt, eller varför inte explosion. Å lägg med area-effekt, 1m räcker. ALLT inom arean träffas/exploderar.

För att återkomma till kongelat. Skittuffa, men oj så bra.

För att återkomma till min grund-idé.
Vad jag egentligen vill kristallisera ut, är ett sätt att få magiker att bli mer specialiserade (utan att för den delen tvinga alla spelare till "sann magi").

Att ta bort transformering är ett sätt jag funderat på.
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Dock är kongelat äckliga i för stora mängder.
Håller med. Kongelat kan bli riktit mäktiga om applicerade på mer effektiva saker än portaler som ju blir så dyra att det börjar kännas rimligt.

En tänkbar lösning är att man enbart kan använda ett kongelat till en effekt. Därmed måste man tillverka kongelat som består av flera filament samtidigt för att få några mäktiga effekter. Höja magnituden på kongelatet kan man göra vid tillverkningen genom att höva svårigheten för alstringen - vilket i sig begränsar tänkbar magnitud på kongelaten beroende på alstrarens skicklighet. (Förmodligen skulle märken uppstå där vissa kongelat skulle anses finare än andra.)

Kanske vill man ändå ha kvar de storskaliga effekterna av enorma investeringar i kongelat som för mig inte känns lika spelbalansstörande som 10 magiker med 25 kongelat i fickan på krigsstigen. Då kan man låta kongeleringen av större filament vara möjliga men kräva extrema monetära eller andra resurser (iaf för att komma över en viss tröskel i magnitud).

Fenomenet naturligt förekommande kongelat kan också bli mer intressant genom att kongelat med "omöjligt" höga magnituder har skapats på naturlig väg. Tillåter man då inte de riktigt kraftiga kongelaten jag nämnde ovan har vi plötsligt grunden till ett bra äventyr där alla vill ha tag på ett unikt kongelatet som rollpersonerna råkade hitta av misstag. Tidens visionärer kan säkert hjälpa till att berätta vilka extraordinära ting ett sådant kongelat skulle möjliggöra. ;D
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Är man inte specialiserad nog då?

Att ha transformering innebär att du har ett gäng (4-6 typ) besvärjelser som är formaliserade och otroligt stela. De går knappt att modifiera alls.

Säg att du har en helande, en skadande, en teleporterande, en illusion, en boostande (snabbhet etc) och en som gräver en grop.

Då är VARJE besvärjelse så specifik. Den helande helar EN skadetyp med ett visst antal tärningar. den skadande skickar en VISS typ av skada en bestämd räckvidd. Den teleporterande har en begränsad räckvidd, snabbhet ökar förflyttning med ett fast värde och gropen blir precis lika stor varje gång.

Är inte det ganska specialiserat, även om specialiseringarna går in i olika områden? Speciellt om man jämför med en improvisatör, som med en enda alstrafärdighet blir betydligt bredare än såhär.

Sen tar det månader att modifiera de här besvärjelserna till att göra något annat vettigt.

/Nordan
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
metod 1. men en så kallad "sann magiker" blir ju ganska mäktig på sitt område.

metod 2. mycket bra. Det är alltid bra att uppmuntra kreativitet och kombinationer. :gremlaugh: nu fattas det bara att skapa ett sådant system.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Jag fick just en (kanske?) briljant idé när jag läste ditt inlägg!
Man skulle ju kunna begränsa kongelaten genom lite magiteori, eftersom filament som man alstrar är av olika längd och krökningstal, där längden måste vara lika med antalet filament, kan man inte då säga att kongelaten också är av olika längder? Det låter logiskt enligt mig, dvs ett kongelat på tredje magnituden fungerar tillsammans med en alstring av två andra filament.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Yeah!

Fenomenalt! Alltså, exempelvis:

Jag alstrar två filament och använder ett kongelat av magnitud ett?

Jag alstrar ett filament och använder två kongelat, ett av manitud ett och ett av magnitud två?

Eller menar du:

Jag alstrar två filament och använder ett kongelat som då måste ha magnitud tre?


Sedan kan man ju tänka sig att eftersom att ett kongelat som det är just nu har magnitud tre så blir det det lägsta (fortsätter på magnitud fyra, fem, sex). Man kan också tänka sig att man måste alstra fler filament för högre magnituder (två för magnitud fyra, tre för magnitud fem osv).

/Nordan har lite funderingar och varianter.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Re: Yeah!

Rent magiteoretiskt alstrar man två filament och lägger till ett tredje av magnitud tre.
Säg att man alstrar tre filament, dessa har då längden tre och krökningstalen 1, 2 och 3 (eftersom de har längd tre så finns tre krökningstal möjliga). Då kan man lägga till ett kongelat med längd 4 som därmed får krökningstal 4 och är på fjärde magnituden.
Därmed blir kongelat egentligen bara nödvändiga om man inte kan den aktuella aspekten eller inte är speciellt bra på den.

Rent spelmässigt vore det kanske bättre om kongelaten var en liga för sig, dvs att de inte påverkas av de alstrade filamenten men av varandra.
Dvs, ett kongelat av tredje magnituden kan gå ihop med två andra kongelat av lägre magnituder, dock inte två kongelat av magnitud 1 eftersom de inte går ihop med varandra.

Tycker att kongelat ska kunna finnas på första magnituden, dessa går bara ihop med kongelat av högre magnitud i såna fall om man tänker på krökningstalen (hoppas jag förklarade det där någorlunda tydligt :gremtongue:).
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Ob4T6 mot transformering, ingen filamentförlust.
Det e inte svårt för en besvärjare med 15-16 i FV.
Men det gäller ju "bara" alla normalsvåra typer av transformeringar. De som är svåra kräver Ob6T6 för att avklaras utan filamentförlust.

Jag har aldrig upplevt det hela som ett problem, eftersom mina spelare varit begränsade av hur många filament de kan alstra på en och samma gång (aldrig mer än fem...). De har nog aldrig använt sig av kongolat, men vad jag kan förstå så är det precis tvärtom i din spelgrupp: där finns det kongolat i överflöd. Jag tycker i så fall att det är där du ska angripa problemet. Sätt en gräns för hur många kongolat som kan användas, eller bestäm att man kan använda lika många kongolat som man själv alstrar filament, eller något i den stilen.

/Emil
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
"Ob4T6 mot transformering, ingen filamentförlust.
Det e inte svårt för en besvärjare med 15-16 i FV."


Tillräckligt för att han ska misslyckas varannan gång. :gremsmirk:

-Hjalle
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Många excellenta förslag =D

Men, problemen ligger egentligen inte bara på kongelatsidan heller.

Men det e snarare en realismfråga. Vad sysslar magiker med på dagarna egentligen, inte sitter de å pillar naveln. De lär jhu tillverka kongelat, forska å printa fram super-besvärjelser.
Känns lite klent å köra med det gamla vanliga "ingen gör så, för ingen har tänkt på det förut" stuket.

Att tillverka moduluppbyggda kristaller som kan spotta fram stora mängder filament (och som inte är svåra att ladda efter som de är uppbyggda av flera accumulatorer) borde vara regel snarare än undantag.

Problemet kan man komma förbi om man kör på Colas idé om krökningstalen, då många filament och accumulatorer inte skulle fungera.

För att kommentera spelarnas bruk av kongelat, så brukar det sällan inträffa att de ens har några. Eller får tid att tillverka heller. Enbart på grund av den enorma effekt det hela får.
En magiker som med hjälp av 12 kongelat slänger upp en skyddsfär, kan nedkämpa en hel armé (på grund av att ingen kan komma åt honom). Han kan ta all tid i världen på sig för att stå å slänga magnitud 2 blixtar på Fi, tills ingen finns kvar att slåss emot.

Å för att kommentera Nordans inlägg, så kan man modifiera avstånden hur mycket som helst med i formaliserade besvärjelser. Det hela handlar om hur svåra man vill att Besvärjelseslagen skall bli. Å om man slänger in ett par kongelat under alstringen kan man alltid sänka svårigheten.
 
Top