Nekromanti Ta bort termen "bordsrollspel"

Gibbon

Veteran
Joined
8 Jun 2001
Messages
70
Location
Norrtälje
Ta bort den, av ren princip. Det som kallas "bordsrollspel" ÄR rollspel... det dagens kids kallar rollspel är datarollspel... en avart av rollspel.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det går alldeles utmärkt att spela rollspel i ett rum; utan bord, utan stolar, utan tärningar - men jag spelar inte så. Jag spelar rollspel sittande på en stol vid ett bord med en näve tärningar framför mig.
Jag spelar alltså underkategorin bordsrollspel i gruppen rollspel.

För säkerhets och tydlighets skull: spelar man på en dator spelar man datorspel och jag tänker inte blanda in datorspel i en diskussion om rollspel.
CapnZapp said:
Visst, men du är i en försvinnande liten majoritet. Skulle tro 9 av 10 som själva säger sig spela rollspel menar någonting annat än bordsrollspel...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
På det här forumet säger vi ju bara rollspel när vi menar bordsrollspel. (Såvida inte risk för missförstånd finns.) Du borde gå till något dataspelsforum och övertyga de som hänger där att ändra sin terminologi.

/tobias
Dante said:
Bortsett, förstås, från att vi kallar företeelsen »bordsrollspel« i alla våra forumbeskrivningar …
Gurgeh said:
Aha, det förklarar saken. Jag brukar inte läsa dem så noga. Men där känns det vettigt att det står det, så att nytillkomna medlemmar fattar vad forumet handlar om.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,873
Location
Stockholm
Gibbon;n6173 said:
Ta bort den, av ren princip. Det som kallas "bordsrollspel" ÄR rollspel... det dagens kids kallar rollspel är datarollspel... en avart av rollspel.
Kruxet är förstås att det finns massor av saker som »är« rollspel:
  • Bordsrollspel
  • Levande rollspel
  • Forumrollspel
  • PBM-rollspel
  • Sexuella rollspel
  • Datorrollspel
  • Pedagogiska rollspel
  • Etc.
För att undvika förvirring tycker jag att »bordsrollspel« är en utmärkt term. Även om den råkar vara en retronym.
Kraetyz said:
Du kan vara ett sexuellt rollspel.
Förövrigt har Gubbster T. Pokemon rätt.
Ymir said:
äh, det är väl jättekul om folk får för sig att rollspel.nu är en bdsm-sajt?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,951
Location
Ludvika
Jag är med Anth här. Bordsrollspel är en underavdelning till rollspel, som i sin tur är ett så vitt begrepp att det innefattar att sitta ute i skogen i ett egettillverkat tält och försöka göra upp eld med pinnar till att sitta framför datorn i en (förhoppningsvis) bekväm stol och spela med sina vänner över skype.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Gibbon;n6173 said:
Ta bort den, av ren princip. Det som kallas "bordsrollspel" ÄR rollspel... det dagens kids kallar rollspel är datarollspel... en avart av rollspel.
Pytt. Det är lite som att säga "Det är D&D som ÄR rollspel... det gårdagens kids kallar rollspel är bara en massa avarter av rollspel". Inskränkt och en smula fånigt, tycker jag.

Jag ser hellre att vi öppnar upp definitionen. Självklart är datorrollspel rollspel. Man spelar det tillsammans, jag vågar lova att de som spelar WoW har ungefär lika mycket rollpersonsinlevelse som jag har när jag spelar D&D, det finns gott om folk som aktivt spelar sina karaktärer även i MMO-spelen, och att en spelledare strikt taget saknas borde inte heller störa, givet att det finns ett gäng spelledarlösa rollspel numera.

Sedan har vi ju alla gränsfallen -- ska de som spelar rollspel över Skype få vara med, enligt dig? De använder ofta datorhjälpmedel i form av tärningsrullare och ibland också primitiv grafik för att skapa ett gränssnitt mot rollspelet de spelar.

Det blir lätt att såna här resonemang faller in i något slags no true scotsman-fel...
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
Äsch, när jag läste rubriken trodde jag det var nån som gick i bräschen för att öppna det allmänna rollspelsforumet "Rollspel" för rollspel i allmänhet istället för bordsrollspel i synnerhet. En gnutta besviken faktiskt. :)
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Gibbon;n6173 said:
Ta bort den, av ren princip. Det som kallas "bordsrollspel" ÄR rollspel... det dagens kids kallar rollspel är datarollspel... en avart av rollspel.
Vad vill du kalla det istället? Samlingsrollspel? Soffrollspel? just prefixet bord- hänvisar vidare till att spelet spelas vid ett bord, med tärningar, karaktärsblad, pennor & papper. Och inte levande rollspel - live, MMORPG - world of warcraft etc.
Ymir said:
"Awesomerollspel".
Vimes said:
När jag växte upp kallade vi det för "Drakar och Demoner".
Rymdhamster said:
Jag tyckte det framkom av ursprungsposten. Jag tror Gibbon vill kalla det för "rollspel".
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,005
Rollspel är så mycket mer än det jag kallar papper-å-penna-rollspel, så du får helt enkelt leva med att "vår" typ av rollspel inte kan få lova att "äga" huvudbegreppet "rollspel".

Bordsrollspel funkar fint, även om det i mitt fall definitivt mer är en fråga om "soffrollspel" - vi använder soffan 99% av tiden och bordet knappt 5% av tiden.


Viktigast är att vi förstår varandra, och det gör vi inte om vi försöker använda "rollspel" för att beteckna ENBART bordsrollspel.

Glöm inte att den typ av rollspel Gary Gygax & Co uppfann aldrig varit den största sortens rollspel. Idag är "rollspel" närmast synonymt med CRPGS (dvs dataspel) i underhållningsbranschen. Sedan är "rollspel" för de flesta det gamla hederliga rollspelandet som föregår Gygax med iallafall några tusental år ;-) alternativt psykoterapeutiska hjälpmedel. Och räknar man in "historical reenactment" (gubbar som leker Napoleon typ) är ju säkert lajv större än vår ytterst småttiga nisch med!
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Används termen bordsrollspel? Jag har nog aldrig stött på det i mina kretsar i alla fall men nu kanske de inte är så representativa landet över.
chrull said:
Jag känner rätt mycket lajvare och tv-spelsfolk. Ibland måste man fötydliga att det rör sig om pennapapper-rollspel. Då använder jag ibland bordsrollspel. Men oftast säger jag bara "ja, RIKTIGA rollspel alltså!"
 

StreetBushido

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
16
Jag ser inga problem med termen. Det finns ju, som redan påpekat, massa olika typer av rollspel (dataspel, bordsrollspel, sexuella rollspel, etc.). Att ha med ett förtydligande prefix kan ju då bara vara bra.
 
Top